MarianneSonne skriver:
Jeg vil altid helt klart vælge vuggestue, med mindre du kender dp i forvejen og ved at dit barn kan komme derhen.
Vuggestue
+ Der er uddannet personale som ikke har andet at lave, som at være sammen med børnene og ved hvad de skal reagere på i forhold til barnets adfærd og behov.
+ Jeg oplever at der er 3-4 voksne til ca 12 børn, altså ligeså god eller bedre nomering end en dp
+ Dit barn skal kun forholde sig til vs. Ved en dp kommer dit barn også i legestue, på besøg ved x antal andre dp, gæstedagpleje.
+ I vuggestuen har de alt indrettet til barnet og de har en god legeplads.
+ Dit barn vil helt sikkert være sammen med jævnaldrene modsat dp
+ Dit barn bliver ikke trukket ud på lange gåture ved siden af barnevognen, men kommer ud på legepladsen hver dag istedet. Det er meget bedre for motorikken og sjovere for barnet.
+ Hvis det er en integreret inst, så kan dit barn komme på besøg i børnehaven når det bliver ældre. Overgangen mellem vs og bhv er flydende.
+ I vs har både dit barn og dig mulighed for at henvende jer til den pædagog som i har det bedst med. Hvis kemien ikke passer sammen i dp, så er man lidt lost.
- Dit barn vil sandynligvis blive smittet med virus oftere, som hvis det gik i vs.
- Der er mange indtryk i en vs, så dit barn er nok godt trær når det kommer hjem.
Der findes mange dygtige dp, men der findes også nogle som er inkompetente. Der er kontrol med dp, men ikke særlig ofte og jeg har ikke indtryk af at det virker. Derfor er der ikke nogen til at præge eller udpege en inkompetent dp. I en institution går der mange sammen, og man kigger hinanden over skuldrene. Der findes også inkompetente pædagoger, men de står ikke med soloansvar for fire børn.
Med hensyn til priserne så må du tjekke med din kommune. Det er typisk dyrer med en vs som ved dp, men kvalitet koster. Vi tog datteren i vs, selvom det var 1000kr dyrer hver md, det er jo ikke prisen som er det vigtigste, men trygheden.
Mvh
Marianne
www.stjerneleg.dk
Århh ja....
Jeg ser SÅ tit små børn der nærmest småløber ved siden af barnevognen/klapvognen... Bare fordi at dp moderen skal i føtex mandag formiddag, da de lige har gode tilbud... JEG GRÆMMES!!
Jeg vil til hver en tid vælge vs.... Ikke sagt at der ikke findes gode dpére, for det gør det... OG STOR ROS TIL JER!
Jeg har dog kun oplevet mange gæste dpére og en dp mor der var mere optaget af at snakke i tlf og ævle med hendes datter..