hvordan deler i økonomien op

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. september 2011

june1987

her har vi fælles

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2011

TR

Anonym skriver:

hej i skønne tøser.

Vil lige høre hvordan i deler økonomien op hjemme ved jer.

Vi skal til at købe hus, og har lidt diskutioner om hvordan det skal deles op, for vi har altid betalt halvt hver i sær, men det er jo lidt dyrere med hus, og det resultere i at jeg ca har 3000 kr til mig selv når regningerne er betalt og så har vi betalt halv delen hver, han vil så have en del mere tilbage til sig selv, syntes i det er rimligt at man betaler halvt, skal lige siges vi har 2 fælles børn, og han har også en datter fra tidligere som er hos os hver 2. weekend.

håber på svar

Vi har købt hus for 3 mdr siden .. Vi har så gjort sådan at han betaler mere ind til budgettet end jeg - Fordi han tjener mest ..

- Når jeg så er færdig uddannet, jamen så kommer jeg til at betale mere ind .. .. - Men oveni købet har han så os et lån der er med i det der bliver betalt ind .. SÅ det går jo op i en enhed hvis man ser sådan på  .. 

Vi tænker ikke på hvem der betaler mest, vi tænker bare på hvordan vi får de ting vi gerne vil have her i livet, hvis du forstår mig ret ..  

Anmeld

15. september 2011

SaNiNa

Vi har fælles og haft faktisk altid haft det, da vi flyttede sammen fik vi lavet fælles kontoer en til løn en budget og en opsparing.

Anmeld

15. september 2011

TTM

Ammi skriver:

Hej

Nu har jeg ikke lige læst de tidligere indlæg, men jeg vil da lige forklarer hvordan vi gør det herhjemme.

Vi betaler hver en procentdel af vores løn, som er beregnet således. Hvad der ialt skal overføres til budget / (Hans løn + min løn.)

Så betaler jeg f.eks ca. 6000 og han betaler ca. 4000

På den måde er omkostningerne fordelt efter hvad vi får i indkomst. Så kan det godt være jeg betaler mere lige nu, men måske kommer han til at tjene mere end mig engang. Og selv hvis han ikke gør så er det jo ikke så vigtigt.

Jeg syntes det er den mest lige måde at fordele omkostningerne på og det var da yderst nødvendigt da min kæreste stadig var på SU. For så ville han jo nærmest ikke have nogen penge overhovedet.

Håber du kan bruge min metode :p Jeg går totalt revisor- amok i vores budget

Hihi, det samme gør vi her

Vi har regnet ud hvor meget vores udgifter er, og hvor stor en % vi skal betale for det løber rundt... Resten er så til fri forbrug

Anmeld

15. september 2011

Anonym trådstarter

takker mange gange for alle jeres svar det er meget rart at vide hvad andre gør, det kan helt klart bruges til noget

Anmeld

15. september 2011

hyskystar

Vi har fælles økonomi også får vi det samme beløb når alt er betalt

Anmeld

15. september 2011

FamilenStorm

Anonym skriver:

hej i skønne tøser.

Vi skal til at købe hus, og har lidt diskutioner om hvordan det skal deles op, for vi har altid betalt halvt hver i sær, men det er jo lidt dyrere med hus, og det resultere i at jeg ca har 3000 kr til mig selv når regningerne er betalt og så har vi betalt halv delen hver, han vil så have en del mere tilbage til sig selv, syntes i det er rimligt at man betaler halvt, skal lige siges vi har 2 fælles børn, og han har også en datter fra tidligere som er hos os hver 2. weekend.

håber på svar

Her har vi fælles økonomi, og så har vi hver især en lommepenge konto :-) Så kan vi nemlig bruge de penge som vi vil uden dyn anden skal blande sig :-)

Anmeld

15. september 2011

KarinOM

Vi gør sådan, at vi betaler det samme beløb til en fælleskonto hver måned, som alt så bliver trukket fra. Vi har to dankort til den konto, så alt husholdning bliver også betalt den vej. Eneste undtagelse er huslejen hvor min kæreste betaler 2/3 og jeg betaler 1/3...det fik han lov til efter lang tids overtalelse :-) Jeg er stadig under uddannelse og min kæreste har godt job, så han tjener meeeeget mere end mig.

Jeg er en meget selvstændig pige, og jeg har det super godt med at vide at jeg betaler min del (lige med undtagelse af det med huslejen) og at det der er tilbage bagefter er mine egne penge... og så kan jeg bruge dem lige så tosset jeg vil med god samvittighed :-) Jeg ville slet ikke have det godt med at føle mig som en "holdt kvinde"...selv om at min kæreste uden tvivl ville elske at forsørge mig :-D 

NB: Nu er der nogen der taler om ligestilling i forhold til at have fælleskonto og dele alle midler...faktisk havde ordet den stik modsatte betydning da det blev opfundet. Det var dengang kvinderne kom på arbejdsmarkedet for netop at tjene deres egne penge, og ikke længere være underlagt mandens indkomst. Bare lidt historisk info :-)

Anmeld

15. september 2011

Lullaby

Deler intet op. Har fælles økonomi

Anmeld

15. september 2011

Molly8

Anonym skriver:

hej i skønne tøser.

håber på svar

Jeg synes som udgangspunkt man skal bidrage som man tjener procentvis. Hjemme hos os tjener vi det sammer og deler 50/50. Hvis han tjente 70 % af den fælles indkomst, ville jeg også forvente, at han betalte 70 % lige som jeg selv ville være villig til at gøre det samme. Det kan jo skifte lidt livet igennem. Samtidig er konens bidrag til familien ofte større regnet i tid fremfor penge.

Kh Molly

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.