Unødigt overforbrug pga. "modedille". Hvad synes du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2011

Bryndis

Rikke&Liam skriver:

Afledt af en anden tråd hvor TS har brugt mange penge på tøj til sit barn.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på HVORFOR det er blevet så vigtigt for mødre at deres børn går i mærketøj, sover i sengetøj med æbler på, og har ALT det legetøj hjertet kan begære.

Jeg synes personligt det er utroligt trist at mange er blevet så materielle. Små børn er da fuldstændig flintrende ligeglade med hvilket tøj de har på, om det har det nyeste legetøj eller lign.

Jeg ved da fra min egen søn at hvis han selv kan vælge vil han meget hellere grave lidt i jorden udenfor eller gå en tur i skoven frem for at lege med hans legetøj.

Vi har ikke mange penge og derfor får Liam kun tøj og legetøj når der virkelig er et akut behov eller lidt ekstra penge, men jeg er sikker på at han ikke lider overlast.

Hvad synes i? Hvad er bevæggrundlaget for at man bruger SÅ mange penge på tøj, legetøj osv. i stedet for f.eks. at bruge pengene på at holde lidt flere fridage sammen med sine børn, hvilket mange børn sikkert godt kunne trænge til.

Jeg kunne ikke være mere enig. Efter min mening syns jeg at det er latterligt og egoistisk at gå og købe dyre mærkevare til små børn som max bruger det i et par måneder og så er det for småt. Jeg fatter ikke pointen i det. Jo det kan se sødt ud og det er også bare det.
Min store dreng vil også hellere lege ude i jorden og sandkassen end at sidde indenfor og lege. Og han er fløjtende ligeglad med hvad for noget tøj han har på. Bare han kan holde varmen så er det fint

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

Rikke, Liam & Linus

Lunae skriver:

Jeg er sgu lidt uenig med dig der! For mig handler det ikke om facade - jeg synes bare det er lækkert, at købe tøj og helst meget farverigt! Jeg er slet ikke til tøj med hello kitty, prinsesser osv. Jeg synes ikke det er pænt!

Jeg bruger penge på køb og salg af tøj - andre bruger penge på biler, fitness, deres hobby eller noget helt andet! Jeg mener, at så længe man ikke køber ting for lånte penge, så er det helt okay og for mig handler det absolut ikke om facade

Jeg forstår godt det du siger...men. Problemet er jo bare at der ER mange derude der netop ikke har råd til det. Hvorfor sætte familiens økonomi over styr pga. flot tøj? Det forstår jeg ikke.

Anmeld

24. maj 2011

lulleh

jeg køber det tøj vi har brugt for. om det så koster 300kr eller 25 kr. her hjemme er det kvaliteten vi går efter. vil aldrig købe noget som er så stiv så vores søn ikke kan bevæge sig. det skal være så blødt så muligt. og af en rigtig god kvalitet. men mennsker er jo alle forskelige.

Anmeld

24. maj 2011

Rikke, Liam & Linus

modesty skriver:

Ja, en hobby, eller - jeg har altid gået op i min egen stil, hvordan mit hjem ser ud o.s.v. Jeg synes det er sjovt. MEN - jeg går på loppemarkeder og køber størstedelen af mit eget tøj og mine egne ting dér. Og nu også babytøj. Det er utroligt så fine, stort set ubrugte mærkevareting man får smidt i nakken til næsten ingen penge. Jeg køber Holly's, Ida T, Urban Elk, Joha, Bakito, Katvig, Petit Bateau o.s.v. for 10-20 kr. stykket. Ting i GOD stand (nogle gange brugt et par gange, nogle gange helt ubrugt), der på trendsales ville gå for mindst det 5-dobbelte.

Navnet betyder ikke noget for mig, men om det er en stil jeg kan lide - og kvaliteten. Mange af mine venner med børn siger at der virkelig er mærkbar forskel på det billige og det dyre m.h.t. hvor godt det holder o.s.v. Og så vil jeg hellere købe en Holly's body der er brugt en gang eller to, end betale det tredobbelte for en ny H&M body der til gengæld bliver hurtigere slidt.

Det er på loppemarkeder i Kbh det her, min erfaring med provinsloppemarkeder er at babytøjet ofte er af en billigere kvalitet og brugt meget mere.

Så lad mig sige det på den her måde - jeg nyder godt af at andre folk ikke kan styre deres købelyst og derfor har så meget tøj til overs at de stort set ikke får det brugt - og sælger det videre til mig for en slik ;-)

Jeg kan også sagtens selv finde på at købe mærketøj brugt. Synes også det er fedt at finde det godt tilbud.

