Mere end hver anden dansker er for fed...!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. januar 2011

Mi

Znuzke skriver:

Pt. kører jeg en stram madøkonomi herhjemme. Jeg har fundet ud af at vi sagtens kan leve billigere end de 8.000 vi sætter af til mad pr. md., men det betyder så også at jeg skærer i fx. grov pasta og ris, og jeg køber mindre frugt og grønt. Jeg ville gerne gøre noget ved min vægt, men det bliver ikke mens jeg er på dagpenge - det er simpelthen for dyrt.

Jeg tror ikke det ville ændre så meget at sætte prisen op på de usunde ting, men det ville betyde en markant ændring hvis man sætter prisen ned på frugt og grønt.

Jeg tror at man skal have kost og ernæring på skemaet i skolen, sammen med boder på skolerne som tilbyder sund kost.

Og så tror jeg da også at den markante stigning i psykiske sygdomme (eller tilstande) som fx. stress og depressioner har noget at sige i forhold til vægtproblemerne, da mange jo netop tyer til maden når de ikke har det godt. Det kender jeg jo kun alt for godt fra mig selv.

Jeg skal også tænke meget over vores madbudget, da vi lever på min mands løn, og jeg syntes ikke at det er dyrt at handle sundt ind. Kål får man nærmest smidt i nakken, hvorimod slik og chips er rigtig dyrt. Groft brød er ikke så meget dyrere end hvidt brød, og så er de der ovnpomfritter både usunde og dyre, men kartoffler er jo egentlig ikke dyre. Der hvor jeg sparer er ved at skære lidt ned på kødet, og så køber jeg ikke lige vandmeloner eller vindruer lige nu. Derimod syntes jeg at det er dyrt, hvis jeg lige vil forkæle mig selv med slik  og det vil jeg ellers meget gerne. Jeg nøjes med resterne fra den sidste tysklandstur

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2011

M&F&C

WHAT TO DO!??!?!

Hjælp til selvhjælp - but hooooow?!

Altså - nu er jeg en af dem der har plads i budgettet til at smide de godt 250,- kr. om måneden det koster at være medlem af et fitness center - men det er jo ikke alle der har det, og så bliver det et spørgsmål om prioritering, eller total udelukkelse af brug af den mulighed.

Umiddelbart kan staten jo ikke spytte penge i hvad som helst - og hvornår og for hvem skal det være gratis at træne?

Nej, jeg tænker måske at ressourcerne skal bruges til at danne grupper af overvægtige, der kan bakke hinanden op. Ligesom mødregrupper. Og så ligesom, at der til mødregrupper høre en SP, så kunne man til have en diætist, der med jævne mellemrum kom og tjekkede op på disse overvægtige. Så får dem, der ikke måske har kræfterne til at tage kampen op, mod de overflødige kilo, både opbakning og andre end dem selv, at stå til regnskab for.

Jeg kender godt følelsen af, ikke at have mod til bare at møde op og træne alene - følelsen af at alle kigger, fordi man har ekstra kilo på hofterne .... så jeg har i den grad benyttet mig af at tage en veninde i hånden og så afsted! Men nu har jeg fundet melodien sammen med min træning, og GLÆDER mig til at komme afsted om morgenen Jeg er gået fra ugidelig til næsten ikke at kunne undvære det

Anmeld

27. januar 2011

eElak

MarianneSonne skriver:

Jeg er egentlig meget enig i meget af det du skriver, men lige i forhold til det med at det er dyrer at købe usundt som sundt er jeg ikke enig i. I forhold til fedtprocent i kød er det rigtigt, men en pose haribo koster det samme som en pose æbler. Det er billigere at lave sundt mad hjemme som at købe junkfood. Vand er næsten gratis, det er cola ikke. Hvis man spiser årstidens frugt og grønt og kan undvære granatæbler og honningmeloner, så er det faktisk ikke så dyrt. Havregryn er billige, det er kellogsprodukterne ikke. Det er gratis at tage trapperne og gå en tur. Der ligger et stort personligt ansvar i at skabe en sund livsstil, og det er muligt, selvom man ikke har mange penge på lommen. At det så er skide svært, det er noget andet

Marianne

www.stjerneleg.dk

jeg læser hvad du skriver.. 

