Barnløshedsbehandling VS. Adoption!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. september 2011

Nessie

SpunkenJo skriver:

Skal man stoppe med at sætte børns tarv højt, bare fordi der er nogen ukvalificerede der er røget igennem "nåleøjet" som du skriver?

For det er da hul i hovedet

Jeg forstår udemærket det føles unfair at blive tjekket på den måde, men vi taler om at sætte et nyt liv til verden. Et individ som koster penge at "lave" og som vil koste samfundet penge i maaange år, hvis ikke forældrene er egnede! Det skal vi da som borgere ikke være vrede over.

Men som tidligere skrevet. Så er mener en varm
Kartoffel!

Kh Jo

Nej slet ikke. Men jeg forstår bare ikke hvorfor man lige som barnløs skulle tjekkes ekstra godt efter i sømmene, vi bliver jo i forvejen tjekket for alverdens ting og sager. Så er det jeg mener, at man jo i bund og grund burde tjekke alle, inden de får børn, men som du selv skriver, så kan det jo ikke lade sig gøre.

Synes ikke det er en specielt varm kartoffel, bare 2 forskellige meninger.
Jeg har endnu ikke mødt nogen i behandling, eller som har adopteret, som jeg har tænkt på at de ikke burde have børn. Men jeg har godt nok mødt mange, der har fået økobørn, som ikke var specielt gode forældre.

Når man adopterer, er det jo adoptionslandets regler der skal overholdes, og det er dem der kræver at man skal godkendes som forældre, det er jo noget helt andet, når det er fertilitetsbehandling, her står ikke en fremmed myndighed, og har en masse regler

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2011

Kay

Nessie skriver:

slet ikke. Men jeg forstår bare ikke hvorfor man lige som barnløs skulle tjekkes ekstra godt efter i sømmene, vi bliver jo i forvejen tjekket for alverdens ting og sager. Så er det jeg mener, at man jo i bund og grund burde tjekke alle, inden de får børn, men som du selv skriver, så kan det jo ikke lade sig gøre.

Jeg har endnu ikke mødt nogen i behandling, eller som har adopteret, som jeg har tænkt på at de ikke burde have børn. Men jeg har godt nok mødt mange, der har fået økobørn, som ikke var specielt gode forældre.

Når man adopterer, er det jo adoptionslandets regler der skal overholdes, og det er dem der kræver at man skal godkendes som forældre, det er jo noget helt andet, når det er fertilitetsbehandling, her står ikke en fremmed myndighed, og har en masse regler

Anmeld

10. september 2011

Frøken J.

Stjernestoev skriver:

Jeg forstår godt. Men jeg synes man oplever mindre og mindre familier der vælger at adoptere, og måske er vi blevet for "forkælet", altså at vi "hellere vil undvære en nøjes med".. Jeg er sikker på at når man først har et adopteret barn i sine arme, så elsker man det ligeså højt! Men det er vel umuligt for mig at sætte mig ind i de følelser..

Det er ikke ens eget barn af kød og blod, og det kan jeg godt sætte mig ind. Derudover er det ikke "bare" at adoptere. Der er sygt mange krav, og derudover drømmer du ikke om hvor sindssygt dyrt det er! barnløshedsbehandling koster også klejner, men adoption er virkelig virkelig dyrt.

Men jeg er glad for, at der findes folk, som vælger at adoptere. Ellers havde jeg aldrig mødt min elskede kæreste

Anmeld

10. september 2011

Wimmie

Frøken J. skriver:

Det er ikke ens eget barn af kød og blod, og det kan jeg godt sætte mig ind. Derudover er det ikke "bare" at adoptere. Der er sygt mange krav, og derudover drømmer du ikke om hvor sindssygt dyrt det er! barnløshedsbehandling koster også klejner, men adoption er virkelig virkelig dyrt.

Men jeg er glad for, at der findes folk, som vælger at adoptere. Ellers havde jeg aldrig mødt min elskede kæreste

Jeg har også en fætter og en kusine som begge er adopteret fra Sydkorea - de dejligste, mest tilpassede og smukkeste børn (nåja, de er jo ikke børn længere men hhv. 20 og 26 år, hehe) 

Sådan nogle små sorthårede, brunøjede hapsere ville jeg slet ikke have noget imod at adoptere 

Men ja...de umenneskelige krav 

Anmeld

10. september 2011

K&S

Nessie skriver:

Nej slet ikke. Men jeg forstår bare ikke hvorfor man lige som barnløs skulle tjekkes ekstra godt efter i sømmene, vi bliver jo i forvejen tjekket for alverdens ting og sager. Så er det jeg mener, at man jo i bund og grund burde tjekke alle, inden de får børn, men som du selv skriver, så kan det jo ikke lade sig gøre.

