Nu har jeg funderet lidt over hvorfor så mange bliver overvægtige.
Her er min historie til hvorfor jeg er overvægtig:
Jeg høre selv til den klasse der heder Overvægtig. Mit BMI tal ligger på 28.3 overvægtige er fra 25.0 til 29.9.
Før min graviditet var jeg normal vægt med et BMI på 24.6. Normal vægt er med BMI 18.5 til 24.9. Så måske lige på grænsen.
Da jeg mødte min mand for 4½år siden dyrkede jeg meget motion, cyklede 18 km om dagen frem og tilbage til skole og spiste som jeg gør idag. Mit BMI dengang var 17.6 dvs undervægtig eller på grænsen.
Da jeg begyndte at komme kærester med min nuværende mand, begyndte jeg at tage på lige så snart vi flyttede sammen, det hænger nok sammen med at han kommer fra en familie med bøffer og kartofler på menuen til hverdag, hvor jeg før spiste meget grønt og meget lidt gris og oksekød. Jeg lærte hurtig at lave den mad han kunne lide, og ja jeg elsker selv bøf og kartofler med sovs.
og de dage vi ikke spiste den slags mad stod den på fast food, når man lige flytter hjemmefra skal alt jo prøves, og idag ved jeg hvorfor det ikke er sundt, hverken for økonomien eller for fedtet på kroppen.
De kilo man tager på er ikke til at komme af med, når man får fast arbejde og ikke er så fleksibel med hensyn til at få dyrket den motion der faktisk er nødvendig for at holde vægten.
Da jeg blev gravid to jeg 10kg på inden for de første 20 uger, og det er en kamp for mig at komme ud og gå, da min ryg plager mig meget i øjeblikket.
Det der er sjovest er at man tager på selvom man aldrig har penge, har man ikke penge har man ikke overskud til at købe forkellig sundt mad, man køber bare de lette løsninger og spiser usundt og tager mere på, selvom det er dyrer i længden. Men man har til tider brug for de lette løsninger når det hele presser på.
Noget der kunne hjælpe mig med vægten tror jeg at blive gjort mere opmærksom på hvad der er sundt da det mange gange er det usunde der er nemmest.
Men det er et svært emne... Og jeg ved at min vægt betyder meget for hvordan jeg har det inden i. Er sikker på det er på den måde for mange's vedkommende.
Jeg har taget 30 kg på i løbet af 4 år, og jeg er ked af at det er så uoverskueligt at se hvordan man kommer af med dem.
Hvad jeg ville sige med mit svar aner jeg ikke.... men måske mit eksempel viser hvilke faktore der spiller ind i det problem der er kommet med overvægt.
-Skovrup