vuggestue eller dagpleje ? forvirret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2011

Mi

Thalia skriver:

Normeringen i vores vuggestue er heller ikke dårlig som sådan. Vi snakker 3½ voksen til 11 børn, så det er faktisk lige så godt som DP.

Vi har dog været lidt ramt af barselsvikariater, og det har betydet rigtig meget udskiftning på stuen - hvilket igen igen har fået mig til at prise mig lykkelig for at vi trods alt er i en vuggestue. Tænk hvis det var DP mødre der blev gravide og sygemeldt på stribe - og man skulle skifte hjem hver gang

Jeg er slet ikke i tvivl om at der findes søde og dygtige DP'er, men i min verden når de bare ikke vuggestuerne til sokkeholderne. For mig er det ikke nok at det er en sød person der passer mit barn, der skal også være noget faglighed til at bakke op om den måde tingene gøres.

Jeg kunne ikke være mere enig  Jeg tror også at hvis det kostede det samme at få sit barn passet i dp og i vs, så ville flere vælge vs. Ikke alle, men flere. Det er urimeligt at det skal koste 1100kr mere at få sit barn i vs som i dp

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2011

sarahb

Thalia skriver:

For mig er det at kende stedet lige så afgørende som at kende personen han skal være hos.

Både for mig som forældre og for mine børn ville det være mindre trygt at aflevere mit barn til pasning i et helt fremmed hjem, med nye rutiner og fremmede lugte - og det er altså en af de ting man må tage med når man vælger DP.

Oven i det er min yngste en smule præmatur og som følge deraf sansesensitiv. Han ville aldrig kunne trives med pasning så mange forskellige steder, uanset om der så var færre børn eller ej.

Og en ikke-uddannet DP'er ville aldrig kunne give ham den stabilitet og opmærksomhed han har brug for. Eksempelvis skal han lige nu hjælpes til at blande sig i legen, og det gøres blandt andet med hjælp af marte meo metoder som pædagogerne i vores institution er særligt uddannede i.

Skal vi have flere børn vil vi være nødt til at vælge DP, men som udgangspunkt mener jeg at den er en utilstrækkelig løsning i forhold til børnenes basale behov, og jeg ville til enhver tid være fortaler for at den blev afskaffet og at man i stedet skabte flere vuggestuer med en bedre normering.

kan godt følge dig når du har et barn der har særlige behov, ja så skal der være nogle med de kompetencer.

I vores Dp kender de jo netop de andre og de andres hjem eftersom de besøger dem på ugentligt basis.
Og en zoo tur er da en fed oplevelse når de er 2 år. Han kommer glædeligt hjem og fortæller og fortæller. Så det synes jeg er et stort plus og er super glad for at min søn oplever noget istedet for at være på et sted ugens 7 dage. Men igen det er hvordan ens børn reagerer og har det med en hverdan hvor der sker lidt. Min søn ville kede sig hvis der ikke var ture og udflugter og skete lidt til hverdag. men nu har han jo heller ikke de behov din søn har.
Min dpér har været dpér i 30 år og har været på alverdens kurser og de bliver fortsat uddannet i form af kurser m.m. Lidt bedre end en 18 årig pædagog medhjælper og en vikar i mine øjne.

Synes det er vildt at i skal have jeres næste i Dp nu hvor du synes det er så slemt og vil have det afskaffet

Anmeld

9. februar 2011

sarahb

MarianneSonne skriver:

Jeg kunne ikke være mere enig  Jeg tror også at hvis det kostede det samme at få sit barn passet i dp og i vs, så ville flere vælge vs. Ikke alle, men flere. Det er urimeligt at det skal koste 1100kr mere at få sit barn i vs som i dp

Marianne

www.stjerneleg.dk

i københavns kommune koster det præcist det samme. Og hvis det kostede mere eller mindre håber jeg da stadig forældre vælger hvad der er bedst for deres børn.

Anmeld

9. februar 2011

ChatH

MarianneSonne skriver:

Marianne

www.stjerneleg.dk

Sådan ser billedet ikke ud hos os i vores kommune, der er tilfredshedsundersøgelsen for dagplejen MEGET bedre end for vuggestue området! 

Anmeld

9. februar 2011

ChatH

sarahb skriver:

kan godt følge dig når du har et barn der har særlige behov, ja så skal der være nogle med de kompetencer.

