vuggestue eller dagpleje ? forvirret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2011

ChatH

wamse skriver:

Jeg har hft mine 3 børn i dp, og de har haft 3 forskellige, men dejlig vidunderlige dp´ere, som har holdt så meget af børnene. Men dagplejens helt store minus er dens såbarhed overfor sygdom. Her har nogle kommuner dog valgt, at oprette gæstehuse, som en slags mini institution for de børn, hvis dp er syg eller fraværrende af anden grund. Dvs. at så er det kun 1 sted de er i gæstedagpleje

Men set i bagklogskabens klare skær, så tror jeg at min datter ville have haft bedst af en vuggestue, for hende var det rigtig slemt at komme ud til fremmede gæstedagplejere, og hun var så ulykkelig hver gang, så det endte med jeg brugte mine feriefridage, hver gang hun skulle have været i gæstedp.

Hun havde dog en dp, som var så kærlig og omsorgsfuld, så hende ville jeg heller ikke have undværet. Hun var også uddannet pædagog, så havde god fokus på udviklingen hos børnene.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2011

sarahb

Thalia skriver:

Vi har købt hus i en landsby hvor der ikke er vuggestue, så vælger vi at få flere børn er der ikke andre muligheder end DP. Heldigvis har vi fleksible jobs, så vi vil have mulighed for at beholde børn hjemme hvis de skal i gæstedagpleje eller på ture der går ud over hvad vi mener er i orden.

I bund og grund så mener jeg faktisk at 2 årige kan gå i zoologisk have med deres forældre. Vi har lagt stor vægt på at vores børn bliver passet steder hvor  på stabilitet i hverdagen er en høj prioritet, og vores vuggestue er heldigvis kun på tur med dem 2-3 gange om året.

Jeg synes ærlig talt det er smadder synd for de børn der kun lige når at få støvler og jakker af når de ankommer om morgenen, for straks derefter at få det hele på igen, skynde sig ud på tur for at se et eller andet mere eller mindre ligegyldigt, og så skynde sig hjem fordi der skal spises madpakker og soves lur. - Typisk vil en tur ligge i tidsrummet 9-11 for børn i den alder, og så skal man altså nærmest være nabo med zoologisk have for at det ikke bliver enormt stressende for sådan et lille barn.

I vores vuggestue har de en stor legeplads, en lille "skov" og et stort åbent naturområde hvor de kan løbe op og ned ad bakker. Med andre ord passes børnene i et område der er skabt til netop deres aldersgruppe og med de behov de altså har når de er under 3 år gamle.

Vores ældste søn gik i samme vuggestue, han er ikke præmaturbarn, men et meget åbent og udadvendt barn der altid har været meget aktivt og nydt godt af mange aktiviteter. Ikke desto mindre ville jeg heller aldrig have set det som noget positivt hvis han blev taget med i fx zoologisk have som 2 årig.

Jeg mener ærlig og redeligt at børn i den alder har nogle helt basale behov som skal dækkes når de er i pasning og det kan man ikke hvis man slæber dem med alle mulige steder hen. Desuden vil jeg vove at påstå at en 2 årig har mindst lige så stor glæde og førnøjelse af at se en mariehøne tæt på som af at se en elefant på afstand.

Jeg tror i bund og grund at det eneste jeg rigtigt er enig med dig i, er at en DP med 30 års erfaring ved mere end en nyuddannet 18 årig - men der er det jo så heldigt at den nuyddannede 18 årige aldrig står alene med alle børnene, men derimod har en hel gruppe af veluddannede pædagoger som hun kan spare med. DP'en med 30 års erfaring vil derimod være mere alene og mindre tilbøjelig til at tage "småting2 op til diskussion i personalegruppen.

Nu er vores dp'er heldigvis så kompetent at når de skal på tur e der et fast tidspunkt hvor de går og så afleverer vi så de er klar med det samme og min søn løber glædeligt efter for at komme ud og opleve noget og det kan være en zoo tur såvel som en mariehøne i baghaven.. Min søn får dækket de behov han har selvom han går i Dp. Her er ikk larm og ballade og netop her er der ro og hygge om børnene.
Men du bliver vist ikk mere ening om noget og jeg er slet ikk uenig i at der er også mange gode ting ved vuggestuer. Ved det udemærket eftersom min mor arbejder i en og har gjort det i snart 20 år.. Så Ng vuggestuer er vi som så ikk uenige men bare vores syn på dp'er. Og hvis jeg havde sådan et dårligt syn på dp'ere havde jeg gjort alt for ikk ende ud med hvis det var at sende mit barn der. For alle de ting du skriver om er jo noget du så selv vil udsætte dit barn for hvis i får en mere..

