Hvornår er man gode/dårlige forældre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. marts 2011

mor_sabina

smillaluna skriver:

Ja enig... Men der er forældre der ikke formår at opfylde alle barnets behov. Hvad med dem så?

Jeg var pædagodmedhjælper i en børnehave engang, og der havde vi en lille dreng som altid var beskidt i tøjet, havde usunde ting i madpakken osv osv. Men han var verdens dejligste dreng og havde jordens mest kærlige forældre.

Men jeg indrømmer at alarmklokkerne ringede da jeg mødte drengen for første gang. Lige indtil jeg mødte forældrene og så dem sammen med drengen. Så var alle fordomme manet til jorden og jeg skammede mig faktisk lidt bagefter fordi jeg havde dømt dem så hurtigt.

De fleste børn synes deres forældre er de bedste i verden og de allerfleste forældre gør deres absolut bedste. Men udefra er der utrolig mange meninger om hvad der er bedst. Men i det tilfælde du fortæller om kan det jo handle om at der er brug for en guide, for heldigvis er de fleste forældre de bedste

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2011

Anonym

Er man dårlige forældre hvis ens barn ikke får rent tøj på hver dag? Nej, men mange ville sikkert synes det... Jeg foretrækker at hun har rent tøj på, men det betyder ikke at hun kun kan ha tøjet på en enkel dag.. Snakker vi om en søndag fx hvor man kun er hjemme, eller barnet ikke er helt rask osv så er jeg sq ligeglad.. Barnet er ligeglad, bare der er kærlighed og tryghed.

Er man dårlige forældre hvis ens barn kun får toastbrød og pålægschokolade med i madpakken? Nej, men man burde måske tænke lidt over barnets fremtidige madvaner..

Er man en god forælder hvis ens barn kommer i bad hver dag, altid er ren i tøjet og har gode og sunde ting med i madpakken? Ikke mere end andre.. Man er bare mere bevidst over madvaner... Jeg mener så ikke at børns hud overhovedet har godt af at blive badet hver dag.. Men hvis man som forælder har så meget tid til at lave sund madpakke, bad hver dag osv jamen så be my guest.. Jeg tager bare en tur i skoven og bliver beskidt så..

Er man dårlige forældre hvis ens barn har madrester i ansigtet når det bliver afleveret i institution? Dårlig forælder er måske for hårdt sagt, men man burde måske lige stå op lidt før så man kunne nå at tørre ansigtet af før man tog afsted.. Synes måske at det signalere at man er lettere sjusket og generelt har en travl morgen..

Er man gode forældre hvis ens barn har vinterstøvler til 1000 kr i forhold til et par fra Bilka til 200 kr? Overhovedet ikke!!! Man er til gengæld en dårlig forælder hvis barnet har bare tær til vinter.. kan barnet holde varmen i skoene og lege rundt osv, så er det sq lige meget hvad de har kostet.. En god forælder sidder bestemt! ikke i pungen

Jeg synes en god forælder er en der passer på sit barn, giver tryghed, lærer barnet at færdes ude i virkeligheden, klæder barnet på til et liv med både sorger og glæder.. Er der for barnet når det har brug for tryghed og kærlighed.. En god forælder er en der tror på sig selv som forælder..
Om maden er sund sund, tøjet er nyvasket og strøjet, bilen er ny, tøjet er dyrt og der altid er hjemmebag af alle arter gør ikke en forælder bedre end andre..

Jeg fristes mange gange  til at tro at dem der gør noget ud af at fortælle det vidt og bredt at nu har man lgie gjort det og det og lige købt støvler til barnet som kostede 1000 kr, har også lige bagt boller og ordnet haven osv osv... At de måske gemmer noget i skabet og måske har ridser lakken som de prøver at skjule for os andre "almindelige" mødre...

og husk så endelig at der er kun 1 perfeekt mor og far til et barn, og det er dens forældre... (skilmisser osv taget i betragtning)

Knus

Anmeld

28. marts 2011

Anonym

Er man dårlige forældre hvis ens barn ikke får rent tøj på hver dag? Nej, men mange ville sikkert synes det... Jeg foretrækker at hun har rent tøj på, men det betyder ikke at hun kun kan ha tøjet på en enkel dag.. Snakker vi om en søndag fx hvor man kun er hjemme, eller barnet ikke er helt rask osv så er jeg sq ligeglad.. Barnet er ligeglad, bare der er kærlighed og tryghed.

