jeg forstår ikke at fedmeoperationer kan være gratis?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. april 2011

Nalle

Nu kender jeg et par stykker der har fået den, og jo jeg synes det er en alt for nem udvej!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2011

Lunae

kiwilouise skriver:

en jeg kender har lige fået godkendt sin maveoperation - hun vejer alt for meget og jeg er da glad på hendes vegne at staten vil hjælpe hende.

men jeg bliver også bare lidt forarget for hvorfor skal hun have betalt en dyr operation når der er folk der ikke kan få børn pludselig står med regningen selv   det er jo ikke deres skyld at de ikke kan få børn.

det er jo ikke kun fedmeoperationer... det er faktisk alt kosmetisk du kan få betalt af staten så længe du har det dårligt med dig selv.

jeg tænker bare at de operationer burde være på egen regning da det er er selvforskyldt at man har spist for meget igennem flere år. jeg er selv overvægtig og jeg er da fuldstændig klar over at det er da min egen skyld.

vi er en finanskrise og der skal jo spares nogen penge - jeg synes bare at det er de forkerte steder de sparer

er jeg alene med den tanke?

Jeg kan sagtens følge dine tanker, men tingene er ikke altid så sort/hvide! Jeg synes også at det er forfærdeligt, at barnløse selv skal betale for deres behandlinger fordi det naturligvis rammer arbejderklassen, som ikke har så mange penge at gøre godt med!

Alligevel synes jeg, at det er fint, at folk kan få lavet fedmeoperationer på statens regning - det er absolut ikke en kosmetisk operation, men snarere et skub på vejen mod en sundere livsstil - denne livsstil vil forhåbentlig gøre, at vi sparer en masse penge i sundhedssystemet, fordi patienten får en bedre livskvalitet og ikke så mange følgesygdomme pga overvægt!

Personligt er jeg ikke tilhænger af disse operationer, fordi jeg tror at der er en mere naturlig vej til vægttab, men hvis det vurderes at være den sidste udvej, så skal man selvfølgelig bare have den - også på Statens regning!

Anmeld

28. april 2011

Frøken J.

Eva. skriver:

Jeg tænker at det trods alt er vigtigst at hjælpe de mennesker der er født og så er der helt sikkert en besparelse på sigt at operere disse mennesker...jeg mener dog i forhold til fedmeepidemien at forbyggelse er vejen frem, oplysning, viden, gratis psykolog og diætist, men jeg tror heller ikke på de der operationer er løsningen på sigt..men jeg mener bestemt ikke man bare kan sige at fede jo selv har valgt og det er deres egen skyld..jeg tror på at fedme for manges vedkommende er et symptom på der er noget galt i sjælen..

Helt sikkert. Det er jo i de færreste tilfælde fordi at man "bare godt kan lide mad". Det ved jeg da fra mig selv. Jeg havde en svær depression, jeg var ensom, og maden var en trøst. Og med sådanne vaner og sådanne sindstilstande, som kan tage meget lang tid at komme ud af, risikere man virkelig sit helbred. Altså så skal vi jo til derud hvor vi siger, at alle selvforskyldte sygdomme skal man selv betale operationer for. En brækket arm (man kunne have ladet være at kravle i træet), ryger-cancer-lunger (man kunne bare lade være at ryge), osv. Og jeg synes det er farligt, hvis vi når derud hvor vi siger "Hver mand for sig selv!"

Jeg synes BTW heller ikke det er fair, at barnløse selv skal betale, men bare fordi de selv skal betale, betyder det jo ikke, at folk der får betalt deres operationer er nederen mennesker..

Anmeld

28. april 2011

Mischa

kiwilouise skriver:

en jeg kender har lige fået godkendt sin maveoperation - hun vejer alt for meget og jeg er da glad på hendes vegne at staten vil hjælpe hende.

men jeg bliver også bare lidt forarget for hvorfor skal hun have betalt en dyr operation når der er folk der ikke kan få børn pludselig står med regningen selv   det er jo ikke deres skyld at de ikke kan få børn.

det er jo ikke kun fedmeoperationer... det er faktisk alt kosmetisk du kan få betalt af staten så længe du har det dårligt med dig selv.

jeg tænker bare at de operationer burde være på egen regning da det er er selvforskyldt at man har spist for meget igennem flere år. jeg er selv overvægtig og jeg er da fuldstændig klar over at det er da min egen skyld.

vi er en finanskrise og der skal jo spares nogen penge - jeg synes bare at det er de forkerte steder de sparer

er jeg alene med den tanke?

