vuggestue eller dagpleje ? forvirret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. februar 2011

Laulund87

MarianneSonne skriver:

Jeg vil altid helt klart vælge vuggestue, med mindre du kender dp i forvejen og ved at dit barn kan komme derhen.

Vuggestue

+ Der er uddannet personale som ikke har andet at lave, som at være sammen med børnene og ved hvad de skal reagere på i forhold til barnets adfærd og behov.

+ Jeg oplever at der er 3-4 voksne til ca 12 børn, altså ligeså god eller bedre nomering end en dp

+ Dit barn skal kun forholde sig til vs. Ved en dp kommer dit barn også i legestue, på besøg ved x antal andre dp, gæstedagpleje.

+ I vuggestuen har de alt indrettet til barnet og de har en god legeplads.

+ Dit barn vil helt sikkert være sammen med jævnaldrene modsat dp

+ Dit barn bliver ikke trukket ud på lange gåture ved siden af barnevognen, men kommer ud på legepladsen hver dag istedet. Det er meget bedre for motorikken og sjovere for barnet.

+ Hvis det er en integreret inst, så kan dit barn komme på besøg i børnehaven når det bliver ældre. Overgangen mellem vs og bhv er flydende.

+ I vs har både dit barn og dig mulighed for at henvende jer til den pædagog som i har det bedst med. Hvis kemien ikke passer sammen i dp, så er man lidt lost.

- Dit barn vil sandynligvis blive smittet med virus oftere, som hvis det gik i vs.

- Der er mange indtryk i en vs, så dit barn er nok godt trær når det kommer hjem.

Der findes mange dygtige dp, men der findes også nogle som er inkompetente. Der er kontrol med dp, men ikke særlig ofte og jeg har ikke indtryk af at det virker. Derfor er der ikke nogen til at præge eller udpege en inkompetent dp. I en institution går der mange sammen, og man kigger hinanden over skuldrene. Der findes også inkompetente pædagoger, men de står ikke med soloansvar for fire børn.

Med hensyn til priserne så må du tjekke med din kommune. Det er typisk dyrer med en vs som ved dp, men kvalitet koster. Vi tog datteren i vs, selvom det var 1000kr dyrer hver md, det er jo ikke prisen som er det vigtigste, men trygheden.

Mvh

Marianne

www.stjerneleg.dk

Endnu en rigtig god grund til at vælge vs! Den havde jeg faktisk ikke tænkt over

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2011

JulieE

MarianneSonne skriver:

Jeg vil altid helt klart vælge vuggestue, med mindre du kender dp i forvejen og ved at dit barn kan komme derhen.

Vuggestue

+ Der er uddannet personale som ikke har andet at lave, som at være sammen med børnene og ved hvad de skal reagere på i forhold til barnets adfærd og behov.

+ Jeg oplever at der er 3-4 voksne til ca 12 børn, altså ligeså god eller bedre nomering end en dp

+ Dit barn skal kun forholde sig til vs. Ved en dp kommer dit barn også i legestue, på besøg ved x antal andre dp, gæstedagpleje.

+ Dit barn bliver ikke trukket ud på lange gåture ved siden af barnevognen, men kommer ud på legepladsen hver dag istedet. Det er meget bedre for motorikken og sjovere for barnet.

+ Hvis det er en integreret inst, så kan dit barn komme på besøg i børnehaven når det bliver ældre. Overgangen mellem vs og bhv er flydende.

+ I vs har både dit barn og dig mulighed for at henvende jer til den pædagog som i har det bedst med. Hvis kemien ikke passer sammen i dp, så er man lidt lost.

- Dit barn vil sandynligvis blive smittet med virus oftere, som hvis det gik i vs.

- Der er mange indtryk i en vs, så dit barn er nok godt trær når det kommer hjem.

Der findes mange dygtige dp, men der findes også nogle som er inkompetente. Der er kontrol med dp, men ikke særlig ofte og jeg har ikke indtryk af at det virker. Derfor er der ikke nogen til at præge eller udpege en inkompetent dp. I en institution går der mange sammen, og man kigger hinanden over skuldrene. Der findes også inkompetente pædagoger, men de står ikke med soloansvar for fire børn.

Med hensyn til priserne så må du tjekke med din kommune. Det er typisk dyrer med en vs som ved dp, men kvalitet koster. Vi tog datteren i vs, selvom det var 1000kr dyrer hver md, det er jo ikke prisen som er det vigtigste, men trygheden.

Mvh

Marianne

www.stjerneleg.dk

Helt enig!!! Godt skrevet!!!

Anmeld

10. februar 2011

Laulund87

frk Jensen skriver:

Århh ja....

