Er det ok at pædagoger gør forskel...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juni 2011

tazz

Det er helt i orden.

Min mor arbejdede i mange år som pædagogmedhjælper, og tog de ture med nogle børn som havde brug for det. På de ture, fik barnet ro til, at fortælle om hvad der skete i deres liv og i deres tanker, uden at andre børn kom og krævede den voksne. Turen strakte sig oftest til en tur i Brugsen efter en liter mælk, og hjalp ungerne helt vildt. Det hjalp også personalet til, at identificere de børn som havde brug for hjælp fra de sociale myndigheder.

Børnene fortalte alt fra, at nu havde hans mor ligget på stuegulvet og haft sex med en fremmed mand igen, til at en far havde prøvet at slå moderen ihjel og barnet var bange for, at det var hans tur næste gang. Det er ting de ellers aldrig ville fortælle i en fuld stue, så al respekt til de institutioner der tør gribe fat ved den betændte rod og tage afsted

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2011

2721

Eva. skriver:

jeg har lige erfaret (en mor fra min søns klasse fortalte det), at den sfo min søn går i tager på ture...disse ture foregår ved at visse børn prikkes ud og kommer med...ikke noget der går på tur, men dem de mener har mest brug for det, de udsatte børn med ressourcesvage/mindrebemidlede familier de kommer afsted men ikke de andre børn...

Hvad synes I om denne metode...?

Hmm, altså tanken bag det er jo som sådan god nok. MEN, jeg syntes stadig det er forkert, jeg går ikke ind for den form forskels behandling, da børn fra resource stærke familier, da ikke skal "straffes". Plus som en anden skriver, fremhæver det jo blot for børnene i mellem den forskel der er. Så nej, jeg syntes ikke det er okay. Endten skal alle børn have lov skiftevis eller sammen, eller også skal der ingen ture være.

Anmeld

7. juni 2011

Aves.

MorTilJanuar skriver:

Hmm nu er det forskelligt fra inst. til inst. hvordan et inklussionsbarn bliver vurderet.. har oplevet det meget forskelligt fra to kommuner tæt på hinanden.. og i den ene der var der en dreng der levede under de vilkår du beskriver der blev regnet for inklussion.. men det jo en anden sag.. 

Men nej så synes jeg faktisk ikke det er ok hvis det ALTID er de samme børn der kommer afsted, fordi i sidste ende vil det betyde der går ressourcer fra som kunne have gavnet hele børne flokken i SFO'en og ikke kun de enkelte pågældende børn... 

Og præcis det første du skriver er jo essensen...det handler om hvordan man det enkelte sted vælger at se inklusion og vælger at udføre det i praksis...

Anmeld

7. juni 2011

Carl-Emil's mor

Eva. skriver:

Men det er jo en del af lærerplanerne...det handler vel om hvordan man udfører i praksis...den inkluderende tankegang kan jo også drejes til at man inkluderer disse børn på lige fod med andre i forhold til disse oplevelser?

Ja men så skal det være kendt af de andre forældre i institutionen så de ikke oplever som du pludselig at opleve at de tager på ture  ? Det er ihvertfald min holdning...

Kan sagtens se at de svage skal have nogle fordele på nogle punkter men mener ikke de skal gøres "hellige" på den måde overhoved 

Anmeld

7. juni 2011

musse1

Eva. skriver:

jeg har lige erfaret (en mor fra min søns klasse fortalte det), at den sfo min søn går i tager på ture...disse ture foregår ved at visse børn prikkes ud og kommer med...ikke noget der går på tur, men dem de mener har mest brug for det, de udsatte børn med ressourcesvage/mindrebemidlede familier de kommer afsted men ikke de andre børn...

Hvad synes I om denne metode...?

jeg syns faktisk ik det er helt fair, for klart man skal se, de børn som har et særlig behov. men samtidig mener jeg også, de måske ik lige frem kan se, hvem der har penge til det ene og det andet, og hvem der ikke har. alser mener nogle har måske ik så meget at rykke rundt på, men priotere, at deres børn oplever ting og andre har måske endelig råd, men priotere og bruge penge på noget andet.

kunne forstå, hvis det var nogle børn, som har nogle social problemer eller andet, at de så gik en tur med nogle få børn af gangen. men hvis det er pga. hvad forældrene har økonomi til bryder jeg mig ik om det, og mener heller ik det skal være på sådan nogle ture, hvor det koster penge at komme ind, for klart, de steder vil alle børn da gerne hen

efter min mening burde det gå på skift, bryder mig ik om lige præcis den forskels behandling, men er måske bare mig.

ved min søns sfo sidste år, lavede en tur, hvor mange var på ferie, og de børn som var tilbage kom i knuthenborg, og det syns jeg sagtens de kan gøre.

de kommer også i svømmehallen om vinteren, men der går det på skift.

når bliv lige lidt lang

Anmeld

7. juni 2011

Aves.

