Betalte I for at bo hjemme...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. maj 2011

SSL

sne190810 skriver:

Min mor sagde altid til mig, at så længe jeg var under uddannelse og passede min skole, så skulle jeg ikke lægge noget. Jeg skulle hellere koncentrere mig om at lave mine lektier, passe min skole ordentlig osv.

Hun siger det samme til min lillebror den dag idag.

Ikke at jeg har noget imod dem som kræver noget af deres børn, alle har jo forskellige måder at gøre det på og det skal der også være plads til.
MEN jeg er altså ikke enig i at man bliver doven, tager ting for givet, får et realitetschok når man kommer ud i det 'virkelige' liv og hvad der ellers bliver skrevet. Nogle gør, men ikke alle. Jeg gjorde ikke  

Det lyder som min mor, og præcic hvad hun sagde til mig Og jeg fik heller ikke et chok da jeg flyttede hjemmefra

Hvad jeg selv vil gøre når det kommer til imine børn, om 18år, er svært at tage stilling til.. Det kommer jo an på hvad Su'en er, hvad h*n tjener, osv osv.. Men jeg kunne sagtens forestille mig at vi vil få lidt for det, og sætte dé penge ind på en konto, som h*n vil få når h*n flytter hjemmefra.. Dét synes jeg virker som en god løsning, men det kommer helt og holdent an på hvad mit barn tjener, og hvad mit barn laver.. Så det er svært at tænke over lige nu. Men spændende debat

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. maj 2011

millesofie

Eva. skriver:

da I begyndte at tjene penge/få su eller boede i bare gratis? Og hvad med jeres børn, skal de betale når den tid kommer?

Jeg er helt klart af den holdning at mine skal give noget, en vis del af deres indkomst for at bo hjemme, når eller hvis de får en indkomst, det koster jo at have voksne mennesker boende...så vil den ene halvdel går til mig og den anden ind på en konto.

Jeg selv flyttede hjemmefra som 18 årig så har ikke betalt for at bo hjemme, min søster skulle bare give 1000kr som alle røg ind på en konto...hun boede hjemme til hun var 24 år...god opsparing...

Hvad gjorde I og hvad tænker I om egne unger..?

jeg har aldrig betalt for at bo hjemme, men jeg har altid hjulpet til og har da også altid købt ind for egen regning osv af egen vilje uden at få besked på det, mener at når man bliver større så kommer der andre pligter og andet ansvar

jeg kunne aldrig finde på at kræve betaling af mine børn  det er jo deres barndoms hjem.. og så længe de er i udd eller lign så må de bo her altid også når de er 45..  

men det er da en god ide det med opsparingen  

Anmeld

5. maj 2011

millesofie

sne190810 skriver:

Min mor sagde altid til mig, at så længe jeg var under uddannelse og passede min skole, så skulle jeg ikke lægge noget. Jeg skulle hellere koncentrere mig om at lave mine lektier, passe min skole ordentlig osv.

Hun siger det samme til min lillebror den dag idag.

Ikke at jeg har noget imod dem som kræver noget af deres børn, alle har jo forskellige måder at gøre det på og det skal der også være plads til.
MEN jeg er altså ikke enig i at man bliver doven, tager ting for givet, får et realitetschok når man kommer ud i det 'virkelige' liv og hvad der ellers bliver skrevet. Nogle gør, men ikke alle. Jeg gjorde ikke  

uuh helt enig

jeg er også kommet godt ud af det med det VIRKELIGE LIV og er ikke blevet overrasket over andet end menneskers grusomhed

økonomien har det fint

Anmeld

5. maj 2011

sne190810

SSL skriver:

Hvad jeg selv vil gøre når det kommer til imine børn, om 18år, er svært at tage stilling til.. Det kommer jo an på hvad Su'en er, hvad h*n tjener, osv osv.. Men jeg kunne sagtens forestille mig at vi vil få lidt for det, og sætte dé penge ind på en konto, som h*n vil få når h*n flytter hjemmefra.. Dét synes jeg virker som en god løsning, men det kommer helt og holdent an på hvad mit barn tjener, og hvad mit barn laver.. Så det er svært at tænke over lige nu. Men spændende debat

Ja, sådan har jeg det også. Kan ikke sidde og tage stilling til hvad jeg vil kræve af min datter om 18år. Der er tingene højest sansyneligt ændret i mere end en forstand.

