vuggestue eller dagpleje ? forvirret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2011

sarahb

Vi har valgt dagpleje til Vores første da vi begge var vilde med tanken om få børn pr voksen og så har de 2 dage om ugen hvor de går til rytmik og legestue. Desuden så synes jeg det er mere personligt og børnene har tid til at udvikle sig og få tid med den voksne.
Vores dagplejer er fantastisk og har kun haft 3 sygedage på 1,5 år så det kan vi slet ikke klage over. Hun aktiverer dem hverdag og gør noget ekstra de dage hvor de måske kun er 1 eller 2 børn. Isaac har da været i zoo og tivoli og rundt i kbh de dage hvor der ikke har været mange børn. Ellers gør hun meget ud af at være ude og over og besøge de andre dpére. Vi har været MERE end tilfredse.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2011

sarahb

Thalia skriver:

Her har vi meget specifikt valgt en vuggestue.

• Børnene afleveres samme sted hver dag hvilket for mig er meget trygt - modsat gæstedagpleje som ikke altid kan være i et kendt hus
  • Selv hvis primærpædagogen er sygemeldt er der andre velkendte voksne  - modsat gæstedagpleje
  • Børnene er omgivet af uddannet personale - modsat en DP som ikke nødvendigvis har den faglige indsigt der skal til hvis barnet har problemer.
  • Hvis samarbejdet ikke går godt mellem forældre og primærpædagog, kan man skifte kontaktpædagog, uden at det betyder større omvæltninger for barnet - modsat DP hvor barnet i sidste ende kan blive nødt til at flytte til en ny DP

Jeg er ikke i tvivl om at der findes masser af dygtige kompetente DP'er rundt omkring. Desværre er det lidt et lotteri, for man kan lige så nemt få sine børn passet ved en sød men ustabil dame, og så er det bare rigtigt ufedt for alleparter.

Altså her er der KUN gæste pleje inden for gruppen og hvert barn har tilknyttet 2 faste gæsteplejer, en der er 1.prioritet og en 2. Så når han skal i gæstepleje så er det de 2 han kommer til og dem ser han mindst 2 gange ugentligt til rytmik og Heldags legestue. Så der er ikke mange forskellige og nogle han ikke kender osv.

Anmeld

9. februar 2011

Mi

Jeg vil altid helt klart vælge vuggestue, med mindre du kender dp i forvejen og ved at dit barn kan komme derhen.

Vuggestue

+ Der er uddannet personale som ikke har andet at lave, som at være sammen med børnene og ved hvad de skal reagere på i forhold til barnets adfærd og behov.

+ Jeg oplever at der er 3-4 voksne til ca 12 børn, altså ligeså god eller bedre nomering end en dp

+ Dit barn skal kun forholde sig til vs. Ved en dp kommer dit barn også i legestue, på besøg ved x antal andre dp, gæstedagpleje.

+ I vuggestuen har de alt indrettet til barnet og de har en god legeplads.

+ Dit barn vil helt sikkert være sammen med jævnaldrene modsat dp

+ Dit barn bliver ikke trukket ud på lange gåture ved siden af barnevognen, men kommer ud på legepladsen hver dag istedet. Det er meget bedre for motorikken og sjovere for barnet.

+ Hvis det er en integreret inst, så kan dit barn komme på besøg i børnehaven når det bliver ældre. Overgangen mellem vs og bhv er flydende.

+ I vs har både dit barn og dig mulighed for at henvende jer til den pædagog som i har det bedst med. Hvis kemien ikke passer sammen i dp, så er man lidt lost.

- Dit barn vil sandynligvis blive smittet med virus oftere, som hvis det gik i vs.

- Der er mange indtryk i en vs, så dit barn er nok godt trær når det kommer hjem.

Der findes mange dygtige dp, men der findes også nogle som er inkompetente. Der er kontrol med dp, men ikke særlig ofte og jeg har ikke indtryk af at det virker. Derfor er der ikke nogen til at præge eller udpege en inkompetent dp. I en institution går der mange sammen, og man kigger hinanden over skuldrene. Der findes også inkompetente pædagoger, men de står ikke med soloansvar for fire børn.

