jeg forstår ikke at fedmeoperationer kan være gratis?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. april 2011

Becks

kiwilouise skriver:

en jeg kender har lige fået godkendt sin maveoperation - hun vejer alt for meget og jeg er da glad på hendes vegne at staten vil hjælpe hende.

men jeg bliver også bare lidt forarget for hvorfor skal hun have betalt en dyr operation når der er folk der ikke kan få børn pludselig står med regningen selv   det er jo ikke deres skyld at de ikke kan få børn.

det er jo ikke kun fedmeoperationer... det er faktisk alt kosmetisk du kan få betalt af staten så længe du har det dårligt med dig selv.

jeg tænker bare at de operationer burde være på egen regning da det er er selvforskyldt at man har spist for meget igennem flere år. jeg er selv overvægtig og jeg er da fuldstændig klar over at det er da min egen skyld.

vi er en finanskrise og der skal jo spares nogen penge - jeg synes bare at det er de forkerte steder de sparer

er jeg alene med den tanke?

Det er heller ikke alle fedes skyld, at de er fede.. Der kan ligge så mange ting bag, hvorfor man er overvægtig! Andre sygdomme, medicin osv..

Mange overvægtige kan ikke få børn, fordi de er overvægtige, så på det plan ville det hjælpe.. Og det er heller ikke bare lige til og blive godkendt til en GB.. Du skal have et BMI på over 50...
Man kan heller ikke bare lige blive godkendt til andre kosmetiske operationer, fordi du mener du lige har lyst til og få fixet babserne og dermed siger du har det dårligt..

Jeg kan f.eks få løftet mine bryster, få fylde i dem, få fjernet løs hud på mave, arme og ben gratis, når jeg har tabt mig det sidste..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2011

Vivian87

Jeg kan godt se hvor du kommer fra, men personligt bliver jeg stødt over det, for fedme er ikke nødvendigvis folks egen skyld.. jeg er overvægtig, men det skyldes en sygdom i mit tarmsystem som der ikke findes nogen kur for, og som gør at jeg, lige meget hvor meget jeg dyrker motion og hvor sundt jeg spiser, så får jeg aldrig et normalt BMI

Anmeld

28. april 2011

katrine7

Mischa skriver:

Jeg kan godt forstå at det er meget svørt for nogle. men nu har jeg set mine søstre og den enes fatter ikke at hun ikke kan æde det hun vil selvom hun træner det handler altså også om hvad man putter i munden

Jeg hentydede til de mennesker som er som mine søstre. den ene har tabt sig igen og er blevet der. synes jeg er flot men den anden har aldrig været større.

ja jeg kan spise hvad jeg vil, uden at tage på, og det er et problem for mig, jeg har altid fået afvide åhh hvor er du tynd, får aldrig afvide at jeg er slank men TYND min søster kaldte mig for stankelben da jeg var yngre. det var også hårdt at blive mobbet fordi man var tynd men jeg har aldrig været for tynd, men normal vægt, men jeg har det rigtig dårligt med mig selv når folk omtaler min vægt. jeg træner og spiser varieret og flere gange om dagen så jeg også får muskelmasse. forstår godt dem der kæmper. og føler med dem men dem hvor vægten kan ændre sig ved at de ændre på dagligdagen via kost og motion burde ikke få denne operation, de tager bare på igen, hvis de ikke kan nu kan de da heller ikke senere.

tror ikke jeg vil kører videre i denne debat.

mht narkomaner mm så vælger man altså at stikke sig selv og drikke endnu en flaske vodka. passede mig selv fra jeg var 9 år gammel fordi mine forældre ikke ville have mig de ville hellere drikke hver dag. jeg hjalp min mor og fik hende ud af det da jeg var 18 år. før kunne jeg ikke få det ind i hovedet på hende, nu er hun også gået igang med rygestop.

Men man har altid et valg, ligemeget hvor langt nede man er mener jeg at man er altid i stand til at vælge. hvis man er i stand til at tage en sprøjte eller drikke hver dag eller æde sig mæt i chokolade eller andet så kan man også godt bede om hjælp fra andre mennesker. det handler om at indse at man er langt ude. det er bare min mening.

