Mere end hver anden dansker er for fed...!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. januar 2011

Aves.

B&J skriver:

Min mor har selv tabt sig 35kg og ser mega dejlig ud og det har hun ikke lært noget af desværre og tror ikke nogle gang hjælpe hende... det gør skide ondt inden i for min søster tager mere og mere på og det rammer en men jeg kan ikke gøre noget jeg er ikke min mor og folk og min søsters ungdomsskole hjælper min søster men hjælper ikke hun får hvad hun vil have når hun kommer hjem.. det er ikke altid lige nemt, og bliver mere svært når man er glad for mad og man bare skal lære det er det og det og det du skal spise

Åhh...det må være frustrerende...inden jeg tabte mig havde jeg to gange tabt mig og taget hele skidtet på igen, det er virkelig noget med at arbejde med sig selv og så ellers være skide stædig og holde den sunde stil..men det er jo langt fra nemt, desværre...til tider hader jeg det og har bare lyst til at æde mig tyk og fed..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2011

Aves.

Znuzke skriver:

Pt. kører jeg en stram madøkonomi herhjemme. Jeg har fundet ud af at vi sagtens kan leve billigere end de 8.000 vi sætter af til mad pr. md., men det betyder så også at jeg skærer i fx. grov pasta og ris, og jeg køber mindre frugt og grønt. Jeg ville gerne gøre noget ved min vægt, men det bliver ikke mens jeg er på dagpenge - det er simpelthen for dyrt.

Jeg tror ikke det ville ændre så meget at sætte prisen op på de usunde ting, men det ville betyde en markant ændring hvis man sætter prisen ned på frugt og grønt.

Jeg tror at man skal have kost og ernæring på skemaet i skolen, sammen med boder på skolerne som tilbyder sund kost.

Og så tror jeg da også at den markante stigning i psykiske sygdomme (eller tilstande) som fx. stress og depressioner har noget at sige i forhold til vægtproblemerne, da mange jo netop tyer til maden når de ikke har det godt. Det kender jeg jo kun alt for godt fra mig selv.

Meget enig...fedmen er et symptom og det er ikke symptomet der skal fokus på men problemet som jeg tror du har fat i...

Anmeld

27. januar 2011

Lillefe

Znuzke skriver:

Pt. kører jeg en stram madøkonomi herhjemme. Jeg har fundet ud af at vi sagtens kan leve billigere end de 8.000 vi sætter af til mad pr. md., men det betyder så også at jeg skærer i fx. grov pasta og ris, og jeg køber mindre frugt og grønt. Jeg ville gerne gøre noget ved min vægt, men det bliver ikke mens jeg er på dagpenge - det er simpelthen for dyrt.

Jeg tror ikke det ville ændre så meget at sætte prisen op på de usunde ting, men det ville betyde en markant ændring hvis man sætter prisen ned på frugt og grønt.

Jeg tror at man skal have kost og ernæring på skemaet i skolen, sammen med boder på skolerne som tilbyder sund kost.

Og så tror jeg da også at den markante stigning i psykiske sygdomme (eller tilstande) som fx. stress og depressioner har noget at sige i forhold til vægtproblemerne, da mange jo netop tyer til maden når de ikke har det godt. Det kender jeg jo kun alt for godt fra mig selv.

ja enig de skal sætte prisen på det sunde ned!

Anmeld

27. januar 2011

Fenja09

Eva. skriver:

hvor er det bare en ærgerlig udvikling...

Noget må der gøres, men hvad..? hvad tænker I der kan hjælpe på det og hvorfor mon vi bliver tykkere og tykkere....?

Alle skoler bør sørge for sund mad i kantinen - så børnene ikke bare kan trække en cola og en Marsbar i en automat. Det samme med arbejdspladser.

Man kunne også ligge motion ind dagligt på arbejdspladser, skoler osv. Så det bliver en del af hverdagen for alle.

Togstationer kunne også placeres længere væk fra byen, så det er mere tiltrækkende at tage cyklen. Bompenge ville nok holde en del billister fra at tage bilen - så kunne det være at flere ville cykle og ikke kun når det er solskinsvejr

Har læst mig til at de fleste fede danskere har en lav uddannelse, så måske skulle man starte der. Sørge for at flere får en længere og god uddannelse, så de har flere penge at gøre med.

Vi vil aldrig komme af med fedme, uanset hvad vi gør - men vi kan begrænse problemet.