Med hensyn til priserne så må du tjekke med din kommune. Det er typisk dyrer med en vs som ved dp, men kvalitet koster. Vi tog datteren i vs, selvom det var 1000kr dyrer hver md, det er jo ikke prisen som er det vigtigste, men trygheden.

Mvh

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

9. februar 2011

ChatH

Nu gibber det altså lidt i mig- jeg er total skadet på det her punkt. jeg er uddannet pædagog men er vokset op i et dagplejehjem og har valgt selv at arbejde som dagplejemor de seneste par år!! 

jeg er jo selvfølgelig fortaler for en dagpleje med den baggrund men må ærligt indrømme at nogen får det til at lyde som om at hvis man har et aktivt barn så er det ikke godt med dagpleje! Altså jeg havde 4 piger på samme alder og jeg skal love for de var aktive. som Karina skriver så råder man børn indtil 2-3 år at blive passet hjemme og det er jo nok ikke uden grund. dagplejen er et andet hjem og giver nogen muligheder som en vuggestue ikke kan give. men man skal huske på at dagplejer er under de samme regler og retningslinier som vuggestuerne er. vi skal igennem læreplanerne vi skal lave papirarbejde og vi skal nøjagtig hvad der skal i institutionerne. Der findes mange kompetente og uddannede dagplejere i danmark MEN der findes også mange uegnede og knap så gode dagplejer i danmark. man kan være pisse uheldig at komme til en der tit er syg eller kemien bare ikke er der.

Jeg tror det er rigtig vigtig at man som forældre mærker efter om man kan lide stedet og personen - man besøger jo som regel først. og hvis ikke man kan det er det vigtigt at den pågældene kommune får besked om dette og evt. hvorfor så der kan blive ryddet ud i dagplejerene. 

der er også dagplejere som mig selv der er uddannet og netop har valgt det arbejde fordi det er det de brænder for.

men mht hvad der er bedst kan man nok ikke hjælpe med. man skal nok vurdere med sig selv om man bedst kan se sig sit barn i en institution med op til 18 unger og 3 pædagoger eller ens eget barn i et miljø med 4 børn hvor der er masser af tid til kram og rum til børnene. det er der ikke på samme måde i en institution. og ligeledes om man kan se det hyggelige i at ens barn når det f.eks. er 9md bliver afleveret i et stort hus med mange mennesker eller bliver afleveret til en enkelt person der står klar med morgenmad og fred og ro og putte tid 

MAnge vuggestuer er rigtig gode så det er slet ikke for at rakke ned på dem!!!

Anmeld

9. februar 2011

ChatH

MarianneSonne skriver:

Jeg vil altid helt klart vælge vuggestue, med mindre du kender dp i forvejen og ved at dit barn kan komme derhen.

Vuggestue

+ Der er uddannet personale som ikke har andet at lave, som at være sammen med børnene og ved hvad de skal reagere på i forhold til barnets adfærd og behov.

+ Jeg oplever at der er 3-4 voksne til ca 12 børn, altså ligeså god eller bedre nomering end en dp

+ Dit barn skal kun forholde sig til vs. Ved en dp kommer dit barn også i legestue, på besøg ved x antal andre dp, gæstedagpleje.

+ I vuggestuen har de alt indrettet til barnet og de har en god legeplads.

+ Dit barn vil helt sikkert være sammen med jævnaldrene modsat dp

+ Dit barn bliver ikke trukket ud på lange gåture ved siden af barnevognen, men kommer ud på legepladsen hver dag istedet. Det er meget bedre for motorikken og sjovere for barnet.

+ Hvis det er en integreret inst, så kan dit barn komme på besøg i børnehaven når det bliver ældre. Overgangen mellem vs og bhv er flydende.

+ I vs har både dit barn og dig mulighed for at henvende jer til den pædagog som i har det bedst med. Hvis kemien ikke passer sammen i dp, så er man lidt lost.

- Dit barn vil sandynligvis blive smittet med virus oftere, som hvis det gik i vs.

- Der er mange indtryk i en vs, så dit barn er nok godt trær når det kommer hjem.

Der findes mange dygtige dp, men der findes også nogle som er inkompetente. Der er kontrol med dp, men ikke særlig ofte og jeg har ikke indtryk af at det virker. Derfor er der ikke nogen til at præge eller udpege en inkompetent dp. I en institution går der mange sammen, og man kigger hinanden over skuldrene. Der findes også inkompetente pædagoger, men de står ikke med soloansvar for fire børn.

