Unødigt overforbrug pga. "modedille". Hvad synes du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2011

morethanperfect

Jeg er sku ligeglad med hvad der står i mærket , men køber netop det dyre fordi det er god kvalitet .. Jeg gider ikke gi 50 kr. for noget som blir slidt viildt hurtigt , så heller købe noget til 150 som holder længere ..

Og så syns jeg også bare at det generelt er pænere , elsker farver , HADER spiderman , batman osv .. Hvis Oscar var ældre og selv kunne bestemme hvilket tøj han ville ha på , fik han selvf. det han ville , men eftersom han kun er 6 mdr. kan jeg ikke se det egoistiske i og købe det jeg syns er pænt ?? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

Moar'en

Jeg er os typen der bruger for meget på tøj til ham i perioder, men ALDRIG mærkevarer, jeg nægter at betale 300-500 kr for tøj til ham for 1 stk. Jeg er så os modsat af mange andre, for jeg kan ikke klare at se små børn der ligner små tenager eller små voksne. Det tøj Viktor har mest af, er tøj, med traktor, biler og alt andet i den stil, og jeg kan jo se han elsker det. Hvis han selv skal vælge tøj så går han da helt klart efter det med biler osv end det uden motiver. Han er et barn, og han skal ligne et barn.

Anmeld

24. maj 2011

Dot D

Jeg har ALTID været meget stor modstander af mærketøj, for hvorfor give så mange flere penge for at holde varmen????

Men men men, jeg kom i en situation, hvor jeg havde nemmere adgang til mærketøj, og købte især bukser til Sophus. Og hold da op en forskel der var på dem, og de bukser jeg plejede at købe. De holder jo bare til meget mere, at de så er vildt fede, er da bare en god sidegevinst

Så nu giver jeg gerne 349 kr for et par bukser(hvor jeg før gav 50 - 100 kr), som jeg ved bliver vasket ca 500 gange, kravlt på knæ i og smadret fuldstændigt ind i mudder, MEN ser stadigt pæne ud

Anmeld

24. maj 2011

Ryberg

Vi har ikke for mange penge, og jeg er helt vild med katvig mærket, men jeg vil bare ikke give de penge for det, så Lasse har faktisk ikke noget med Katvig...

Jeg køber derimod meget brugt, brugt men godt, her på baby.dk eller jeg arver en masse.. og mangler jeg noget, køber jeg måske lidt tøj i H&M, men har også fundet ud af man kan finde meget lækkert tøj på tilbud i babysam og ønskebørn..

Jeg er af den mening, at Lasse skal tids nok finde ud af hvad der er mærker og modetøj, og til den tid skal han nok få det.. penge og mærketøj er ikke alt

Jeg synes også det er ærgerligt hvis små børn bliver bevidste om deres mærketøj, for det kan lave en forskel hos børnene mht. mobning osv.

Tænker ikke det er facade eller noget, tror bare nogle mennesker nyder at dem selv og deres børn går i noget der er bedre end andres så de ved de har fået det bedste.....

Anmeld

24. maj 2011

misspippi

For mig handler det om at mine børn har det godt og de trives i det tøj de går i... Altså kan de bevæge sig, tumle rundt uden noget strammer, eller trykker.

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvor tøjet kommer fra. Har aldrig gået op i mærketøj. Det interesserer mig ikke. Til gengæld kan jeg godt lide at se mine børn i tøj som ingen andre har, og der er jeg heldig at have en fantastisk veninde som syr tøj til os.  

Jeg elsker også arvetøj, for så har det pludselig en historie. Vi har bl.a. sengetøj som er over 40 år gammel, det er da hyggeligt.

Mht. legetøj så synes jeg meget legetøj er dybt overflødig og alt alt for dyrt. En gryde, en ske og nogle sanseposer. Så er vi godt i gang. Til de helt små.

Senere bliver det jo desværre sværere, da ungerne bliver påvirket af TV, kammerater osv. men vi prøver at begrænse det. Og gemmer væk eller sælger, når interessen er forsvundet.

Anmeld

24. maj 2011

Rikke, Liam & Linus

SussieThyssen skriver:

Helt ærligt..det undrer også mig.
Men jeg ser med rædsel på hvilke børn, der kommer ud af det..det er rnæsten endnu værre.

Børn der bliver overforkælede og opvokser med "jeg vil ha"-mentaliteten.
Hvordan bliver de børn ikke i forholdet til deres kammerater som ikke har så godt råd?
Og senere, når de selv skal til at tage ansvaret for deres liv, så vil de stadig ha' alt og gå i modetøj, og jeg frygter virkeligt for dem.

Jeg taler til dels af egen erfaring.
Jeg voksede op i de glade 60'ere, var eneste barn af velhavende forældre og jeg blev netop forkælet med at få alt.
Heldigvis fik jeg også masser af kærlighed...ikke noget der, men netop fordi jeg indtil krisen i 70'erne, fik alt, så var det utroligt hårdt, da mine forældre mistede hele deres formue pga landbrugskrisen ved overgangen til EU.
Pludseligt var der ikke engang råd til nye bukser af den billigste slags, jeg kunne ikke komme med på skoletur, for det var der bare ikke penge til..og det med at få den nye cykel hvert eller hver andet år, som jeg ellers altid havde fået, var bare helt slut.