Men nu mente jeg direkte sammenligninger... altså.. 

lavt fedtprocent < højere fedtprocent

junkfood/mc D < sundt madsted, med ordentlig mad

cola < smoothie

frysekartofler < almindelige grøntsager

Men ja - jeg er enig i at det da klart er billigere selv at lave maden end at købe junkfood, og at det er billigere med vand i hanen end cola.. 

Men haribo og æbler... hvis det er fordi at folk ville slikke, så er det ikke altid at æbler hjælper - selvom de smager godt... ;-)

morgenmadsprodukter... 

De fedtfattige af dem (ja de findes) er også dyrere end de sukkerfyldte.... 
det var den direkte sammenligning igen. ;-)

synes dog det er fantastisk at skummetmælk er billigere end sødmælk ;-)

Som jeg også nævner, så er det jo mest af alt følelserne som fører til overvægt... Og når man er sådan et sted i livet, så er det langt fra sikkert at man har overskuddet til at bare gå en tur... eller tage i fitnesscenter for den sags skyld.  

Der er pointen - ligesom tidligere at man kan sætte tingene ned så tosset man vil, men hvis følelserne og overskuddet ikke er med, så er de andre tiltag ikke meget værd for den overvægtige.. Det handler om vilje, motivation og en generel kulturændring ;-) 

Anmeld

27. januar 2011

ekzunz

MarianneSonne skriver:

Jeg skal også tænke meget over vores madbudget, da vi lever på min mands løn, og jeg syntes ikke at det er dyrt at handle sundt ind. Kål får man nærmest smidt i nakken, hvorimod slik og chips er rigtig dyrt. Groft brød er ikke så meget dyrere end hvidt brød, og så er de der ovnpomfritter både usunde og dyre, men kartoffler er jo egentlig ikke dyre. Der hvor jeg sparer er ved at skære lidt ned på kødet, og så køber jeg ikke lige vandmeloner eller vindruer lige nu. Derimod syntes jeg at det er dyrt, hvis jeg lige vil forkæle mig selv med slik  og det vil jeg ellers meget gerne. Jeg nøjes med resterne fra den sidste tysklandstur

Marianne

www.stjerneleg.dk

Vi har også droppet de frosne kartofler (næsten) vi skal jo bruge 3-4 poser før der er mad nok, og så er det altså alt for dyrt. Det eneste brød jeg køber er rugbrød, resten bager jeg selv. Det er alt for dyrt at købe morgenbrød, så der bager jeg koldthævede grovboller i weekenden.

Vi spiser også mange honningmeloner pt, altså vi prøver at købe efter årstiden, men jeg synes det er vanvittig dyrt. Men det er jo igen fordi vi er så mange.

Og så spiser vi også rigtig meget hakket kød. Det bliver lidt trivielt, men igen, vi bruger ca. 1 kg. kød pr måltid, så vi bliver nødt til at vælge de billigere alternativer. Jeg går efter tilbud og fylder fryseren op når vores lokalebrugs har hakket ko til 30 kg. pr. kg (8-12%) osv.....

Madmæssigt er vi 5 voksne og 2 børn....

Anmeld

27. januar 2011

Mi

Jeg kom lige i tanke om at der for et par uger siden var et indslag i nyhederne om to projekter for overvægtige børn som havde stor succes. Det handlede om at børnene og deres forældre blev fulgt tæt af sundhedspersonale og fik hjælp til kost og motion.

Jeg tror vi skal focusere på børnene og ikke være så bange for at konfrontere forældrene med at deres børn er overvægtige. Ikke dunke dem i hovedet, men tilbyde vejledning, information og inspiration. I vores naboby har svømmeklubben fx et hold for overvægtige børn, og tror da at det fx kunne være et tilbud til nogle børn. Det må ikke være sjov at være den tunge og måske klodsede på håndboldholdet eller til gymnastik, så hellere være sammen med børn som har samme vilkår som en selv.

Marianne

Anmeld

27. januar 2011

Mi

Znuzke skriver:

Vi har også droppet de frosne kartofler (næsten) vi skal jo bruge 3-4 poser før der er mad nok, og så er det altså alt for dyrt. Det eneste brød jeg køber er rugbrød, resten bager jeg selv. Det er alt for dyrt at købe morgenbrød, så der bager jeg koldthævede grovboller i weekenden.

