Er det ok at pædagoger gør forskel...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juni 2011

Molly23

Jeg arbejder i en sfo og vi kan også godt finde på tage bestemte børn med på tur. Grunden til dette er at vi (ligesom de fleste andre institutioner) skal kunne rumme næsten alle børn idag, og inklusion er meget i fokus. Desværre er der dog nogle børn der ikke trives særlig godt i den store gruppe som en sfo er. Vi har et par børn der slet ikke kan håndtere større aktiviteter, såsom ture ud af huset i stor flok eller større aktiviteter i huset. Derfor arrangere vi også små ture i mindre grupper for netop de særlige udsatte børn og de venner de trives bedst med.

En almindelig dag i sfo´en, kan disse børn godt være helt oppe at køre og rundtosset sidst på dagen, af alle de lege og det tempo der ofte er i huset. Hvorimod at efter en tur ud af huset i en mindre gruppe, kan det tydeligt ses at de er meget mere rolige og slapper mere af. Så hos os er det absolute godt givet ud at gøre dette.  Det skal lige sige at vi selvfølgelig også laver andre ture/aktiviteter hvor vi inkludere med de andre børn, men altid ud fra hvad de selv kan holde til, ellers går den inkluderenede tanke tabt, da børnene mister overblikket.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2011

Aves.

MorTilJanuar skriver:

Ja men det SKAL også i følge de nye regler være offentligt for forældrene i institution så de ved det på forhånd  Kan selvfølgelig ikke huske hvor det er denne regel står ( der står sku så meget &nbsp men man skal som forældre ikke pludselig "opdage" at tingene er som de er 

Men det ved vi jo godt. Det er jo det der bliver fortalt atd et foregår ved at man prikker ud og giver de børn der har ekstra behov for det en tur.

Anmeld

7. juni 2011

Aves.

Molly23 skriver:

Jeg arbejder i en sfo og vi kan også godt finde på tage bestemte børn med på tur. Grunden til dette er at vi (ligesom de fleste andre institutioner) skal kunne rumme næsten alle børn idag, og inklusion er meget i fokus. Desværre er der dog nogle børn der ikke trives særlig godt i den store gruppe som en sfo er. Vi har et par børn der slet ikke kan håndtere større aktiviteter, såsom ture ud af huset i stor flok eller større aktiviteter i huset. Derfor arrangere vi også små ture i mindre grupper for netop de særlige udsatte børn og de venner de trives bedst med.

En almindelig dag i sfo´en, kan disse børn godt være helt oppe at køre og rundtosset sidst på dagen, af alle de lege og det tempo der ofte er i huset. Hvorimod at efter en tur ud af huset i en mindre gruppe, kan det tydeligt ses at de er meget mere rolige og slapper mere af. Så hos os er det absolute godt givet ud at gøre dette.  Det skal lige sige at vi selvfølgelig også laver andre ture/aktiviteter hvor vi inkludere med de andre børn, men altid ud fra hvad de selv kan holde til, ellers går den inkluderenede tanke tabt, da børnene mister overblikket.

Men så handler det jo heller ikke om at se på barnet i forhold til familien men i stedet at se på barnet i forhold til deres liv og forhold i institutionen.

Anmeld

7. juni 2011

Carl-Emil's mor

Eva. skriver:

Men det ved vi jo godt. Det er jo det der bliver fortalt atd et foregår ved at man prikker ud og giver de børn der har ekstra behov for det en tur.

Så ser jeg ikke problemet i det fordi så har institutionen ( må man formode) planlagt deres økonomi efter det  men dog synes jeg stadigvæk ikke at de skal "hellig gøres" ved at de andre børn ikke også kan komme med  men nu er jeg nok også lidt anderledes end så mange andre pæd fordi jeg mener heller ikke at ALLE børn skal være ude og lege fra 12-14 hver eneste dag men er en anden snak 

Anmeld

7. juni 2011

musse1

Eva. skriver:

Jeg er helt overbevist om at vi taler om ressourcesvage familier...altså famililer som har andre problemer end det økonomiske...men desværre hænger det jo gerne sammen...

tror bare, at børnene godt kan mærke forskellen, og det måske så hurtigt, kan give dårlig stemning, at dem som kommer på ture holder sammen og de andre så holder sammen.

syns når det er sådan nogle steder som knuthenborg må man gøre det i en ferie, hvor der ik er så mange, eller også må man tage dem lidt på skift der hen, så der ik er nogle der bliver overset.

de kan jo sagtens tage de andre børn, som har behov for det, i mindre grupper med nogle af den andre. så de for et sammenhold

de kan jo også satens vælge og tage en tur i skoven eller andet.

men ja den er bestem svær

Anmeld

7. juni 2011

tazz

det er da også rigtig gode agumenter, men hvordan kan man vide at børn fra resource stærke familier ikke har problemer, jeg syntes det skal dække alle børnene.