I Singapore kører de totalitær ordninger dvs. præmier til børn der tabte sig og reprimander til børn og deres forældre hvis de havde taget på og så fik skolerne økonomisk straf hvis de ikke nåede deres mål. Det virkede med succes, men det ville aldrig blive godkendt eller accepteret i DK ( synes også selv at det er ekstremt).

Der har også været forslag om herhjemme, at alle folk med en BMI over 30 skulle betale mere i skat...heller ikke et tiltag, som ville blive godkendt.

Men hvis man sørgede for at det ikke er så nemt at få adgang til fed mad - tankstationer, landevejsgrillbarer osv, men indsatte motion i skole og på arbejdsplads og så sørge for, at de fleste får en god og solid uddannelse, ville problemet nok blive mindsket

Ps. der er stor forskel på overvægt og fedme, bare lige en lille tilføjelse

Anmeld

27. januar 2011

B&J

Eva. skriver:

Åhh...det må være frustrerende...inden jeg tabte mig havde jeg to gange tabt mig og taget hele skidtet på igen, det er virkelig noget med at arbejde med sig selv og så ellers være skide stædig og holde den sunde stil..men det er jo langt fra nemt, desværre...til tider hader jeg det og har bare lyst til at æde mig tyk og fed..

Nemlig det er sådan man har det men heldig vis har jeg kunne holde mit og hvis jeg virkelig er lækker sulten tager jeg 2-5 vingummie også er den lige lagt men efter jeg er begyndt i motion center sikke en energi jeg kan have og er næsten aldrig sur mere og har et kæmpe overskud utroligt nok selv om jeg har knoklet helt vildt... det er fantastisk man kan have det sådan selv om man ikke kun vejer det man skal

Anmeld

27. januar 2011

Lillefe

Eva. skriver:

øvv....min erfaring er at det er nemmest og bliver en succes når man har overskud....ikke er træt og har tid og ro til at tage vægttabet alvorligt...du skal være helt klar til det også i forhold til nattesøvn osv..det skal nok lykkes...

ok tak for lidt opmundring..

Anmeld

27. januar 2011

lauras*mor*

Man kan faktisk få økonomisk støtte til diætist af "danmark"..

Men jeg synes det kunne være en smadder god idé hvis man kunne sætte en psykolog (måske med speciale indenfor overspisning, fedme og sund kost mm) på de børn og unge med stor risiko for senere fedme, eller hvis forældre eller lærer kunne se nogle begyndende tendenser.. Det skulle selvfølgelig gøres helt anonymt hvilket jo er det mindste problem. men som du, eva, selv siger så er det helt sikkert meget psykisk..

Derudover synes jeg det er spild af tid ogg ressourcer på at skaffe mere info.. Alle ved godt at man burde spise sund og varieret, dyrke motion og ikke spiste efter aftensmaden.. Ligeså vel at folk godt ved man kan dø af at ryge..

Jeg synes ofte det er forældrenes skyld... herhjemme har vi en meget sød tand, men vi venter med at spise evt. slik osv efter Laura er kommet i seng, og vi pakker det væk inden hun står op.. Jeg synes det er fint at man som forældre lære sine børn at man godt må være forskellig, men dertil må der også gerne læres at en BMI over 25 er overvægtig og en over 30 er fedme.. Ikke at de skal gå op i tal jo, men børn må gerne vide at de måske skal slappe lidt af med det slik og kager, og måske spise lidt mere frugt og varieret..

Men jeg skal ikke kunne sige hvordan det er som forældre at stå i den situation, for det er sikkert meget sværere end man tror..

Anmeld

27. januar 2011

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Nu har jeg funderet lidt over hvorfor så mange bliver overvægtige.

Her er min historie til hvorfor jeg er overvægtig:

Jeg høre selv til den klasse der heder Overvægtig. Mit BMI tal ligger på 28.3 overvægtige er fra 25.0 til 29.9.

Før min graviditet var jeg normal vægt med et  BMI på 24.6. Normal vægt er med BMI 18.5 til 24.9. Så måske lige på grænsen.

Da jeg mødte min mand for 4½år siden dyrkede jeg meget motion, cyklede 18 km om dagen frem og tilbage til skole og spiste som jeg gør idag. Mit BMI dengang var 17.6 dvs undervægtig eller på grænsen.

