Er det ok at pædagoger gør forskel...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.987 visninger
82 svar
0 synes godt om
6. juni 2011

Aves.

jeg har lige erfaret (en mor fra min søns klasse fortalte det), at den sfo min søn går i tager på ture...disse ture foregår ved at visse børn prikkes ud og kommer med...ikke noget der går på tur, men dem de mener har mest brug for det, de udsatte børn med ressourcesvage/mindrebemidlede familier de kommer afsted men ikke de andre børn...

Hvad synes I om denne metode...?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2011

Ina33

Eva. skriver:

jeg har lige erfaret (en mor fra min søns klasse fortalte det), at den sfo min søn går i tager på ture...disse ture foregår ved at visse børn prikkes ud og kommer med...ikke noget der går på tur, men dem de mener har mest brug for det, de udsatte børn med ressourcesvage/mindrebemidlede familier de kommer afsted men ikke de andre børn...

Min første umiddelbare tanke er at det er ok, så længe de bliver valgt på dette grundlag.

Jeg kan dog godt se problematikken, hvis pædagogerne får sine favoritter, og der dermed bliver gjort en synlig forskel...

En anden tanke er også, om forskellen på de ressource stærke og svage bliver gjort endnu mere synlig?  I givet fald burde man måske blande dem?

Hmm det blev vist til flere spørgsmål end svar.

Anmeld

6. juni 2011

Mi

Eva. skriver:

Det syntes jeg er ok, de har et specielt ansvar overfor børn med særlige behov.

Anmeld

6. juni 2011

Carina1977

Eva. skriver:

Jeg synes faktisk det er helt fint. Måske det er netop det der skal til, for at de føler de får noget på opleveren. Ikke alle børn er så heldige at have forældre, der har råd til at tage dem med på ture.

Jeg vil ikke kalde det forskelsbehandling, men mere at der bliver taget hånd om dem

Anmeld

6. juni 2011

Stumpen

Umiddelbart lyder det som en rigtig god ide for det er jo rigtigt...

Men når det så er sagt, så ved jeg da at mine børn, når de kommer i sfo ville være slemt skuffede over ikke at komme med på turerne sammen med deres venner.. Det er jo også en måde at lære de sociale kompetencer...

Anmeld

6. juni 2011

Aves.

Loppe skriver:

Min første umiddelbare tanke er at det er ok, så længe de bliver valgt på dette grundlag.

Jeg kan dog godt se problematikken, hvis pædagogerne får sine favoritter, og der dermed bliver gjort en synlig forskel...

En anden tanke er også, om forskellen på de ressource stærke og svage bliver gjort endnu mere synlig?  I givet fald burde man måske blande dem?

Hmm det blev vist til flere spørgsmål end svar.

Jeg tænker som dig...at man på en eller anden måde vælger dem som man mener er stakler...ikke at det nødvendigvis er noget børnene tænker over men altså, jeg tænker det er en ekskluderende metode som jeg ikke kan se gavner hverken den ene eller anden gruppe af børn...og ja, det at blande dem tænker jeg nemlig også må gavne måde den ene og anden gruppe og ikke mindst samle dem frem for at dele dem.

Mine tanker er udelukkende med pædagogøjne og set i denne kontekst...personligt er jeg ligeglad, der går vidst intet fra min søn.

Anmeld

6. juni 2011

Aves.

Mi skriver:

Det syntes jeg er ok, de har et specielt ansvar overfor børn med særlige behov.

Ansvaret er vi enige om...men handler det ikke om inklusion...sociale relationer og positive oplevelser sammen med andre børn...og ikke medlidenhedsture med andre stakler...for at sætte det helt på spidsen? Jeg tænker hvad målet er ved disse ture, de pædagogiske overvejelser....udover at give dem noget de ikke ellers ville få..

Og vi taler om en tur til Knuthenborg feks...

Anmeld

6. juni 2011

mariamiss6

Eva. skriver:

Jeg synes det er en god idé...

Børn fra ressoucesvage familier har god nytte af at være på tur med en sej pædagog, i mindre grupper, eller endda alene....

Bare det ikke sker hver dag, så ikke de andre børn med almindelige kompetencer får noget særligt også....

Der hvor jeg arbejder har vi en stor dreng der har en fast tsøtte på, hver dag. Han er den eneste der har en støtte, men flere af de andre drenge kunne sagtens bruge een...

Denne pædagogmedhjælper (støtten) er i alle børnenes øjne helt vildt sej, og de ser alle op til ham.
Og selv om han faktisk kun skal være der for det ene barn han er ansat til, så tager han i ny og næ afsted på tur, 2-4 drenge, altså 1-3 ekstra end lige ham han er støtte på, og så får de en fed tur ud af det, alle sammen. Får snakket lidt om alt det gode og alt det der er dumt, og de kommer hjem og er glade og har de fedeste lege sammen, i stedet for at slås hele tiden

Det er da kvalitetstid, og så længe det er på de præmisser, og det ikke blot handler om at en pædagog har fået sig et par yndlinge, så synes jeg det er fedt at man kan finde tid til det i institutionerne idag.... 

Anmeld

6. juni 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

Eva. skriver:

Jeg tænker som dig...at man på en eller anden måde vælger dem som man mener er stakler...ikke at det nødvendigvis er noget børnene tænker over men altså, jeg tænker det er en ekskluderende metode som jeg ikke kan se gavner hverken den ene eller anden gruppe af børn...og ja, det at blande dem tænker jeg nemlig også må gavne måde den ene og anden gruppe og ikke mindst samle dem frem for at dele dem.

Mine tanker er udelukkende med pædagogøjne og set i denne kontekst...personligt er jeg ligeglad, der går vidst intet fra min søn.

Anmeld

6. juni 2011

Aves.

mariamiss6 skriver:

Jeg synes det er en god idé...

Børn fra ressoucesvage familier har god nytte af at være på tur med en sej pædagog, i mindre grupper, eller endda alene....

Bare det ikke sker hver dag, så ikke de andre børn med almindelige kompetencer får noget særligt også....

Der hvor jeg arbejder har vi en stor dreng der har en fast tsøtte på, hver dag. Han er den eneste der har en støtte, men flere af de andre drenge kunne sagtens bruge een...

Denne pædagogmedhjælper (støtten) er i alle børnenes øjne helt vildt sej, og de ser alle op til ham.
Og selv om han faktisk kun skal være der for det ene barn han er ansat til, så tager han i ny og næ afsted på tur, 2-4 drenge, altså 1-3 ekstra end lige ham han er støtte på, og så får de en fed tur ud af det, alle sammen. Får snakket lidt om alt det gode og alt det der er dumt, og de kommer hjem og er glade og har de fedeste lege sammen, i stedet for at slås hele tiden

Det er da kvalitetstid, og så længe det er på de præmisser, og det ikke blot handler om at en pædagog har fået sig et par yndlinge, så synes jeg det er fedt at man kan finde tid til det i institutionerne idag.... 

Det jeg fik fortalt var en tur til Knuthenborg med en gruppe børn hvorimod de andre ikke engang får en gåtur...som skrevet er det ikke noget jeg har været bevidst om, og tænker lidt at det er en ikke så heldig måde hvis målet er at inkludere disse børn og det er det vel?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.