Nu har jeg læst alt hvad alle har skrevet indtil videre, og må indrømme, at først da jeg læste dit indlægt, tænkte jeg "hold da k*ft, hvor naiv må man være!"

Men, efter jeg læste det her, kan jeg sagtens forstå hvad du mener. Du udtalte dig bare forkert først måske, men efter dette indlæg, tror jeg de fleste har forståelse for hvorfor du mener som du mener.

Anmeld

28. april 2011

kiwilouise

Tutter skriver:

Det er heller ikke alle fedes skyld, at de er fede.. Der kan ligge så mange ting bag, hvorfor man er overvægtig! Andre sygdomme, medicin osv..

Mange overvægtige kan ikke få børn, fordi de er overvægtige, så på det plan ville det hjælpe.. Og det er heller ikke bare lige til og blive godkendt til en GB.. Du skal have et BMI på over 50...
Man kan heller ikke bare lige blive godkendt til andre kosmetiske operationer, fordi du mener du lige har lyst til og få fixet babserne og dermed siger du har det dårligt..

Jeg kan f.eks få løftet mine bryster, få fylde i dem, få fjernet løs hud på mave, arme og ben gratis, når jeg har tabt mig det sidste..

ville ikke bare ignorere dig  alt det du skriver har jeg svaret på tidligere i debatten

Anmeld

28. april 2011

katrine7

Kan sagtens forstå det er svært at sætte sig ind i, at folk får betalt den fedmeoperation, men som så mange andre skriver, så tror jeg også at det koster meget mindre, end behandling for diverse sygdomme gør, på lang sigt. Både psykisk og fysisk.

Mht. de kosmetiske behandlinger, synes jeg det er fint at nogle kan få betalt dem. Kender så et eksempel, på en pige jeg kender, der altid har haft små bryster. Ikke voldsomt små, men små. Hun fik betalt en brystforstørring af det offentlige, og bagefter pralede hun nærmest med det. Dér blev jeg forarget.

Men min mor har f.eks. fået løftet hendes øverste øjenlåg, og fået fjernet poser under øjnene, fordi poserne trak hendes øjne ned, og de øverste øjenlåg hang så meget, at hun til sidst kun iunne se ca. 40 procent af det hun skulle kunne se. Dér synes jeg det er fint.

Jeg ville da også gerne selv ha løftet mine bryster, og gjort dem mindre, fordi de er (undskyld mig) meget tunge at bære rundt på. Så er der måske nogle der mener det er et "luksusproblem", men jeg får decideret rygsmerter af dem. Men for mit vedkommende, er det lidt et tabu at skulle gå til lægen og fortælle det, bla. fordi jeg ikke bryder mig om min egen læge.

Synes det er frygteligt at barnløse selv skal betale deres behandling, fordi de ikke selv er herre over, eller skyld i, at de og deres livs kærlighed ikke kan få børn, og der må da næsten ikke være noget der slider mere på et parforhold end det.

Mine forældre kæmpede 5 år, for at få mig. Derefter kæmpede de yderligere 5 år for at få min ældste lillebror (og så blev hun så gravid igen da min lillebror var 3 måneder, og fik min mindste lillebror) Og jeg kan huske, både fået fortalt, men kan også huske, hvor dårligt mine forældres forhold var inden de fik min lillebror.

Til sidst vil jeg også lige tilføje, at der er mange andre ting, jeg personligt synes var vigtigere at få betalt af det offentlige, f.eks. øjenoperationer så folk slipper for briller/kontaktlinser, og tandsygdomme.

Puha, det blev et langt indlæg

Anmeld

28. april 2011

Mischa

katrine7 skriver:

Nu har jeg læst alt hvad alle har skrevet indtil videre, og må indrømme, at først da jeg læste dit indlægt, tænkte jeg "hold da k*ft, hvor naiv må man være!"

