hvordan deler i økonomien op

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. september 2011

janne1986

Her har vi altid delt udgifterne lige op, betalt 50/50... Da vi så fik barn fik vi fælles konto...

Hvor begge lønninger går ind på, derefter blir der betalt til budgettet, og det der er tilbage råder vi over....

Dvs. jeg går mest op i det og tjekker tit netbank osv. og er den der siger hvis vi lige skal holde kortet lidt i ro osv...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2011

raca

KarinOM skriver:

Vi gør sådan, at vi betaler det samme beløb til en fælleskonto hver måned, som alt så bliver trukket fra. Vi har to dankort til den konto, så alt husholdning bliver også betalt den vej. Eneste undtagelse er huslejen hvor min kæreste betaler 2/3 og jeg betaler 1/3...det fik han lov til efter lang tids overtalelse :-) Jeg er stadig under uddannelse og min kæreste har godt job, så han tjener meeeeget mere end mig.

Jeg er en meget selvstændig pige, og jeg har det super godt med at vide at jeg betaler min del (lige med undtagelse af det med huslejen) og at det der er tilbage bagefter er mine egne penge... og så kan jeg bruge dem lige så tosset jeg vil med god samvittighed :-) Jeg ville slet ikke have det godt med at føle mig som en "holdt kvinde"...selv om at min kæreste uden tvivl ville elske at forsørge mig :-D 

NB: Nu er der nogen der taler om ligestilling i forhold til at have fælleskonto og dele alle midler...faktisk havde ordet den stik modsatte betydning da det blev opfundet. Det var dengang kvinderne kom på arbejdsmarkedet for netop at tjene deres egne penge, og ikke længere være underlagt mandens indkomst. Bare lidt historisk info :-)

jeg er ikke en holdt kvinde.. jeg er en kvinde der råder over både over min og min mands indkomst i FÆLLESKAB. en holdt kvinde havde ikke haft råderet over pengene og måtte bede om penge til alt.

er det ligestilling i hjemmet at jeg altid ville havde meget mindre i lommepenge end min mand.. forde min lønning er mindre? men arbejdstiden den sammen

Anmeld

16. september 2011

KarinOM

raca skriver:

jeg er ikke en holdt kvinde.. jeg er en kvinde der råder over både over min og min mands indkomst i FÆLLESKAB. en holdt kvinde havde ikke haft råderet over pengene og måtte bede om penge til alt.

er det ligestilling i hjemmet at jeg altid ville havde meget mindre i lommepenge end min mand.. forde min lønning er mindre? men arbejdstiden den sammen

Nej, nej, nej...nu må du altså ikke misforstå mig. Jeg siger på ingen måde at man er en holdt kvinde fordi man har fællesøkonomi...så ville jeg kalde de fleste af mine veninder og ander kvinder jeg kender, for holdte kvinder, og det er de bestemt ikke!

Jeg skrev bare at jeg ville FØLE, at jeg var det, fordi jeg ikke selv ville have tjent de penge jeg brugte...jeg siger ikke at det ville være sådan, kun at det var den følelse jeg personligt ville få. (... og det er sikkert også tosset og stædigt at føle sådan, men sådan er jeg altså :-))

Og nu skal det her altså heller ikke være en debat om hvad der er rigtigt og forkert...jeg går 100 % ind for at hver familie finder ud af hvad der fungere for netop dem...og jeg fortalte bare hvordan det fungerer for os.

Beklager meget hvis mit indlæg stødte nogen, det var på ingen måde meningen! Go weekend!

Anmeld

16. september 2011

Brams

Anonym skriver:

hej i skønne tøser.

Vil lige høre hvordan i deler økonomien op hjemme ved jer.

Vi skal til at købe hus, og har lidt diskutioner om hvordan det skal deles op, for vi har altid betalt halvt hver i sær, men det er jo lidt dyrere med hus, og det resultere i at jeg ca har 3000 kr til mig selv når regningerne er betalt og så har vi betalt halv delen hver, han vil så have en del mere tilbage til sig selv, syntes i det er rimligt at man betaler halvt, skal lige siges vi har 2 fælles børn, og han har også en datter fra tidligere som er hos os hver 2. weekend.

håber på svar

Vi deler alt. Har kun én lønkonto, der får begge vores løn ind og pengene bliver trukket derfra, det synes vi er klart det nemmeste

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.