Polkaprik skriver:
Hej skønne tøser
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening omkring forældremyndighed og samvær i tilfælde af skilsmisse/brud mellem et forældrepar.
Som oftest er det jo moderen der har børnene boende selvom der er delt forældremyndighed. Så har faderen en eller anden form for samvær med barnet/børnene.
Tror I det ville gøre en forskel for mængden af skilsmisser hvis det ikke længere var så automatisk at mødrene fik børnene eller det var nemmere for fædrene at få en deleordning?
Jeg har det nemlig selv sådan at jeg et par gange har overvejet mit ægteskab (ligger lidt tid tilbage) Jeg har en dejlig mand der er en god far. Og jeg ved med sikkerhed at han vil ønske og kæmpe for at få en deleordning. Han har 3 børn fra et tidligere ægteskab som vi også har hver anden uge.
Tanken om at skulle undvære min datter halvdelen af tiden er simpelthen ikke til at bære! Derfor får det da lige mig på bedre tanker når jeg tvivler på om jeg orker at arbejde mere med mit ægteskab.
Jeg synes bestemt ikke at man skal blive i et usundt forhold, men kan ikke lade være med at tænke på om det er for nemt for os kvinder der lever i et forhold, hvor vi har børn med vores partner, at sige slut! og smutte med ungerne.
Hvad hvis nu det var omvendt..?.. Hvis nu vi næsten med sikkerhed kunne sige at fædrene ville bopælsretten og vi som mødre kun ville få lov til at se vores guld hver anden weekend og hvis vi er heldige en hverdag i modsatte uger...
Dette er ikke skrevet for at dunke nogen i hovedet! Jeg er godt klar over at der er mange uduelige fædre der ikke gør en skid for at leve op til ansvaret som far eller simpelthen ikke ønsker at se deres børn.
Men der er også mange fædre der godt vil være en større del af deres børns liv og som ikke står en chance som systemet er i dag.
Så.. Ville i være lige så hurtige til at smutte hvis ikke I var sikre på om I kunne se jeres børn andet end hver anden weekend..
Beklager hvis det er lidt rodet. Har en masse tanker omkring det og det kan være svært at finde ud af hvor man skal starte og begynde..lol.. Men spørg endelig hvis der er noget der er helt uforståeligt
Håber på en god debat!
Michelle
Men mødre får jo ikke automatisk børnene....så sort hvidt er det ikke, der tages hensyn i den enkelte sag ud fra hvad der er bedst for barnet og statsforvaltningen vil aldrig vælge at børn skal deles lige over, den deleordning er noget forældrene vælger.
Bopælsret skal søges den får man ikek automatisk heller ikke hvis børnene bor hos den ene...men bor man sammen og den ene forælder bliver i huset, så får denne bopælsretten, men det kan jo lige såvel være mor som far.