Barnets efternavn...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. januar 2011

Molly8

Anonym skriver:

Piger vil  lige høre...

Herhjemme var planen lagt at der skulle være bryllup samtidig med barnedåb (som surprise for gæsterne), men grundet rigtig mange skænderier som nybagte forældre, tør kæresten ikke at blive gift nu og ønsker at vi venter. Planen var så at jeg + vores barn skulle have hans efternavn. Men nu hvor han har "aflyst", så vil jeg gerne have at vores barn får mit efternavn, da jeg har ALT med hende at gøre. Kæresten har accepteret det, men er naturligvis ked af det.

Nu føler jeg bare at det er mig der er den tarvelige????

Uddyb gerne jeres svar.

Hvis du har en fornuftig tro på, at I bliver gift senere, kan du evt. tage hans efternavn som samboende, altså uden at være gift. Det koster 450 kr. at ændre efternavn. - Og nej, det er ikke tarveligt at ville have samme efternavn som barnet.

Vi står lidt i lignende situation: Giftes eller ikke? For mig er det også vigtigt at have samme efternavn som resten af familien. Jeg kan dog godt leve med, at barnet får mit efternavn som mellemnavn.

Tanker fra Molly

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar 2011

JustAnotherName

Jeg har stemt "ved ikke"

Herhjemme er vi ikke gift (endnu da), Børnene har fået ét navn fra mig (mit mellemnavn) som deres mellemnavn, og deres fars mellemnavn, som deres efternavn.

Jeg syntes nok at det er mest rimeligt, at de får lidt fra begge forældre.

Anmeld

22. januar 2011

Anonym trådstarter

Fenja09 skriver:

Jeg kan som godt forstå at du ønsker barnet skal have dit efternavn, men sådan som du har skrevet begrundelsen for det, synes jeg ikke om. Derfor synes jeg udfra det du startede med at skrive, at det er unfair - at man så senere læser, at barnet har navne fra kærestens familie ect. er jo noget lidt andet.

Barnet skal bære det efternavn man har haft i tankerne og ikke ændres fordi din kæreste bakker ud af et bryllup eller fordi du synes du har mest med barnet at gøre.

Håber i finder en løsning som tilfredsstiller jer begge

Jeg synes jo også bare at det er unfair at jeg ikke får samme efternavn som min datter, fordi kæresten vælger at vi ikke skal giftes...

Men, men, men jeg håber at vi kommer på en løsning der hedder hans mellemnavn-mit efternavn

Anmeld

22. januar 2011

Anonym trådstarter

Lou87 skriver:

Har sagt ja..
Da jeg synes det lyder lidt som en "magt-kamp"

Det er ærgeligt at skændes om sådan noget pga jeres konflikter.
Men jeg kan sagtens følge dig i barnet så ikke nødvendigvis kun skal ha hans efternavn..

Jeg ville nok finde en blandet løsning.
Så kan i altid ændre navnet på barnet når i skal giftes hvis ikk i skal hedde det samme så måske.

Vores barn hedder Liva (faderens mellemnavn) (mit mellemnavn)

Da vores efternavne bare er massebetegnelse

Håber i finder en løsning og i da trods alt bliver gift alligevel

Det er netop det at det skal ikke opfattes som en magtkamp, da det kun er mig der føler mig "snydt" for at have samme efternavn som min datter!

Men lad os nu se, vi satser på en løsning der hedder hans mellemnavn - mit efternavn.

Og om vi bliver gift eller ej spiller ingen rolle for mig på nuværende tidspunkt... Det var mig der friede til ham, og nu da han har aflyst brylluppet i denne omgang, så må han sgu ned på knæ og overtale mig, hvis det skal ske en anden gang Det vigtigste er bare at vi er sammen pga kærlighed til hinanden, så skide være med papiret

Anmeld

22. januar 2011

Anonym trådstarter

Molly8 skriver:

Hvis du har en fornuftig tro på, at I bliver gift senere, kan du evt. tage hans efternavn som samboende, altså uden at være gift. Det koster 450 kr. at ændre efternavn. - Og nej, det er ikke tarveligt at ville have samme efternavn som barnet.

Vi står lidt i lignende situation: Giftes eller ikke? For mig er det også vigtigt at have samme efternavn som resten af familien. Jeg kan dog godt leve med, at barnet får mit efternavn som mellemnavn.

Tanker fra Molly

Jeg er ikke 100 % overbevist om at vi bliver gift på et tidspunkt, og lever gerne med at han og jeg ikke har samme efternavn (også selvom vi på et tidspunkt skulle blive gift), vi har desværre ikke mulighed for at det ene efternavn skal være mellemnavn, da begge er sen-navne.

