Unødigt overforbrug pga. "modedille". Hvad synes du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2011

misslea

Rosa skriver:

Jeg køber gerne nogle bestemte mærker til min søn, men det er fordi jeg er VILD med netop det mærke, og synes at det ser fantastisk fint ud på ham.

Hvorfor det er vigtigt for mig at se ham se sød ud? Fordi han er det dejligste i mit liv, og at se ham lyser min dag op, og at lege påklædningsdukke (ja - det skrev jeg!) med ham mens jeg stadig må, er en af de hemmelige glæder ved moderskabet. Lad os nu have den i fred 

Og jeg er udmærket bevidst om at jeg ser min søn som en del af vores familie, og hans påklædning sender et signal om hvem vi er, og hvilke værdier vi har - sår'n er det jo med tøj. Det er en anden grund til at købe det tøj jeg synes er fint, fremfor det som er billigst.

Jeg køber det meste af hans mærketøj brugt. Og så er Mormor og hans legeonkel en glad gavebod når vi er ude  

Uuhhh det beskrev du vidst rigtig godt!!!!

Wilma er da min lille påklædningsdukke... hahah!!! Det varer jo ikke længe, så har de deres egen mening, og så er det slut med dét... hehehe!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

mama09

Enayia skriver:

Jeg synes det kommer an på måden man gør det på. Jeg vil vitterligt ikke betale penge for et "navn" Jeg køber kun noget hvis der mangler og jeg synes det er pænt. Gider ikke give en bondegård for noget bare fordi det hedder Småfolk, katvig eller hvad der ellers er.

Det vigtigste er børn for kærlighed og tryghed, så op i ***** med hvad for noget tøj de har på, bare det er behageligt

Synes det er vigtigt man lærer børn de små og ægte glæder i livet.

Anmeld

24. maj 2011

Rosa

misslea skriver:

Uuhhh det beskrev du vidst rigtig godt!!!!

Wilma er da min lille påklædningsdukke... hahah!!! Det varer jo ikke længe, så har de deres egen mening, og så er det slut med dét... hehehe!!!

Det at man må klæde dem ud som man lyster her i starten er vores trøstepræmie for endeløse søvnløse nætter og lortebleer på stribe  Den ret burde man aldrig være nødt til at forsvare 

Anmeld

24. maj 2011

Aves.

Rikke&Liam skriver:

Afledt af en anden tråd hvor TS har brugt mange penge på tøj til sit barn.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på HVORFOR det er blevet så vigtigt for mødre at deres børn går i mærketøj, sover i sengetøj med æbler på, og har ALT det legetøj hjertet kan begære.

Jeg synes personligt det er utroligt trist at mange er blevet så materielle. Små børn er da fuldstændig flintrende ligeglade med hvilket tøj de har på, om det har det nyeste legetøj eller lign.

Jeg ved da fra min egen søn at hvis han selv kan vælge vil han meget hellere grave lidt i jorden udenfor eller gå en tur i skoven frem for at lege med hans legetøj.

Vi har ikke mange penge og derfor får Liam kun tøj og legetøj når der virkelig er et akut behov eller lidt ekstra penge, men jeg er sikker på at han ikke lider overlast.

Hvad synes i? Hvad er bevæggrundlaget for at man bruger SÅ mange penge på tøj, legetøj osv. i stedet for f.eks. at bruge pengene på at holde lidt flere fridage sammen med sine børn, hvilket mange børn sikkert godt kunne trænge til.

http://www.bupl.dk/bupl/content.nsf/05A493CAC0F77C45C125767F004BF3D9/29CD0A7EB111611BC125786B004557BF

Det tror jeg på er grunden...det er sørgeligt og trist, synes jeg....men da ikke overraskende at børn bliver så forvente og materialistiske....jeg har heldigvis aldrig haft råd og som enlig mor har jeg jo allerede "fejlet" og føler ikke jeg skal være på samme plan eller niveau som kernefamilierne...

Anmeld

24. maj 2011

Enayia

Rosa skriver:

Det at man må klæde dem ud som man lyster her i starten er vores trøstepræmie for endeløse søvnløse nætter og lortebleer på stribe  Den ret burde man aldrig være nødt til at forsvare 

Haha kunne ikke lade være med at grine

Synes der er STOR forskel på at købe noget fordi man synes det er pænt, fremfor pga. mærket Men synes nu ikke det lyder som om du er en af de der der render rundt og køber en masse for at sige det er det og dét mærker og derefter lige lærer drengen det

Anmeld

24. maj 2011

Carina1977

Nu har jeg heldigvis ikke ret mange penge, og jeg skriver heldigvis, fordi jeg tror der er en tendens til at hvis man har mange penge, så bruger mange nok også flere penge på tøj.

Jeg har aldrig brugt ret mange penge på tøj til min søn. Jeg har primært købt tøj til ham i kvickly, føtex og H&M. Jeg synes tøjet holder rigtig godt, og har altid oplevet at tøjet har holdt, indtil han ikke kunne passe det længere, og derfor skulle have nyt. Farverne synes jeg da også er fine, og jeg synes slet ikke at det bliver forvasket på nogen måde. Og hvis det blev det....hvad så? Han ville jo have det godt nok alligevel.

jeg arver så en del tøj fra min kusine...hun er så en af dem, der går rigtig meget op i mærker. Så det eneste mærketøj min søn har, er det vi får derfra, og det er mærker som Grunt, G-star osv. Noget jeg aldrig kunne drømme om at købe selv.