I vores Dp kender de jo netop de andre og de andres hjem eftersom de besøger dem på ugentligt basis.
Og en zoo tur er da en fed oplevelse når de er 2 år. Han kommer glædeligt hjem og fortæller og fortæller. Så det synes jeg er et stort plus og er super glad for at min søn oplever noget istedet for at være på et sted ugens 7 dage. Men igen det er hvordan ens børn reagerer og har det med en hverdan hvor der sker lidt. Min søn ville kede sig hvis der ikke var ture og udflugter og skete lidt til hverdag. men nu har han jo heller ikke de behov din søn har.
Min dpér har været dpér i 30 år og har været på alverdens kurser og de bliver fortsat uddannet i form af kurser m.m. Lidt bedre end en 18 årig pædagog medhjælper og en vikar i mine øjne.

Synes det er vildt at i skal have jeres næste i Dp nu hvor du synes det er så slemt og vil have det afskaffet

KAN KUN GIVE DIG RET. og vuggestuen kommer ligesåvel på tur. Vuggestuer og dagplejer laver i det store hele det samme.

Anmeld

9. februar 2011

Thalia

sarahb skriver:

Vi har købt hus i en landsby hvor der ikke er vuggestue, så vælger vi at få flere børn er der ikke andre muligheder end DP. Heldigvis har vi fleksible jobs, så vi vil have mulighed for at beholde børn hjemme hvis de skal i gæstedagpleje eller på ture der går ud over hvad vi mener er i orden.

I bund og grund så mener jeg faktisk at 2 årige kan gå i zoologisk have med deres forældre. Vi har lagt stor vægt på at vores børn bliver passet steder hvor  på stabilitet i hverdagen er en høj prioritet, og vores vuggestue er heldigvis kun på tur med dem 2-3 gange om året.

Jeg synes ærlig talt det er smadder synd for de børn der kun lige når at få støvler og jakker af når de ankommer om morgenen, for straks derefter at få det hele på igen, skynde sig ud på tur for at se et eller andet mere eller mindre ligegyldigt, og så skynde sig hjem fordi der skal spises madpakker og soves lur. - Typisk vil en tur ligge i tidsrummet 9-11 for børn i den alder, og så skal man altså nærmest være nabo med zoologisk have for at det ikke bliver enormt stressende for sådan et lille barn.

I vores vuggestue har de en stor legeplads, en lille "skov" og et stort åbent naturområde hvor de kan løbe op og ned ad bakker. Med andre ord passes børnene i et område der er skabt til netop deres aldersgruppe og med de behov de altså har når de er under 3 år gamle.

Vores ældste søn gik i samme vuggestue, han er ikke præmaturbarn, men et meget åbent og udadvendt barn der altid har været meget aktivt og nydt godt af mange aktiviteter. Ikke desto mindre ville jeg heller aldrig have set det som noget positivt hvis han blev taget med i fx zoologisk have som 2 årig.

Jeg mener ærlig og redeligt at børn i den alder har nogle helt basale behov som skal dækkes når de er i pasning og det kan man ikke hvis man slæber dem med alle mulige steder hen. Desuden vil jeg vove at påstå at en 2 årig har mindst lige så stor glæde og førnøjelse af at se en mariehøne tæt på som af at se en elefant på afstand.

Jeg tror i bund og grund at det eneste jeg rigtigt er enig med dig i, er at en DP med 30 års erfaring ved mere end en nyuddannet 18 årig - men der er det jo så heldigt at den nuyddannede 18 årige aldrig står alene med alle børnene, men derimod har en hel gruppe af veluddannede pædagoger som hun kan spare med. DP'en med 30 års erfaring vil derimod være mere alene og mindre tilbøjelig til at tage "småting2 op til diskussion i personalegruppen.

Anmeld

9. februar 2011

Lou87

lillepuller skriver:

Jeg vil gerne hører om hvad der er bedst for ens barn. Skal min søn starte i vuggestue eller dagpleje?

Hvad er fordele og ulemper for vuggestue og dagpleje ? og hvad er priserne .

Hvordan udvikles ens barn forskelligt.

Nu ved jeg ikk om andre har skrevet det samme..
Men jeg vil sige jeg tror du selv skal tage beslutningen
Fordi der er fordele og ulemper ved det hele jo!

Kan blot sige hvis du vælger en dagpleje skal du passe på med om det er kommunel eller privat.. Kommunel er der fast gæstedagpleje hvis DP-mor blir syg.. Det er ikke alle private DP der har det! Nogen har dog feks deres mor eller mand der også passer hvis de selv bliver syge.. Ligeledes er det ikke altid det er uddannet personale/plejer i en privat.

