jeg forstår ikke at fedmeoperationer kan være gratis?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. april 2011

merethe

Profilbillede for merethe
Dinna88 skriver:

Det handler om at fede mennesker kan koste staten mange penge på sigt - og det kan forebygges med en enkelt operation.

Meget kort sagt

Det er nemlig rigtigt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2011

Aves.

kiwilouise skriver:

ja det kan være livsfarligt men hun fik den bevilget fordi hun ikke kunne hoppe rundt sammen med hendes børn. at hun blev ked af at hun følte sig hæmmet når hun skulle lege med ungerne. hun skulle tabe 20 kg for at få operationen og det gjorde hun på 4 måneder - der tænker jeg bare at hvis hun kan tabe sig så meget pga udsigten til en operation så kan hun vel også resten af vejen  ved godt at det er hårdt for jeg har selv været igennem samme tur (tabte 50 kg på 2½år) men det kan jo godt lade sig gøre.

hvorfor skal man så bruge 100.000 kr på en operation når de godt kan selv?

Problemet er ikke at tabe sig, det har de fleste tykke mennesker gjort mange gange...problemet er man tager på igen..når kroppen en gang har været tyk vil alle fedtcellerne forblive i kroppen og resten af livet vil den før tykke gå med en sult fordi disse celler bare gerne vil fyldes op til hvad de var før...det er en kamp der næsten fra start af er dømt til at mislykkedes.

Af alle der taber sig vil kun 5% holde vægttabet efter 5 år og de 5% vil have en daglig kamp for ikke at falde i og blive tyk igen...ved en operation kan de ikke spise så meget, og de føler pludselig at de er mætte. Derfor kan de tabe sig og holde vægten...at tabe sig og tage på er meget usundt for kroppen og psyken har jo heller ikke gavn af det.

Så det er ikke bare at tabe sig, det er alt det der kommer efter, resten af livet.

Anmeld

28. april 2011

Frøken J.

Slet ikke! jeg er også forarget! Spild af penge på noget der kunne ha været undgået hvis folk bare kunne styre sine behov!

Siger du også det til anoretikere, som der skal bruges penge på, fordi de er indlagt i længere perioder for at få hjælp? Overspisning, som mange overvægtige lider af, er en spiseforstyrrelse på lige fod med anoreksi og bulimi. Og desuden handler det i langt de færreste tilfælde om, at man bare gerne vil have mad.

Jeg bliver faktisk rigtig stødt over dit indlæg. Jeg har selv været fed, og det var fordi jeg havde en svær depression og var meget ensom. Sukker og fed mad tilfredsstiller belønningscenteret i hjernen, som frigiver dopamin. Dopamin påvirker bl.a. stemningslejet, hvilket altså betyder, at frigivelsen af dopamin kan give bedre humør, hvilket man hurtigt bliver afhængig af. Dopamin påvirker i det hele taget tankevirksomheden og kan dermed give mere ro. Rygning påvirker belønningscenteret på samme måde.

Ergo er der mange overvægtige der spiser for at finde trøst og komme i bedre humør. Og psykiske sygdomme "tager man sig ikke bare sammen og kommer over lige sådan". Så det er altså for mange ikke et spørgsmål om bare at være madglad.

Jeg håber, at du vil forsøge at få en større forståelse for mange overvægtiges situation. Fordomme kommer man ikke langt med :/

Anmeld

28. april 2011

Ryberg

kiwilouise skriver:

ja det kan være livsfarligt men hun fik den bevilget fordi hun ikke kunne hoppe rundt sammen med hendes børn. at hun blev ked af at hun følte sig hæmmet når hun skulle lege med ungerne. hun skulle tabe 20 kg for at få operationen og det gjorde hun på 4 måneder - der tænker jeg bare at hvis hun kan tabe sig så meget pga udsigten til en operation så kan hun vel også resten af vejen  ved godt at det er hårdt for jeg har selv været igennem samme tur (tabte 50 kg på 2½år) men det kan jo godt lade sig gøre.

hvorfor skal man så bruge 100.000 kr på en operation når de godt kan selv?

Fordi man får en hjælp til at holde det..... Det er svært at forklare for folk der ikke sidder i samme situation, akkurat ligesom man ikke kan forklare folk hvorfor man f.eks. skærer i sig selv... eller hvorfor man lider af anoreksi....

Man føler man får et nyt liv... en ny mulighed... en ny chance.... og for pokker jeg kender mange der har fået det.. og som har fået et nyt liv.... og jeg er så misundelig....

Den giver bare en form for retningslinje / lærer til at kunne holde sin vægt... og det bliver en del af ens nye liv.. således at man ikke skal kæmpe den kamp mere.... kampen vil altid være der.. men ikke på den samme måde...

Anmeld

28. april 2011

kiwilouise

Eva. skriver:

Jeg tænker at det trods alt er vigtigst at hjælpe de mennesker der er født og så er der helt sikkert en besparelse på sigt at operere disse mennesker...jeg mener dog i forhold til fedmeepidemien at forbyggelse er vejen frem, oplysning, viden, gratis psykolog og diætist, men jeg tror heller ikke på de der operationer er løsningen på sigt..men jeg mener bestemt ikke man bare kan sige at fede jo selv har valgt og det er deres egen skyld..jeg tror på at fedme for manges vedkommende er et symptom på der er noget galt i sjælen..

jeg er fuldstændig enig med dig og det var måske lidt grovt stillet op - for der er jo en grund til at man er blevet overvægtig og problemet finder man helt sikkert dybere inde.

