grimt navn(e)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2011

B&J

Jeg er vildt med alle navne og især fordi de tit passer til de personer der har dem har en onkel der hedder kaj mega gammel ville aldrig klade mit barn det men hold nu op hvad skulle han ellers hede han er jo en Kaj

og det er jo kun dejligt folk finder mange andre navne til deres børn der er mange børn her inde jeg ikke viste man kunne hede og det er jo dejligt. det passer jo lige til barnet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2011

Henriette1973

blomst84 skriver:

Måske du skulle læse lidt om inklusion/eksklusion, en dygtig mand indenfor det område er Bent Madsen! For med den holdning i din proffession kan du da ubevidst komme til at ekskludere nogen børn eller forældre, der har lav status eller dårlig stil?!

Det er helt fint du har din mening om forskellige navne, men at klassificere alle over en kam, er da i hvert fald ikke noget du lære på din uddannelse, tværtimod! Kig på individet bag og ikke på navnet. 

Bliver da en lille smule bekymret, når du skriver at det er "ok" med de holdninger, fordi sådan er det i din verden... men det pædagoger kan, er da at kunne se udover sin egen verden og ind i andres og anerkende dem for det de er... Om de så hedder Liam Tristan Olga eller Lone er da fuldstændig underordnet, bare DU kan forstå individets verden og støtte det frem i livet!

Men som Axel Honneth beskriver det så pænt... ja hvis man har rod i sin egen verden kan det være svært at anerkende de andres verden!

God eksamens læsning      

Jeg synes det er meget begavet og godt skrevet. Jeg er meget enig

Anmeld

14. marts 2011

<3

Åh navne jeg ikke kan lide, det må være de folks navne som jeg har oplevet "dumme" ting med.

Men samtidigt har jeg ret svært ved at tænke en Preben eller Flemming som baby... Men igen det er jo en så lille del af hele livet så herregud.

Da vi skulle navngive vores søn, nøj et cirkus netop fordi der er så mange konnonationer med alle navnene, min kæreste havde en og jeg en anden! Så det tog nogle måneder... Eller ni Men så havde vi en håndfuld drengenavne og var på blank bund med pige navne

De navne som kom ind på den afsluttende afgørelsesfase var som følger, sakset fra vores navneliste:

Drengenavne:

Malthe: germansk, "beskyttelse og den der regerer"
Tjalfe: nordisk, "samleren eller den sejrende"
Benjamin: herbraisk, "(ben)søn, (jamin)syd, heldig eller for år"
Dimitri: græsk, "den der er tilegnet Demeter, moder/jord"
Bastian: græsk, "stor, storslået"
Og i opløbet var: Theodor Mikkel Halfdan Saxe Valdemar Viktor Silas Samuel Lukas Thor Oliver Mikkel

Og af pigenavne:

Ena - lille ild, keltisk
Sofia - visdom, græsk
Rebecca - ukendt
Fanna - sne
Eia - beskyttelse
Nanna - at turde
Sia - sejr
Frida - smuk, fred - nordisk
Sif - hustru, nordisk

Silke

Dagmar - pige af dagen, nordisk
Mirabella - latin "vidunderlig, smuk"
Victoria - latin, sejr
Elizabeth - hebraisk, "min gud er perfekt" / "guddommelig perfekt"
Cassandra - græsk "beskytter af mennesker"
Aurora - daggry, latin
Miranda - latin "beundringsværdig, smuk
Fiona - hvid/smuk, keltisk
Aura - daggry, latin (kort form af Aurora)
Thea

Freja
Silja, Silje

Anmeld

14. marts 2011

Louisiana

Lonnie, Conny, Sonny, Timmi, Johnny, Melanie, Steffanie, Liam, Tristan og alle de de er engelsk, amerikanske navne som i min optik oser af dårlig stil og lav status.

Udover det er jeg ikke til de der meget slidte overbrugte navne, i en periode har det været Lukas, Markus, Noah, Mathias og Magnus.....

Men det med navne er jo lidt sårbart for nu skriver jeg det her og så sidder der nogen med børn der hedder det og bliver stødte,..men det er bare min mening, mit billede...

Nu er navnet Eva hebraisk - men det er så okay, det er kun engelskklingende navne, der er dårlig stil og lav status?

Faktisk synes jeg ofte, at du kommer med gode kommentare, og virker ikke som et uintelligent menneske, men lige hér vil jeg sige, at havde jeg aldrig læst én eneste af dine kommentare før, så havde jeg tænkt, at du måtte være en uintelligent blondine. At sammenligne engelskklingende navne med stil og status siger mere om dig, end det gør om de forældre du mener har dårlig stil og lav status. Du har jo slet ingen anelse om, hvorfor folk vælger netop de navne til deres børn.

Hilsen en mor til en STOLT, INTELLIGENT, OMSORGSFULD, STÆRK OG KÆRLIG TRISTAN - MED HØJ STATUS OG SUPER GOD STIL

Anmeld

14. marts 2011

UngMor83

MariaJ skriver:

Svært at svare på, for på en eller anden måde ændrer man nok alligevel smag sammen med resten af befolkningen, så navne, der lød mærkelige for ti år siden pludselig virker helt fine eller omvendt. Desuden kan et dejligt barn jo få selv det mærkeligste navn til at lyde helt rigtigt.