Vi er i hverttilfælde glad for vores dp'er og vi har en dreng der stor trives og er utrolig langt fremme sprogligt..

Anmeld

9. februar 2011

Ciss

Jeg tror, du bør undersøge de lokale forhold. Enkelte vuggestuer fungerer ikke godt, og enkelte DP'er fungerer ikke godt. Og så er der solskinseksemple på begge dele også.

Jeg var selv skeptisk til at sende storesøster i vuggestue, da hun skulle begynde, men min mand insisterede, da han lagde vægt på veluddannet personale - og på den front er det desværre ganske tynt hos en del DP'ere lige her lokalt, hvor vi bor. Men jeg blev totalomvendt! Vuggestuen var det helt rigtige for os og begge vores unger. 3 børn pr voksen, masser af tid til kram og hygge, flotte godt indrettede lokaler, gode udeområder, tryghed i massevis. Meget stabile forhold, og hvis der har været ting, vi har reageret på har vi taget det op med en af pædagogerne, og det er altid blevet taget seriøst. Storesøster går nu i børnehave - indgangsdøren er vel ca 5 meter fra døren til hendes gamle stue - og hun elsker stadig at besøge dem i vuggestuen, hvor lillebror nu går, og fortælle dem om alt hvad hun oplever og lege lidt med dem igen. Det kan godt være, at de får nogen ekstra snotnæser med hjem, men for os er det en lille pris at betale i forhold til den tryghed og glæde vi oplever at børnene har ved at være der.

De var forøvrigt begge ti mndr når de begyndte.

Men som sagt, lokale forhold varierer, så fordi dette passer for os, passer det ikke nødvedigvis for jer.

Lykke til med det vanskelige valg.

Anmeld

9. februar 2011

frk Jensen

MarianneSonne skriver:

Jeg vil altid helt klart vælge vuggestue, med mindre du kender dp i forvejen og ved at dit barn kan komme derhen.

Vuggestue

+ Der er uddannet personale som ikke har andet at lave, som at være sammen med børnene og ved hvad de skal reagere på i forhold til barnets adfærd og behov.

+ Jeg oplever at der er 3-4 voksne til ca 12 børn, altså ligeså god eller bedre nomering end en dp

+ Dit barn skal kun forholde sig til vs. Ved en dp kommer dit barn også i legestue, på besøg ved x antal andre dp, gæstedagpleje.

+ I vuggestuen har de alt indrettet til barnet og de har en god legeplads.

+ Dit barn vil helt sikkert være sammen med jævnaldrene modsat dp

+ Dit barn bliver ikke trukket ud på lange gåture ved siden af barnevognen, men kommer ud på legepladsen hver dag istedet. Det er meget bedre for motorikken og sjovere for barnet.

+ Hvis det er en integreret inst, så kan dit barn komme på besøg i børnehaven når det bliver ældre. Overgangen mellem vs og bhv er flydende.

+ I vs har både dit barn og dig mulighed for at henvende jer til den pædagog som i har det bedst med. Hvis kemien ikke passer sammen i dp, så er man lidt lost.

- Dit barn vil sandynligvis blive smittet med virus oftere, som hvis det gik i vs.

- Der er mange indtryk i en vs, så dit barn er nok godt trær når det kommer hjem.

Der findes mange dygtige dp, men der findes også nogle som er inkompetente. Der er kontrol med dp, men ikke særlig ofte og jeg har ikke indtryk af at det virker. Derfor er der ikke nogen til at præge eller udpege en inkompetent dp. I en institution går der mange sammen, og man kigger hinanden over skuldrene. Der findes også inkompetente pædagoger, men de står ikke med soloansvar for fire børn.

Med hensyn til priserne så må du tjekke med din kommune. Det er typisk dyrer med en vs som ved dp, men kvalitet koster. Vi tog datteren i vs, selvom det var 1000kr dyrer hver md, det er jo ikke prisen som er det vigtigste, men trygheden.

Mvh

Marianne

www.stjerneleg.dk

Århh ja....

