KaMa skriver:
Så vidt jeg er orienteret, så er det bedst at bruge time out, når de er over 5 år, og det skal ske meget sjældent. Inden da er børn ikke i stand til at sammesætte handlingsforløbet - derved kan det skade mere end det gavner.
At man flytter barnet - eller flytter sig selv er vist en fin løsning.
Jeg er virkelig lost. Min søster bruger meget humor i sin børneopdragelse. Laver konflikter om til noget sjovt. Det styrker uden tvivl barnets selvværd. Hendes børn er i hvert fald yderst selvsikre, empatiske og velfungerende. Det eneste som jeg kunne savne er, at man "tør" tage en konflikt med sit barn. Det udvikler dem jo også. Vi kan jo ikke regne med at deres fremtidige chef/skolelærer osv. laver en fald-på-numsen-joke ud af, at de ikke gør, hvad der bliver sagt.
Jeg tror på RAMMER, regler, ros og respekt! (den fandt jeg altså lige selv på!!).
Et barn der hele tiden skal søge rammerne og selv vælge alt muligt, som de ikke aner en pind om (fx mad, sovested og tider) bryder jeg mig slet ikke om.
Man kan have mange idéer. Det hele står sin prøve, når man selv har fået små individer ind i sit liv. Ingen børn er ens og derfor kan man vel heller ikke lave faste regler om opdragelse. Så længe overskriften er, at man gør det i kærlighed og respekt.
...lykkes det, så skriver jeg sgu en ny bestseller bog om opdragelse med titlen "De fire R'er"