Der var jeg opdraget med at penge var bare noget man havde og ting var bare noget, der kom, og så var det pludseligt slut.
Jeg måtte selv igang med at tjene mine egne lommepenge og virkeligt bestille noget for det, men hvor gav det dog mange konflikter og unødige sorger.
Hvis da blot mine forældre havde holdt igen og havde lært mig dels noget om økonomi, men så sandelig også noget omkring det at man skal yde for at kunne få de største ting.
Det tog adskillige år og mange dyre lærepenge, før jeg endelig lærte det tilbunds, og jeg svor for mig selv at uanset hvordan det ellers siden ville gå i livet, så skulle mine børn lære, at penge og ting ikke bare er noget man får eller vokser op med..man skal bestille noget og ikke købe før pengene er der.

Så mine unger er alle opdraget til frihed under ansvar.
Meget tidligt har de lært at, ja..selvfølgelig skal man have nyt tøj engang imellem eller nye sko, men det bliver enten fra genbrug eller kvickly.
Man kan godt ønske sig en ny playstation og MÅSKE får man hjælp til den til sin fødselsdag, men man skal selv spytte i bøssen også, hvis man vil have den.
De har tidlig lært hvad et budget er og at hvis man har en krone, så bruger man kun de 50 øre, resten lægges til side til de virkeligt vigtige ting.

Og jeg tror at man på den måde forkæler sine børn langt mere ved at lære dem noget om forbrug og økonomi, netop fordi de aldrig kunne finde på, at gå ud og bruge 20 000 på klods eller anskaffe et hurtiglånskort.
De vil heller aldrig sidde med gæld til op over begge ører selvforskyldt, fordi de ved hvor stygt det er ikke at kunne tale i sin mobil, pga man har brugt pengene på  modetøj i stedet for at betale sin regning.

Så set med mine øjne..så gør forældrene deres små poder en bjørnetjeneste ved at købe al den slags skidt.
Børn leger ligegodt i et par bukser fra genbrugen og med et skab fuld af plastikbøtter end med mærketøj og det nyeste fra Fisherprice.

Kærligst
Sussie

Jeg er helt enig med dig.

Jeg synes simpelthen det er skræmmende hvad børn bliver opdraget til. Jeg har ofte set eksempler på hvordan børnene vitterlig styrede hjemmet. Og nu ved jeg godt at det ikke kun er tøjets skyld, men det er da et stort skridt på vejen. I den forkerte retning.

Jeg ønsker og håber virkelig at jeg og min mand kan formå at lære Liam livets sande glæder og vise ham hvad der er rigtigt og forkert her i livet, på trods af den verden han skal vokse op i.

Anmeld

24. maj 2011

Laulund87

misslea skriver:

Jeg forstår helt sikkert din undren, og jeg kan sagtens forstå, at det virker helt vildt fjollet at bruge penge på tøj, sengetøj og legetøj, som er "unødendigt" dyrt!!

Jeg er én af dem, som klæder min datter i en del tøj fra Hollys, Katvig, småfolk, Hummel mm. MEN jeg køber RIGTIG meget af det på lagersalg, tøjmesser osv!! Hun har også tøj fra H&M, Name it, Føtex osv, men jeg synes faktisk ofte, at farverne på dét tøj er en smule kedeligt!!! J

Jeg kunne ALDRIG drømme om at købe noget, som jeg IKKE havde råd til...! Meget af Wilmas tøj sælger jeg igen, og resten bliver gemt, til den næste (hvis det altså også blir en pige, ellers sælger jeg også det)!!!

For mit vedkommende har det ikke noget med prestige at gøre, det er bare (desværre) ofte det tøj, jeg synes hun ser aller sødest ud i!

Nøjagtig det samme her!

Puha de lagersalg og messer jeg skal besøge/har besøgt

Jeg giver ikke mere for tøjet, end hvis det var købt i Føtex!

Desuden mangler min datter ikke omsorg af den grund

Anmeld

24. maj 2011

Enayia

misspippi skriver:

For mig handler det om at mine børn har det godt og de trives i det tøj de går i... Altså kan de bevæge sig, tumle rundt uden noget strammer, eller trykker.

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvor tøjet kommer fra. Har aldrig gået op i mærketøj. Det interesserer mig ikke. Til gengæld kan jeg godt lide at se mine børn i tøj som ingen andre har, og der er jeg heldig at have en fantastisk veninde som syr tøj til os.  

Jeg elsker også arvetøj, for så har det pludselig en historie. Vi har bl.a. sengetøj som er over 40 år gammel, det er da hyggeligt.

Mht. legetøj så synes jeg meget legetøj er dybt overflødig og alt alt for dyrt. En gryde, en ske og nogle sanseposer. Så er vi godt i gang. Til de helt små.

Senere bliver det jo desværre sværere, da ungerne bliver påvirket af TV, kammerater osv. men vi prøver at begrænse det. Og gemmer væk eller sælger, når interessen er forsvundet.

det tager jeg sgu hatten af for!

Har før set en 4 årig komme og fortælle hvad mærkerne på tøjet var fra og man kun er "pæn" i dette mærke. Synes ikke det var kønt at høre de ord komme ud fra en 4 årig. Det er synd nogle bliver opdraget sådan, barnet ved jo ikke bedre.

Anmeld

24. maj 2011

Rikke, Liam & Linus

Laulund87 skriver:

Nøjagtig det samme her!

Puha de lagersalg og messer jeg skal besøge/har besøgt

Jeg giver ikke mere for tøjet, end hvis det var købt i Føtex!

Desuden mangler min datter ikke omsorg af den grund

Der er heller ingen der har sagt at børn i mærketøj partout mangler omsorg.

Anmeld

24. maj 2011

Laulund87

Rikke&Liam skriver:

Der er heller ingen der har sagt at børn i mærketøj partout mangler omsorg.

Ikke dig, men der var vist en hentydning ét sted. Nogle gør sikkert, men ville bare lige gøre opmærksom på at min bestemt IKKE gør

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.