Det er godt nok et spændende emne du tager op..
Især fordi jeg faktisk arbejder et sted som netop er ved at udarbejde materiale som inklusion, så har jo lyttet en smule med...
Men det er godt nok svært at svare på for på den ene side så har børn fra ressoursesvage familier som regel behov for ekstra omsorg.. Men det skal ikke gå ud over de andre velfungerende børn.. Ligesom der ej heller skal ekskluderes.... Hmmm..
I mine øjne er det vigtigst at se på det enkelte barn og dette behov.... Overveje nøje, om hvilke børn der har brug for disse ekstra positive oplevelser, i forhold til andre børn, som kan få behovet dækket derhjemme....
Det er rimelig store ture der er tale om, når nu du nævner knuthenborg, og det er ikke blot en lille smule kvalitetstid ned til den lokale brugs.. Derfor kan jeg sagtens forstå din undren..
Småturene til brugsen, legepladser m.m. skal der være plads til, så børnene får noget rolig kvalitetstid...
Men de store ture.. hmmm... Det er jo at ekskludere når man gang på gang vælger de samme børn til disse ture... der ville det ideelle være at vælge nogle ressourcesvage børn og nogle velfungerende børn, så de ligesom kan rystes sammen.... og derved kan det gå på skift - både imellem de udsatte og velfungerende børn....
En sidste ting... Når der tales specielle behov, så er der (i mine øjne) tale om børn med handicaps eller psykiske diagnoser såsom ADHD, Asperger osv osv.
Men Eva - det var de udsatte børn der var tale om ikk, eller er det en blandet landhandel af udsatte og børn med specielle behov?
Anmeld