Hvornår er man gode/dårlige forældre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. marts 2011

Thalia

I min bog har gode/dårlige forældre ikke noget med hverken mad eller tøj at gøre som sådan. De der praktiske ting er bare noget der følger med når man har styr på hvordan man ellers er forælder - sådan groft sagt.

I min verden er man en god forælder når man formår at sætte sig i sit barns sted, tage udgangspunkt i deres behov, og opdrage dem i trygge varme og forstående rammer.

Jeg har det ekstremt svært med forældre der skælder meget ud, eller siger "NEJ" 5000 gange i timen. Jeg mener groft sagt at man mangler forståelse for barnets sociale virkelighed hvis ikke man er i stand til at sætte sig ud over egne ønsker og forventninger til børnene og tage sig den tid det tager at lære børnene at begå sig både individuelt og socialt. - Og her tænker jeg altså både på forældre der skælder ud på små børn der sviner med maden, og forældre der råber af ældre børn som ikke lige opfører sig ordentligt. Der ER bare andre måder at håndtere den slags på.

Omvendt bliver jeg enormt inspireret og glad når jeg oplever forældre der formår at møde deres børn på en måde hvor børn får forståelse for situationen. Man kan godt håndtere en konflikt uden at skælde ud, og man kan godt tilgodese barnets følelser uden at give barnet alt hvad det ønsker sig.

- Eksempelvis brød min 3½ årige søn sammen i hysteri oppe ved bedsteforældrene i går, fordi han ikke måtte tage en transformer med hjem. Det blev løst ved at jeg snakkede med ham om at jeg godt forstod han syntes det var trælst, men at jeg altså havde bestemt at legetøjet ikke skulle med hjem. Det tog måske 5 minutter længere end det ville have taget hvis jeg havde sagt "Fordi jeg siger det" og ladet ham ligge og skrige på gulvet, men for mig var det tiden værd fordi jeg viste ham at jeg anerkendte hans følelser.

Og så fik jeg vist lige fremhævet at jeg synes min egen måde at være forælder er den bedste

Nu er det selvfølgelig små børn jeg har lige nu, men mine tanker gjorde sig sådan set også gældende omkring min ældre søn. Da han var 6-7 år gammel var konflikterne selvfølgelig af en anden karakter, men principperne var de samme. Det var mig der bestemte, men det var ok at vi snakkede om tingene og det var ok at han fik indflydelse.

Eksempelvis skulle han ofte i narkose da han var i behandling. Det var ikke rart, men det bestemte jeg (og lægerne) at han skulle, til gengæld måtte han godt selv bestemme hvordan det skulle foregår - og så skabte han sin egen rutine med at han skulle spille gameboy mens de bedøvede ham.

Samme metode har vi brugt overfor de små. Det er miog der bestemmer at de skal have strømper på, men de må godt selv vælge et par strømper fra kurven.

Generelt har jeg vist bare den holdning at man skal behandle børn med samme hensyn og respekt som man behandler voksne mennesker. Og det er den respekt og hensyn jeg mener forsvinder hvis man fx opdrager ud fra kæft trit og retning metoder.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2011

9510

For mig er gode forældre nogen der sørger for at deres barn har tøj på kroppen, sko/støvler på fødderne. sund og varieret mad i madpakken, og ikke kun toast med pålægchokolade..

For mig er det ligegyldigt om det er sko/støvler til 1000kr eller 100 kr, så længe barnet har det varmt og godt i det, det sammen med tøjet..

For mig er det vigtigste at mine unger har det godt og vokser op som harmoniske, tilfredse unge/voksne mennesker der har levet en tryg/ kærlig opvækst.

Om det så er i billigt tøj rager mig, så længe de har det godt..

Hilsen en der er vokset op i en god familie, hvor der var genbrugstøj/ bilka tøj og sko på kroppen

Anmeld

28. marts 2011

Faith

KaLee skriver:

Der findes vel egentlig ikke et decideret skrift for hvad en god forælder er..

