Hvornår er man gode/dårlige forældre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.155 visninger
56 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. marts 2011

Faith

Hej piger!

Er interesseret i at høre hvad i tænker om det at være gode/dårlige forældre.

Er man dårlige forældre hvis ens barn ikke får rent tøj på hver dag?

Er man dårlige forældre hvis ens barn kun får toastbrød og pålægschokolade med i madpakken?

Er man en god forælder hvis ens barn kommer i bad hver dag, altid er ren i tøjet og har gode og sunde ting med i madpakken?

Er man dårlige forældre hvis ens barn har madrester i ansigtet når det bliver afleveret i institution?

Er man gode forældre hvis ens barn har vinterstøvler til 1000 kr i forhold til et par fra Bilka til 200 kr?

Kort og godt, hvad gør en til en god/dårlig forælder? Her tænker jeg både på de fysiske og de psykiske aspekter.

Anonyme svar er tilladt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2011

1977

Profilbillede for 1977

Puha sikke da nogle store spørgsmål på en mandag For mig er en god foældre, en hvor barnet ved det er elsket ,og ved at mor og/eller far ALTID er der

Resten er sekundært, for man måler sig på hvad andre VISER med ens egen VIRKELIGHED! Og det kan man bare ikke. Så hvis lille viggo har masser af mærketøj, er det ikke ens betydende med at han føler sig elsket - og det er hvad jeg mener er vigtigst

Anmeld

28. marts 2011

Faith

Jeanne skriver:

Puha sikke da nogle store spørgsmål på en mandag For mig er en god foældre, en hvor barnet ved det er elsket ,og ved at mor og/eller far ALTID er der

Resten er sekundært, for man måler sig på hvad andre VISER med ens egen VIRKELIGHED! Og det kan man bare ikke. Så hvis lille viggo har masser af mærketøj, er det ikke ens betydende med at han føler sig elsket - og det er hvad jeg mener er vigtigst

Helt enig! Møder bare fra tid til anden forældre (mødre) der sætter en ære i at klæde deres børn i mærketøj. Og så spekulerede jeg bare på om de anser sig selv som bedre forældre end dem hvis børn går i genbrugstøj....

Men der kan vel være noget med kosten.... Altså man ved jo at toastbrød, pålægschokolade, mariekiks og mælkesnitter ikke er ligeså sund kost som rugbrødsmadder, gulerødder og agurker... Men er man en dårligere forælder hvis barnets madpakke består af de førstnævnte ting???

Anmeld

28. marts 2011

LISBETH:-)

MEGET sort/hvidt så er GODE forældre dem der opfylder barnets basale behov fysisk og psykisk - dårlige forældre er så dem der ikke gør det.

Anmeld

28. marts 2011

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
smillaluna skriver:

Helt enig! Møder bare fra tid til anden forældre (mødre) der sætter en ære i at klæde deres børn i mærketøj. Og så spekulerede jeg bare på om de anser sig selv som bedre forældre end dem hvis børn går i genbrugstøj....

Men der kan vel være noget med kosten.... Altså man ved jo at toastbrød, pålægschokolade, mariekiks og mælkesnitter ikke er ligeså sund kost som rugbrødsmadder, gulerødder og agurker... Men er man en dårligere forælder hvis barnets madpakke består af de førstnævnte ting???

Helt enig i den første besvarelse du fik.

Nej man er ikke dårlig fordi de har en kiks eller et stykke toastbrød med engang imellem, men synes at hvis man er en god forældre sørger man for at de får sund mad.

Det er ligemeget om det er dyrt eller billigt tøj, dog kan billige sko være meget usunde for fødderne. Hvis man har råd synes jeg man skal købe niget ordenligt.

Anmeld

28. marts 2011

smillaluna skriver:

Jeg bliver altså lige nødtil og kommentere her også

Jeg er en af dem hvis børn 90% af tiden går i mærke tøj. Men jeg føler bestemt ikke jeg er en bedre forældre end dem der klæder deres børn i tøj fra bilka - på nogen måde.

I mine øjne er man dårlige forældre hvis ens børn lever af dårlig kost. Ikke at man skal være fanatisk men børn har behov for ordentlig mad for at vokse og sukker forringer deres indlæring. Og får de ikke dette så opfylder man på ingen måde deres basale behov.

Anmeld

28. marts 2011

Faith

lisbeth2910 skriver:

MEGET sort/hvidt så er GODE forældre dem der opfylder barnets basale behov fysisk og psykisk - dårlige forældre er så dem der ikke gør det.

Ja enig... Men der er forældre der ikke formår at opfylde alle barnets behov. Hvad med dem så?

Jeg var pædagodmedhjælper i en børnehave engang, og der havde vi en lille dreng som altid var beskidt i tøjet, havde usunde ting i madpakken osv osv. Men han var verdens dejligste dreng og havde jordens mest kærlige forældre.