Men der hvor jeg ikke forstår det er netop når folk bruger oceaner af penge på NYT mærketøj selvom de egentlig ikke har råd til det.

Anmeld

24. maj 2011

Rikke, Liam & Linus

Enayia skriver:

Jeg synes det kommer an på måden man gør det på. Jeg vil vitterligt ikke betale penge for et "navn" Jeg køber kun noget hvis der mangler og jeg synes det er pænt. Gider ikke give en bondegård for noget bare fordi det hedder Småfolk, katvig eller hvad der ellers er.

Det vigtigste er børn for kærlighed og tryghed, så op i ***** med hvad for noget tøj de har på, bare det er behageligt

Synes det er vigtigt man lærer børn de små og ægte glæder i livet.

Anmeld

24. maj 2011

akskovmose

Jeg kan godt forstå de forældre der køber "lækkert" tøj til deres børn, men i mine øjne kan man få "lækkert" tøj til børnene i alle prisklasser.. Jeg "nyder godt af" at jeg har nogle familiemedlemmer/veninder som bruger MANGE penge på tøj til deres børn, jeg køber gerne brugt tøj (som ikke er slidt) købte forleden en pose italiensk, økologisk baby mærketøj til den nette sum af 500.- jeg regnede sammen og sammenlagt ny-pris var 3500!! Ikke fordi jeg er en "nasserøv" men jeg har for det første ikke penge til at købe flyverdragt til 1500.- til "alle" mine børn, vi har endnu 3 på 4, 6 og 8 år, og venter en sød lille efternøgler til efteråret.. Og for det andet syntes jeg at jeg kan finde noget tilsvarrende til billigere penge..Det er selvfølgelig også vigtigt at mine børn er pæne i tøjet, om det så er en trøje til 100.- eller 600.- de har på..

I dag kører jeg til lagersalg i herning, brand4kids, der er hvertfald mange penge at spare...

Vores børn har det materielle de har brug for, og nok mere til, efter nogles meninger.. For mig er det vigtigt at børnene har den omsorg og nærvær de har brug for...

Anmeld

24. maj 2011

misslea

Jeg forstår helt sikkert din undren, og jeg kan sagtens forstå, at det virker helt vildt fjollet at bruge penge på tøj, sengetøj og legetøj, som er "unødendigt" dyrt!!

Jeg er én af dem, som klæder min datter i en del tøj fra Hollys, Katvig, småfolk, Hummel mm. MEN jeg køber RIGTIG meget af det på lagersalg, tøjmesser osv!! Hun har også tøj fra H&M, Name it, Føtex osv, men jeg synes faktisk ofte, at farverne på dét tøj er en smule kedeligt!!! J

Jeg kunne ALDRIG drømme om at købe noget, som jeg IKKE havde råd til...! Meget af Wilmas tøj sælger jeg igen, og resten bliver gemt, til den næste (hvis det altså også blir en pige, ellers sælger jeg også det)!!!

For mit vedkommende har det ikke noget med prestige at gøre, det er bare (desværre) ofte det tøj, jeg synes hun ser aller sødest ud i!

Anmeld

24. maj 2011

SussieThyssen

Rikke&Liam skriver:

Afledt af en anden tråd hvor TS har brugt mange penge på tøj til sit barn.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på HVORFOR det er blevet så vigtigt for mødre at deres børn går i mærketøj, sover i sengetøj med æbler på, og har ALT det legetøj hjertet kan begære.

Jeg synes personligt det er utroligt trist at mange er blevet så materielle. Små børn er da fuldstændig flintrende ligeglade med hvilket tøj de har på, om det har det nyeste legetøj eller lign.

Jeg ved da fra min egen søn at hvis han selv kan vælge vil han meget hellere grave lidt i jorden udenfor eller gå en tur i skoven frem for at lege med hans legetøj.

Vi har ikke mange penge og derfor får Liam kun tøj og legetøj når der virkelig er et akut behov eller lidt ekstra penge, men jeg er sikker på at han ikke lider overlast.

Hvad synes i? Hvad er bevæggrundlaget for at man bruger SÅ mange penge på tøj, legetøj osv. i stedet for f.eks. at bruge pengene på at holde lidt flere fridage sammen med sine børn, hvilket mange børn sikkert godt kunne trænge til.

Helt ærligt..det undrer også mig.
Men jeg ser med rædsel på hvilke børn, der kommer ud af det..det er rnæsten endnu værre.

