jeg forstår ikke at fedmeoperationer kan være gratis?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.534 visninger
129 svar
0 synes godt om
28. april 2011

kiwilouise

en jeg kender har lige fået godkendt sin maveoperation - hun vejer alt for meget og jeg er da glad på hendes vegne at staten vil hjælpe hende.

men jeg bliver også bare lidt forarget for hvorfor skal hun have betalt en dyr operation når der er folk der ikke kan få børn pludselig står med regningen selv   det er jo ikke deres skyld at de ikke kan få børn.

det er jo ikke kun fedmeoperationer... det er faktisk alt kosmetisk du kan få betalt af staten så længe du har det dårligt med dig selv.

jeg tænker bare at de operationer burde være på egen regning da det er er selvforskyldt at man har spist for meget igennem flere år. jeg er selv overvægtig og jeg er da fuldstændig klar over at det er da min egen skyld.

vi er en finanskrise og der skal jo spares nogen penge - jeg synes bare at det er de forkerte steder de sparer

er jeg alene med den tanke?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2011

Dinna88

Det handler om at fede mennesker kan koste staten mange penge på sigt - og det kan forebygges med en enkelt operation.

Meget kort sagt

Anmeld

28. april 2011

karina1980

kiwilouise skriver:

en jeg kender har lige fået godkendt sin maveoperation - hun vejer alt for meget og jeg er da glad på hendes vegne at staten vil hjælpe hende.

men jeg bliver også bare lidt forarget for hvorfor skal hun have betalt en dyr operation når der er folk der ikke kan få børn pludselig står med regningen selv   det er jo ikke deres skyld at de ikke kan få børn.

det er jo ikke kun fedmeoperationer... det er faktisk alt kosmetisk du kan få betalt af staten så længe du har det dårligt med dig selv.

jeg tænker bare at de operationer burde være på egen regning da det er er selvforskyldt at man har spist for meget igennem flere år. jeg er selv overvægtig og jeg er da fuldstændig klar over at det er da min egen skyld.

vi er en finanskrise og der skal jo spares nogen penge - jeg synes bare at det er de forkerte steder de sparer

ved de har strammet rigtig meget op på de regler, så det er ikke ret mange der får dem godkendt,

jeg har en kollega der selv har betalt for sin selv da hun i dk skulle have en bmi på 50 for at komme i betragtning og hendes var `kun`41

Anmeld

28. april 2011

Ryberg

kiwilouise skriver:

Kan sagtens forstå det du siger, jeg synes bare den er hård at sætte op mod hinanden... for det er egentlig to forskellige slags ting..

Fedme kan være direkte livstruende, det kan det ikke at kunne få børn ikke, det er der forskellen er - tænker jeg.....

Jeg synes absolut også det er møghamrende uretfærdigt at man selv skal betale for hjælp til at få børn idag, og det er det mest åndssvageste de har lavet der... og håber det bliver lavet om igen..

Men derimod ved jeg også godt hvad en fedme operation koster.. og vi snakker samlet over 100.000 kr. dertil synes jeg altså der er forskel på prisen mht. at få hjælp til børn og fedmeoperation ... IGEN siger jeg dette med at derfor skal man ikke sætte det op mod hinanden...

Synes kun det er GODT at man kan hjælpe MANGE mennesker med den her operation, så de kan få bedre livskvalitet, livssyn, kan komme på arbejdsmarkedet og deltage og give igen til samfundet og få børn - hvilket mange fede ikke kan....

Håber du forstår mit indlæg rigtigt

Anmeld

28. april 2011

Laulund87

Jeg er så meget i tvivl omkring det og har tit tænkt over det..

Måske jeg bliver klogere hvis du får en god debat i gang, det er i hvert fald et godt emne at tage op..Og farligt.

Anmeld

28. april 2011

nattergalen

Lige min kommentar..

Anmeld

28. april 2011

Aves.

Jeg tænker at det trods alt er vigtigst at hjælpe de mennesker der er født og så er der helt sikkert en besparelse på sigt at operere disse mennesker...jeg mener dog i forhold til fedmeepidemien at forbyggelse er vejen frem, oplysning, viden, gratis psykolog og diætist, men jeg tror heller ikke på de der operationer er løsningen på sigt..men jeg mener bestemt ikke man bare kan sige at fede jo selv har valgt og det er deres egen skyld..jeg tror på at fedme for manges vedkommende er et symptom på der er noget galt i sjælen..

Anmeld

28. april 2011

eElak

kiwilouise skriver:

NEJ - det er ikke bare fordi man "har det dårligt med dig selv" at man får bevilliget sådan en operation!!!!

Der er skam et større arbejde bag sådan en beslutning.

• For det første skal man tabe sig en vis procentdel på egen hånd.
  • Desuden så er det af sundhedsmæssige årsager man får sådanne operationer. Eller hvis det er virkelig grelt (f.eks. bryster som er blevet til 2 lapper hud, som går til navlen).

Jeg vil sige at det er et forkert sted at spare, når de barnløse nu selv skal betale for ALT. Jeg vil også sige at fedme i de fleste tilfælde er selvforskyldt.

Men jeg er da godt nok træt af det evige brokkeri over sådanne operationer. overvej hvem pokker som læser de her tråde? Nogle kan godt blive uhensigtsmæssigt såret over at andre stiller sig til dommer over noget som egentlig kun vedrører dem.

og NEJ jeg har aldrig fået en kosmetisk operation - hverken selvbetalt eller af staten. jeg har derimod stået med den ene fod i de barnløses verden.
Men derfor kan jeg da godt have en vis form for empati med de mennesker, som skal igennem sådan en operation. For lur mig - det er nok ikke den fedeste beslutning og forløb at skulle igennem....

Anmeld

28. april 2011

Frøken J.

kiwilouise skriver:

Omvendt er det jo ikke de fedes skyld, at de barnløse selv skal betale? En fedmeoperation er jo ikke noget du får "bare fordi du er tyk". Der er dels mange kriterier for at kunne få den betalt, og det drejer sig jo også om mennesker, som er kommet så langt ud, at det er seriøst farligt for deres helbred hvis ikke de taber sig meget hurtigt. Det vil jo også koste staten penge, hvis de ikke taber sig og får en masse livsstilssygdomme, ikke? Og jeg tror, at folk skal huske på, at mange fede altså lider af spiseforstyrrelsen overspisning. Som er en spiseforstyrrelse på lige fod med anoreksi og bulimi. Og du siger jo ikke til en anoretiker: "ARJ, de har ikke brug for hjælp, de kan bare tage sig sammen", vel?

Jeg tror du skal passe på med at sætte den sådan op. 

Anmeld

28. april 2011

Ryberg

Eva. skriver:

Jeg tænker at det trods alt er vigtigst at hjælpe de mennesker der er født og så er der helt sikkert en besparelse på sigt at operere disse mennesker...jeg mener dog i forhold til fedmeepidemien at forbyggelse er vejen frem, oplysning, viden, gratis psykolog og diætist, men jeg tror heller ikke på de der operationer er løsningen på sigt..men jeg mener bestemt ikke man bare kan sige at fede jo selv har valgt og det er deres egen skyld..jeg tror på at fedme for manges vedkommende er et symptom på der er noget galt i sjælen..

Ofte er jeg ikke enig med dig.. men fuck du rammer plet der

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.