Vi spiser også mange honningmeloner pt, altså vi prøver at købe efter årstiden, men jeg synes det er vanvittig dyrt. Men det er jo igen fordi vi er så mange.

Og så spiser vi også rigtig meget hakket kød. Det bliver lidt trivielt, men igen, vi bruger ca. 1 kg. kød pr måltid, så vi bliver nødt til at vælge de billigere alternativer. Jeg går efter tilbud og fylder fryseren op når vores lokalebrugs har hakket ko til 30 kg. pr. kg (8-12%) osv.....

Madmæssigt er vi 5 voksne og 2 børn....

Det er også mange munde at mætte

Vi gør det samme. Jeg bager også rugbrød, det er helt vild nemt, smager fantastisk og så koster lidt over 2 kg brød kun ca 15kr.

Min kummefryser er også fyldt op med gode tilbud. Jeg kunne godt tænkte mig at spare lidt på pålægget, så hvis du har nogle gode forslag til billigt pålæg, så sig endelig til. Køber i forvejen discount, men overvejer at lave det selv

Anmeld

27. januar 2011

Mi

KaLee skriver:

jeg læser hvad du skriver.. 

Men nu mente jeg direkte sammenligninger... altså.. 

lavt fedtprocent < højere fedtprocent

junkfood/mc D < sundt madsted, med ordentlig mad

cola < smoothie

frysekartofler < almindelige grøntsager

Men ja - jeg er enig i at det da klart er billigere selv at lave maden end at købe junkfood, og at det er billigere med vand i hanen end cola.. 

Men haribo og æbler... hvis det er fordi at folk ville slikke, så er det ikke altid at æbler hjælper - selvom de smager godt... ;-)

morgenmadsprodukter... 

De fedtfattige af dem (ja de findes) er også dyrere end de sukkerfyldte.... 
det var den direkte sammenligning igen. ;-)

synes dog det er fantastisk at skummetmælk er billigere end sødmælk ;-)

Som jeg også nævner, så er det jo mest af alt følelserne som fører til overvægt... Og når man er sådan et sted i livet, så er det langt fra sikkert at man har overskuddet til at bare gå en tur... eller tage i fitnesscenter for den sags skyld.  

Der er pointen - ligesom tidligere at man kan sætte tingene ned så tosset man vil, men hvis følelserne og overskuddet ikke er med, så er de andre tiltag ikke meget værd for den overvægtige.. Det handler om vilje, motivation og en generel kulturændring ;-) 

OK - så forstår jeg. Jeg syntes bare at det er ærgeligt hvis folk ikke syntes at de har råd til at leve sundt, for det mener jeg at alle har.

Men det er da fuldstændig rigtigt at overvægt ikke handler om økonomi, men afhængighed, vaner og følelser. Derfor er problemet ikke løst ved at ændre priserne. Tror nu alligevel at hvis frugt blev meget billigere og sukkerholdige produkter blev meget dyrere, så ville man se at nogle ændrede deres vaner. Men der løser ikke problemet alene, og der skal masive prisændringer til før det nytter noget.

Anmeld

27. januar 2011

eElak

Men det er da fuldstændig rigtigt at overvægt ikke handler om økonomi, men afhængighed, vaner og følelser. Derfor er problemet ikke løst ved at ændre priserne. Tror nu alligevel at hvis frugt blev meget billigere og sukkerholdige produkter blev meget dyrere, så ville man se at nogle ændrede deres vaner. Men der løser ikke problemet alene, og der skal masive prisændringer til før det nytter noget.

præcis.... 

Det er ligesom med rygning, men det er jo en helt anden snak.. 

Men sjovt nok, så hænger usunde madvaner tit sammen med rygning... 

og sådanne tendenser huserer mere i den del af befolkningen som har en lav indkomst i forhold til dem som tjener mere.. 

Anmeld

27. januar 2011

Mi

KaLee skriver:

præcis.... 

Det er ligesom med rygning, men det er jo en helt anden snak.. 

Men sjovt nok, så hænger usunde madvaner tit sammen med rygning... 

og sådanne tendenser huserer mere i den del af befolkningen som har en lav indkomst i forhold til dem som tjener mere.. 

Ja rygning er jo et helt andet emne, som vi vist har været igennem

Anmeld

27. januar 2011

eElak

MarianneSonne skriver:

Ja rygning er jo et helt andet emne, som vi vist har været igennem

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.