Er man dårlige forældre hvis ens barn kun får toastbrød og pålægschokolade med i madpakken? Nej, men man burde måske tænke lidt over barnets fremtidige madvaner..

Er man en god forælder hvis ens barn kommer i bad hver dag, altid er ren i tøjet og har gode og sunde ting med i madpakken? Ikke mere end andre.. Man er bare mere bevidst over madvaner... Jeg mener så ikke at børns hud overhovedet har godt af at blive badet hver dag.. Men hvis man som forælder har så meget tid til at lave sund madpakke, bad hver dag osv jamen så be my guest.. Jeg tager bare en tur i skoven og bliver beskidt så..

Er man dårlige forældre hvis ens barn har madrester i ansigtet når det bliver afleveret i institution? Dårlig forælder er måske for hårdt sagt, men man burde måske lige stå op lidt før så man kunne nå at tørre ansigtet af før man tog afsted.. Synes måske at det signalere at man er lettere sjusket og generelt har en travl morgen..

Er man gode forældre hvis ens barn har vinterstøvler til 1000 kr i forhold til et par fra Bilka til 200 kr? Overhovedet ikke!!! Man er til gengæld en dårlig forælder hvis barnet har bare tær til vinter.. kan barnet holde varmen i skoene og lege rundt osv, så er det sq lige meget hvad de har kostet.. En god forælder sidder bestemt! ikke i pungen

Jeg synes en god forælder er en der passer på sit barn, giver tryghed, lærer barnet at færdes ude i virkeligheden, klæder barnet på til et liv med både sorger og glæder.. Er der for barnet når det har brug for tryghed og kærlighed.. En god forælder er en der tror på sig selv som forælder..
Om maden er sund sund, tøjet er nyvasket og strøjet, bilen er ny, tøjet er dyrt og der altid er hjemmebag af alle arter gør ikke en forælder bedre end andre..

Jeg fristes mange gange  til at tro at dem der gør noget ud af at fortælle det vidt og bredt at nu har man lgie gjort det og det og lige købt støvler til barnet som kostede 1000 kr, har også lige bagt boller og ordnet haven osv osv... At de måske gemmer noget i skabet og måske har ridser lakken som de prøver at skjule for os andre "almindelige" mødre...

og husk så endelig at der er kun 1 perfeekt mor og far til et barn, og det er dens forældre... (skilmisser osv taget i betragtning)

Knus

Anmeld

28. marts 2011

Faith

Kildebakken skriver:

Synes egentlig du spørger om mange ting på en gang. Ikke at vaske børn, så de går rundt med madrester i hovedet, er noget lidt andet end at insistere på at mærketøj er det eneste rigtige.

Jeg vil gerne give mit barn tryghed og kærlighed, og der I ligger også en trang til at give ham det bedste. Her har man jo forskellige værdier, hvor sparsommelighed og miljøbevidsthed vel er lige så legitimt, som om man synes at tøjet er smukt, kreativt eller det signalerer økonomisk overskud. Et barn uden mærketøj signalerer bestemt ikke dårlig forælder!  Jeg tænker gode forældre, hvis barnet er kærligt, god til at inkludere andre, er fantasifuldt og mange andre indre kvaliteter. Samtidigt kan det ikke nytte noget at barnet lugter så meget, at de andre børn ikke vil holde det i hånden:-) 

Mvh. :-)

Nu var det heller ikke meningen at du skulle svare slavisk på alle spørgsmål

Det var mere for at få folk til at overveje hvad der, for dem, gør en god/dårlig forælder.

