sarahb skriver:
kan godt følge dig når du har et barn der har særlige behov, ja så skal der være nogle med de kompetencer.
I vores Dp kender de jo netop de andre og de andres hjem eftersom de besøger dem på ugentligt basis.
Og en zoo tur er da en fed oplevelse når de er 2 år. Han kommer glædeligt hjem og fortæller og fortæller. Så det synes jeg er et stort plus og er super glad for at min søn oplever noget istedet for at være på et sted ugens 7 dage. Men igen det er hvordan ens børn reagerer og har det med en hverdan hvor der sker lidt. Min søn ville kede sig hvis der ikke var ture og udflugter og skete lidt til hverdag. men nu har han jo heller ikke de behov din søn har.
Min dpér har været dpér i 30 år og har været på alverdens kurser og de bliver fortsat uddannet i form af kurser m.m. Lidt bedre end en 18 årig pædagog medhjælper og en vikar i mine øjne.
Synes det er vildt at i skal have jeres næste i Dp nu hvor du synes det er så slemt og vil have det afskaffet
Vi har købt hus i en landsby hvor der ikke er vuggestue, så vælger vi at få flere børn er der ikke andre muligheder end DP. Heldigvis har vi fleksible jobs, så vi vil have mulighed for at beholde børn hjemme hvis de skal i gæstedagpleje eller på ture der går ud over hvad vi mener er i orden.
I bund og grund så mener jeg faktisk at 2 årige kan gå i zoologisk have med deres forældre. Vi har lagt stor vægt på at vores børn bliver passet steder hvor på stabilitet i hverdagen er en høj prioritet, og vores vuggestue er heldigvis kun på tur med dem 2-3 gange om året.
Jeg synes ærlig talt det er smadder synd for de børn der kun lige når at få støvler og jakker af når de ankommer om morgenen, for straks derefter at få det hele på igen, skynde sig ud på tur for at se et eller andet mere eller mindre ligegyldigt, og så skynde sig hjem fordi der skal spises madpakker og soves lur. - Typisk vil en tur ligge i tidsrummet 9-11 for børn i den alder, og så skal man altså nærmest være nabo med zoologisk have for at det ikke bliver enormt stressende for sådan et lille barn.
I vores vuggestue har de en stor legeplads, en lille "skov" og et stort åbent naturområde hvor de kan løbe op og ned ad bakker. Med andre ord passes børnene i et område der er skabt til netop deres aldersgruppe og med de behov de altså har når de er under 3 år gamle.
Vores ældste søn gik i samme vuggestue, han er ikke præmaturbarn, men et meget åbent og udadvendt barn der altid har været meget aktivt og nydt godt af mange aktiviteter. Ikke desto mindre ville jeg heller aldrig have set det som noget positivt hvis han blev taget med i fx zoologisk have som 2 årig.
Jeg mener ærlig og redeligt at børn i den alder har nogle helt basale behov som skal dækkes når de er i pasning og det kan man ikke hvis man slæber dem med alle mulige steder hen. Desuden vil jeg vove at påstå at en 2 årig har mindst lige så stor glæde og førnøjelse af at se en mariehøne tæt på som af at se en elefant på afstand.
Jeg tror i bund og grund at det eneste jeg rigtigt er enig med dig i, er at en DP med 30 års erfaring ved mere end en nyuddannet 18 årig - men der er det jo så heldigt at den nuyddannede 18 årige aldrig står alene med alle børnene, men derimod har en hel gruppe af veluddannede pædagoger som hun kan spare med. DP'en med 30 års erfaring vil derimod være mere alene og mindre tilbøjelig til at tage "småting2 op til diskussion i personalegruppen.