Men jeg indrømmer at alarmklokkerne ringede da jeg mødte drengen for første gang. Lige indtil jeg mødte forældrene og så dem sammen med drengen. Så var alle fordomme manet til jorden og jeg skammede mig faktisk lidt bagefter fordi jeg havde dømt dem så hurtigt.

Anmeld

28. marts 2011

Faith

sommerbarn<3 skriver:

Helt enig i den første besvarelse du fik.

Nej man er ikke dårlig fordi de har en kiks eller et stykke toastbrød med engang imellem, men synes at hvis man er en god forældre sørger man for at de får sund mad.

Det er ligemeget om det er dyrt eller billigt tøj, dog kan billige sko være meget usunde for fødderne. Hvis man har råd synes jeg man skal købe niget ordenligt.

Det du skriver med fodtøjet er jeg meget enig i.... Jeg ville ikke putte mine unger i et par sko fra Bilka. Simpelthen fordi de ikke er gode for fødderne. Jeg gik i billigt fodtøj da jeg var barn, og jeg har nogle fucked up (undskyld sproget) fødder i dag.

Men jeg understreger dog at jeg ikke anser folk som køber billigt fodtøj til deres børn, som dårlige forældre! Vi handler jo ud fra de midler vi har til rådighed, både økonomisk og følelsesmæssigt.

Anmeld

28. marts 2011

Kildebakken

smillaluna skriver:

Hej piger!

Er interesseret i at høre hvad i tænker om det at være gode/dårlige forældre.

Er man dårlige forældre hvis ens barn ikke får rent tøj på hver dag?

Er man dårlige forældre hvis ens barn kun får toastbrød og pålægschokolade med i madpakken?

Er man en god forælder hvis ens barn kommer i bad hver dag, altid er ren i tøjet og har gode og sunde ting med i madpakken?

Er man dårlige forældre hvis ens barn har madrester i ansigtet når det bliver afleveret i institution?

Er man gode forældre hvis ens barn har vinterstøvler til 1000 kr i forhold til et par fra Bilka til 200 kr?

Kort og godt, hvad gør en til en god/dårlig forælder? Her tænker jeg både på de fysiske og de psykiske aspekter.

Anonyme svar er tilladt.

Synes egentlig du spørger om mange ting på en gang. Ikke at vaske børn, så de går rundt med madrester i hovedet, er noget lidt andet end at insistere på at mærketøj er det eneste rigtige.

Jeg vil gerne give mit barn tryghed og kærlighed, og der I ligger også en trang til at give ham det bedste. Her har man jo forskellige værdier, hvor sparsommelighed og miljøbevidsthed vel er lige så legitimt, som om man synes at tøjet er smukt, kreativt eller det signalerer økonomisk overskud. Et barn uden mærketøj signalerer bestemt ikke dårlig forælder!  Jeg tænker gode forældre, hvis barnet er kærligt, god til at inkludere andre, er fantasifuldt og mange andre indre kvaliteter. Samtidigt kan det ikke nytte noget at barnet lugter så meget, at de andre børn ikke vil holde det i hånden:-) 

Mvh. :-)

Anmeld

28. marts 2011

smillaluna skriver:

Ja enig... Men der er forældre der ikke formår at opfylde alle barnets behov. Hvad med dem så?

Jeg var pædagodmedhjælper i en børnehave engang, og der havde vi en lille dreng som altid var beskidt i tøjet, havde usunde ting i madpakken osv osv. Men han var verdens dejligste dreng og havde jordens mest kærlige forældre.

Men jeg indrømmer at alarmklokkerne ringede da jeg mødte drengen for første gang. Lige indtil jeg mødte forældrene og så dem sammen med drengen. Så var alle fordomme manet til jorden og jeg skammede mig faktisk lidt bagefter fordi jeg havde dømt dem så hurtigt.

Dem der ikke formår og opfylde alle behov er som regl dem der bliver sat fokus på - så kan man vel være nok så kærlig og "gode" forældre, men hvis man ikke formår og give sit barn en nogenlunde sund kost så er der stadig i mine øjne noget galt, som man måske skal have hjælp til og få rettet op på. At et barn har beskidt tøj, ser bare ikke godt ud, men barnet er da ligeglad og det er ikke barnets basale behov og få rent tøj på hverdag. Det er os pyldre mødres behov.

Meget firkantet vil alarm klokkerne altid ringe hos mig hvis der er et barn hvor bare en del af behovene ikke bliver opfyldt. Jeg bliver nervøs hvis man som forældre ikke kan finde ud af og skifte toastbrød ud med rugbrød (bare et eksempel) for hvis man ikke kan noget så simpelt så bliver jeg nervøs over hvordan man så klarer de mere udfordrende dele af at være forældre. Jeg har problematikken inde på livet hverdag (når jeg ikke er på barsel) da jeg arbejder med udsatte/omsorgssvigtede børn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.