Rosa skriver:
Tusind tak for svaret - det vil jeg absolut gøre!!! Jeg vil simpelthen tage bettenusset med derned og hilse på dem, og tage en snak med dem om ham, så de ved at han altså skal tages lidt med fløjlshandsker... Mht at starte ham op stille og roligt - DET er helt sikkert at jeg vil det!!! Han skal simpelthen lempes så forsigtigt ind som jeg overhovedet kan!!!
Kære søde ven
Ja, vi er jo atter i samme båd, GUD hvor er det forbandet hårdt!!!
Jeg er begyndt indkøring i vuggestue med Anthon denne uge, og i dag siger en af pædagogerne pludselig til mig at jeg da kan sætte mig ind i kaffestuen et kvarters tid - ALTSÅ GÅ FRA MIT BARN!!!! Så væltede det hele simpelthen bare op i mig igen - du ved hvor svært jeg har haft det med tanken om at sende ham i pasning - nuvel, jeg gik i kaffestuen, men jeg hylede og hylede og nu her vel hjemme igen og han sover sødt, er jeg stadig slået til plukfisk indeni.
Jeg ved godt at Jonte har haft sit at trækkes med i hans første måneder, men jeg tror altså at det er ret naturligt at man som mor har den der følelse af at éns barn er helt specielt (og det er det jo) og man kun selv kender det helt ind til benet. Og hvordan skal nogen pædagog nogensinde være i stand til at møde e´ns barn lige hvor det er osv osv. Jeg har selv alle mulige bekymringer mht Anthons søvn, spisning, fordi det har ved gud ikke kørt på en snor overhovedet. Han vågner fx udenfor på grund af larm så pt sover han inde herhjemme. men i vuggestuen sover de altså ude klods op af legepladser med megen larm. Han gik helt fra skemaden igennem november, december, var syg i længere tid, og har haft stor besvær med at få ham til at spise igen. Han vil helst stadig kun have det der forbandede færdigpulvermad. Men i vuggestuen har de altså det lækreste køkken hvor de får kød, fisk, grøntsager og hjemmebagt brød til frokost hver dag. Og det spiser mit pus altså ikke!!!! Så jeg har også den der følelse at han (eller måske VI!!) ikke er klar. Jeg synes han er lille og skrøbeligf og helt forsvarsløs i forhold til de andre børn og jeg er pissebange fr at de gør ham fortræd. Så det jeg vil sige er, børn er forskellige, men jeg tror mange har den der følelse af at de ikke er klar pga alt muligt.
Men jeg kan forælle dig at i vores vuggestue, der er pædagogerne simpelthen helt fantastiske, og de ved jo lige nøjagtigt hvordan de skal håndtere det følsomme/skrøbelige barn og det aktive barn der måske har svært ved at koncentrere sig og måske indimellem kan finde på at være lidt hård ved de andre. Nu har jeg ikke læst hele tråden, men jeg håber du har fået gjort noget ved at tage på besøg dernede, for igeså snart jeg gjorde det, faldt der en sten fra mine skuldre. For det er virkelig et dejligt sted med udtrolig fagligt kompetente, men også meget meget omsorgsfulde og empatiske pædagoger. Jeg védt at han vil få det rigtig godt dernede, men det ændrer ikke på det faktum at jeg føler det ganske naturstridigt og ubeskriveligt hårdt at jeg skal skilles fra ham og overlade ham i andres varetægt.
Søde du, jeg tror dine følelser er ligesom alle andres mødre. Det er pissesvært at overlade dem til andres pasning, men det har måske for de enkelte mødre forskellige "ansigter", hvis du forstår. Hvor det for dig handler om "at han ikke er klar". Helt ærligt, det tror jeg såmænd nok han er. Jonte er hvor han er, og han er som han er, og derfor skal indkøringen bare tilpasses efter ham. Måske det netop er ved stille opstart i vuggestuen, med en forsigtig og kompetent introducering til de andre børn, der gør at han bliver mindre utryg ved andre børn. Som en anden skrev, måske han blomstrer endnu mere op af det. Og jeg tror da også at en god lang indkøring med korte dage ville være godt til ham. Vi har jo selv fået pladsen her to måneder før vi har brug for den. Vi kører stille og roligt ind over 14 dage, men indtil 1. marts skal han kun passes et par timer om dagen alligevel. Det er jeg super glad for. Og så starter jeg jo på de der 30 timer, så han ikke får alt fpr lange dage. Så skal det nok gå. Og du har jo mange muligheder som studerende også
Men hvis du ikke har været det, så synes jeg du skal skynde dig ned at besøge vuggestuen. Jeg er sikker på du får samme oplevelse som mig - at pædagogerne er smadder søde, og det er de andre børn i øvrigt også - og så skal du fortælle dem alat om hvordan du har det og hvilke bekymringer du har om Jonathan. Spørg dem hvordan de vil håndtere det ene og det andet. Så er jeg sikker på de nok skal kune berolige dit bankende moderhjerte. Jonathan har måske måtte slås lidt med nogle ting, og som forældre har man det måske med at se det lidt i et forstørrelsesglas, men i virkeligheden er hans problemer jo ret normale for mange babyliv. Og Jonte er jo netop et helt normalt, grundlæggende sundt og raskt og rigtig rigtig dejligt bebsebarn, som pædagogerne bare skal lære at kende så de kan møde ham præcist som han har behov for det
Jeg ved godt det er hårdt og kold tyrker-agtigt, men jeg tror du skal følge din plan og ikke gå på for megen kompromis i forhold til din egen situation med specialeskrivningen. For det er sgu også vigtigt at du bliver færdig og under ordentlige omstændigheder, det er også noget der har meget at sige i forhold til jeres situation og trivsel som familie, ikke...
Lad mig endelig vide hvad dine næste skridt har været eller bliver, og så lad os da for guds skyld snart mødes til en kop kaffe, en gåtur eller hvad vi nu lyster
Mange mange knus og tanker,
Tina