børn og medicin?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2011

helora

SussieThyssen skriver:

Jeg har altid brugt børnepanodil til mine ved normale forhold altså tænder, til ørepine efter lægebesøg, ved forkølelse eller virus, men aldrig om dagen, kun til natten, så feberen kunne falde lidt og troldene kunne få en bedre søvn.
Ikke at jeg har fyldt i dem i tide og utide, men det har altid været på lager.
Vores læger har vurderet at vi er ansvarsfulde forældre, der selv kan dossere og vurdere fornuftigt, og det er de fleste jo heldigvis.

Selvfølgelig skal man ikke hælde panodil i barnet hvis det bare er almindeligt snottet med 38.3, men hvis feberen ved en kraftig forkølelse er oppe på 39, så har jeg givet det, men som sagt altid KUN til natten.
Derudover har jeg altid antibiotika i huset, fordi min søn er kronisk syg, og jeg vurderer selv hvornår han skal have en kur.
Men igen..det er fordi lægen vurderer at jeg selv kan tage ansvaret for det.
Derudover får han både panodil og ipren visse dage, fordi han lider af vokseværk og hans bruskplader i knæ og ankler er for tynde pga af det astmamedicin med binyrebark hormon han har fået siden han var helt lille.
Så der er dage hvor han har smerter, og har svært ved at gå.
Igen vurderer jeg hvornår han skal have det, efter samråd med lægen.

Men jeg vil alligevel til dels give dig ret.
Man skal ikke bare stoppe medicin i små børn, men man behøver heller ikke ringe til lægen, hvis man føler sig sikker på at barnet vil have fordel ved at få lidt panodil pga af de før nævnte småsygdomme.

Kærligst
Sussie

Det er nøjagtig den måde vi bruger panodil på. Hvis det betyder, at de kan få en god søvn, så mener jeg klart, at det er det bedste for dem.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2011

SussieThyssen

Alberts/ skriver:

du har jo så også på en måde lægen over(:

men jeg har ikk børnepanodier l hjemme da jeg ikk mener det er mega nødvendig self hvis min søn SKULLE have det så skulle jeg nok hente noget. men fordi han får tænder mener jeg ikk er nødvendig,

Nu er der jo også nogle børn, der er meget hårdt ramt ved tænder, og der kan de være rare at have.
Tænker med gru på, da min den ældste fik tænder..hun havde ondt helt ned i halsen og i ørerne, så hun kunne næsten ikke synke.
Havde hende naturligvis til lægen dengang og han sagde, at jeg skulle give hende børnemagnyl, som det hed dengang (havde nær aldrig fået det i hende..de skulle knuses og gives med ske)
Så da nr 2 og 3 trak sammen til bisserne havde jeg klog af skade, dem hjemme, og der var stikpillerne så komemt frem...jubiii! 

Anmeld

4. februar 2011

Ni-ko-li-ne

børn er forskellige.... nogle er meget syge nogle er ikke.... nogle får mange smerter andre gør ikke

jeg ser intet galt i at give mit barn panodil hvis hun har haft MØB og ikke kan sove eller finde ro pga. smerte. Hvorfor skulle jeg ikke hjælpe hende når jeg kan?

hvis jeg selv er syg tager jeg også en eller to panodiler, men så tager jeg heller ikke på job. man er trods alt stadig syg... jeg kunne heller aldrig drømme om at give mit barn panodil for at gøre det muligt at sende hende afsted i daginstitution.

man skal ikke kaste om sig med panodil til højre og venstre, men der er heller ingen grund til ikke at benytte det hvis barnet virkelig har det skidt og det ville hjælpe... den eneste gang jeg har givet det med det formål kun at slå feberen ned, var da hun var 6 mdr og temp var ved at stige over 40,5...