Jeg ser SÅ tit små børn der nærmest småløber ved siden af barnevognen/klapvognen... Bare fordi at dp moderen skal i føtex mandag formiddag, da de lige har gode tilbud... JEG GRÆMMES!!

Hvor ligger udviklingen i mit barn lige den dag????

Jeg vil til hver en tid vælge vs.... Ikke sagt at der ikke findes gode dpére, for det gør det... OG STOR ROS TIL JER!

Jeg har dog kun oplevet mange gæste dpére og en dp mor der var mere optaget af at snakke i tlf og ævle med hendes datter..

Ej der kastede jeg lige en lille smule op i munden

Muligvis ikke alle dp'er der er sådan, men dem der er, burde fandme ikke passe børn! 

Anmeld

10. februar 2011

frk Jensen

Laulund87 skriver:

Muligvis ikke alle dp'er der er sådan, men dem der er, burde fandme ikke passe børn! 

Nej det skulle de ikke!

Min tidligere dp havde aldrig fået en klage i de 20 år hun havde været dpér,... Så kom jeg til at sige at så var det nok på tide at hun fik én...

Anmeld

10. februar 2011

Thalia

sarahb skriver:

Nu er vores dp'er heldigvis så kompetent at når de skal på tur e der et fast tidspunkt hvor de går og så afleverer vi så de er klar med det samme og min søn løber glædeligt efter for at komme ud og opleve noget og det kan være en zoo tur såvel som en mariehøne i baghaven.. Min søn får dækket de behov han har selvom han går i Dp. Her er ikk larm og ballade og netop her er der ro og hygge om børnene.
Men du bliver vist ikk mere ening om noget og jeg er slet ikk uenig i at der er også mange gode ting ved vuggestuer. Ved det udemærket eftersom min mor arbejder i en og har gjort det i snart 20 år.. Så Ng vuggestuer er vi som så ikk uenige men bare vores syn på dp'er. Og hvis jeg havde sådan et dårligt syn på dp'ere havde jeg gjort alt for ikk ende ud med hvis det var at sende mit barn der. For alle de ting du skriver om er jo noget du så selv vil udsætte dit barn for hvis i får en mere..

Vi er i hverttilfælde glad for vores dp'er og vi har en dreng der stor trives og er utrolig langt fremme sprogligt..

Lige en enkelt kommentar til det med at jeg vil udsætte mine egne børn for de ting jeg kritiserer...

Jeg tænker lidt at du måske misforstår mig en smule, så her kommer lige en lille uddybende forklaring.

Jeg skriver at jeg udemærket ved at der findes dygtige og kompetente DP'er - men at det bare er et lotteri om man er heldig at få sådan en.

Derudover skriver jeg at vi har købt hus i et område hvor der ikke er vuggestue tæt ved og at vi derfor såfremt vi vælger at få flere børn vil skulle benytte en DP. 

Det er dog ikke ensbetydende med at vi så er tvunget ud i de ting jeg ikke bryder mig om ved en DP, for vi har samtidig valgt at bosætte os tæt på bedsteforældre, og både min mand og jeg har valgt arbejde der giver os mulighed for at flexe og arbejde hjemme alt det vi har brug for.  - Jeg kan med andre ord ikke i min vildeste fantasi forestille mig nogensinde at aflevere mine potentielle fremtidige børn i en gæstedagpleje.

Nøjagtigt ligesom man heller aldrig ser mine børn i nødpasning når institutionerne holder lukkedage.

Jeg ved at der findes masser af fantastisk søde og dygtige DP'er, men jeg mener på et helt generelt plan at DP systemet fejler når små børns helt basale behov skal dækkes. Ikke fordi DP'erne ikke vil børnene det bedste, men fordi arbejdsrammerne bare sætter nogle helt naturlige begrænsninger.

Anmeld

10. februar 2011

Thalia

Laulund87 skriver:

Jeg tror der er rigtigt mange der ikke skulle være DP mødre.

En af mine veninder skulle for et par år siden på kontanthjælp. Hun bor sammen med kæresten til leje i et stort hus, og under en af de første møder med sagsbehandleren blev hun faktisk foreslået at hun da kunne slippe for KH ved at blive DP mor. Hun boede nemlig lige i et område hvor de manglede pasning, så de ville super gerne lige sende en ud og se på stedet.

Min veninde takkede nej, men jeg tænker helt automatisk at der garanteret findes DP mødre som har jobbet fordi alternativet er arbejdsløshed. Og det må altså præge deres tilgang til børnene.