MEN, jeg er ikke til meget specielle navne, mærkelige stavemåder af ellers kendte navne og heller ikke til udenlandske navne fra lande vi ikke har nogen tilknytning til.  

Som dansk/tysk par bosat i Norge ledte vi efter navne, der kunne udtales nogenlunde ens i de tre lande, som var almindelige i mindst et af "vores" lande og ikke mærkelige i de andre og som havde en betydning for os. Vi endte med Johanna Liv, og det passer nok meget godt med at vi især var til "klassiske" og nordiske navne.

Jeg er færing og kæresten ½ svensker, så det sku oz være nordisk her da vi fik den sidste som hedder Sigrid Katarine. Ellers har jeg en Jon, Jannick og en Astrid Johanna. Er vild med de gamle navne, og var Astrid blevet en dreng var hun kommet til at hedde Janus eller Johann. Sigrid ville jeg gerne have suklle hedde Frida, men nej. Det var kæresten SLET ik med på. Får vi nogensinde en dreng sammen, så skal han jo hedde Torben efter sin far. Det er tradition i sin familie....

By the way, jeg ville aldrig kalde min søn for noget med Hans. My god vi kender mange Hans´er. Hans Chr. Hans Henrik osv osv. Drengenes far hedder Hans Jørgen, og min nuværende svigerfar hedder Hans. Men vi er jo forskellige heldigvis.

Jeg elsker gamle navne såsom Barbara, Ingrid, Rebekka og Frida.

Er bedøvende ligeglad med hva folk sys om mine børns navne. Vi kan li dem, og det er det vigtigste

Anmeld

14. marts 2011

MariaJ

UngMor83 skriver:

Jeg er færing og kæresten ½ svensker, så det sku oz være nordisk her da vi fik den sidste som hedder Sigrid Katarine. Ellers har jeg en Jon, Jannick og en Astrid Johanna. Er vild med de gamle navne, og var Astrid blevet en dreng var hun kommet til at hedde Janus eller Johann. Sigrid ville jeg gerne have suklle hedde Frida, men nej. Det var kæresten SLET ik med på. Får vi nogensinde en dreng sammen, så skal han jo hedde Torben efter sin far. Det er tradition i sin familie....

By the way, jeg ville aldrig kalde min søn for noget med Hans. My god vi kender mange Hans´er. Hans Chr. Hans Henrik osv osv. Drengenes far hedder Hans Jørgen, og min nuværende svigerfar hedder Hans. Men vi er jo forskellige heldigvis.

Jeg elsker gamle navne såsom Barbara, Ingrid, Rebekka og Frida.

Er bedøvende ligeglad med hva folk sys om mine børns navne. Vi kan li dem, og det er det vigtigste

Jeg kan høre at vi har lidt af samme navnesmag . Jeg kan også rigtig godt lide navnene Astrid og Sigrid , men har hhv en veninde og venindens barn med de to navne, så de var ikke for alvor på tapetet her.

Anmeld

14. marts 2011

quar20

Louisiana28 skriver:

Nu er navnet Eva hebraisk - men det er så okay, det er kun engelskklingende navne, der er dårlig stil og lav status?

Faktisk synes jeg ofte, at du kommer med gode kommentare, og virker ikke som et uintelligent menneske, men lige hér vil jeg sige, at havde jeg aldrig læst én eneste af dine kommentare før, så havde jeg tænkt, at du måtte være en uintelligent blondine. At sammenligne engelskklingende navne med stil og status siger mere om dig, end det gør om de forældre du mener har dårlig stil og lav status. Du har jo slet ingen anelse om, hvorfor folk vælger netop de navne til deres børn.

Hilsen en mor til en STOLT, INTELLIGENT, OMSORGSFULD, STÆRK OG KÆRLIG TRISTAN - MED HØJ STATUS OG SUPER GOD STIL

Anmeld

14. marts 2011

Mi

Hvis jeg fik en dreng skulle han helt sikkert hedde Thor. Jeg har ikke mødt en eneste som syntes om det navn, men jeg eeeeeelsker det og det var det eneste min mand og jeg kunne blive enige om. Så fik vi så en pige mere

www.stjerneleg.dk

Anmeld

15. marts 2011

Tkcuf

15. marts 2011

Wimmie

Tjah, nu bor min svigerfar i USA og er gift med en amerikaner, så vi går efter navne som er lidt internationale - jeg forbinder ikke engelsk/amerikanske navne generelt med lav status.... vil det så betyde at alle englændere eller amerikanere er af lav status?

Anyway, håber virkelig ikke at støde nogen, men personligt ville jeg aldrig kalde mine børn:

Janus, Jokum (tænkt at få tvillinger; Janus&Jokum), Adolf, Conny, Tanja, Brian, Johnny, Hugo, Olfert, Ulrik... Og sikkert mange flere

Dermed ikke sagt at navne ikke kan passe til de rigtige folk - har en rigtig god veninde der hedder Conny og kender en sød lille dreng der hedder Janus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.