Med hensyn til priserne så må du tjekke med din kommune. Det er typisk dyrer med en vs som ved dp, men kvalitet koster. Vi tog datteren i vs, selvom det var 1000kr dyrer hver md, det er jo ikke prisen som er det vigtigste, men trygheden.

Mvh

Marianne

www.stjerneleg.dk

Nu bliver ungerne jo ikke slæbt ved siden af barnevognen- de fleste dagplejere har en have hvor der er massere af legetøj så de er oftest ligeså gode som en vuggestues, ligeledes er et dagplejehjem indrettet til op til 4 små børn og der er mange regler for hvd der skal være og ikke skal være når man er ansat.

som dagplejere besøger vi flere gange om måneden børnehaverne i byen og når et nyt barn skal i børnehave besøger vi den gældene børnehave rigtig tit.

og hvis kemien ikke er der med dagplejeren er det som jeg har skrevet vigtigt kommunen får det af vide så det problem kan løses!

Anmeld

9. februar 2011

Thalia

sarahb skriver:

Altså her er der KUN gæste pleje inden for gruppen og hvert barn har tilknyttet 2 faste gæsteplejer, en der er 1.prioritet og en 2. Så når han skal i gæstepleje så er det de 2 han kommer til og dem ser han mindst 2 gange ugentligt til rytmik og Heldags legestue. Så der er ikke mange forskellige og nogle han ikke kender osv.

For mig er det at kende stedet lige så afgørende som at kende personen han skal være hos.

Både for mig som forældre og for mine børn ville det være mindre trygt at aflevere mit barn til pasning i et helt fremmed hjem, med nye rutiner og fremmede lugte - og det er altså en af de ting man må tage med når man vælger DP.

Oven i det er min yngste en smule præmatur og som følge deraf sansesensitiv. Han ville aldrig kunne trives med pasning så mange forskellige steder, uanset om der så var færre børn eller ej.

Og en ikke-uddannet DP'er ville aldrig kunne give ham den stabilitet og opmærksomhed han har brug for. Eksempelvis skal han lige nu hjælpes til at blande sig i legen, og det gøres blandt andet med hjælp af marte meo metoder som pædagogerne i vores institution er særligt uddannede i.

Skal vi have flere børn vil vi være nødt til at vælge DP, men som udgangspunkt mener jeg at den er en utilstrækkelig løsning i forhold til børnenes basale behov, og jeg ville til enhver tid være fortaler for at den blev afskaffet og at man i stedet skabte flere vuggestuer med en bedre normering.

Anmeld

9. februar 2011

Mi

Chatarina skriver:

Nu bliver ungerne jo ikke slæbt ved siden af barnevognen- de fleste dagplejere har en have hvor der er massere af legetøj så de er oftest ligeså gode som en vuggestues, ligeledes er et dagplejehjem indrettet til op til 4 små børn og der er mange regler for hvd der skal være og ikke skal være når man er ansat.

som dagplejere besøger vi flere gange om måneden børnehaverne i byen og når et nyt barn skal i børnehave besøger vi den gældene børnehave rigtig tit.

og hvis kemien ikke er der med dagplejeren er det som jeg har skrevet vigtigt kommunen får det af vide så det problem kan løses!

Som jeg skriver, så ved jeg at der findes dygtige dp, og hvis man ved hvem dp er inden man får pladsen, så er det jo fint. I vores kommune har det bare været sådan ind til for nyligt, at man slet ikke kunne få oplyst hvad dp hed, før man havde takket ja til pladsen. Og hvis du siger nej tak så mister du din pasninggaranti.