Jeg har slet ikke deltaget i denne debat tidligere, men jeg har læst alle siderne og det der slår mig er også - hvorfor skal barnløse og mulige adoptivforældre tjekkes SÅ meget, når man ikke tjekkes det mindste, før man "får lov" til at lave en øko-baby???

Jeg har ikke selv været i behandling og jeg føler mig MEGET priviligeret over at have haft nemt ved en graviditet. Jeg ville uden tvivl overveje fertilitetsbehandling, hvis ikke vi selv havde kunne få børn, men jeg synes, det er rigtig synd, at det skal komme på an ens økonomiske situation, om man har "ret" til et barn eller ej. Ønsket er vel lige stort om du tjener lidt eller meget...!

Jeg ville ikke selv kunne opfylde kravene til adoption, jeg synes nogle af dem er helt hen i vejret - hvor mange danskere, der ikke har brug for muligheden for adoption, kan opfylde ALLE disse krav??? Det blev da ikke undersøgt, hvor længe Søren og jeg havde været gift, da jeg blev gravid?

Det er ikke DK, som fastsætter reglerne for adoption, men jeg tænker - selvom man måske ikke er gift, ville man så ikke stadig kunne give et adoptivbarn et bedre liv end det ville få i hjemlandet???

/Katja

Anmeld

10. september 2011

Frøken J.

Wimmie skriver:

Jeg har også en fætter og en kusine som begge er adopteret fra Sydkorea - de dejligste, mest tilpassede og smukkeste børn (nåja, de er jo ikke børn længere men hhv. 20 og 26 år, hehe) 

Sådan nogle små sorthårede, brunøjede hapsere ville jeg slet ikke have noget imod at adoptere 

Men ja...de umenneskelige krav 

Præcis, de er så smukke-lækre! Og tænk, min datter bliver halt sådan - ikke dårligt, ikke dårligt
Men ja, virkelig.. Og der er så mange, der kunne give de børn et dejligt hjem og en god opvækst!

Anmeld

10. september 2011

Nessie

K&S skriver:

Jeg har slet ikke deltaget i denne debat tidligere, men jeg har læst alle siderne og det der slår mig er også - hvorfor skal barnløse og mulige adoptivforældre tjekkes SÅ meget, når man ikke tjekkes det mindste, før man "får lov" til at lave en øko-baby???

Jeg har ikke selv været i behandling og jeg føler mig MEGET priviligeret over at have haft nemt ved en graviditet. Jeg ville uden tvivl overveje fertilitetsbehandling, hvis ikke vi selv havde kunne få børn, men jeg synes, det er rigtig synd, at det skal komme på an ens økonomiske situation, om man har "ret" til et barn eller ej. Ønsket er vel lige stort om du tjener lidt eller meget...!

Jeg ville ikke selv kunne opfylde kravene til adoption, jeg synes nogle af dem er helt hen i vejret - hvor mange danskere, der ikke har brug for muligheden for adoption, kan opfylde ALLE disse krav??? Det blev da ikke undersøgt, hvor længe Søren og jeg havde været gift, da jeg blev gravid?

Det er ikke DK, som fastsætter reglerne for adoption, men jeg tænker - selvom man måske ikke er gift, ville man så ikke stadig kunne give et adoptivbarn et bedre liv end det ville få i hjemlandet???

/Katja

Tak fordi du forstår situationen, og tydeligvis har tænkt over det.

Man er i forvejen meget sårbar, når man er i behandling, og mange går også og spekulerer på, hvordan de får råd til al medicinen, og som reglerne er nu, også til selve behandlingen og skanningerne osv.

Bare de sidste hormoner jeg fik, da vi var i gang med 3. hormonbehandling, kostede 14.000 kr. Og det var kun én slags, så var der alt det andet, men lige det her var kun til at modne æggene.

Skal vi i behandling igen, har vi regnet ud at det vil koste cs. 80-90.000 kr., og det er dælme mange penge, når man har et vuggestue barn, der bare i pasning koster 2800 kr om måneden.

At det skal være så dyrt, hænger ikke rigtig sammen med, at de så gerne vil have at vi føder flere børn herhjemme.

Jeg er glad for, at det ikke var et krav, at vi skulle være gift, for at kunne komme i behandling, vi er ikke gift, og har heller ingen planer om det foreløbig. Og vi er da hverken bedre eller dårligere forældre af den grund Og det er adoptivforældre jo heller ikke. Tværtimod har de lagt en masse tid og overvejelser i at adoptere et barn

Anmeld

10. september 2011

K&S

Nessie skriver:

Tak fordi du forstår situationen, og tydeligvis har tænkt over det.

Man er i forvejen meget sårbar, når man er i behandling, og mange går også og spekulerer på, hvordan de får råd til al medicinen, og som reglerne er nu, også til selve behandlingen og skanningerne osv.

Bare de sidste hormoner jeg fik, da vi var i gang med 3. hormonbehandling, kostede 14.000 kr. Og det var kun én slags, så var der alt det andet, men lige det her var kun til at modne æggene.