Anmeld

28. april 2011

lykkekevin

nu er jeg selv overvægtig og ville enlig gerne have lavet sådan en jeg kan ikke da min bmi er noget under 50. men for mig var det som sådan ikke for at tabe mig men forde jeg slet ingen mætheds fornemmelse har... det er rigtig svære selv at ændre det jeg har nu kæmpet i 3 mdr med at komme til at føle mig mæt og det hjælper ikke jeg har kvalme er svimmel føler tit jeg skal kaste op... jeg står på gransen til at opgive med at spise mindre (jeg spiser sundt) for jeg er alt for sur ked og har alt for mange sener( staves) af det... så jeg kunne godt tænke mig at jeg da kunne få noget hjælp..

nu min overvægt kommer af ja overspisning eller hvad man skal sige..

jeg har trænet rigtig meget og har virkelig skulle spise meget for at holde tid det... jeg ødelage så min knæ efter en weekend men 2 håndboldt kampe lørdag svømmet 3000 og søndag 4000 og der sagde min knæ fra så jeg stoppet med sport fra den en dag til den anden prøvet at spise mindre men kunne ikke og så gik der ikke mere end lidt over 1 år så var jeg overvægtig

Anmeld

28. april 2011

AnneH

Eva. skriver:

Jeg tænker at det trods alt er vigtigst at hjælpe de mennesker der er født

Undskyld mig, men dem som er barnløse er jo også født. Det var da en underlig bemærkning.

Alle burde i Danmark få den hjælp de har behov for uden selv at skulle betale for det. Lige meget hvilken form for behandling man har behov for.

Anmeld

28. april 2011

Mischa

Secrets skriver:

Siger du også det til anoretikere, som der skal bruges penge på, fordi de er indlagt i længere perioder for at få hjælp? Overspisning, som mange overvægtige lider af, er en spiseforstyrrelse på lige fod med anoreksi og bulimi. Og desuden handler det i langt de færreste tilfælde om, at man bare gerne vil have mad.

Jeg bliver faktisk rigtig stødt over dit indlæg. Jeg har selv været fed, og det var fordi jeg havde en svær depression og var meget ensom. Sukker og fed mad tilfredsstiller belønningscenteret i hjernen, som frigiver dopamin. Dopamin påvirker bl.a. stemningslejet, hvilket altså betyder, at frigivelsen af dopamin kan give bedre humør, hvilket man hurtigt bliver afhængig af. Dopamin påvirker i det hele taget tankevirksomheden og kan dermed give mere ro. Rygning påvirker belønningscenteret på samme måde.

Ergo er der mange overvægtige der spiser for at finde trøst og komme i bedre humør. Og psykiske sygdomme "tager man sig ikke bare sammen og kommer over lige sådan". Så det er altså for mange ikke et spørgsmål om bare at være madglad.

Jeg håber, at du vil forsøge at få en større forståelse for mange overvægtiges situation. Fordomme kommer man ikke langt med :/

Ja så kan man jo så få noget hjælp inden det går galt

hvis man har respekt for sin krop

Anmeld

28. april 2011

Aves.

AnneH skriver:

Undskyld mig, men dem som er barnløse er jo også født. Det var da en underlig bemærkning.

Alle burde i Danmark få den hjælp de har behov for uden selv at skulle betale for det. Lige meget hvilken form for behandling man har behov for.

Jeg forholder mig til at der findes mennesker som er i livsfare og dem mener jeg man skal hjælpe først...hvis du sad med et barn der var ved at dæ og en kvinde der ville være gravid, hvem skal så have hjælp først...og ja, det er groft sat op men er der ikek penge, så må man altså hjælpe de svage først.

Og ja, jeg har været barnløs og ja, jeg har sympati for de mennesker.

Så undskyld selv...

Anmeld

28. april 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

KittyGirl skriver:

Kan sagtens forstå det du siger, jeg synes bare den er hård at sætte op mod hinanden... for det er egentlig to forskellige slags ting..

Fedme kan være direkte livstruende, det kan det ikke at kunne få børn ikke, det er der forskellen er - tænker jeg.....

Jeg synes absolut også det er møghamrende uretfærdigt at man selv skal betale for hjælp til at få børn idag, og det er det mest åndssvageste de har lavet der... og håber det bliver lavet om igen..

Men derimod ved jeg også godt hvad en fedme operation koster.. og vi snakker samlet over 100.000 kr. dertil synes jeg altså der er forskel på prisen mht. at få hjælp til børn og fedmeoperation ... IGEN siger jeg dette med at derfor skal man ikke sætte det op mod hinanden...

Synes kun det er GODT at man kan hjælpe MANGE mennesker med den her operation, så de kan få bedre livskvalitet, livssyn, kan komme på arbejdsmarkedet og deltage og give igen til samfundet og få børn - hvilket mange fede ikke kan....

Håber du forstår mit indlæg rigtigt

Barnløshed er måske ikke fysisk livstruende, men kan være psykisk livstruende, og det skal tages lige så alvorligt vil jeg mene.

Prisen på et barn kan også snildt løbe op i mange mange tusind kroner. Det er ikke ualmindeligt at det koster langt over 50.000 - 100.000 når man skal gennemgå mange forsøg, hvilket mange barnløse skal før det lykkes for dem at få børn.

Så det kan ikke stilles sådan op som du gør vil jeg mene... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.