Anmeld

4. februar 2011

Alberts/

Henri84 skriver:

Vi giver ALDRIG panodil kun pga. feber, og vi giver heller ikke panodil medmindre vi ved hvad der er galt
Og dog, Alberte sover meget dårligt, og her har vi et par nætter forsøgt med panodil (fordi vi har tænkt på om det kunne være ørerne, storebror er ørebarn), men det havde ingen effekt.. Men et sygt barn med høj feber uden jeg ved hvad der er galt får IKKE panodil..

nemlig(:

Anmeld

4. februar 2011

Alberts/

SussieThyssen skriver:

Nu er der jo også nogle børn, der er meget hårdt ramt ved tænder, og der kan de være rare at have.
Tænker med gru på, da min den ældste fik tænder..hun havde ondt helt ned i halsen og i ørerne, så hun kunne næsten ikke synke.
Havde hende naturligvis til lægen dengang og han sagde, at jeg skulle give hende børnemagnyl, som det hed dengang (havde nær aldrig fået det i hende..de skulle knuses og gives med ske)
Så da nr 2 og 3 trak sammen til bisserne havde jeg klog af skade, dem hjemme, og der var stikpillerne så komemt frem...jubiii! 

ja okay så forstår jeg godt(:

Anmeld

4. februar 2011

Muffinmus

Ej jeg ringer sgu ikke til lægen hvis mine børn trænger ti at slå feber ned, det er spild af længes tid og som voksen synes jeg at jeg udemærket er i stand til at bedømme sådan nogel ting selv...det skal mine læge da overhovedet ikke belemres med, JEG er moderen, ikke lægen.

Anmeld

4. februar 2011

wamse

MariaE skriver:

Ej jeg ringer sgu ikke til lægen hvis mine børn trænger ti at slå feber ned, det er spild af længes tid og som voksen synes jeg at jeg udemærket er i stand til at bedømme sådan nogel ting selv...det skal mine læge da overhovedet ikke belemres med, JEG er moderen, ikke lægen.

Præcis som jeg har det

Anmeld

4. februar 2011

Mumto3

SussieThyssen skriver:

Jeg har altid brugt børnepanodil til mine ved normale forhold altså tænder, til ørepine efter lægebesøg, ved forkølelse eller virus, men aldrig om dagen, kun til natten, så feberen kunne falde lidt og troldene kunne få en bedre søvn.
Ikke at jeg har fyldt i dem i tide og utide, men det har altid været på lager.
Vores læger har vurderet at vi er ansvarsfulde forældre, der selv kan dossere og vurdere fornuftigt, og det er de fleste jo heldigvis.

Selvfølgelig skal man ikke hælde panodil i barnet hvis det bare er almindeligt snottet med 38.3, men hvis feberen ved en kraftig forkølelse er oppe på 39, så har jeg givet det, men som sagt altid KUN til natten.
Derudover har jeg altid antibiotika i huset, fordi min søn er kronisk syg, og jeg vurderer selv hvornår han skal have en kur.
Men igen..det er fordi lægen vurderer at jeg selv kan tage ansvaret for det.
Derudover får han både panodil og ipren visse dage, fordi han lider af vokseværk og hans bruskplader i knæ og ankler er for tynde pga af det astmamedicin med binyrebark hormon han har fået siden han var helt lille.
Så der er dage hvor han har smerter, og har svært ved at gå.
Igen vurderer jeg hvornår han skal have det, efter samråd med lægen.

Men jeg vil alligevel til dels give dig ret.
Man skal ikke bare stoppe medicin i små børn, men man behøver heller ikke ringe til lægen, hvis man føler sig sikker på at barnet vil have fordel ved at få lidt panodil pga af de før nævnte småsygdomme.

Kærligst
Sussie

Hvordan kan du vurdere om der skal give antibiotika??? Der skal jo en dyrkning til hos en læge, før man kan se om den er en virus eller om det er bakterier der skal slås ned med antibiotika. -og hvor har du det fra? Det er jo receptpligtigt, og man får aldrig mere end man skal bruge.

