Er det ok at pædagoger gør forskel...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juni 2011

Mi

Eva. skriver:

Ansvaret er vi enige om...men handler det ikke om inklusion...sociale relationer og positive oplevelser sammen med andre børn...og ikke medlidenhedsture med andre stakler...for at sætte det helt på spidsen? Jeg tænker hvad målet er ved disse ture, de pædagogiske overvejelser....udover at give dem noget de ikke ellers ville få..

Og vi taler om en tur til Knuthenborg feks...

Hvad de pædagogiske overvejelser omkring sådanne ture er kan hverken du eller jeg vide, og har svært ved at forestille sig at det skulle være medlidenhedsture

Det kunne jo handle om at knytte bånd til nogle børn, som muligvis har svært ved det. Eller om at give børnene et pusterum fra de sociale relationer, men muligvis er svære. Desuden er inklusion i de fleste tilfælde bare et fint udtryk for at vi skal have børn med specielle behov proppet ind i de rammer som allerede er der, uden at øse penge til specieltilbud på dem.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2011

Aves.

Mi skriver:

Hvad de pædagogiske overvejelser omkring sådanne ture er kan hverken du eller jeg vide, og har svært ved at forestille sig at det skulle være medlidenhedsture

Det kunne jo handle om at knytte bånd til nogle børn, som muligvis har svært ved det. Eller om at give børnene et pusterum fra de sociale relationer, men muligvis er svære. Desuden er inklusion i de fleste tilfælde bare et fint udtryk for at vi skal have børn med specielle behov proppet ind i de rammer som allerede er der, uden at øse penge til specieltilbud på dem.

Lige gyldigt hvad du mener er grunden til inklusion så hjælper det børnene hvis der er midler med så det kan integreres...men nok om den debat...

Og nej, det kan vi ikke vide, men det gør vel ikke debatten mindre interessant.

Jeg tror på det handler om at give børnene en oplevelse som de ellers ikke ville få og det er da en ædeltanke, spørgsmålet er så bare hvordan handlingen tackles af de andre børn og deres forældre...

Anmeld

7. juni 2011

Aves.

Tak for alle jeres tanker og overvejelser....selvom jeg synes det er en uhensigtsmæssig måde at tilgodese disse udsatte børn, så glæder det mig så meget at min søn går i en sfo med pædagoger der i den grad har hjertet rette sted..

Anmeld

7. juni 2011

Carl-Emil's mor

Eva. skriver:

jeg har lige erfaret (en mor fra min søns klasse fortalte det), at den sfo min søn går i tager på ture...disse ture foregår ved at visse børn prikkes ud og kommer med...ikke noget der går på tur, men dem de mener har mest brug for det, de udsatte børn med ressourcesvage/mindrebemidlede familier de kommer afsted men ikke de andre børn...

Hvad synes I om denne metode...?

Beklager lige på forhånd har ikke læst din tråd igennem, MEN er der afsat ekstra timer/penge til disse børn så ja så er det egentlig ok  De er der under særlige omstændigheder jo  Men er det bare fordi at pæd. selv vælger at gøre det så synes jeg IKKE det er ok at de bliver fordelt sådan ...

Anmeld

7. juni 2011

Aves.

Beklager lige på forhånd har ikke læst din tråd igennem, MEN er der afsat ekstra timer/penge til disse børn så ja så er det egentlig ok  De er der under særlige omstændigheder jo  Men er det bare fordi at pæd. selv vælger at gøre det så synes jeg IKKE det er ok at de bliver fordelt sådan ...

Det tror jeg ikke...det er jo ikke børn som har støtte med sig....og det er jo ikke børn som er problemskabende for institutionen/sig selv...det er børn hvis forældre ikke har midlerne og så tager et par pædagogerne en gruppe børn med i feks knutheborg. De ture der bruges penge på i institutionen er for dem fra ressourcesvage/udsatte familier..

Anmeld

7. juni 2011

samantha1986

Eva. skriver:

jeg har lige erfaret (en mor fra min søns klasse fortalte det), at den sfo min søn går i tager på ture...disse ture foregår ved at visse børn prikkes ud og kommer med...ikke noget der går på tur, men dem de mener har mest brug for det, de udsatte børn med ressourcesvage/mindrebemidlede familier de kommer afsted men ikke de andre børn...

Hvad synes I om denne metode...?

Jeg kan godt forstå hvorfor pædagogerne vælger at gøre sådan. Men jeg kan også godt se at det måske ikke er helt fair overfor de andre børn. De vil jo kunne føle forskellen. Hvorfor så ikke skiftes så nogen af dem der ikke er udsatte bliver taget med på tur mens de andre bliver tilbage og hygger sig.

Jeg læser til pædagog og jeg tror jeg ville have svært ved at skulle vælge nogen ud fremfor andre. Også selvom man gør det i bedste mening

Anmeld

7. juni 2011

Carl-Emil's mor

Eva. skriver:

Det tror jeg ikke...det er jo ikke børn som har støtte med sig....og det er jo ikke børn som er problemskabende for institutionen/sig selv...det er børn hvis forældre ikke har midlerne og så tager et par pædagogerne en gruppe børn med i feks knutheborg. De ture der bruges penge på i institutionen er for dem fra ressourcesvage/udsatte familier..

Hmm nu er det forskelligt fra inst. til inst. hvordan et inklussionsbarn bliver vurderet.. har oplevet det meget forskelligt fra to kommuner tæt på hinanden.. og i den ene der var der en dreng der levede under de vilkår du beskriver der blev regnet for inklussion.. men det jo en anden sag.. 

Men nej så synes jeg faktisk ikke det er ok hvis det ALTID er de samme børn der kommer afsted, fordi i sidste ende vil det betyde der går ressourcer fra som kunne have gavnet hele børne flokken i SFO'en og ikke kun de enkelte pågældende børn... 

Anmeld

7. juni 2011

Carl-Emil's mor

samantha1986 skriver:

Jeg kan godt forstå hvorfor pædagogerne vælger at gøre sådan. Men jeg kan også godt se at det måske ikke er helt fair overfor de andre børn. De vil jo kunne føle forskellen. Hvorfor så ikke skiftes så nogen af dem der ikke er udsatte bliver taget med på tur mens de andre bliver tilbage og hygger sig.

Jeg læser til pædagog og jeg tror jeg ville have svært ved at skulle vælge nogen ud fremfor andre. Også selvom man gør det i bedste mening

Læser også selv til pæd og det er jo ikke vores job og udligne forældres forskelle medmindre det er en del af planen i institutionen 

Anmeld

7. juni 2011

Aves.

samantha1986 skriver:

Jeg kan bare ikke se hvad det gavner på sigt...men kan sagtens forstå deres bevæggrunde i forhold til at give disse børn en oplevelse de måske aldrig har fået før...

Anmeld

7. juni 2011

Aves.

MorTilJanuar skriver:

Læser også selv til pæd og det er jo ikke vores job og udligne forældres forskelle medmindre det er en del af planen i institutionen 

Men det er jo en del af lærerplanerne...det handler vel om hvordan man udfører i praksis...den inkluderende tankegang kan jo også drejes til at man inkluderer disse børn på lige fod med andre i forhold til disse oplevelser?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.