Jeg ser SÅ tit små børn der nærmest småløber ved siden af barnevognen/klapvognen... Bare fordi at dp moderen skal i føtex mandag formiddag, da de lige har gode tilbud... JEG GRÆMMES!!

Hvor ligger udviklingen i mit barn lige den dag????

Jeg vil til hver en tid vælge vs.... Ikke sagt at der ikke findes gode dpére, for det gør det... OG STOR ROS TIL JER!

Jeg har dog kun oplevet mange gæste dpére og en dp mor der var mere optaget af at snakke i tlf og ævle med hendes datter..

Anmeld

9. februar 2011

Mi

frk Jensen skriver:

Århh ja....

Jeg ser SÅ tit små børn der nærmest småløber ved siden af barnevognen/klapvognen... Bare fordi at dp moderen skal i føtex mandag formiddag, da de lige har gode tilbud... JEG GRÆMMES!!

Hvor ligger udviklingen i mit barn lige den dag????

Jeg vil til hver en tid vælge vs.... Ikke sagt at der ikke findes gode dpére, for det gør det... OG STOR ROS TIL JER!

Jeg har dog kun oplevet mange gæste dpére og en dp mor der var mere optaget af at snakke i tlf og ævle med hendes datter..

Jeg møder desværre også dp mandag morgen når føtex åbner. Så står de og prøver sko, fx, mens børnene venter ved vognen.

Egentlig er det ikke tilladt i kommunen, men jeg har indtryk af at når først dp er ansat, så sker der ikke noget ved at bøje reglerne.

Min søster har en helt vild dygtig dp, hun er faktisk også uddannet pædagog, og jeg har arbejdet sammen med hende. Men fordi det er i hjemmet, og hun selv har tre børn så er hendes børn ofte hjemme pga sygdom, blot for at have en fridag eller de har en veninde med hjem fra skole. Det er jo egentlig ikke meningen at der skal være flere børn at passe end dem der er i dp, men sådan er vilkårene jo.  Man kan jo ikke stille familien på standby mellem 7-17

Anmeld

10. februar 2011

RGN

Profilbillede for RGN

Jeg studser lidt over, at der bliver skrevet at ulempen ved dp er at de ofte ikke er uddannet.

Hvor mange af os er uddannet mødre?

Jeg tror heller ikke man kan basere alt ud fra erfaringer.

Fx har min søsters datter være ti to vuggestuer hvor de har glemt at skifte ble en hel dag på pigen. Det betyder jo ikke at alle vuggestuer ikke skifter bleer på børnene.

Jeg har selv været super heldig med min søns dagpleje. Hun er helt sikkert i topklasse.

Loke elsker hende simpelthen og smiler tit allerede når vi kører ind i gården til hendes hus. Hun stimulerer børnene rigtig godt. De 4 børn er 12, 13, 14 mdr og knap 2 år og de er en super velfungerende gruppe. De kommer ud på en lille gåtur dagligt kl. 9 for at få frisk luft og er så inde igen en time senere. Hun er aldrig syg. Dvs det er sket at ungerne har smittet hende med forkølelse, men ikke noget der har gjort at hun ikke kunne passe sit arbejde. En gang om ugen er de i legestue og det er også der de bliver passet i ferier og ved sygdom. Der er 3 faste pædagoger tilknyttet, så selv om børnene skal gæstepasses, så kender de personalet. De er når de er fuldtallig 24 børn og ca 8-9 voksne, så på den måde prøver de også hver uge at være mange børn sammen og der er så mange voksne at tæt kontakt ikke er et problem.

Jeg vil selv foretrække dp, i fald det er en god en pga det hjemmelige miljø ogm mindre sygdom. Det kan være svært at vide på forhånd om dp´en er god, men man kommer jo på besøg hos dp´en inden man siger ja til pladsen.

Nu var jeg så heldig, at min søn, der under besøget var 9 måneder gav dp´en et kram, da hun tog ham op efter en halv time. Så jeg synes ligesom det var ham der tog valget om, at her skulle han passes.

