Ikke uden min datter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. april 2011

Dansker i England

Dubai skriver:

Jeg har det helt som dig her. Havde faktisk netop ikke besvaret denne debat da den aerligt talt gjorde mig sur.

Jeg er selv dansk muslim (revertit) og gift med en muslimsk mand.

Jeg kan paa ingen maader se hvorfor det kidnappe sine boern (eller blot denne film) skal kaedes sammen med islam.

Jeg saa for noget tid siden en liste over de boern der var blevet kidnappet af en foraelder de sidste par aar, og saa vidt jeg husker var der langt flere danske foraeldre der var stukket af med deres boern end udlaendinge (og jeg snakker ikke om muslimer her, men kort og godt udlaendinge).

Jeg er bare traet af at hver gang der er en person af anden etnisk oprindelse end dansk der goer noget, saa er det islam der faar skylden (og saa er det ligemeget om personen i virkeligheden er kristen)

Grunden til at mange (og jeg siger ikke alle!) danskere kæder bortførelser, vold mod kvinder osv sammen med Islam er vel fordi, Islam er en nem fjende? Man behøver ikke at vide noget om religionen for at have fordomme, og en film som denne, gør ikke noget for at give et bedre syn på Islam. Mine forældre mener f.eks at de ved alt, der er at vide om religionen netop fordi de har set denne film. Sørgeligt men sandt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2011

A&F

Jeg har det helt som dig her. Havde faktisk netop ikke besvaret denne debat da den aerligt talt gjorde mig sur.

Jeg er selv dansk muslim (revertit) og gift med en muslimsk mand.

Jeg kan paa ingen maader se hvorfor det kidnappe sine boern (eller blot denne film) skal kaedes sammen med islam.

Jeg saa for noget tid siden en liste over de boern der var blevet kidnappet af en foraelder de sidste par aar, og saa vidt jeg husker var der langt flere danske foraeldre der var stukket af med deres boern end udlaendinge (og jeg snakker ikke om muslimer her, men kort og godt udlaendinge).

Jeg er bare traet af at hver gang der er en person af anden etnisk oprindelse end dansk der goer noget, saa er det islam der faar skylden (og saa er det ligemeget om personen i virkeligheden er kristen)

Jeg forstår jeres synspunkt, og jeg deler den med jer. Undrede mig også over, hvorfor muslimernes synspunkt skulle vægtes så meget, hvad angår filmen. Jeg valgte dog alligevel at svare.

Jeg kan nemlig godt sætte mig ind TS, nysgerrighed mht. vores mening om filmen. Det skal dog tilføjes, at filmen jo ikke stemmer overens med Islam. Det er vigtigt at huske. Vi ved at vold, drab, kidnapninger mm. findes over alt, og ikke kun i indvandrer kulture.

Jeg ved, at det bringer vores sind i kog, hver gang der er en historie, som kobles til Islam. Religionen er ikke fjenden, men mennesket. Forstået på den måde, at vi ikke skal dømme en handling på baggrund af ens overbevisning, men på bagrund af menneskets moral og handling.

Anmeld

12. april 2011

Louisiana

Jeg gentager: Jeg spørger efter muslimers holdning til filmen, da det er en del af filmen. Så er det jo oplagt at skrive, at det ikke ser sådan ud for alle. Ikke at jeg nogensinde har troet at det er sådan det forholder sig. Men nogle  tror måske, at det er sådan det forholder sig (som f.eks. én skriver, at hendes mor gør) - måske skulle man istedet se det som en oplagt mulighed for, at fortælle at det forholder sig anderledes - på en positiv måde. Jeg har på intet tidspunkt ytret, at jeg ser den film som en komplet version af hvordan alle muslimer er. Jeg har oven i købet flere gange skrevet, at jeg ved der ofte bliver drejet  meget, og digtet meget på sandheden i film, som er 'baseret på en virkelig hændelse'.

Når jeg har talt med muslimer, fortæller de mig, at Islam er mere end en tro; det er en kultur og en "livsstil" (forstå mig ret), men det er det så ikke for jer? Eller hvordan skal jeg forstå det?

Jeg er ærlig talt ked af jeres reaktioner, for det lyder som om I tager det som et angreb, og det var under ingen omstændigheder hensigten. Og det har jeg lagt mærke til ofte sker, når der er tråde der omhandler muslimer/udlændinge/Islam osv, så bliver det taget som et angreb. Og så er det lige meget hvor pænt der bliver spurgt til det. Jeg forstår godt, at mange føler sig "forfulgt", men der er faktisk nogen der ærligt og reelt gerne vil vide mere, hører jeres meninger, se tingene med jeres øjne, og dét helt uden bagtanker! Men man mister altså lysten, når man skal angribes sådan for det!

Anmeld

12. april 2011

Louisiana

Gyllibik skriver:

Okey, jeg må være skide dårlig til at formulere mig, eller også forstår jeg ikke hvad du skriver.