MorTilJanuar skriver:

Ja men så skal det være kendt af de andre forældre i institutionen så de ikke oplever som du pludselig at opleve at de tager på ture  ? Det er ihvertfald min holdning...

Kan sagtens se at de svage skal have nogle fordele på nogle punkter men mener ikke de skal gøres "hellige" på den måde overhoved 

Det er forældrene jo også bekendt med...at ture foregår ved at man prikker børn ud...jeg anede det ikke, er ny forældre der og så gider min søn ikke være der, så vi bruger ikke rigtig tilbuddet

Anmeld

7. juni 2011

Carl-Emil's mor

Eva. skriver:

Og præcis det første du skriver er jo essensen...det handler om hvordan man det enkelte sted vælger at se inklusion og vælger at udføre det i praksis...

Ja men det SKAL også i følge de nye regler være offentligt for forældrene i institution så de ved det på forhånd  Kan selvfølgelig ikke huske hvor det er denne regel står ( der står sku så meget &nbsp men man skal som forældre ikke pludselig "opdage" at tingene er som de er 

Anmeld

7. juni 2011

Fru Nielsen

Hmmmm, både og.... Jeg syntes faktisk den er rigtig svær!

Jeg syntes helt sikkert at social belastede børn skal have lidt ekstra omsorg på mange områder. Men kun hvis der ikke går noget fra de andre "alm" børn. Det skal ikke være sådan at det gang på gang er de samme børn som bliver valgt "bare fordi" de er social belastede...

Jeg ville jo mene at så skulle der ansættes x antal pædagoger til at gøre lige netop sådanne ting med de social belastede børn, men det kan jo i dagens dk ikke lade sig gøre med den økonomi.... Desværre!

Jeg syntes man skal sørge for ingen taber noget i det her, den helt rigtige måde skal bare findes.... Også tror jeg da et eller andet sted at det ville være en beder ide at blande de alm børn og de social belastede på fx sådan en tur, så ingen føler sig specielle eller forkerte i forhold til andre.....

Anmeld

7. juni 2011

2721

tazz skriver:

Det er helt i orden.

Min mor arbejdede i mange år som pædagogmedhjælper, og tog de ture med nogle børn som havde brug for det. På de ture, fik barnet ro til, at fortælle om hvad der skete i deres liv og i deres tanker, uden at andre børn kom og krævede den voksne. Turen strakte sig oftest til en tur i Brugsen efter en liter mælk, og hjalp ungerne helt vildt. Det hjalp også personalet til, at identificere de børn som havde brug for hjælp fra de sociale myndigheder.

Børnene fortalte alt fra, at nu havde hans mor ligget på stuegulvet og haft sex med en fremmed mand igen, til at en far havde prøvet at slå moderen ihjel og barnet var bange for, at det var hans tur næste gang. Det er ting de ellers aldrig ville fortælle i en fuld stue, så al respekt til de institutioner der tør gribe fat ved den betændte rod og tage afsted

det er da også rigtig gode agumenter, men hvordan kan man vide at børn fra resource stærke familier ikke har problemer, jeg syntes det skal dække alle børnene.

Anmeld

7. juni 2011

Aves.

musse1 skriver:

jeg syns faktisk ik det er helt fair, for klart man skal se, de børn som har et særlig behov. men samtidig mener jeg også, de måske ik lige frem kan se, hvem der har penge til det ene og det andet, og hvem der ikke har. alser mener nogle har måske ik så meget at rykke rundt på, men priotere, at deres børn oplever ting og andre har måske endelig råd, men priotere og bruge penge på noget andet.

kunne forstå, hvis det var nogle børn, som har nogle social problemer eller andet, at de så gik en tur med nogle få børn af gangen. men hvis det er pga. hvad forældrene har økonomi til bryder jeg mig ik om det, og mener heller ik det skal være på sådan nogle ture, hvor det koster penge at komme ind, for klart, de steder vil alle børn da gerne hen

efter min mening burde det gå på skift, bryder mig ik om lige præcis den forskels behandling, men er måske bare mig.

ved min søns sfo sidste år, lavede en tur, hvor mange var på ferie, og de børn som var tilbage kom i knuthenborg, og det syns jeg sagtens de kan gøre.

de kommer også i svømmehallen om vinteren, men der går det på skift.

når bliv lige lidt lang

Jeg er helt overbevist om at vi taler om ressourcesvage familier...altså famililer som har andre problemer end det økonomiske...men desværre hænger det jo gerne sammen...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.