Men vi finder en løsning, det er der ingen tvivl om Lige nu overvejer kæresten om han kan gå med til at hun kommer til at hedde hans mellemnavn- mit efternavn. Og så er planen muligvis at kæresten sletter sit efternavn, så hans mellemnavn bliver efternavnet, og VUPTI, så  hedder vores datter begge vores navne

Anmeld

22. januar 2011

Molly8

Anonym skriver:

Jeg er ikke 100 % overbevist om at vi bliver gift på et tidspunkt, og lever gerne med at han og jeg ikke har samme efternavn (også selvom vi på et tidspunkt skulle blive gift), vi har desværre ikke mulighed for at det ene efternavn skal være mellemnavn, da begge er sen-navne.

Men vi finder en løsning, det er der ingen tvivl om Lige nu overvejer kæresten om han kan gå med til at hun kommer til at hedde hans mellemnavn- mit efternavn. Og så er planen muligvis at kæresten sletter sit efternavn, så hans mellemnavn bliver efternavnet, og VUPTI, så  hedder vores datter begge vores navne

Det lyder som en god plan

Kh Molly

Anmeld

22. januar 2011

Kløver

Anonym skriver:

Piger vil  lige høre...

Herhjemme var planen lagt at der skulle være bryllup samtidig med barnedåb (som surprise for gæsterne), men grundet rigtig mange skænderier som nybagte forældre, tør kæresten ikke at blive gift nu og ønsker at vi venter. Planen var så at jeg + vores barn skulle have hans efternavn. Men nu hvor han har "aflyst", så vil jeg gerne have at vores barn får mit efternavn, da jeg har ALT med hende at gøre. Kæresten har accepteret det, men er naturligvis ked af det.

Nu føler jeg bare at det er mig der er den tarvelige????

Uddyb gerne jeres svar.

Vi være ærlig og sige, at jeg synes det er det forkerte, grundklag at vælge barnets efternavn u dfra. Jeg er nok lidt gammeldags, og her får vores kommende søn/datter mit navn til mellemnavn og faderens navn til efternavn.

Har det fint med andre gør det anderledes, men synes det er synd, hvis det skal gøre på de grundlag. Det er hårdt at være nybagte forældre, og kan et sted godt forstå hvis din kæreste vil være 100% sikker inden man binder sig på den måde.

jeg håber i finder en god løsning og tillykke med den lille

Anmeld

22. januar 2011

Betteisen

SussieThyssen skriver:

Nej..det kan jeg ikke se...når han er den der bakker ud og ikke er sikker på "jer" som familie, så viser han indirekte, at han ikke vil lade dig få sit navn, så hvorfor skulle barnet så have det? Hvis han alligevel kaster handsken i ringen, og du måske kommer til at stå alene med barnet, så kan du og barnet lige så godt have samme efternavn.

Iøvrigt så har mine børn alle 3 mit efternavn, og det har min mand også. Og det har aldrig været til diskussion. Der er nogle ting jeg altid har meldt ud i starten af et forhold, bl.a. at de børn jeg fik, skulle have mit navn, og hvis herren ikke kunne lide/acceptere det, så skulle det ikke være os.
Mit slægtsnavn er mit, og mine børn er også bærere af det, og både min 2. og nu 3. mand har fået det.
Sådan har det været i min slægt i mange generationer, både kvinder og mænd bærer navnet, hvis de vil, det er også derfor det har overlevet.
Mine børnebørn hedder også Thyssen.

Kærligst
Sussie

Sådan!

Anmeld

22. januar 2011

Fenja09

Anonym skriver:

Jeg synes jo også bare at det er unfair at jeg ikke får samme efternavn som min datter, fordi kæresten vælger at vi ikke skal giftes...

Men, men, men jeg håber at vi kommer på en løsning der hedder hans mellemnavn-mit efternavn

Det synes jeg lyder som en rigtig god løsning - det med hans mellemnavn og dit efternavn  Så har hun også lidt fra jer begge

Anmeld

22. januar 2011

Lou87

Anonym skriver:

Det er netop det at det skal ikke opfattes som en magtkamp, da det kun er mig der føler mig "snydt" for at have samme efternavn som min datter!

Men lad os nu se, vi satser på en løsning der hedder hans mellemnavn - mit efternavn.

Og om vi bliver gift eller ej spiller ingen rolle for mig på nuværende tidspunkt... Det var mig der friede til ham, og nu da han har aflyst brylluppet i denne omgang, så må han sgu ned på knæ og overtale mig, hvis det skal ske en anden gang Det vigtigste er bare at vi er sammen pga kærlighed til hinanden, så skide være med papiret

Okay, det jo også fint nok hvis ikk det er det så..
Og fint nok med den løsning med jeres navne.

Jeg kan så ikk lige følge den der med at så længe i er sammen pga kærligheden, så er det li meget med papiret ??
Burde jo være omvendt, med at det egentlig ikk er papiret, men selve det at blive hinandens på og fejre ens kærlighed.

Men godt i har jeres løsning og ja tror også at før jeg var overbevist sku det være ham denne gang til og fri

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.