Mormor eller farmor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. maj 2011

Carina1977

Her er det mormor min søn ser mest, men her skal man også tænke på flere aspekter.

Da min søns far og jeg boede sammen, så mormor og farmor ham lige meget.

Vi gik så fra hinanden da Mark var 2 år. Jeg boede så hos min mor i 5 mdr. hvor hun jo selvfølgelig så fik et meget nært forhold til sit barnebarn i forhold til farmoderen......og det er jo klart.

Siden min søn var 2 år, har hans farmor/farfar set ham i forbindelse med at han var på weekend hos sin far. Hvorimod hans mormor jo har haft kontakt til mark flere gange ugentligt, da vi bor på samme vej. Det er jo klart at han så får et meget tættere forhold til sin mormor.

Da Mark var 6 år blev jeg syg, og var indlagt på sygehuset i 2 måneder. Der boede Mark en stor del af tiden hos sin mormor, da hans far har aftenarbejde og derfor ikke kunne passe ham i hverdagene. Da jeg kom hjem fra sygehuset, flyttede vi ind hos min mor, da jeg jo ikke kunne komme op i min lejlighed på 2. sal. Vi boede hos min mor i 2 år, før det lykkes mig at få en ny lejlighed, som var mere hensigtsmæssigt for mig.

Mark bliver snart 11 år, og ud af de år, har vi sammenlagt boet hos min mor i 2½ år. Det knytter altså bånd sådan noget, og det er jo nok også det der gør forskellen imellem mormor og farmor.

Nu har Marks farmor og farfar så valgt at de fra november-april/maj måned hvert år, bor i Thailand i en lejlighed som de har der. Det er jo så et valg de har taget, og har jo på den måde fraskrevet sig mere tid med deres barnebarn. Lige nu planlægger de faktisk at flytte helt derop, så snart de kan få solgt deres hus herhjemme. Så pludselig vil mark kun se sin farmor og farfar 1 gang hvert 2. år. Så efterhånden vil forholdet til dem jo også ændre sig.

Så mark ser sin mormor mere end farmor, men kun pga. nogle valg som de har taget. jeg har jo hele tiden sagt til dem, at hvis de gerne vil have noget tid sammen med Mark, så skal de bare ringe og så må de se ham lige så meget de vil. Dette har de aldrig gjort.

Så det kan godt være at undersøgelser viser at mormor ser barnebarnet mere end farmor gør. Men jeg tror også man skal tage højde for flere aspekter og hvilket valg hver især tager

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2011

Sakris

Lige nu er det farmor her, fordi hun kun bor 1,5 times kørsel væk, og mine forældre bor 5 timers kørsel væk. Om en måned flytter vi tættere på mormor, så det bliver det nok omvendt. Så har egentlig svaret lige meget, selvom det fremover bliver mormor.

Vi Vil dog tage lige så tit til farmor og farfar, som vi indtil nu har taget til mormor. 

Anmeld

29. maj 2011

Talbutikken

Herhjemme er det mormor, nok fordi jeg ikke er sammen med de stores fædre og fordi jeg har et meget tæt forhold til mine forældre, som har hjulpet mig utroligt meget gennem årene.

Dog var det farmor min store datter så mest. Hun tilbragte mere og mere tid der, da hun brugte det som fristed, da lille bror fyldte og stadigvæk fylder meget i hverdagen pga. hans ADHD. Desværre er hun er jo ikke mere, men jeg har stadigvæk kontakt med hendes farmor og håber at kontakten altid vil være der, for uanset hvad der er sket, vil hun altid være Felicias farmor og en jeg vil kunne dele en masse dejlige mindre med.

Lillebror Simon ser også hans farmor en hel del og ville meget gerne se hende mere, heldigvis er det dårlige forhold mellem hans far og jeg ikke gået udover, mit forhold til farmor, hvilket jeg sætter stor pris på da det ikke er Simons skyld, at vi som forældre ikke kan finde ud af at kommunikere. Farmor er en skøn kvinde, som elsker sit barnebarn højt og der er ikke det i verden hun ikke ville gøre for ham. Hun har især været en stor støtte for Simon men også mig i forbindelse med Felicias død. Ville ikke være hende foruden.

Lillepigen, har ikke kontakt med hendes farmor og få det heller ikke. Magen til møg....ing skal man lede længe efter. Hun burde aldrig have fået børn og skal derfor hun heller rør lillepigen med en lillefinger.

Anmeld

29. maj 2011

4kløver

Lige.. ingen ser hende tit. Mormor bor langt væk. Farmor tæt men har ikke set hende siden hendes fødselsdag i okt.

Anmeld

29. maj 2011

Aves.

Leonora25 skriver:

Mormor eller farmor? I Søndagsavisen for nogle uger siden, var der en artikel om at mormødre ser deres børnebørn langt oftere end farmødre. Kiggede mig lidt omkring i min egen omgangskreds og fandt det egentlig lidt trist så udtalt det var!! Så vil lige høre dig hvordan det er i din familie Eller (Hvis du er gravid) Hvordan du tror det kommer til at være

Hvorfor er det trist? er det ikke bare helt logisk og naturligt, så længe det er kvinden der er mest indover når børnene er små og som nok også bruger mest tid med børnene, at det så er hendes mor hun mødes mere med end farmoderen...og så er det jo tit kvinden der styrer de små hjem når det handler om hvad man skal og ikek skal og hvad der er bedst for ungerne... og der kender man jo sin egen moar og er tryg ved det...altså sådan set hele generelt og overordnet.

Anmeld

29. maj 2011

Talbutikken

Læste for noget tid siden en artikel i Illustret Videnskab, om lige netop dette emne og der er faktisk en naturlig forklaring på hvorfor der som regle er et tætter bånd mellem mormødre og børnebørn, end farmødre.

"Mormor er nemlig altid sikker på at hendes datter er mor til hendes børnebørn, mens farmor aldrig vil kunne være 100% sikker på at det er hendes søn der er far."

Anmeld

29. maj 2011

JustAnotherName

Nok mest mormor - For hun gør en større indsats for at se sine børnebørn.

Børnene holder af dem begge. Og vi gør ikke som sådan en forskel.
Men de ser bare mormor mest ...selvom hun bor længere væk end farmor.
Og mormor har passet dem flest gange. Både når der har været behov for det fra vores side - vi skifter ellers mellem at spørge de forskellige, men mormor har kunnet mest - og hun har også SELV taget initiativ til, at ville have dem på mini-ferie hjemme hos sig, osv. Det har farmor ikke, da hun har nok andre ting at se til. Så derfor er det klart, at de virker mere trygge og knyttede til mormor, da de har tilbragt flest timer sammen med hende, og også kender hende bedst på enehånd.

Anmeld

29. maj 2011

Ciss

Her er det pga afstand. Mine forældrer bor desværre meget langt væk, mens mine svigerforældrer er lige i nærheden. Dermed ser Farmor børnene oftest. Ellers tror jeg, det ville være en anden fordeling.

Anmeld

29. maj 2011

DLM

Maja_4000 skriver:

Det samme her :/

øv det er bare så træls at hverken børn eller farmor lære hinanden at kende

Anmeld

29. maj 2011

Melbek

farmor bor ikke i dk, så det er selvf mormor. Men farfar er nu meget på også

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.