Forhandler I også meget med jeres børn?
Vi kom til at snakke om det til aftensmaden idag, for vi forhandler faktisk rigtig meget med Lærke (3 år) herhjemme, for at slippe for skrigetur, for at få hende til at spise mere aftensmad m.m. ja, den kører hele tiden. Når du har været i bad, så skal vi have is.., Når du lige har ryddet op, så kan vi lege med perler osv...
Hvordan foregår det hjemme hos jer, for at få jeres børn "til at gøre det i gerne vil have" ?
Og er det forkert at "forhandle" med sit barn?
Kom med jeres meninger, er lidt sjovt at høre hvor forskellige vi er 
Vi gør det også.
Vores datter kan godt lide at vide, hvad der skal ske.
Hvis vi lige kort remser rækkefølgen op på det vi nu skal "Først dit og SÅ dat..!"
Vi laver kompromiser og forhandlinger eller sætter valg op (som vi har bestemt), så det bliver VORES løsninger, men med hendes indragelse i det - så hun også ind imellem føler, at hun har et valg (som vi så har stillet op).
Nogle gange får hun lov til at bestemme noget, hvor hun kan mærke at hun er heldig og vi giver os. Andre gange skærer vi også igennem med vores regler og siger klart nej.
Så det veksler meget. Men hun forstår godt at nogle gange går den og andre gange ikke - nogle situationer er passende og gode, andre tidspunkter er ikke.
Selvom børn har godt at faste regler, så kan det også være godt at kende til aftaler som kan afhænge af tid og sted. Og acceptere at man nogle gange kan få et ja, men andre gange et nej.
Vi fortæller hende tit, at vi skal det, og SÅ det bagefter.
Både så hun har noget at se frem til (en form for beløning, om man vil), men også så hun er forberedt på, hvad hun kan forvente - det afhjælper tit nogle konflikter vi ellers kunne få.
Af samme grund bruger vi også tit at "advare" om, at om 5 min. skal du i bad. Eller om 5 min. skal du i seng ....så selvom hun tænker "øv", så er hun forberedt, når vi kommer og vil handle på det. I stedet for at vi bare PLUDSELIG står der og afbryder dét hun lige var midt i, og kræver at det skal være NU...
Jeg tror på, at børn godt ved at der gælder nogle regler ét sted, og andre regler et andet sted. Ligesom mor NOGLE GANGE giver lov til nogle ting, men ANDRE GANGE så ikke gør - Og det skal de lære at tackle og kunne acceptere