Jeg har bare mødt flere dp som var på besøg i den bhv hvor jeg arbejdede. Den ene fortalte stolt, at hendes børn da sagten kan gå en tur på 4 km på en formiddag  Det er altså RIGTIG mange skridt de små skal tage for at gå så langt og hvorfor skal de det? Min veninde er dp og hendes kollegaer har påpeget overfor hende at hun ikke skal lade børnene sidde i barnevognen når de skal hjem fra legestue. Men som hun siger, så er børnene jo trætte der, og de skal ikke gå den lange vej. Hun havde også oplevet at en kollega havde taget en etårig barn som græd utrøsteligt, sat det i en højstol med hovedet ind mod væggen og sagt til barnet, at der kunne det blive siddende til det holdt op med at græde. Det er altså et barn som altid græd og tydeligvis var meget utyg. OG INGEN SAGDE NOGET TIL DET  I en lille by i nærheden af hvor jeg bor, fortæller en veninde som bor der, at hun ind i mellem møder et par dp som mødes på torvet hvor de står over barnevognene og spiser rundstykker mens børnene står ved siden af vognen og venter  

Jeg ved at der findes dygtige dp. Jeg kender flere af dem. Det er SÅ ærgeligt for de dygtige dp at der findes brodne kar som sender så dårlige signaler.

Og ja, der er også dårlige pædagoger, men det er nemmere at leve med en dårlig pædagog på stuen, når der er to andre som man har tillid til.

Anmeld

9. februar 2011

Thalia

Nå ja - og så er det desuden et stort minus i min bog hvis en DP tager små børn med ud på tur. Børn i DP alderen har ikke brug for teaterture og zoologisk have, de har brug for ro og stabilitet så de kan udforske verden i trygge rammer.

Anmeld

9. februar 2011

Mi

Thalia skriver:

For mig er det at kende stedet lige så afgørende som at kende personen han skal være hos.

Både for mig som forældre og for mine børn ville det være mindre trygt at aflevere mit barn til pasning i et helt fremmed hjem, med nye rutiner og fremmede lugte - og det er altså en af de ting man må tage med når man vælger DP.

Oven i det er min yngste en smule præmatur og som følge deraf sansesensitiv. Han ville aldrig kunne trives med pasning så mange forskellige steder, uanset om der så var færre børn eller ej.

Og en ikke-uddannet DP'er ville aldrig kunne give ham den stabilitet og opmærksomhed han har brug for. Eksempelvis skal han lige nu hjælpes til at blande sig i legen, og det gøres blandt andet med hjælp af marte meo metoder som pædagogerne i vores institution er særligt uddannede i.

Skal vi have flere børn vil vi være nødt til at vælge DP, men som udgangspunkt mener jeg at den er en utilstrækkelig løsning i forhold til børnenes basale behov, og jeg ville til enhver tid være fortaler for at den blev afskaffet og at man i stedet skabte flere vuggestuer med en bedre normering.

Enig.

Men faktisk oplever jeg ikke at vs er dårligere nomeret end dp. I vores gamle vs var der 3-4 voksne på stuen med 12-13 børn, og da jeg var i praktik i vs var der den samme nomering.

Hvis jeg kendte dp på forhånd og havde tiltro til hende, og hvis jeg var forholdvis sikker på at mit barn ikke havde behov for særlig pædagogisk støtte, så ville jeg også kunne overveje dp.

Anmeld

9. februar 2011

Thalia

MarianneSonne skriver:

Enig.

Men faktisk oplever jeg ikke at vs er dårligere nomeret end dp. I vores gamle vs var der 3-4 voksne på stuen med 12-13 børn, og da jeg var i praktik i vs var der den samme nomering.

Hvis jeg kendte dp på forhånd og havde tiltro til hende, og hvis jeg var forholdvis sikker på at mit barn ikke havde behov for særlig pædagogisk støtte, så ville jeg også kunne overveje dp.

Normeringen i vores vuggestue er heller ikke dårlig som sådan. Vi snakker 3½ voksen til 11 børn, så det er faktisk lige så godt som DP.

Vi har dog været lidt ramt af barselsvikariater, og det har betydet rigtig meget udskiftning på stuen - hvilket igen igen har fået mig til at prise mig lykkelig for at vi trods alt er i en vuggestue. Tænk hvis det var DP mødre der blev gravide og sygemeldt på stribe - og man skulle skifte hjem hver gang

Jeg er slet ikke i tvivl om at der findes søde og dygtige DP'er, men i min verden når de bare ikke vuggestuerne til sokkeholderne. For mig er det ikke nok at det er en sød person der passer mit barn, der skal også være noget faglighed til at bakke op om den måde tingene gøres.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.