Anmeld

10. februar 2011

Dorthe1986

Jeg har tænkt mig at vælge dagpleje til min kommende søn

Jeg har på et tidspunkt arbejdet som pædagogmedhjælper i en vuggestue og det gjorde at jeg helst ikke ville have mine børn i VS. Jeg synes der gik for meget pædagogik i den... Forstå mig ret, jeg har intet imod pædagoger, men nogle er bare for "firkantet"... Giver det mening? Ikke nok med det oplevede jeg at de tre pædagoger på stuen, frøs nogle af børnene ude... Nogle børn var de så ih så åh så søde ved og de kunne intet gøre galt, mens der især var en pige, der hele tiden blev set skævt til og irettesat... Så hende valgte jeg at tage mig lidt af. Det var en integreret institution, og en dag var jeg lige alene inde på stuen mens de var på legepladsen og så kom der en pædagog med et børnehavebarn (det var et barn med specielle behov), og bad mig om at skifte ham... Jeg havde så ondt af denne dreng... Han kendte mig ikke og man kunne tydeligt fornemme han var utryg!

Nu er jeg også vokset op med en mor, der er dagplejer og hun gør det nu rigtig godt . Selvfølgelig ved jeg at der også er dårlige dagplejere, men tror på at det er de færreste.

Men hvis man vælger dagpleje er det for at give sit barn en institutionsplads i et hjemligt miljø, hvor der kun er få andre børn, men til gengæld super god mulighed for nærvær og hygge.

Men ja jeg har nok bedre syn på DP'ere end på VS'ere

Anmeld

10. februar 2011

Dorthe1986

RGN skriver:

Hvor mange af os er uddannet mødre?

Lige præcis den tanke faldt også mig ind

Anmeld

10. februar 2011

frk Jensen

MarianneSonne skriver:

Jeg møder desværre også dp mandag morgen når føtex åbner. Så står de og prøver sko, fx, mens børnene venter ved vognen.

Egentlig er det ikke tilladt i kommunen, men jeg har indtryk af at når først dp er ansat, så sker der ikke noget ved at bøje reglerne.

Min søster har en helt vild dygtig dp, hun er faktisk også uddannet pædagog, og jeg har arbejdet sammen med hende. Men fordi det er i hjemmet, og hun selv har tre børn så er hendes børn ofte hjemme pga sygdom, blot for at have en fridag eller de har en veninde med hjem fra skole. Det er jo egentlig ikke meningen at der skal være flere børn at passe end dem der er i dp, men sådan er vilkårene jo.  Man kan jo ikke stille familien på standby mellem 7-17

Nej det er bare IKKE okay at de står og skal i føtex efter tilbud mandag morgen!!! Jeg har bare SÅ meget lyst til at ringe til kommunen, når jeg ser det...

Det er VIRKELIG forkasteligt hvad små børn i dagplejere bliver udsat for...

Men som du også skriver, så er der også MANGE dygtige og kompetente dagplejere som virkelig varetager de små´s behov og sørger for at de er godt udviklet..

Min søn var i en gæste dp, og nøøøøøj hvor han hyggede sig.. Da jeg kom ind af døren, sad dp mors to piger ved bordet sammen med ham.. En på hver side.. de har været omkring de 8-10 år.. de sad bare og RÅHYGGEDE og fik et STORT smil af ham... Dp mor virkede bare SÅ afslappet og man kunne god mærke at hun NØD sit arbejde..

Jeg vil ikke dømme alle dp mødre over en kamp, for der er virkelig også dem der bare er super dygtige...

Anmeld

10. februar 2011

Laulund87

Thalia skriver:

Her har vi meget specifikt valgt en vuggestue.

• Børnene afleveres samme sted hver dag hvilket for mig er meget trygt - modsat gæstedagpleje som ikke altid kan være i et kendt hus
  • Selv hvis primærpædagogen er sygemeldt er der andre velkendte voksne  - modsat gæstedagpleje
  • Børnene er omgivet af uddannet personale - modsat en DP som ikke nødvendigvis har den faglige indsigt der skal til hvis barnet har problemer.
  • Hvis samarbejdet ikke går godt mellem forældre og primærpædagog, kan man skifte kontaktpædagog, uden at det betyder større omvæltninger for barnet - modsat DP hvor barnet i sidste ende kan blive nødt til at flytte til en ny DP

Jeg er ikke i tvivl om at der findes masser af dygtige kompetente DP'er rundt omkring. Desværre er det lidt et lotteri, for man kan lige så nemt få sine børn passet ved en sød men ustabil dame, og så er det bare rigtigt ufedt for alleparter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.