Min mor har snart 40 års erfaring med udsatte børn, så hun kan godt se på de børn som ikke har det godt.

Tror også her, vi skal få begreberne HELT på plads. Dette er i den ganske pæne del af Nordsjælland (også kaldet Whiskey-bæltet), så selvom der er fattige børn og børn af alkoholikere og forældre med krigstraumer, så er det jo ikke på samme måde som her på Vestegnen eller den fattige del af Vesterbro (for nu at generelisere, ikk')
Så ressourcesvag behøver jo ikke betyde fattig eller at børnene er forhutlede. Det kunne lige så godt være barnet som blev afleveret Ferrari som det barn der blev afleveret med beskidt ble.

De børn hun tog med, var børn som havde åbnet lidt for, at der skete nogle ting derhjemme som ikke var i orden. Eller som hun kunne se, havde brug for lidt enetid.
Det foregik jo så heller ikke ved, at nogen i forsamling blev prikket ud, hun spurgte bare barnet/børnene om de ikke havde lyst til, at gå en tur.
Andre dage tog de hele stuen med, eller delte den op i to.

Anmeld

7. juni 2011

Molly23

Eva. skriver:

Men så handler det jo heller ikke om at se på barnet i forhold til familien men i stedet at se på barnet i forhold til deres liv og forhold i institutionen.

Ja præcis. Hos os handler det om hvad det enkelte barns sociale ressourvcer er, hvordan det trives i flokken. At se et barn i forhold til familien er også ok, men hvis et barn kommer fra en rossourcesvag familie, så syntes jeg det er endnu mere vigtigt at inkludere dette barn i flokken, fordi disse børn ofte ikke får dækket deres sociale behov udenfor skole/sfo (dette er vores erfaringer i den sfo jeg arbejder i).

Anmeld

7. juni 2011

Aves.

MorTilJanuar skriver:

Så ser jeg ikke problemet i det fordi så har institutionen ( må man formode) planlagt deres økonomi efter det  men dog synes jeg stadigvæk ikke at de skal "hellig gøres" ved at de andre børn ikke også kan komme med  men nu er jeg nok også lidt anderledes end så mange andre pæd fordi jeg mener heller ikke at ALLE børn skal være ude og lege fra 12-14 hver eneste dag men er en anden snak 

Tror som ikke du er så anderledes med den holdning....men altså, lige meget hvad så er institutionerne jo desværre presset med dårlige normeringer osv.

det eneste problem jeg kan se ved disse ture, er at man i forsøget på at inkludere eller gøre børn lige i forhold til oplevelser, så udstiller man dem i forhold til socialstatus... men synes det er en spændende diskussion...hvordan kunne man i stedet gøre, hvis der kun er så få midler at det alligevel kun er en lille gruppe børn der kan komme afsted.

Men altså, synes jo godt man kunne tage de andre bare på en gåtur..

Anmeld

7. juni 2011

Aves.

Molly23 skriver:

Ja præcis. Hos os handler det om hvad det enkelte barns sociale ressourvcer er, hvordan det trives i flokken. At se et barn i forhold til familien er også ok, men hvis et barn kommer fra en rossourcesvag familie, så syntes jeg det er endnu mere vigtigt at inkludere dette barn i flokken, fordi disse børn ofte ikke får dækket deres sociale behov udenfor skole/sfo (dette er vores erfaringer i den sfo jeg arbejder i).

Men det er jo bare ikke sådan at alle børn fra ressourcestærke familier fungerer i de store grupper og ejheller sikkert at dem fra de svage familier ikke gør det...så man må jo altid se på det enkelte barn og ikke være fejlfinder og tro alt kan findes hjemme hos børnene...man kunne jo godt tænke at de betingelser vi byder børnene uden for hjemmet også kan skabe problemer for børnene...

Anmeld

7. juni 2011

Aves.

musse1 skriver:

tror bare, at børnene godt kan mærke forskellen, og det måske så hurtigt, kan give dårlig stemning, at dem som kommer på ture holder sammen og de andre så holder sammen.

syns når det er sådan nogle steder som knuthenborg må man gøre det i en ferie, hvor der ik er så mange, eller også må man tage dem lidt på skift der hen, så der ik er nogle der bliver overset.

de kan jo sagtens tage de andre børn, som har behov for det, i mindre grupper med nogle af den andre. så de for et sammenhold

de kan jo også satens vælge og tage en tur i skoven eller andet.

men ja den er bestem svær

Jeg tænker nemlig også der kan komme lidt negativt mod den gruppe der er med i forhold til dem der ikke kommer afsted...men jeg aner det ikke, som sagt er det kun andenhåndsoplysninger fra en meget forarget mor.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.