Når jeg tænker på en "opskrift" på at være gode forældre, så tænker jeg på maslows pyramide.. At et menneske (barn som voksen) skal have opfyldt visse behov for at fungere som menneske... Og som forældre er det ens job at sørge for at hans barns behov bliver opfyldt... og mindstekriteriet er:

fysiske behov (at barnet får mad, og har tøj)
sikkerhed (at barnet har et sted at sove)

Det er så barnet kan overleve...

Derudover er det sociale behov også ultravigtigt... At man lærer sit barn at interagere med andre, hvadenten det er at kæmpe for barnets vilkår på institutioner eller om det er at tage barnet med en tur på legepladsen.

Desuden - så er de næste trin - i forhold til at at barnet udvikler sig og trives - også vigtige.. nemlig anerkendelse og selvrealisering... Vi skal anerkende vores børn som de personligheder de er og opfordre dem til at udforske livet, og på den måde finde selvrealiseringen..

Mht. mærketøj/ikke mærketøj, så hører dette punkt under forældrenes selvrealisering og anerkendelse... og ikke under barnets, for barnet er jo fløjtende ligeglad med hvad de har på - i hvert fald i de tidlige år... Og når barnet får en interesse i sit tøj, så er de nået til deres behov for anerkendelse og selvrealisering, med at vise hvem de er...

Mht. maden - så hører det også under de fysiske behov, og det er vigtigt at de små får en varieret kost, og ikke kun lever af nutellamadder... Så ja - hvis et barn overvejende KUN får usund mad, så vil jeg vove at påstå at jeg kan toppe de forældre i DEN forbindelse... ;-)

Omkring bad/vask af ansigt.... man skal selvfølgelig lære sit barn at holde sig renligt, og det gør man bedst ved at være et godt eksempel.. og når barnet ikke selv kan, så er det ens opgave som forældre at holde barnet "rent"... men for pokker... jeg har da flere gange kommet til at aflevere knægten med lidt madrester i hovedet, og han dør ikke af det... ;-)

Som en anden siger - så er det også vigtigt at man sørger for sit barns hygiejne i forhold til evt. mobning i fremtiden - igen, der kommer det sociale behov i spil..

DAAAMN sikke en smøre jeg fik fyret af... Holder bare inde nu :-)

Tænk hvis man, som nybagt forælder, fik udleveret en manual hvori der stod en liste over de ting man skulle opfylde for at være en god mor/far. Nøj der ville være mange der faldt igennem med et brag

For jeg vil vove at påstå at ALLE forældre på et eller andet tidspunkt i barnets liv handler uhensigtsmæssigt på den ene eller anden måde. Det er simpelthen umuligt at være en perfekt forælder. Og som du selv skriver "Hvad er perfekt?"

Anmeld

28. marts 2011

eElak

smillaluna skriver:

Tænk hvis man, som nybagt forælder, fik udleveret en manual hvori der stod en liste over de ting man skulle opfylde for at være en god mor/far. Nøj der ville være mange der faldt igennem med et brag

For jeg vil vove at påstå at ALLE forældre på et eller andet tidspunkt i barnets liv handler uhensigtsmæssigt på den ene eller anden måde. Det er simpelthen umuligt at være en perfekt forælder. Og som du selv skriver "Hvad er perfekt?"

Ja jeg synes også jeg er blevet snydt for den ***** manual!!!

For pokker de første måneder af knægtens liv, der var jeg en høne uden hoved, så forvirret var jeg...

Men nemlig - jeg er skam heller ikke perfekt... der er Føtex sko og MOLO bluser i hans tøj-sortiment, og der er legetøj som først anbefales fra 3 år... Desuden fik han (dog mod min vilje) lov til at smage en slikkepind i går... Jeg ved at han bliver fodret med pomfritter og nutellamadder når han er hos sin far, men han får skam også usunde ting herhjemme i ny og næ.