Da jeg begyndte at komme kærester med min nuværende mand, begyndte jeg at tage på lige så snart vi flyttede sammen, det hænger nok sammen med at han kommer fra en familie med bøffer og kartofler på menuen til hverdag, hvor jeg før spiste meget grønt og meget lidt gris og oksekød. Jeg lærte hurtig at lave den mad han kunne lide, og ja jeg elsker selv bøf og kartofler med sovs.

og de dage vi ikke spiste den slags mad stod den på fast food, når man lige flytter hjemmefra skal alt jo prøves, og idag ved jeg hvorfor det ikke er sundt, hverken for økonomien eller for fedtet på kroppen.

De kilo man tager på er ikke til at komme af med, når man får fast arbejde og ikke er så fleksibel med hensyn til at få dyrket den motion der faktisk er nødvendig for at holde vægten.

Da jeg blev gravid to jeg 10kg på inden for de første 20 uger, og det er en kamp for mig at komme ud og gå, da min ryg plager mig meget  i øjeblikket.

Det der er sjovest er at man tager på selvom man aldrig har penge, har man ikke penge har man ikke overskud til at købe forkellig sundt mad, man køber bare de lette løsninger og spiser usundt og tager mere på, selvom det er dyrer i længden. Men man har til tider brug for de lette løsninger når det hele presser på.

Noget der kunne hjælpe mig med vægten tror jeg at blive gjort mere opmærksom på hvad der er sundt da det mange gange er det usunde der er nemmest.

Men det er et svært emne... Og jeg ved at min vægt betyder meget for hvordan jeg har det inden i. Er sikker på det er på den måde for mange's vedkommende.

Jeg har taget 30 kg på i løbet af 4 år, og jeg er ked af at det er så uoverskueligt at se hvordan man kommer af med dem. 

Hvad jeg ville sige med mit svar aner jeg ikke.... men måske mit eksempel viser hvilke faktore der spiller ind i det problem der er kommet med overvægt.

-Skovrup

Anmeld

27. januar 2011

slettet_7530

Eva. skriver:

hvor er det bare en ærgerlig udvikling...

Noget må der gøres, men hvad..? hvad tænker I der kan hjælpe på det og hvorfor mon vi bliver tykkere og tykkere....?

Omvendt vil jeg spørge, havd savnede du da du var størst

Der må da have været noget der du have i tankerne??

jeg har sgu ikke rigtigt nogen ideer, ofte synes jeg skolebørnene ser sunde ud og løber og leger, men derimod os voksne bliver større og større.

Men jeg synes egentligt det er forkasteligt at skolebørn får lov at gå ned i bagerier pizzariaer og andet junklort i frikvarterene, der burde laves sunde madordninger for skolebørn ligesom i børnehaverne.

Anmeld

27. januar 2011

Mi

KaLee skriver:

en anden ting er også at det er typisk lavindkomstfamilier som lever usundt.. Netop fordi det usunde mad er billigere end det sunde..

bare tænk på sådan noget som frostkartofler, differencen på fedtprocent i kødet og prisen, junkfood i forhold til friske grøntsager, fedtfattigt kød og sund take-out. 

Det er da klart en grund til at folk lever usundt.. Samtidig så skal man jo (med rette) betale for fitnesscenter, klubtræning eller andre midler for at træne. for det er ikke alle som har motivationen til at løbe en tur. 

MEN - selvom priserne på sunde ting ville blive billigere og der var meget billige/gratis tilbud om aktivitet.. Så vil der stadig være overvægtige. Det handler om kulturen i vort land.. Som en anden skriver - vi danskere er kanon gode til at hygge!!! og det gør man bedst med noget kage eller guf! 

tror kulturændringen er det der er sværest at tage fat i, i forhold til problematikken om fedme..

til sidst er der også følelserne i det.. Mange spiser for at trøste - havdenten det er overspisning, eller bare have en svaghed for chokolade.. det er ligesom med kulturen, det sværeste at ændre..  

Jeg er egentlig meget enig i meget af det du skriver, men lige i forhold til det med at det er dyrer at købe usundt som sundt er jeg ikke enig i. I forhold til fedtprocent i kød er det rigtigt, men en pose haribo koster det samme som en pose æbler. Det er billigere at lave sundt mad hjemme som at købe junkfood. Vand er næsten gratis, det er cola ikke. Hvis man spiser årstidens frugt og grønt og kan undvære granatæbler og honningmeloner, så er det faktisk ikke så dyrt. Havregryn er billige, det er kellogsprodukterne ikke. Det er gratis at tage trapperne og gå en tur. Der ligger et stort personligt ansvar i at skabe en sund livsstil, og det er muligt, selvom man ikke har mange penge på lommen. At det så er skide svært, det er noget andet

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.