Og det formåede du jo flot at gøre

Anmeld

28. marts 2011

Loa

smillaluna skriver:

Ja enig... Men der er forældre der ikke formår at opfylde alle barnets behov. Hvad med dem så?

Jeg var pædagodmedhjælper i en børnehave engang, og der havde vi en lille dreng som altid var beskidt i tøjet, havde usunde ting i madpakken osv osv. Men han var verdens dejligste dreng og havde jordens mest kærlige forældre.

Men jeg indrømmer at alarmklokkerne ringede da jeg mødte drengen for første gang. Lige indtil jeg mødte forældrene og så dem sammen med drengen. Så var alle fordomme manet til jorden og jeg skammede mig faktisk lidt bagefter fordi jeg havde dømt dem så hurtigt.

Jeg forstår bare ikke hvorfor man lader sit barn have beskidt tøj på?? Altså selvom man ikke behøver være forfængelig, så kan det da ikke gavne drengen ligefrem at have beskidt tøj på.....

De risikere jo at de andre børn fravælger at lege med ham pga dette.....

Anmeld

28. marts 2011

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
smillaluna skriver:

Det du skriver med fodtøjet er jeg meget enig i.... Jeg ville ikke putte mine unger i et par sko fra Bilka. Simpelthen fordi de ikke er gode for fødderne. Jeg gik i billigt fodtøj da jeg var barn, og jeg har nogle fucked up (undskyld sproget) fødder i dag.

Men jeg understreger dog at jeg ikke anser folk som køber billigt fodtøj til deres børn, som dårlige forældre! Vi handler jo ud fra de midler vi har til rådighed, både økonomisk og følelsesmæssigt.

Ja lige præcis derfor siger jeg også hvis man har råd.

Kender flere som har råd, men heller vil købe 5 dårlige par, frem for 2 par gode. Og det forstår jeg ikke. Men det kan jo være de ikke lægger så meget i det og ikke forstår at det kan være skidt for fusserne.

Anmeld

28. marts 2011

Anonym

Jeg synes at gode forældre er nogle der elsker deres barn og passer på dem. Gør deres bedste for dem. Giver dem en stabil og kærlig opvækst med rammer og grænser hvor barnet ved det er ønsket og elsket. Selvfølgelig er det vigtigt at barnet får det nærig gennem maden det har brug for og at det ikke går rundt i tøj der strammer osv. Men i bund og grund synes jeg det er totalt lige meget om barnet går rundt i lækkert tøj eller genbrugs tøj. Når børnene er teenagere kommer man tidligt nok til at betale en formue for et par busker eller lign. Så det er da bare med at sætte ens vs og bh børn i noget tøj de kan bevæge sig i og som kan smides ud hvis der kommer maling på efter en sjov dag i institutionen.

Jeg tror de færreste børn behøver komme i bad hver dag, og kommer man til af afleverer sit barn med lidt havregryn i mundvigen, så tror jeg altså ikke det er det som gør at man er en dårlig forældre

For mig er dårlige forældre nogle som tager sine egne behov først. Dvs f.eks alkoholikere og lign. som ikke giver barnet en tryg opvækst. Eller forældre som simpelthen ikke kan klare at være forældre og derfor ikke giver barnet det liv det har behov for. Dårlige forældre er nogle hvor barnet aldrig ved hvor de har mor eller far (som måske er psykisk modbydelig mod barnet) eller endnu værre som slår eller misbruger sit barn.