Jeg har endnu ikk min pige i pasning nu, er på barsel til sommer..
Men jeg ved med mig selv at jeg skal have hende i DP og ikke vuggestue - det er bare for stort! Så må hun hellere få lov og komme i børnehave med en masse børn når hun er større og selv kan gå, sige fra osv..
Jeg har tillige med valgt en privat DP da det er billigere end de kommunelle - men det er fordi jeg ved min mor eller svigermor er hjemme til og ku passe hvis hun er syg

Bedste råd - mærk efter inde i dig selv hva du sys dit barn skal.
Held og lykke

Anmeld

9. februar 2011

Livsmor

Her har vi valgt DP, og er meget glade for vores. Ved evt. ferie og sygdom, har man her 1 fast afløser og er der booket op, så kommer de til en fra deres egen legestuegruppe. Vores har på 2 år, været i reserve hos 5 forskellige. Og havde vi valgt at faholde ferie samtidig med vores DP, kunne hun ha´ nøjes med at være hos 3. Så det syntes jeg bestemt ikke er slemt.

Hvis du bliver tilbudt en DP, så tag ud og snak med hende. Passer kemien ikke, så kan man sagtens sige nej tak, og få tilbudt en anden.

Anmeld

9. februar 2011

wamse

Jeg har hft mine 3 børn i dp, og de har haft 3 forskellige, men dejlig vidunderlige dp´ere, som har holdt så meget af børnene. Men dagplejens helt store minus er dens såbarhed overfor sygdom. Her har nogle kommuner dog valgt, at oprette gæstehuse, som en slags mini institution for de børn, hvis dp er syg eller fraværrende af anden grund. Dvs. at så er det kun 1 sted de er i gæstedagpleje

Men set i bagklogskabens klare skær, så tror jeg at min datter ville have haft bedst af en vuggestue, for hende var det rigtig slemt at komme ud til fremmede gæstedagplejere, og hun var så ulykkelig hver gang, så det endte med jeg brugte mine feriefridage, hver gang hun skulle have været i gæstedp.

Hun havde dog en dp, som var så kærlig og omsorgsfuld, så hende ville jeg heller ikke have undværet. Hun var også uddannet pædagog, så havde god fokus på udviklingen hos børnene.

Anmeld

9. februar 2011

ChatH

Thalia skriver:

Vi har købt hus i en landsby hvor der ikke er vuggestue, så vælger vi at få flere børn er der ikke andre muligheder end DP. Heldigvis har vi fleksible jobs, så vi vil have mulighed for at beholde børn hjemme hvis de skal i gæstedagpleje eller på ture der går ud over hvad vi mener er i orden.

I bund og grund så mener jeg faktisk at 2 årige kan gå i zoologisk have med deres forældre. Vi har lagt stor vægt på at vores børn bliver passet steder hvor  på stabilitet i hverdagen er en høj prioritet, og vores vuggestue er heldigvis kun på tur med dem 2-3 gange om året.

Jeg synes ærlig talt det er smadder synd for de børn der kun lige når at få støvler og jakker af når de ankommer om morgenen, for straks derefter at få det hele på igen, skynde sig ud på tur for at se et eller andet mere eller mindre ligegyldigt, og så skynde sig hjem fordi der skal spises madpakker og soves lur. - Typisk vil en tur ligge i tidsrummet 9-11 for børn i den alder, og så skal man altså nærmest være nabo med zoologisk have for at det ikke bliver enormt stressende for sådan et lille barn.

I vores vuggestue har de en stor legeplads, en lille "skov" og et stort åbent naturområde hvor de kan løbe op og ned ad bakker. Med andre ord passes børnene i et område der er skabt til netop deres aldersgruppe og med de behov de altså har når de er under 3 år gamle.

Vores ældste søn gik i samme vuggestue, han er ikke præmaturbarn, men et meget åbent og udadvendt barn der altid har været meget aktivt og nydt godt af mange aktiviteter. Ikke desto mindre ville jeg heller aldrig have set det som noget positivt hvis han blev taget med i fx zoologisk have som 2 årig.

Jeg mener ærlig og redeligt at børn i den alder har nogle helt basale behov som skal dækkes når de er i pasning og det kan man ikke hvis man slæber dem med alle mulige steder hen. Desuden vil jeg vove at påstå at en 2 årig har mindst lige så stor glæde og førnøjelse af at se en mariehøne tæt på som af at se en elefant på afstand.

Jeg tror i bund og grund at det eneste jeg rigtigt er enig med dig i, er at en DP med 30 års erfaring ved mere end en nyuddannet 18 årig - men der er det jo så heldigt at den nuyddannede 18 årige aldrig står alene med alle børnene, men derimod har en hel gruppe af veluddannede pædagoger som hun kan spare med. DP'en med 30 års erfaring vil derimod være mere alene og mindre tilbøjelig til at tage "småting2 op til diskussion i personalegruppen.

Har du haft din store dreng i dp eller hvad bygger du dine svar ud fra?? for det scenarie du beskriver ligger langt fra min hverdag som dagplejemor og som jeg har skrevet bygger dp og vuggestue på nøjagtige de samme normer og krav! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.