Vil du være så venlige at forklare mig situationen i filmen, og hvordan du finder vigtigheden i det at være muslim i filmen?

Hvis han ikke havde været muslim, havde han så ikke tæsket sin kone og kidnappet datteren?

Ja, jeg føler mig faktisk lidt stødt, er vildt træt af, at Islam og  muslimer stort set kun bliver hængt op på negative handlinger og hændelser.

Det jeg prøver at forklare dig er, hvorfor skulle en muslim have en anderledes holdning til filmen, blot fordi man er muslim og deler religion med en af hovedpersonerne. Forstår du hvad jeg mener.

Jeg må også ha' formuleret mig dårligt, for synes godt nok at der bliver drejet meget på det jeg skriver og det jeg spørger om  

Jeg kan starte med at sige NEJ!! Jeg siger bestemt IKKE, at det er fordi manden i filmen er muslim, at han banker sin kone og forsøger at tage barnet fra moderen. Det er i øvrigt heller ikke det der sker i filmen - moderen er jo sammen med dem begge. Der hvor Islam indgår i filmen, handler det om, at manden tvinger sin kone til, at gå i deres traditionelle tøj og at studere koranen. Og NEJ, jeg tror ikke, at det er sådan det forholder sig for ALLE. Men hvad jeg har forstået ud fra andres svar, så er det noget der forekommer meget i Iran, hvor de befinder sig i filmen.

Jeg er faktisk rigtig ked af det nu. Jeg er ked af at have stødt nogen, bare for et simpelt spørgsmål om en film, og jeg er ked af at jeg ikke kan spørge ind til et emne uden at blive angrebet sådan.

Jeg siger ikke at jeg forventer en anden holdning til filmen, jeg spørger bare om holdningen generelt. Så kan man jo bare svare, at man tager afstand fra det. Og ikke angribe mig som person for at stille spørgsmålet.

Anmeld

12. april 2011

Louisiana

Dansker i England skriver:

Der er en dokumentar, der hedder "without my daughter", der kom ud nogle år efter filmen. Det er ikke den, jeg har set, men den skulle også fortælle faderens side af historien.

Jeg fandt noget her: http://www.shiachat.com/forum/index.php?/topic/234957124-documentary-without-my-daughter/

Er det den du har set?

Anmeld

12. april 2011

TroldeMor<3

Louisiana28 skriver:

Jeg gentager: Jeg spørger efter muslimers holdning til filmen, da det er en del af filmen. Så er det jo oplagt at skrive, at det ikke ser sådan ud for alle. Ikke at jeg nogensinde har troet at det er sådan det forholder sig. Men nogle  tror måske, at det er sådan det forholder sig (som f.eks. én skriver, at hendes mor gør) - måske skulle man istedet se det som en oplagt mulighed for, at fortælle at det forholder sig anderledes - på en positiv måde. Jeg har på intet tidspunkt ytret, at jeg ser den film som en komplet version af hvordan alle muslimer er. Jeg har oven i købet flere gange skrevet, at jeg ved der ofte bliver drejet  meget, og digtet meget på sandheden i film, som er 'baseret på en virkelig hændelse'.

Når jeg har talt med muslimer, fortæller de mig, at Islam er mere end en tro; det er en kultur og en "livsstil" (forstå mig ret), men det er det så ikke for jer? Eller hvordan skal jeg forstå det?

Jeg er ærlig talt ked af jeres reaktioner, for det lyder som om I tager det som et angreb, og det var under ingen omstændigheder hensigten. Og det har jeg lagt mærke til ofte sker, når der er tråde der omhandler muslimer/udlændinge/Islam osv, så bliver det taget som et angreb. Og så er det lige meget hvor pænt der bliver spurgt til det. Jeg forstår godt, at mange føler sig "forfulgt", men der er faktisk nogen der ærligt og reelt gerne vil vide mere, hører jeres meninger, se tingene med jeres øjne, og dét helt uden bagtanker! Men man mister altså lysten, når man skal angribes sådan for det!

Selvfølgelig er Isalm mere end en tro, selvfølgelig er det en lisstil. Sådan er det vel med de fleste religioner. De fleste danskere er nok heller ikke aktive kristne - mht. at bede, gå i kirke osv. Men rent livsstilsmæssigt opdrager de kristne vel sine børn godt og vel efter de 10 bud - sikkert ubevidst.. Netop fordi det er en livsstil, og noget man bare har gjort i mange mange år.

Jeg tror grunden til man farer op på den måde, er fordi der skal stilles så mange spørgsmål - og spørgsmålene er tit og ofte, kommet på baggrund af noget negativt.

En fordom, en film -  tænker specielt på en tråd ang. omskæring hvor alle muslimer blev høvlet ned og grov snak - hvilket faktisk gjorde jeg holdte mig væk herinde fra i laang tid.