Men, efter jeg læste det her, kan jeg sagtens forstå hvad du mener. Du udtalte dig bare forkert først måske, men efter dette indlæg, tror jeg de fleste har forståelse for hvorfor du mener som du mener.

tak

Anmeld

28. april 2011

skønneunger

Mischa skriver:

ja den hjælp man kan få igennem egen læge

der er selvfølgelig forskel på om man er syg eller om man bare er ligeglad med sin krop

det så ikke alle der bare lige kan få hjælp af lægen man kan sagtens få en henvisning til en psykolog feks. men hvad nu hvis man ikke har råd til det?

Anmeld

28. april 2011

Polkaprik

kiwilouise skriver:

en jeg kender har lige fået godkendt sin maveoperation - hun vejer alt for meget og jeg er da glad på hendes vegne at staten vil hjælpe hende.

men jeg bliver også bare lidt forarget for hvorfor skal hun have betalt en dyr operation når der er folk der ikke kan få børn pludselig står med regningen selv   det er jo ikke deres skyld at de ikke kan få børn.

det er jo ikke kun fedmeoperationer... det er faktisk alt kosmetisk du kan få betalt af staten så længe du har det dårligt med dig selv.

jeg tænker bare at de operationer burde være på egen regning da det er er selvforskyldt at man har spist for meget igennem flere år. jeg er selv overvægtig og jeg er da fuldstændig klar over at det er da min egen skyld.

vi er en finanskrise og der skal jo spares nogen penge - jeg synes bare at det er de forkerte steder de sparer

er jeg alene med den tanke?

Jeg har ikke læst hele debatten men jeg må sige til dig TS at jeg synes det er en rigtig æregerlig måde du anskuer tingene. 

Hvorfor er det at det er folks egen skyld at de er fede???? Der er rigtig rigtig mange der har en spiseforstyrrelse der hedder overspisning (binge eating)! Skulle folk med anoreksi, bulemi, alkoholisme osv osv heller ikke have hjælp fra staten?? 

Hvorfor er det at der stadig er så mange med den indstilling at fede mennesker bare kan tage sig sammen og lade være med at æde så meget?? Øvøv

Og så ligefrem at du sammenligner det med kosmetiske operationer!! Say what! Du får sgu da ikke en gastric bypass pga af forfængelighed! Man får det fordi du er livstruende overvægtig!!! Uh jeg kan mærke jeg bliver enorm stødt over din holdning, men mest af alt rigtig trist for jeg synes det er meget sørgeligt.

Nej jeg synes heller ikke at det er rimeligt at barnløse skal betale selv, men igen at sammenligne de 2 ting det fatter jeg ikke.

Tror bare jeg stopper her så jeg kan holde en ordenlig tone.

Michelle

Anmeld

28. april 2011

Moderator

Profilbillede for Moderator

F*ck hvor er du dum at høre på. Det er helt vildt.

Håber fandme ikke der sidder nogen med en alvorlig psykisk lidelse og kigger med her, for så fik du da sparket til dem der ligger ned i forvejen

Må vi SÅ lige få kammertonen her.
Den slags bruger vi ikke på baby.dk, og det ved du også godt.

Det er i orden du ikke er enig, men så brug saglige argumenter og tal ikke nedladende til og om andre.
Sussie

>> Moderator på baby.dk <<

Anmeld

28. april 2011

Aves.

kiwilouise skriver:

psykolog, diætist, træning osv... hvis hun skal holde sit vægttab så skal det psykiske også på plads for ellers stopper den onde cirkel jo ikke

Men der er altså også det faktum at fedtceller forbliver i kroppen og gør at du mister mæthedsfornemmelsen og meget meget nemt tager på...dette er nærmet umuligt at overvinde...så selvom vægtøgningen skyldes noget psykisk som kan komme på plads, så er det stadig en ulige kamp mod kroppen og det der er sket medd en efter man har været fed... altså du tager let på og mærker ikke du er mæt...

Jeg tror ikke på at operationer hjælper alle og jeg tror heller ikke på at kun psyk. og diætist kan hjælpe alle....jeg ville selv på en måde ønske jeg havde fået lavet min mavesæk mindre, jeg kæmper dagligt for ikke at blive fed og har lige taget 5 kg!!! på på en måned.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.