Jeg ved godt at der er nogen der holder op med at spise deres antibiotika når de er 'raske' i stedet for at spise kuren færdig, og så har en en sjat tilbage til en anden gang, problemet er bare at det er ligepræcis den omgang med antibiotika der udvikler sygedomme som halsbetændelse og lungbetændelse som er resistente mod antibiotika og som man derfor IKKE har noget lægemiddel imod. Det er jo derfor lægerne gør (eller bør gøre) meget ud af at forklare deres patienter at de SKAL spise pakken op! (Det kræver en væsentlig længere forklaring end jeg har givet her, men du kender måske selv sammenhængen og er der ikke nogen grund til jeg forklare stolpe op og stolpe ned)

Anmeld

4. februar 2011

SussieThyssen

Mumto3 skriver:

Hvordan kan du vurdere om der skal give antibiotika??? Der skal jo en dyrkning til hos en læge, før man kan se om den er en virus eller om det er bakterier der skal slås ned med antibiotika. -og hvor har du det fra? Det er jo receptpligtigt, og man får aldrig mere end man skal bruge.

Jeg ved godt at der er nogen der holder op med at spise deres antibiotika når de er 'raske' i stedet for at spise kuren færdig, og så har en en sjat tilbage til en anden gang, problemet er bare at det er ligepræcis den omgang med antibiotika der udvikler sygedomme som halsbetændelse og lungbetændelse som er resistente mod antibiotika og som man derfor IKKE har noget lægemiddel imod. Det er jo derfor lægerne gør (eller bør gøre) meget ud af at forklare deres patienter at de SKAL spise pakken op! (Det kræver en væsentlig længere forklaring end jeg har givet her, men du kender måske selv sammenhængen og er der ikke nogen grund til jeg forklare stolpe op og stolpe ned)

Det gør jeg..så bare rolig.

Grunden til at jeg har det liggende er at min søn har forsnævret luftrør og ved forkølelser kan han i løbet af få timer udvikle en lungebetændelse, som omgående skal stoppes.
Med den sygdom han lider af, forbygger man hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Han får ikke penicillin men antibiotika i form af Citromax, som booster hans emunforsvar og hjælper hans krop til at bekæmpe infektionen under opsejling.
Takket være at vores læge selv overtog behandlingen af ham, har vi siden han var 3 år ikke haft en eneste indlæggelse, og efterhånden som årene er gået, er han heldigvis næsten vokset fra lungebetændelserne, så vi slipper med en enkelt omgang eller to om året. Faktisk er det halvandet år siden sidst
Og dem kan vi så stoppe i opløbet, fordi jeg kender symptomerne og ved lige så godt som vores læge, hvordan de skal behandles.

Men du helt ret.
Folk er desværre ofte slemme til ikke at gennemføre kurerne, og det er derfor vi har alle de forbistrede resistente bakterier.
Det gør det heller ikke bedre, at man i landbruget bare giver et skud penicillin til grisene..det bliver bakterierne også resistente af

Anmeld

4. februar 2011

skønneunger

Min ældste dreng på 8 år fik først brug for en panodil ved 6-7 års alderen og der ringede jeg altså ikke til lægen, der gav jeg ham en kvart panodil knust i noget saftevand.

Min yngste på 2 1/2 blev syg (Møb) første gang da han var ca 4 måneder og skulle have pencilin og noget flydende bricanyl, efterfølgende har han fået astmatisk bronkitis og har haft nemt ved at blive syg, men jeg vurderer altså selv hvornår vi starter op på hans astma medicin og efter 1-2 ugers tid stopper jeg stille og roligt med det igen, og det har virket hver gang og min læge har selv sagt at det var helt rigtigt det jeg gjorde.

så jo mange ting syntes jeg ikke man behøver at tage lægens tid for, man skal sevfølgelig heller ikke "overfodre" sine børn med medicin, alt med måde og så vær ikke bange for at tro lidt på sig selv og sine instinkter omkring sit barns helbred.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.