Anmeld

10. februar 2011

Mor til Frederic og Freya

MarianneSonne skriver:

Vuggestue

Mvh

Marianne

www.stjerneleg.dk

Sikke da en påstand...

Jeg ville aldrig nogen sinde putte mit barn i vs. Det har vi ham for kært til. 

Men det er så forskellig fra forældre til forældre, barn til barn. Ved bare at en vs ikke ville kunne være så obs på frederic som vores dp.

Her skal jeg ikke læse på en tavle hvor meget han har sovet - skidt og spist. Her er det hjemligt puslemiljø og ikke et instu. rum fuldt med skifte på række borde.

Man kan i vores kommune få fast gæste dp, så her bliver de ikke kastet rundt. 

Frederic har været i dp siden han var 8 mdr og er idag 2,5 år. Han er aldrig blevet ringet hjem - haft en sygedag fra dp og vi har heller ikke prøvet at holde barnets 1. sygedag endnu.

Vores dp havde her 1 feb 25 års jubilæum som dp, hun er der for børnene og de må være i hele hendes hus. 

Hun laver tillige alt mad selv, da hun ikke vil fylde hendes børn med alt mulig kunstigt. Så her får de bl.a hjemmelavet rugbrød - boller - lakse tærte med rejer - suppe osv. Som hun igen gør klar inden børnene kommer, så de lige kan hjælpe med det sidste og putte det i ovn. 

Hun sidder sammen med dem på gulvet og læser i bøger - leger med biler - laver puslespil - perler osv.

Frederic er og har aldrig været bagefter pga han går i dp, netop fordi der er mere tid til det enkelte barn.

- i vores kommune er dp'er udd. de er på en del kursuser i konflikt håndtering - sprog - motorik - leg osv.

I vores dp er der kun 1-2 mdr mellemrum mellem børn

-Vores dp slæber dem ikke ud på lange ture, da legeplads ligger på den anden side af hendes hæk.

-de bliver heller ikke slæbt med i føtex og lign., da det kræver de skal med bus.

-både når de er til gymnastik og i legestue med dp, er det nede i hallen, som igen ligger lidt længere nede af vejen. 

-besøge bh? den ligger ligeledes ved siden af skole og hal, så der er heller ikke langt derned.

- Her besøger de bh - leger dernede og spiser frugt dernede.

- mere syg end vs? der er mange flere børn i en vs og derved også flere sygdomme og smidte kilder. Vores store fætter og hans lillesøster går i vs - de er konstant syge; vs pest - øjenbetændelse - lungebetændelse - influenza - forkølelser - evig hoste - osv. 

Anmeld

10. februar 2011

Mi

Mor til Frederic skriver:

Sikke da en påstand...

Jeg ville aldrig nogen sinde putte mit barn i vs. Det har vi ham for kært til. 

Men det er så forskellig fra forældre til forældre, barn til barn. Ved bare at en vs ikke ville kunne være så obs på frederic som vores dp.

Her skal jeg ikke læse på en tavle hvor meget han har sovet - skidt og spist. Her er det hjemligt puslemiljø og ikke et instu. rum fuldt med skifte på række borde.

Man kan i vores kommune få fast gæste dp, så her bliver de ikke kastet rundt. 

Frederic har været i dp siden han var 8 mdr og er idag 2,5 år. Han er aldrig blevet ringet hjem - haft en sygedag fra dp og vi har heller ikke prøvet at holde barnets 1. sygedag endnu.

Vores dp havde her 1 feb 25 års jubilæum som dp, hun er der for børnene og de må være i hele hendes hus. 

Hun laver tillige alt mad selv, da hun ikke vil fylde hendes børn med alt mulig kunstigt. Så her får de bl.a hjemmelavet rugbrød - boller - lakse tærte med rejer - suppe osv. Som hun igen gør klar inden børnene kommer, så de lige kan hjælpe med det sidste og putte det i ovn. 

Hun sidder sammen med dem på gulvet og læser i bøger - leger med biler - laver puslespil - perler osv.

Frederic er og har aldrig været bagefter pga han går i dp, netop fordi der er mere tid til det enkelte barn.

- i vores kommune er dp'er udd. de er på en del kursuser i konflikt håndtering - sprog - motorik - leg osv.

I vores dp er der kun 1-2 mdr mellemrum mellem børn

-Vores dp slæber dem ikke ud på lange ture, da legeplads ligger på den anden side af hendes hæk.

-de bliver heller ikke slæbt med i føtex og lign., da det kræver de skal med bus.

-både når de er til gymnastik og i legestue med dp, er det nede i hallen, som igen ligger lidt længere nede af vejen. 

