Både og vil jeg sige...
Man skal yde for at "nyde" - sådan er det jo. Men sådan som aktiveringssystemet er nu, så fungerer det ikke. At sidde og glo lidt foran en computer, og så møder med en sagsbehandler som er ved at drukne i sager - det holder ikke. Der skal også være fokus på den enkelte person, så dette person får den rette hjælp til at komme videre..
Der er personer, som blot er fyret pga finanskrisen, og godt kan finde ud af at søge jobs selv osv, og kun skal have kontanthjælp i en kortere periode.. Så er der personer, som har brug for hjælp, støtte og vejledning. Der er flere mennesker, som jeg synes bliver tabt i systemet - desværre. Mennesker som måske skulle på førtidspension, eller blot have noget andet hjælp - hjælp som kommunerne ikke har midlerne til at give pt.
Til sidst så findes der DESVÆRRE også mennesker, som mener at man kan dovne på kontanthjælpen, og mener at de bare skal have og have... DE mennesker der er forslaget perfekt!
Så ja... jeg har ikke selv den magiske løsning..
Man skal også bare passe på med at arbejdsgiverne ikke udnytter dette tiltag, og så sparer stillinger væk, og så bare bruger folk i aktivering til at udføre arbejdet. F.eks. ser jeg det på mit arbejde med folk i løntilskudsjob. Hvor der spekuleres i at bruge løntilskudsmedarbejdere i stedet for at ansætte folk. Hvilket er en skam, når arbejdsløsheden er steget gevaldigt i det sidste år..
Det var en lettere smøre herfra ;-)
Anmeld