Men knægten lever stadig, og lader til at have det godt... ;-)

Anmeld

28. marts 2011

Faith

Thalia skriver:

I min bog har gode/dårlige forældre ikke noget med hverken mad eller tøj at gøre som sådan. De der praktiske ting er bare noget der følger med når man har styr på hvordan man ellers er forælder - sådan groft sagt.

I min verden er man en god forælder når man formår at sætte sig i sit barns sted, tage udgangspunkt i deres behov, og opdrage dem i trygge varme og forstående rammer.

Jeg har det ekstremt svært med forældre der skælder meget ud, eller siger "NEJ" 5000 gange i timen. Jeg mener groft sagt at man mangler forståelse for barnets sociale virkelighed hvis ikke man er i stand til at sætte sig ud over egne ønsker og forventninger til børnene og tage sig den tid det tager at lære børnene at begå sig både individuelt og socialt. - Og her tænker jeg altså både på forældre der skælder ud på små børn der sviner med maden, og forældre der råber af ældre børn som ikke lige opfører sig ordentligt. Der ER bare andre måder at håndtere den slags på.

Omvendt bliver jeg enormt inspireret og glad når jeg oplever forældre der formår at møde deres børn på en måde hvor børn får forståelse for situationen. Man kan godt håndtere en konflikt uden at skælde ud, og man kan godt tilgodese barnets følelser uden at give barnet alt hvad det ønsker sig.

- Eksempelvis brød min 3½ årige søn sammen i hysteri oppe ved bedsteforældrene i går, fordi han ikke måtte tage en transformer med hjem. Det blev løst ved at jeg snakkede med ham om at jeg godt forstod han syntes det var trælst, men at jeg altså havde bestemt at legetøjet ikke skulle med hjem. Det tog måske 5 minutter længere end det ville have taget hvis jeg havde sagt "Fordi jeg siger det" og ladet ham ligge og skrige på gulvet, men for mig var det tiden værd fordi jeg viste ham at jeg anerkendte hans følelser.

Og så fik jeg vist lige fremhævet at jeg synes min egen måde at være forælder er den bedste

Nu er det selvfølgelig små børn jeg har lige nu, men mine tanker gjorde sig sådan set også gældende omkring min ældre søn. Da han var 6-7 år gammel var konflikterne selvfølgelig af en anden karakter, men principperne var de samme. Det var mig der bestemte, men det var ok at vi snakkede om tingene og det var ok at han fik indflydelse.

Eksempelvis skulle han ofte i narkose da han var i behandling. Det var ikke rart, men det bestemte jeg (og lægerne) at han skulle, til gengæld måtte han godt selv bestemme hvordan det skulle foregår - og så skabte han sin egen rutine med at han skulle spille gameboy mens de bedøvede ham.

Samme metode har vi brugt overfor de små. Det er miog der bestemmer at de skal have strømper på, men de må godt selv vælge et par strømper fra kurven.

Generelt har jeg vist bare den holdning at man skal behandle børn med samme hensyn og respekt som man behandler voksne mennesker. Og det er den respekt og hensyn jeg mener forsvinder hvis man fx opdrager ud fra kæft trit og retning metoder.

Er meget enig med dig i det du skriver med at anerkende barnets følelser, og det tror jeg egentlig mange forældre er..... I teorien.

Der hvor filmen så bare knækker, er onsdag eftermiddag i Føtex hvor der lige skal handles ind til aftensmaden. Det er de færreste forældre der anerkender deres børns følelser (og handlinger), når barnet for 7. gang har plaget om en slikkepind eller kastet et glas tomatsauce på gulvet. Det ender meget ofte med et skrigende barn som får beskeden "Hvis ikke du stopper nu, så ryger du ud i bilen og sidde!"

Men intentionen om altid at anerkende barnets følelser og møde barnets hvor barnet er, er rigtig god, og jeg håber da jeg bliver sådan en mor.