Anmeld

5. maj 2011

sne190810

Fisenberg skriver:

uuh helt enig

jeg er også kommet godt ud af det med det VIRKELIGE LIV og er ikke blevet overrasket over andet end menneskers grusomhed

økonomien har det fint

Anmeld

5. maj 2011

Aves.

sne190810 skriver:

Ja, sådan har jeg det også. Kan ikke sidde og tage stilling til hvad jeg vil kræve af min datter om 18år. Der er tingene højest sansyneligt ændret i mere end en forstand.

Men vi er jo nogle med store unger som faktisk godt kan... udover det så har jeg haft den holdning altid og mine børn har nogle gode opsparinger, de selv har sparet op...velvidende at penge har en værdi, for det har de lært..

Anmeld

5. maj 2011

AA10

jeg har intet skulle betale og det skal mit barn heller aldrig..

Anmeld

5. maj 2011

sne190810

Eva. skriver:

Men vi er jo nogle med store unger som faktisk godt kan... udover det så har jeg haft den holdning altid og mine børn har nogle gode opsparinger, de selv har sparet op...velvidende at penge har en værdi, for det har de lært..

Jamen okay. Jeg syntes bare selv at jeg har rimelig godt ta' i hvad penge er værd, og penge ikke bare komme dumpende/hænger på træerne. Og det er stadig selvom jeg aldrig har betalt for at bo hjemme hos mine forældre ......

Og udover det HVIS jeg nu havde en datter som var 18 år nu, så ville min mening stadig være at ikke at kræve penge af hende for at bo hjemme, så længe hun passede sit studie. Hvis hun 'bare' arbejdede fuldtid, eller var elev et sted og tjente rimeligt godt med penge, så er snakken en anden. Så ville jeg kræve et rimelig beløb af hende for kost og logi. Og de ville ryge ind på en opsparing til evt boligkøb når hun besluttede sig for at flytte.

Som jeg også skrev tidligere, jeg kan sagtens sætte mig ind i og forstå hvorfor nogle (som dig f.eks.) kræver det af deres børn. Igen,- det er bare ikke noget jeg er vokset op med eller vil opdrage min datter med.

Anmeld

5. maj 2011

132319

Jeg synes ordet "kræve" lyder forkert.

Når barnet er fyldt 18 år, har man jo reelt ingen forsørger pligt over det og det får penge (SU) for at gå i skole. Det fik det ikke før det blev 18 men til gengæld fik forældrene børne og unge ydelse.

Jeg har aldrig boet hjemme efter jeg blev 18 år men havde jeg gjort det, skulle jeg have betalt 1000 kr om måneden og det synes jeg er fair nok.

Hvis mine børn var 18 år og boede hjemme, ved jeg ikke om de decideret skulle betale for at bo hjemme men de ville i hvert fald ikke få penge af mig til hverken det ene eller det andet. Det ville de have deres SU og evt. penge tjent via fritidsjob, til.

Som udgangspunkt tror jeg at jeg ville sige at de skulle sætte 1000 kr ind på min konto om måneden, som opsparing til når de flytter hjemmefra 

Anmeld

5. maj 2011

132319

Tutte skriver:

Nej det skal de ikke! De må gerne hvis de har lyst, betale et beløb hver måned, som bliver sat ind på en konto som de får når de flytter hjemmefra eller noget..

Jeg skulle betale 2500-3000 hver måned fra jeg var 15! Jeg fik hver måned 1100,- fra staten fordi min far var førtidspensionist.. Og udover det fik jeg mine børnepenge i hånden hver 3 måned som var på 2200.. Det var et lille regnstykke som ikke går op, og derfor kunne jeg jo heller ikke betale til min mor.. Så derfor skyldte jeg hende hver måned ca. 1500-2000,- Hvilket har resulteret i, at jeg idag står i kæmpe gæld til min  mor! Så nej mine børn skal ikke betale! Jeg får dem ikke fordi jeg skal tjene penge på dem..

Hvorfor i alverden skulle du da også det? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.