K&S skriver:
Det er, efter min mening, helt uaaceptabelt, at det skal koste SÅ meget udover "selve" behandlingen - der er nogle producenter, der tjener kassen på at have udviklet denne type medicin og på den anden side af bordet sidder rigtig mange par, som brændende ønsker sig et barn, men som måske ikke har mulighed for det, fordi økonomien ikke er til at spare mange tusinde kroner sammen.
Det er jo også "kun" et forsøg, der er ikke en "børne-garanti", så man kan jo reelt ikke vide, hvad omkostningerne vil beløbe sig til.
Er det for enhver pris, man fortsætter? Jeg kan ikke selv svare på det, men jeg kan kun forestille mig, at nogle par ikke har mulighed for at fortsætte pga. økonomi, selvom ønsket om et barn bestemt ikke er mindre, end da de først startede i behandling.
Vi har ikke planer om en efterfølger lige nu
men vi ville da slet heller ikke have råd til det, hvis vi havde brug for behandling.
En skrev, at man jo "bare" måtte spare op, hvis man virkelig ønskede et barn, men det er altså ikke altid en mulighed, det ville det ikke være herhjemme lige pt. og nej, det er ikke fordi vi har ødslet vores penge væk på dyre forbrugslån eller lignende.
Og nej, prisen for behandling hænger slet ikke sammen med DK´s ønske om, at der skal fødes flere børn i fremtiden 

Jeg kunne sagtens finde mange andre steder i det offentlige, hvor man ville kunne spare istedetet 

men det er jo en heeeeelt andet debat 
Det er nemlig lige præcis dét. Var der en garanti for at jeg ville få et barn ud af alle mine anstrengelser (og penge), så gjorde jeg det uden at tøve.
Men hvad nu hvis vi køber 3 forsøg, og det ikke lykkes, skal vi så til at betale yderligere 90.000 for behandling? Det er der vist ikke mange der har råd til.
Når nu de VIL have brugerbetaling på, så synes jeg de skal begynde at forske mere i hvorfor vi har så svært ved at få børn herhjemme. Danmark ligger i toppen, og jeg tror altså på at det er ydre påvirkninger, der rammer vores mulighed for at forplante os. Derfor har jeg, inden jeg blev gravid, så vidt muligt forsøgt at undgå parfume, parabener osv. osv. For jeg vil gøre alt for at undgå at min søn skal igennem det forløb vi har været igennem, når han engang vil have børn.
Vi har bestemt heller ikke ødslet vores penge op. Vi har et hus, som vi købte inden huspriserne steg helt vildt, en gammel bil der er betalt ud, i de snart 6 år vi har været sammen, har vi været på ferie 1 gang, og det var kun fordi der var 20 års jubilæum for min klasse i High School i USA. Så jeg synes bestemt ikke vi kaster om os med penge, men derfor kan vi ikke "bare" lige spare sammen til nr. 2 barn, og jeg er altså 38, så tiden er også ved at rinde ud.
Og jeg kunne også sagtens finde andre steder at spare i det offentlige, f.eks. har jeg ikke forstået hvorfor vi absolut skal bygge en bro til flere mia. kr., som rigtig mange ikke ved hvad vi skal bruge til. Det kunne da vente til krisen var ovre. Og så kunne man beholde de sølle 200 mio til fertilitetsbehandlingen