Barnets efternavn...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Er det tarveligt at moderen ønsker/kræver at barnet får hendes efternavn, når faderen ombestemmer sig mht. bryllup?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

4.261 visninger
54 svar
0 synes godt om
22. januar 2011

Anonym trådstarter

Piger vil  lige høre...

Herhjemme var planen lagt at der skulle være bryllup samtidig med barnedåb (som surprise for gæsterne), men grundet rigtig mange skænderier som nybagte forældre, tør kæresten ikke at blive gift nu og ønsker at vi venter. Planen var så at jeg + vores barn skulle have hans efternavn. Men nu hvor han har "aflyst", så vil jeg gerne have at vores barn får mit efternavn, da jeg har ALT med hende at gøre. Kæresten har accepteret det, men er naturligvis ked af det.

Nu føler jeg bare at det er mig der er den tarvelige????

Uddyb gerne jeres svar.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar 2011

oo

altså jeg synes det er ærgeligt hvis barnet blir "gidsel" i et forældredrama om ægteskab eller ikke-ægteskab.

MEN, hvis jeg ikke havde Sørens efternavn, ville jeg uden tvivl også ha givet Sol mit efternavn udover Sørens. Bare fordi jeg er så emsig feministisk at det er sådan det skal være Så hvis du ikke har udsigt til at ændre efternavn, så kan jeg godt forstå hvis du mener jeres barn også skal bære dit navn.

Anmeld

22. januar 2011

Lise

Jeg synes ikke de to ting egentlig har noget med hinanden at gøre. Altså jeres bryllup - eller manglen på samme - og jeres fælles barns efternavn. I skal jo vælge det/de efternavn(e), i synes jeres barn skal have...

Vi blev først gift efter vi havde fået begge vores børn. De fik begge vores navne, da vi har "specielle" navne begge to. Og da vi blev gift tog vi hinandens navne, så vi nu alle fire hedder det samme.

Anmeld

22. januar 2011

eElak

udfra det du skriver, synes jeg det er unfair. 

men kan godt følge dig...

min søns far har både sin mor og fars efternavn. så han skulle bestemme sig for et af dem til vores søn. For mit efternavn skulle med - hvadenten det  er efternavn eller mellemnavn (jeg har kun 1). 

resultatet blev <fornavn> <hans mors efternavn/hans mellemnavn> <mit efternavn>

kan i gøre noget lign?

Anmeld

22. januar 2011

Anonym trådstarter

Vi ville også meget gerne give vores barn begge efternavne, men vi har begge ...sen-efternavne, så det lyder tåbeligt at sætte dem sammen...

Vores barn bliver ikke gidsel i det her, det er slet ikke meningen at det skal lyde sådan!!

Anmeld

22. januar 2011

mor til Isabel,Shane og Caitlin

jeg har stemt ved ikke..

da vi valgte at tage lidt navne fra os begge..

vores børn hedder begge René loch..... rene kommer fra mig og loch kommer fra min mand..

NU er vi godt nok også gift men jeg ville ikke tage hans efternavn (sørensen) så jeg tog hans mellemnavn som nu er blevet til familiens efternavn.. men jeg ville også gerne have at mine børn skulle hedde noget af mit navn.. så mit mellemnavn fik mine børn også...

så man kan jo begge få lidt at give videre

Anmeld

22. januar 2011

noah3006

Egentlig synes jeg det er fair nok at du gerne vil have dit efternavn nu pga nogen uenigheder, men har du tænkt over hvis det var I blev gift så fik du og barnet jo hans navn alligevel, og hvad så hvis I blev skilt ville du så ændre igen? Den er lidt svær.... men hvis I nu kunne tage et fra hver af jeres navne og give så er det jo lige fordelt og alle parter glade.

Anmeld

22. januar 2011

mor til Isabel,Shane og Caitlin

Anonym skriver:

Vi ville også meget gerne give vores barn begge efternavne, men vi har begge ...sen-efternavne, så det lyder tåbeligt at sætte dem sammen...

Vores barn bliver ikke gidsel i det her, det er slet ikke meningen at det skal lyde sådan!!

nu skriver du i begge har sen til efternavn hvorfor fjerner i ikke bare det ene sen??

f.eks NIELSEN - SØRENSEN kan blive til (Barnsnavn) Niels sørensen

Anmeld

22. januar 2011

Anonym trådstarter

KatjaRenee skriver:

nu skriver du i begge har sen til efternavn hvorfor fjerner i ikke bare det ene sen??

f.eks NIELSEN - SØRENSEN kan blive til (Barnsnavn) Niels sørensen

Fordi det er en pige vi har...

Anmeld

22. januar 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Piger vil  lige høre...

Herhjemme var planen lagt at der skulle være bryllup samtidig med barnedåb (som surprise for gæsterne), men grundet rigtig mange skænderier som nybagte forældre, tør kæresten ikke at blive gift nu og ønsker at vi venter. Planen var så at jeg + vores barn skulle have hans efternavn. Men nu hvor han har "aflyst", så vil jeg gerne have at vores barn får mit efternavn, da jeg har ALT med hende at gøre. Kæresten har accepteret det, men er naturligvis ked af det.

Nu føler jeg bare at det er mig der er den tarvelige????

Uddyb gerne jeres svar.

Nej..det kan jeg ikke se...når han er den der bakker ud og ikke er sikker på "jer" som familie, så viser han indirekte, at han ikke vil lade dig få sit navn, så hvorfor skulle barnet så have det? Hvis han alligevel kaster handsken i ringen, og du måske kommer til at stå alene med barnet, så kan du og barnet lige så godt have samme efternavn.

Iøvrigt så har mine børn alle 3 mit efternavn, og det har min mand også. Og det har aldrig været til diskussion. Der er nogle ting jeg altid har meldt ud i starten af et forhold, bl.a. at de børn jeg fik, skulle have mit navn, og hvis herren ikke kunne lide/acceptere det, så skulle det ikke være os.
Mit slægtsnavn er mit, og mine børn er også bærere af det, og både min 2. og nu 3. mand har fået det.
Sådan har det været i min slægt i mange generationer, både kvinder og mænd bærer navnet, hvis de vil, det er også derfor det har overlevet.
Mine børnebørn hedder også Thyssen.

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.