Jeg tror et hvert barn som har boet i sådan hjem, til en hver tid hellere ville have levet et "normalt" barnliv med sko fra Bilka (skrevet med ironi)

Anmeld

28. marts 2011

Faith

Anonym skriver:

Knus

Godt skrevet

Anmeld

28. marts 2011

Faith

Anonym skriver:

Jeg synes at gode forældre er nogle der elsker deres barn og passer på dem. Gør deres bedste for dem. Giver dem en stabil og kærlig opvækst med rammer og grænser hvor barnet ved det er ønsket og elsket. Selvfølgelig er det vigtigt at barnet får det nærig gennem maden det har brug for og at det ikke går rundt i tøj der strammer osv. Men i bund og grund synes jeg det er totalt lige meget om barnet går rundt i lækkert tøj eller genbrugs tøj. Når børnene er teenagere kommer man tidligt nok til at betale en formue for et par busker eller lign. Så det er da bare med at sætte ens vs og bh børn i noget tøj de kan bevæge sig i og som kan smides ud hvis der kommer maling på efter en sjov dag i institutionen.

Jeg tror de færreste børn behøver komme i bad hver dag, og kommer man til af afleverer sit barn med lidt havregryn i mundvigen, så tror jeg altså ikke det er det som gør at man er en dårlig forældre

For mig er dårlige forældre nogle som tager sine egne behov først. Dvs f.eks alkoholikere og lign. som ikke giver barnet en tryg opvækst. Eller forældre som simpelthen ikke kan klare at være forældre og derfor ikke giver barnet det liv det har behov for. Dårlige forældre er nogle hvor barnet aldrig ved hvor de har mor eller far (som måske er psykisk modbydelig mod barnet) eller endnu værre som slår eller misbruger sit barn.

Jeg tror et hvert barn som har boet i sådan hjem, til en hver tid hellere ville have levet et "normalt" barnliv med sko fra Bilka (skrevet med ironi)

Helt enig! Med eller uden Bilka-skoene

Anmeld

28. marts 2011

eElak

Der findes vel egentlig ikke et decideret skrift for hvad en god forælder er..

Når jeg tænker på en "opskrift" på at være gode forældre, så tænker jeg på maslows pyramide.. At et menneske (barn som voksen) skal have opfyldt visse behov for at fungere som menneske... Og som forældre er det ens job at sørge for at hans barns behov bliver opfyldt... og mindstekriteriet er:

fysiske behov (at barnet får mad, og har tøj)
sikkerhed (at barnet har et sted at sove)

Det er så barnet kan overleve...

Derudover er det sociale behov også ultravigtigt... At man lærer sit barn at interagere med andre, hvadenten det er at kæmpe for barnets vilkår på institutioner eller om det er at tage barnet med en tur på legepladsen.

Desuden - så er de næste trin - i forhold til at at barnet udvikler sig og trives - også vigtige.. nemlig anerkendelse og selvrealisering... Vi skal anerkende vores børn som de personligheder de er og opfordre dem til at udforske livet, og på den måde finde selvrealiseringen..

Mht. mærketøj/ikke mærketøj, så hører dette punkt under forældrenes selvrealisering og anerkendelse... og ikke under barnets, for barnet er jo fløjtende ligeglad med hvad de har på - i hvert fald i de tidlige år... Og når barnet får en interesse i sit tøj, så er de nået til deres behov for anerkendelse og selvrealisering, med at vise hvem de er...

Mht. maden - så hører det også under de fysiske behov, og det er vigtigt at de små får en varieret kost, og ikke kun lever af nutellamadder... Så ja - hvis et barn overvejende KUN får usund mad, så vil jeg vove at påstå at jeg kan toppe de forældre i DEN forbindelse... ;-)

Omkring bad/vask af ansigt.... man skal selvfølgelig lære sit barn at holde sig renligt, og det gør man bedst ved at være et godt eksempel.. og når barnet ikke selv kan, så er det ens opgave som forældre at holde barnet "rent"... men for pokker... jeg har da flere gange kommet til at aflevere knægten med lidt madrester i hovedet, og han dør ikke af det... ;-)

Som en anden siger - så er det også vigtigt at man sørger for sit barns hygiejne i forhold til evt. mobning i fremtiden - igen, der kommer det sociale behov i spil..

DAAAMN sikke en smøre jeg fik fyret af... Holder bare inde nu :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.