smillaluna skriver:
Er meget enig med dig i det du skriver med at anerkende barnets følelser, og det tror jeg egentlig mange forældre er..... I teorien.
Der hvor filmen så bare knækker, er onsdag eftermiddag i Føtex hvor der lige skal handles ind til aftensmaden. Det er de færreste forældre der anerkender deres børns følelser (og handlinger), når barnet for 7. gang har plaget om en slikkepind eller kastet et glas tomatsauce på gulvet. Det ender meget ofte med et skrigende barn som får beskeden "Hvis ikke du stopper nu, så ryger du ud i bilen og sidde!"
Men intentionen om altid at anerkende barnets følelser og møde barnets hvor barnet er, er rigtig god, og jeg håber da jeg bliver sådan en mor.
Men praksis er og bliver noget andet end teori. Og at gøre tingene halvt er synd for barnet synes jeg. At man den ene dag anerkender på livet løs og den næste skælder og smælder og siger "Fordi jeg siger det!!!!" Det giver kun forvirrede børn.
Men det du beskriver der er jo det jeg kalder dårlig planlægning fra forældrenes side.
Først og fremmest er det efter min mening smadder synd at slæbe trætte børn med ud og handle. Og vel kan hverdagen være presset, og vel kan det være svært at få tingene til at hænge sammen, men der ER altså andre muligheder. - Man VED jo at man får brug for mad, og så kan man altså med fordel tænke lidt længere frem og forsøge at gøre tingene nemmere både for sig selv og for børnene og dermed undgå konflikter.
Herhjemme handler vi helst uden børn. Enten er det kun en af os der tager afsted mens den anden henter børn fx, eller også gør vi det samme før vi henter dem. Vi køber stort ind 1 gang om ugen, for madplaner gør ting billigere, og man fjerner lige en hel masse konflikter når maden i hverdagene er planlagt på forhånd og ingen skal på panikindkøb før maftensmad. Det tager måske 10 minutter lørdag formiddag at lave en madplan, og så kan der købes ind så man i uges løb bare skal tænke på at hente børn og komme hjem og slappe af.
Og selvfølgelig er der forældre med skæve arbejdstider, møder der trækker ud, sygdom, aleneforældre og alverdens andre ting der kan spolere gode rutiner - det sker også for os. Så vores backup løsning er online super markeder. Fordi vi bor i nordjylland foretrækker vi Osuma.dk, men ellers har fx Superbest vist udbringning over det meste af landet efterhånden.
Det er ikke lige så billigt som Netto (Osuma svarer til Kvickly), men man kan sidde i fred og ro ved computeren og bestille varer der leveres på ens dørtrin samme dag eller dagen efter - og så slipper ungerne for turen i Føtex når de er trætte.
I bund og grund synes jeg ikke der er den store forskel på personlig teori og praksis når det gælder om at være forælder. Jeg tror det jeg synes er vigtigst er at man ikke kun tænker over hvordan man gerne vil være som forælder, men også hvordan man fører det ud i livet.
Ligesom alt andet i livet så kræver det der med børn nemlig en smule planlægning. - Men det er besværet værd, for man bliver altså også ked og æv og træt af situationen hvis man som mor eller far ikke føler at man laver andet end at skælde ud. Det gælder om nogle gange at gøre tingene lettere for sig selv. Så man kan bruge sit overskud og sin energi på at nyde sine unger i stedet :-)
-Nå ja og så krymper det sig for øvrigt i mig når jeg hører folk true med "så kan du vente i bilen" når jeg går i Føtex. Jeg synes det er SÅ væmmeligt for ungerne at skulle trues med at blive efterladt helt alene et sted. Og lige så slemt er det faktisk når der er forældre som truer med ting de ikke vil stå fast på - DET giver nemlig forvirrede børn