raca skriver:
jammen jeg ønsker ikke for mit barn at det lære bare at følge en ordre.. lige gyldig om ordren kommer fra et andet barn eller en voksen...
jeg ønsker de lære at tænke selv.. og ikke bare følger strømmen blidt og adlyder den længre oppe af rangstien..
skal lige siges vi har en blanding af forhandlig og gensidig respekt... og jo jeg er respekteret forde jeg er mig.. ikke forde jeg er voksen, min søn ved han er respektert og ved vi gerne vil lytte til ham...
men nogle gange tager vi bestemmehatten på forde vi er forældre og skal passe på ham...
Der er mange måder og gøre det på! Vores datter kan bestemt sagtens tænke selv og får også rig mulighed for at komme på banen med hendes ønsker og meninger.
Vi forhandler bare ikke om at hun skal spise sin aftensmad, børste sine tænder, i seng når vi siger hun skal i seng osv osv!
Det er bestemt ikke sådan så vi lever med kæft trit og retning's metoden! Slet ikke!
Jeg synes det er meget godt at ens børn lærer at når de voksne omsorgspersoner i deres liv beder dem om noget så skal man gøre det uden at skulle have noget for det (belønnes) og uden hele tiden og skulle sige hvorfor og så få en times lang forklaring. I min verden er det ok bare at sige fordi jeg siger det!
Jeg arbejder selv med børn, og ser bestemt en tendens til at børn idag tror at alt er til forhandling. Det er sundt at børn gerne vil have en forklaring, men jeg synes ikke det er sundt for samfundet når det bliver sådan så børn altid KUN vil fremhæve sig selv, på andre bekostning, og når børn bliver meget egocentret og ikke kan se ud over deres egen næsetip. Derudover synes jeg børn idag overhovedet ikke kan takle modgang. De sætter sig ned og piver ved det mindste, måske fordi de hjemme fra er vantil at kunne forhandle sig frem til og få det som de vil, og hvis ikke så kan man altid pive så giver mor og far sig. Det er bare svært i en klasse med 28 elever hvis alle skal have deres vilje og dem der ikke får den så sætter sig ned og piver fordi de ikke kan tåle modgang! Vi lever trodsalt i et samfund hvor det er sundt at man også lærer og tænke på andre - også når man bliver voksen og skal leve i et parforhold.
Det blev lidt rodet men håber du forstår alligevel!
Anmeld