Slet ikke! jeg er også forarget! Spild af penge på noget der kunne ha været undgået hvis folk bare kunne styre sine behov!
Siger du også det til anoretikere, som der skal bruges penge på, fordi de er indlagt i længere perioder for at få hjælp? Overspisning, som mange overvægtige lider af, er en spiseforstyrrelse på lige fod med anoreksi og bulimi. Og desuden handler det i langt de færreste tilfælde om, at man bare gerne vil have mad.
Jeg bliver faktisk rigtig stødt over dit indlæg. Jeg har selv været fed, og det var fordi jeg havde en svær depression og var meget ensom. Sukker og fed mad tilfredsstiller belønningscenteret i hjernen, som frigiver dopamin. Dopamin påvirker bl.a. stemningslejet, hvilket altså betyder, at frigivelsen af dopamin kan give bedre humør, hvilket man hurtigt bliver afhængig af. Dopamin påvirker i det hele taget tankevirksomheden og kan dermed give mere ro. Rygning påvirker belønningscenteret på samme måde.
Ergo er der mange overvægtige der spiser for at finde trøst og komme i bedre humør. Og psykiske sygdomme "tager man sig ikke bare sammen og kommer over lige sådan". Så det er altså for mange ikke et spørgsmål om bare at være madglad.
Jeg håber, at du vil forsøge at få en større forståelse for mange overvægtiges situation. Fordomme kommer man ikke langt med :/
Anmeld