Skal vi i behandling igen, har vi regnet ud at det vil koste cs. 80-90.000 kr., og det er dælme mange penge, når man har et vuggestue barn, der bare i pasning koster 2800 kr om måneden.

At det skal være så dyrt, hænger ikke rigtig sammen med, at de så gerne vil have at vi føder flere børn herhjemme.

Jeg er glad for, at det ikke var et krav, at vi skulle være gift, for at kunne komme i behandling, vi er ikke gift, og har heller ingen planer om det foreløbig. Og vi er da hverken bedre eller dårligere forældre af den grund Og det er adoptivforældre jo heller ikke. Tværtimod har de lagt en masse tid og overvejelser i at adoptere et barn

Det er, efter min mening, helt uaaceptabelt, at det skal koste SÅ meget udover "selve" behandlingen - der er nogle producenter, der tjener kassen på at have udviklet denne type medicin og på den anden side af bordet sidder rigtig mange par, som brændende ønsker sig et barn, men som måske ikke har mulighed for det, fordi økonomien ikke er til at spare mange tusinde kroner sammen.

Det er jo også "kun" et forsøg, der er ikke en "børne-garanti", så man kan jo reelt ikke vide, hvad omkostningerne vil beløbe sig til.

Er det for enhver pris, man fortsætter? Jeg kan ikke selv svare på det, men jeg kan kun forestille mig, at nogle par ikke har mulighed for at fortsætte pga. økonomi, selvom ønsket om et barn bestemt ikke er mindre, end da de først startede i behandling.

Vi har ikke planer om en efterfølger lige nu  men vi ville da slet heller ikke have råd til det, hvis vi havde brug for behandling.

En skrev, at man jo "bare" måtte spare op, hvis man virkelig ønskede et barn, men det er altså ikke altid en mulighed, det ville det ikke være herhjemme lige pt. og nej, det er ikke fordi vi har ødslet vores penge væk på dyre forbrugslån eller lignende.

Og nej, prisen for behandling hænger slet ikke sammen med DK´s ønske om, at der skal fødes flere børn i fremtiden

Jeg kunne sagtens finde mange andre steder i det offentlige, hvor man ville kunne spare istedetet  men det er jo en heeeeelt andet debat

Anmeld

10. september 2011

raca

SpunkenJo skriver:

Som jeg skriver, er jeg for en omstrukturering og omfordeling af respurcerne.

Regningen skal deles, ja. Men hvordan....? Det sner jeg ikke. Men vi kan ikke længere bare læne os tilbage og tage imod! Det er en forkælet holdning vi ikke længere kan tillade os!

Siden 60'erne har vi mistet 75.000 arvejdspladser i det private og geneteret over 500.000 arbejdspladser i det offentlige. Vores samfund er skruet sammen sådan nu, at der er under 1 mill ansatte i det private til at apytte i kassen til alle os andre. Os (inkl mig selv) der er offerligt ansatte bidrager med NUL! Det er de samme penge som ryger ind og ud af samme kasse!!!

- ok, det blev lidt langt og udenfor emne, men tanken om rød regering gør mig nervøs.... For så blir der bare endnu færre privatearbjsapladaer herhjemme når skatterbe blir så høje at endnu flere af vores arbejdspladser rykker udenlands

her forstår vi vist hinannen til fulde.. eller næsten da..

jeg er ening..

Anmeld

11. september 2011

Lisbeth1985

raca skriver:

det ved jeg... men du har tydelig vist ikke læst hel indlæget.

hvis barnløshedsbehandlingen skal være statsfinceret og stirelitioner

, hvem skal så betale.. alle kan ikke få alt betalt..

der er Ca 50% af befolkningen til og betale for sig selv og de 50% der ikke er  selvforsøgende.. så der er ik??

hvad er rimligt..

alt peger på at det er en rigtig dårlig ide samfundsmessigt og tage betaling for udd.

men hvem skal så

Jeg har læst hele indlægget

Jeg kan finde mange andre steder at spare eller andre steder at få penge i statskassen, som i mine øjne vil være bedre.. Men brugerbetalingen på fertilitetsbehandling rammer man en gruppe, som i forvejen er under et enort pres - et pres jeg ikke tror, at man forstår med mindre man har prøvet det. Problemet er desuden (som Nessie også påpeger), at der kommer en kæmpe brist, når man indfører brugerbetaling for en enkelt gruppe i samfundet - hvad bliver det næste??

Uanset hvad er faktum, at de børn som kommer til verden via fertilitetsbehandling kommer til at bidrage med flere penge (på sigt) end de har kostet - dvs. at de giver overskud i statskassen Derfor er det jo fuldstændig hul i hovedet, at man vælger at afskaffe den "gratis" fertilitetsbehandling, da resultatet er, at der kommer færre børn til verden og dermed færre til at bidrage til samfundet!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.