Men synes faktisk man har forsøgt at svare på dit spørgsmål.

"Det kan sagtens ske det der sker i filmen - men ligesom med alle andre film skal man jo huske at ting bliver overdrevet, for at få sin pointe frem. Det kunne ske, lige så vel som filmen "2verdener" kan, som at præster kan misbruge børn osv. osv. "

- Men som sagt, så er det de færreste der oplever den slags ting. Og sker det at det sker, kommer det nok ikke på baggrund af Islam, kristendom mm. Men nærmere pgs. et egoistisk menneske, eller personlige årsager man nok aldrig hører om.

For lige at nævne til sidst - dette var ikke et angreb, prøvede bare at opsumerer

Anmeld

12. april 2011

Louisiana

nattie skriver:

Selvfølgelig er Isalm mere end en tro, selvfølgelig er det en lisstil. Sådan er det vel med de fleste religioner. De fleste danskere er nok heller ikke aktive kristne - mht. at bede, gå i kirke osv. Men rent livsstilsmæssigt opdrager de kristne vel sine børn godt og vel efter de 10 bud - sikkert ubevidst.. Netop fordi det er en livsstil, og noget man bare har gjort i mange mange år.

Jeg tror grunden til man farer op på den måde, er fordi der skal stilles så mange spørgsmål - og spørgsmålene er tit og ofte, kommet på baggrund af noget negativt.

En fordom, en film -  tænker specielt på en tråd ang. omskæring hvor alle muslimer blev høvlet ned og grov snak - hvilket faktisk gjorde jeg holdte mig væk herinde fra i laang tid.

Men synes faktisk man har forsøgt at svare på dit spørgsmål.

"Det kan sagtens ske det der sker i filmen - men ligesom med alle andre film skal man jo huske at ting bliver overdrevet, for at få sin pointe frem. Det kunne ske, lige så vel som filmen "2verdener" kan, som at præster kan misbruge børn osv. osv. "

- Men som sagt, så er det de færreste der oplever den slags ting. Og sker det at det sker, kommer det nok ikke på baggrund af Islam, kristendom mm. Men nærmere pgs. et egoistisk menneske, eller personlige årsager man nok aldrig hører om.

For lige at nævne til sidst - dette var ikke et angreb, prøvede bare at opsumerer

Ja, det er det jeg skriver - jeg ved godt, at mange føler sig 'forfulgt', dermed også ment, at der er mange der stiller negative spørgsmål. Men det er ikke det jeg gør her! Jeg angriber ikke nogen - jeg skriver igen og igen og igen, at jeg jo ved, at der bliver forvrænget meget på sandheden i denne slags film, som skal forestille at være baseret på en virkelig hændelse, og så er det vel så nemt at skrive - ja, her er sandheden blevet forvrænget meget, og hvor er det trist, at mange får et forkert syn på Islam. Det er nu engang ikke mig, der har lavet filmen, og jeg bliver mindst lige så ked af det over at blive angrebet sådan, som nogen gør over, at jeg overhovedet spørger om noget.

Jeg kan godt huske den tråd om omskæring, og jeg synes også at folk gik over gevind. Det er trist at du har været væk fra siden pga den tråd. Det tror jeg nu heller ikke var hensigten, da TS lavede tråden.

Ja, jeg synes også jeg har fået nogle gode svar, men pludselig bliver der stilt (meget negative) spørgsmål til hvorfor jeg gerne vil hører fra muslimer. Og jeg synes faktisk det siger sig selv, at jeg gerne vil det. For det jeg helt ærligt håbede på var, at nogen ville tage den som en oplagt mulighed for at sige - sådan har vi det ikke, det er ikke normalen for muslimer osv i den dur, som flere også har skrevet, for det kunne måske være en øjenåbner for nogen. Der er et par stykker der har skrevet noget i den stil, og det synes jeg er rigtig godt, for så kan det være, at der sidder nogen derude, som kan få et mere åbent syn på muslimer.

Det sidste du skriver i dit svar, er netop det jeg håbede nogen ville skrive - for det er lige præcis det jeg tænker! Det er egoistiske mennesker der gør den slags!  (Selvom det i filmen faktisk er moderen der stikker af med datteren, og ikke omvendt ).

Anmeld

12. april 2011

A&F

Louisiana28 skriver:

Du behøver ikke være ked af det. Synes det er fint med dialog og det er fint at være nysgerrig og høre andres meninger omkring disse emner..

Anmeld

12. april 2011

Louisiana

A&F skriver:

Du behøver ikke være ked af det. Synes det er fint med dialog og det er fint at være nysgerrig og høre andres meninger omkring disse emner..

Ja, det var også den holdning jeg havde da jeg oprettede tråden...!

Anmeld

12. april 2011

A&F

Louisiana28 skriver:

Ja, det var også den holdning jeg havde da jeg oprettede tråden...!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.