Jeg kan da godt mærke på min søn, at han er nået en alder, hvor de åbenbart går rigtig meget op i mærker ovre i skolen. De kan let blive påvirket af klassekammerater, og nogen er også meget gode til lige at prikke til dem, der ikke lige går i den nyeste mode. og det er jo faktisk en ret trist udvikling. Min søn bliver da ked af det, når børn behandler ham på den måde. Jeg synes bare man skal passe lidt på, hvad følgerne kan blive af at man udelukkende giver sit barn dyrt tøj på. Så skal man i hvert fald samtidig, være rigtig god til at forklare/lære sit barn, at alle er lige gode uanset tøjmærket. Jeg vil ikke lyde dømmende på nogen måde, men det er bare mine oplevelser....og kan være vi bare har været uheldige. For et par måneder siden, var der en klassekammerat, der havde revet min søns trøje i stykker med vilje. Mark blev jo ked af det, for det var hans ynglingstrøje. Hans klassekammerat mente ikke det var noget at tude over, fordi det efter hans mening var en trøje fra bilka til 20 kr!!! Så er det jeg tænker...hvor får de det fra?? Trøjen havde iøvrigt kostede 200 kr...men det er en anden snak

Men pointen er.....tænker i nogensinde på om denne modedille, kunne have konsekvenser? Selvfølgelig handler det om en god sund opdragelse, så ens børn får respekt for andre mennesker og deres forskelligheder, men jeg synes stadig at tøjmærker kan skabe grobund for nogle problemer senere hen, både i større og mindre omfang. Jeg siger ikke at jeres børn bliver sådan, men har i overvejet hvordan det kan blive, når de bliver større og hvad i vil gøre for at undgå dette?

Anmeld

24. maj 2011

2xlykke

Moar'en skriver:

Jeg er os typen der bruger for meget på tøj til ham i perioder, men ALDRIG mærkevarer, jeg nægter at betale 300-500 kr for tøj til ham for 1 stk. Jeg er så os modsat af mange andre, for jeg kan ikke klare at se små børn der ligner små tenager eller små voksne. Det tøj Viktor har mest af, er tøj, med traktor, biler og alt andet i den stil, og jeg kan jo se han elsker det. Hvis han selv skal vælge tøj så går han da helt klart efter det med biler osv end det uden motiver. Han er et barn, og han skal ligne et barn.

Anmeld

24. maj 2011

Clisolka

Rikke&Liam skriver:

Afledt af en anden tråd hvor TS har brugt mange penge på tøj til sit barn.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på HVORFOR det er blevet så vigtigt for mødre at deres børn går i mærketøj, sover i sengetøj med æbler på, og har ALT det legetøj hjertet kan begære.

Jeg synes personligt det er utroligt trist at mange er blevet så materielle. Små børn er da fuldstændig flintrende ligeglade med hvilket tøj de har på, om det har det nyeste legetøj eller lign.

Jeg ved da fra min egen søn at hvis han selv kan vælge vil han meget hellere grave lidt i jorden udenfor eller gå en tur i skoven frem for at lege med hans legetøj.

Vi har ikke mange penge og derfor får Liam kun tøj og legetøj når der virkelig er et akut behov eller lidt ekstra penge, men jeg er sikker på at han ikke lider overlast.

Hvad synes i? Hvad er bevæggrundlaget for at man bruger SÅ mange penge på tøj, legetøj osv. i stedet for f.eks. at bruge pengene på at holde lidt flere fridage sammen med sine børn, hvilket mange børn sikkert godt kunne trænge til.

Jeg undrer mig også meget... Jeg er ligeglad med om det er mærketøj, så jeg handler mest i h&m eller Name It - selv Kvickly Så længe min datter på 7 mrd. ikke bruger det i så lang tid af gangen, så vil jeg ikke give f.eks. 300 kr for en trøje, dét er jeg for nærig til  

Anmeld

24. maj 2011

Laulund87

misslea skriver:

LIGE PRÆCIS!!!!! Elsker lagersalg!!!!

Ne.. jeg vil nu også mene, at det INTET har med sagen at gøre!!! Det er vel ikke, enten kærlighed/omsorg eller mærketøj!!!

Min datter får AL den kærlighed, omsorg, tryghed og opmærksom som hun overhovedet kan tænke sig.... også selvom hun har Hollys eller Katvig tøj på  hihihi

Lige nøjagtig

Anmeld

24. maj 2011

Rosa

Enayia skriver:

Haha kunne ikke lade være med at grine

Synes der er STOR forskel på at købe noget fordi man synes det er pænt, fremfor pga. mærket Men synes nu ikke det lyder som om du er en af de der der render rundt og køber en masse for at sige det er det og dét mærker og derefter lige lærer drengen det

Naaah, det er nok ikke lige mig.  Men altså - man er jo ikke i tvivl om hvilke mærker min dreng har på når det er, - f.eks. er Katvig og Småfolks print jo ret letgenkendeligt... Jeg er bare vild med farverne og striberne/printet - det er så retrolækkert 

Og nu du siger det - ER der så overhovedet mennesker der render rundt og praler højt med den slags?  Jeg har aldrig nogensinde mødt sådan en person, så mon ikke det bare en myte fordi andre har været misundelige? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.