Slet ikke! jeg er også forarget! Spild af penge på noget der kunne ha været undgået hvis folk bare kunne styre sine behov!

Anmeld

28. april 2011

JustMe

kiwilouise skriver:

alt kosmetisk du kan få betalt af staten så længe du har det dårligt med dig selv.

Det er nu ikke rigtigt. Flere kosmetiske operationer kræver enten en medicinsk grund i form at betydelige gener fysisk eller psykisk. Men det bliver stadig vurderet om denne eventuelle psykiske gene er reelt begrundet.

Mht. fedmeoperationer, synes jeg heller ikke det er fair. Men faktum er, at det i længden er billigere at give en svært overvægtig denne operation, end at skulle betale alle de sundhedsmæssige opmkostninger, det vil bringe med sig med tiden. Så mig bekendt gør staten det kun, fordi det er det der bedst kan betale sig økonomisk, og ikke fordi de synes det er etisk korrekt

Anmeld

28. april 2011

Aves.

Michelle&Michael skriver:

Slet ikke! jeg er også forarget! Spild af penge på noget der kunne ha været undgået hvis folk bare kunne styre sine behov!

Ja, ligesom alkoholikere og narkomaner...folk skal da bare tage sig sammen...og rygere...og og og...Mener du virkelig at det bare handler om mennesker der ikke kan styre sig?

Anmeld

28. april 2011

eElak

Michelle&Michael skriver:

Det var så dagens udtalelse....

Anmeld

28. april 2011

Fru Hansen

Meget forenklet gætter jeg på a en svært overvægtig på længere sigt er dyrere for samfundet end en barnløs er.

At operere for fedme er ikke kun en kosmetisk opr. jeg mener at en del af de meget svært overvægtige kan betragtes som syge der har brug for hjælp. En fedmeoperation er ikke ukompliceret og en let løsning. Jeg kender en del der har fået en opr. og selv om det virker som den lette vej er det bestemt ikke let.

At de barnløse skal betale selv syntes jeg er helt forrykt i en tid hvor der fødes meget få børn. Når man samtidig forringer instititionerne og skolerne med besparelser så kan jeg kun være forundret.

Jeg ved ikke hvor jeg syntes de skulle spare i stedet.

Anmeld

28. april 2011

JustMe

Lille tilføjelse:

Dog mener jeg bestemt, der er tilfælde, hvor operationerne er berettigede...men om der så er ressourcer til at skille "bukkeden" fra fårene, er jo spørgsmålet. Nogle sidder i dilemmaet pga seriøse spiseforstyrrelser, mens nogle vil kunne "reddes" ved at få banket lidt sund fornuft ind i hovedet. Ganske som alle andre mentale sygdomme og problemer, er det vidt forskelligt, hvilken løsning der er den rette for de forskellige personer.

Anmeld

28. april 2011

kiwilouise

KittyGirl skriver:

Kan sagtens forstå det du siger, jeg synes bare den er hård at sætte op mod hinanden... for det er egentlig to forskellige slags ting..

Fedme kan være direkte livstruende, det kan det ikke at kunne få børn ikke, det er der forskellen er - tænker jeg.....

Jeg synes absolut også det er møghamrende uretfærdigt at man selv skal betale for hjælp til at få børn idag, og det er det mest åndssvageste de har lavet der... og håber det bliver lavet om igen..

Men derimod ved jeg også godt hvad en fedme operation koster.. og vi snakker samlet over 100.000 kr. dertil synes jeg altså der er forskel på prisen mht. at få hjælp til børn og fedmeoperation ... IGEN siger jeg dette med at derfor skal man ikke sætte det op mod hinanden...

Synes kun det er GODT at man kan hjælpe MANGE mennesker med den her operation, så de kan få bedre livskvalitet, livssyn, kan komme på arbejdsmarkedet og deltage og give igen til samfundet og få børn - hvilket mange fede ikke kan....

Håber du forstår mit indlæg rigtigt

ja det kan være livsfarligt men hun fik den bevilget fordi hun ikke kunne hoppe rundt sammen med hendes børn. at hun blev ked af at hun følte sig hæmmet når hun skulle lege med ungerne. hun skulle tabe 20 kg for at få operationen og det gjorde hun på 4 måneder - der tænker jeg bare at hvis hun kan tabe sig så meget pga udsigten til en operation så kan hun vel også resten af vejen  ved godt at det er hårdt for jeg har selv været igennem samme tur (tabte 50 kg på 2½år) men det kan jo godt lade sig gøre.

hvorfor skal man så bruge 100.000 kr på en operation når de godt kan selv?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.