Børn der bliver overforkælede og opvokser med "jeg vil ha"-mentaliteten.
Hvordan bliver de børn ikke i forholdet til deres kammerater som ikke har så godt råd?
Og senere, når de selv skal til at tage ansvaret for deres liv, så vil de stadig ha' alt og gå i modetøj, og jeg frygter virkeligt for dem.

Jeg taler til dels af egen erfaring.
Jeg voksede op i de glade 60'ere, var eneste barn af velhavende forældre og jeg blev netop forkælet med at få alt.
Heldigvis fik jeg også masser af kærlighed...ikke noget der, men netop fordi jeg indtil krisen i 70'erne, fik alt, så var det utroligt hårdt, da mine forældre mistede hele deres formue pga landbrugskrisen ved overgangen til EU.
Pludseligt var der ikke engang råd til nye bukser af den billigste slags, jeg kunne ikke komme med på skoletur, for det var der bare ikke penge til..og det med at få den nye cykel hvert eller hver andet år, som jeg ellers altid havde fået, var bare helt slut.

Der var jeg opdraget med at penge var bare noget man havde og ting var bare noget, der kom, og så var det pludseligt slut.
Jeg måtte selv igang med at tjene mine egne lommepenge og virkeligt bestille noget for det, men hvor gav det dog mange konflikter og unødige sorger.
Hvis da blot mine forældre havde holdt igen og havde lært mig dels noget om økonomi, men så sandelig også noget omkring det at man skal yde for at kunne få de største ting.
Det tog adskillige år og mange dyre lærepenge, før jeg endelig lærte det tilbunds, og jeg svor for mig selv at uanset hvordan det ellers siden ville gå i livet, så skulle mine børn lære, at penge og ting ikke bare er noget man får eller vokser op med..man skal bestille noget og ikke købe før pengene er der.

Så mine unger er alle opdraget til frihed under ansvar.
Meget tidligt har de lært at, ja..selvfølgelig skal man have nyt tøj engang imellem eller nye sko, men det bliver enten fra genbrug eller kvickly.
Man kan godt ønske sig en ny playstation og MÅSKE får man hjælp til den til sin fødselsdag, men man skal selv spytte i bøssen også, hvis man vil have den.
De har tidlig lært hvad et budget er og at hvis man har en krone, så bruger man kun de 50 øre, resten lægges til side til de virkeligt vigtige ting.

Og jeg tror at man på den måde forkæler sine børn langt mere ved at lære dem noget om forbrug og økonomi, netop fordi de aldrig kunne finde på, at gå ud og bruge 20 000 på klods eller anskaffe et hurtiglånskort.
De vil heller aldrig sidde med gæld til op over begge ører selvforskyldt, fordi de ved hvor stygt det er ikke at kunne tale i sin mobil, pga man har brugt pengene på  modetøj i stedet for at betale sin regning.

Så set med mine øjne..så gør forældrene deres små poder en bjørnetjeneste ved at købe al den slags skidt.
Børn leger ligegodt i et par bukser fra genbrugen og med et skab fuld af plastikbøtter end med mærketøj og det nyeste fra Fisherprice.

Kærligst
Sussie

Anmeld

24. maj 2011

Enayia

Lunae skriver:

Tror du, at fordi man køber mærkevaretøj til sit barn, at man så ikke giver omsorg og kærlighed? Jeg mener slet ikke at man kan sige de to ting i samme sætning! Mit barn kender og vil forsat kende de små glæder i livet også selvom at hun går i småfolk og katvig!

Jeg er ikke en mindre omsorgsfuld og kærlig mor fordi jeg går op i mit barns tøj - det kan ikke sammenlignes overhovedet, efter min mening!

Jeg skrev da absolut intet om dem der køber mærketøj ikke giver omsorg og kærlighed til deres børn.

Anmeld

24. maj 2011

Lunae

Rikke&Liam skriver:

Jeg forstår godt det du siger...men. Problemet er jo bare at der ER mange derude der netop ikke har råd til det. Hvorfor sætte familiens økonomi over styr pga. flot tøj? Det forstår jeg ikke.

Der er vi fuldstændig enige, men for mig gælder det alting! Jeg synes bestemt ikke, at det er okay at bruge penge, som man ikke har! Sommetider tænker jeg da også, at det er rigtig mange penge, som går til Camille, som kunne være sparet op eller brugt på noget andet, men igen - sådan er det jo med stort set alt man køber!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.