Men praksis er og bliver noget andet end teori. Og at gøre tingene halvt er synd for barnet synes jeg. At man den ene dag anerkender på livet løs og den næste skælder og smælder og siger "Fordi jeg siger det!!!!" Det giver kun forvirrede børn.

Anmeld

28. marts 2011

Faith

KaLee skriver:

Ja jeg synes også jeg er blevet snydt for den ***** manual!!!

For pokker de første måneder af knægtens liv, der var jeg en høne uden hoved, så forvirret var jeg...

Men nemlig - jeg er skam heller ikke perfekt... der er Føtex sko og MOLO bluser i hans tøj-sortiment, og der er legetøj som først anbefales fra 3 år... Desuden fik han (dog mod min vilje) lov til at smage en slikkepind i går... Jeg ved at han bliver fodret med pomfritter og nutellamadder når han er hos sin far, men han får skam også usunde ting herhjemme i ny og næ.

Men knægten lever stadig, og lader til at have det godt... ;-)

Anmeld

28. marts 2011

UngMor83

lisbeth2910 skriver:

MEGET sort/hvidt så er GODE forældre dem der opfylder barnets basale behov fysisk og psykisk - dårlige forældre er så dem der ikke gør det.

Lige præcis

Anmeld

28. marts 2011

Mette+Mathias

smillaluna skriver:

Hej piger!

Er interesseret i at høre hvad i tænker om det at være gode/dårlige forældre.

Er man dårlige forældre hvis ens barn ikke får rent tøj på hver dag?

Er man dårlige forældre hvis ens barn kun får toastbrød og pålægschokolade med i madpakken?

Er man en god forælder hvis ens barn kommer i bad hver dag, altid er ren i tøjet og har gode og sunde ting med i madpakken?

Er man dårlige forældre hvis ens barn har madrester i ansigtet når det bliver afleveret i institution?

Er man gode forældre hvis ens barn har vinterstøvler til 1000 kr i forhold til et par fra Bilka til 200 kr?

Kort og godt, hvad gør en til en god/dårlig forælder? Her tænker jeg både på de fysiske og de psykiske aspekter.

Anonyme svar er tilladt.

Man er en god forælder, hvis man sørger for at ens barn får den næring det skal have, hvis man er nærværende, hvis barnet får oplevelser som passer til dets alder, hvis barnet får opfyldt sine behov (mad, søvn, hvile).

Man er også en god forælder hvis man sender toast og pålægschokolade med, hvis det er dét som gør at man (denne ene dag) kan få det hele til at hænge sammen i stedet for at man gør noget uhensigtsmæssigt overfor sit barn.

En god, sund og lækker madpakke er skønt, men ikke hvis mor og far aldrig har tid til at lege eller kramme eller læse godnathistorie.

Så - alt i alt - man kan ikke bedømme en god eller dårlig forælder på enkeltstående ting.

Anmeld

28. marts 2011

tazz

smillaluna skriver:

Præcis!!

Alle begår fejl med ders børn og alle får på et tidspunkt gjort noget som ikke er i barnets bedste interesse. Sådan er det at være menneske og forælder.

Jeg er IKKE perfekt. Jeg ved det udmærket godt, og hader mig selv for nogen gange at tænde for hurtigt af. Jeg prøver så godt jeg kan, at flytte mig fra situationen, hvis jeg bliver meget vred, men nogen gange får jeg skældt lidt for meget ud.

Alligevel råber min dejlige datter efter mig når jeg har været oppe og putte "Moooarr?" ... "Jeg elsker dig!"

Anmeld

28. marts 2011

Kildebakken

smillaluna skriver:

Nu var det heller ikke meningen at du skulle svare slavisk på alle spørgsmål

Det var mere for at få folk til at overveje hvad der, for dem, gør en god/dårlig forælder.

Og det formåede du jo flot at gøre

Forstår nok bare ikke konceptet med at definere gode og dårlige forældre, det kan ikke rigtig bruges til noget godt synes jeg:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.