-besøge bh? den ligger ligeledes ved siden af skole og hal, så der er heller ikke langt derned.

- Her besøger de bh - leger dernede og spiser frugt dernede.

- mere syg end vs? der er mange flere børn i en vs og derved også flere sygdomme og smidte kilder. Vores store fætter og hans lillesøster går i vs - de er konstant syge; vs pest - øjenbetændelse - lungebetændelse - influenza - forkølelser - evig hoste - osv. 

I forhold til sygdom, så har jeg fået skrevet forkert. Det står som et - og der skal selvfølgelig stå at børn i vs oftere vil blive smittet som børn i dp.

Som jeg også skriver så ved jeg at der findes dygtige dp, og dette skal ikke læses som et angreb på alle dp eller din dp. Men selve dp systemet er for sårbar efter min mening, og i de tilfælde hvor dp er inkompetent. da mener jeg at børnene og forældrene er overladt til hende alene.

Jeg fik tilbudt en dp i sin tid, som jeg kendte gennem mit arbejde og vidste at hun slet ikke var kompetent. Da jeg fortalte pladsanvisningen at jeg ikke ville have mine piger derover, fik jeg at vide at det skulle jeg, og at jeg ikke kunne få dem flyttet med mindre der var massive samarbejdsvanskeligheder. Desuden var det dem alene der vurderede hvornår samarbejdsvanskellighederne var masive nok.

Som jeg også har skrevet et sted, så kender jeg flere dp som jeg tror jeg rigtig dygtige, men ser altså også mange som ikke er det.

Du behøver ikke at føle dig angrebet blot fordi vi er uenige. Jeg står fast på at jeg mener at der skulle oprettes flere små vs og at man skulle afskaffe dp.

Anmeld

10. februar 2011

RGN

Profilbillede for RGN

Nu kan jeg ikke udtale mig om andre dagplejere end min egen, men der kommer de nu ikke kun ud på gåtur. Der kommer de også på legeplads. Der ligger en lige uden foran hendes hus, så der har jeg da fundet dem af og til.

Der er heller ingen tvivl om at han bliver stimuleret som han skal og hans sprog har udviklet sig utrolig meget, også siden han kom i dagpleje. Så der bliver også snakket meget med ham. Han bliver passet i hovedet og bagdel. Jeg har aldrig nogensinde fundet en våd ble på ham selvom jeg er kommet timer for tidligt og hentet ham og han får kys og kram når han går. Hun er også god til at smøre hans tørre kinder og læber.

Men med den fantastiske dagplejer vi har er der heller ikke noget at sige til, at jeg er fortaler for dagpleje.

Anmeld

10. februar 2011

Mor til Frederic og Freya

MarianneSonne skriver:

I forhold til sygdom, så har jeg fået skrevet forkert. Det står som et - og der skal selvfølgelig stå at børn i vs oftere vil blive smittet som børn i dp.

Som jeg også skriver så ved jeg at der findes dygtige dp, og dette skal ikke læses som et angreb på alle dp eller din dp. Men selve dp systemet er for sårbar efter min mening, og i de tilfælde hvor dp er inkompetent. da mener jeg at børnene og forældrene er overladt til hende alene.

Jeg fik tilbudt en dp i sin tid, som jeg kendte gennem mit arbejde og vidste at hun slet ikke var kompetent. Da jeg fortalte pladsanvisningen at jeg ikke ville have mine piger derover, fik jeg at vide at det skulle jeg, og at jeg ikke kunne få dem flyttet med mindre der var massive samarbejdsvanskeligheder. Desuden var det dem alene der vurderede hvornår samarbejdsvanskellighederne var masive nok.

Som jeg også har skrevet et sted, så kender jeg flere dp som jeg tror jeg rigtig dygtige, men ser altså også mange som ikke er det.

Du behøver ikke at føle dig angrebet blot fordi vi er uenige. Jeg står fast på at jeg mener at der skulle oprettes flere små vs og at man skulle afskaffe dp.

Føler mig heller ikke angrebet som sådan. Men du sætter bare dp op som om det er det rene skidt.

Ved godt at ts vil have alle ting på bordet. 

Men lige som der findes brodne kar i dp, så findes de så sandelig også i vs.

Vi har skam selv meddelt kommunen at fordi frederic er et nemt barn - at han ikke skulle kastes rundt. 

Ja. han har været hos en dp der kun har med gæste børn, hun kunne ikke overskue det. Men hvor andre mødre i vores dp, syntes den gærste dp er fantastisk.

Ved at en fra min mg fra egen læge blev rådet til at tage hendes pige ud af vs og flytte hende til dp. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.