Madam Blå skriver:
Helt enig - man skal forsøge at undga det som brandslukninsmetode! Men at man tyer til den somme tider, er jo hvad der sker..
Jeg synes også, at det er en rigtig god ide, at gøre sig klart, hvad man kan forhandle og hvad der ikke kan forhandles.
God pointe med indflydelse kontra forhandling. Indflydelsen kan forståes som noget helt andet, end forhandling. Men man kan også se indflydelse lidt som medbestemmelse. Og i medbestemmelsen kan der godt ligge noget forhandling. Er helt enig i, at alt ikke skal diskuteres og forhandles i hjemmet. Men jeg tænker, hvis vi sætter en stopper for forhandling og dermed diskussioner, hvorfra skal børnene så lære at begå sig. Vi er jo nødt til at lære dem, at kunne tale deres sag og kunne argumentere ordentligt for den. Det vil give dem en klar fordel på lang sigt.
Men ser som dig, heller ingen grund til, at forældrene skal beslutte noget, for at Peter alligevel laver det om. Forældre skal også stå fast. Børn er nu engang børn, og det er som regel de voksne, der bestemmer. Men nogle ting, håber jeg da at mine børn vil diskutere med mig. For som sagt, hvis de ikke sætter spørgsmålstegn ved nogle ting, jamen hvor er udviklingen så.. Her mener jeg nok mere de lidt større børn. Ikke småbørn, selvom jeg også håber at mine småbørn kan afprøve lidt, og forsøge at forhandle 
Ved ikke om det er så godt forklaret? Men ellers spørg endelig. Er ikke altid en mester til at formulere mig 
Forresten - rigtig dejligt at vi kan have en ordentlig debat og meningsudveksling! 
Det er fint forklaret og forstået og langt hen af vejen er vi meget meget enige!
Jeg deltager KUN i debatter hvor man føler at tingene bliver hørt og jeg selv kan lærer noget, samtidig med at jeg måske kan lærer/sætte tingene i perspektiv for andre. Gidder ikke de der dunken i hovedet jeg er bedre end dig debatter. Men meget gerne debatter der sætter tanker igang hos alle!