Ååhh søde, dine frygtelige tanker og forkræmte følelser er så berettigede.
Sådan havde jeg det også BEGGE GANGE, da det nærmede sig, og jeg skulle til "at give slip" på mine piger. Og jeg ville ellers have svoret, at alting helt sikkert ville være meget nemmere, når nu det var anden gang - men jeg tog fejl! Jeg havde LIGESÅ svært ved, at barn nr. 2 skulle vaccineres, og LIGESÅ svært ved, at hun skulle ud og passes, osv, som med barn nr. 1.
Jeg hører godt dig sige, at det vitterligt ikke handler om, at DU ikke er klar. Men at det er JONTE der ikke er klar. Og det er helt sikkert dig som hans mor, der er den der kender ham og ved allerbedst, hvad han er klar til, og hvad han ikke er klar til.
Og det ligger så dynt og instingtivt i os, at ville beskytte vores unger.
Men jeg må også sige, at de kære små virkelig kan overraske én, hvad de kan og ikke kan ....og ofte kan de meegt mere end vi tør tro. Vi ser det jo bare ikke, når vi ikke er der. Og når ikke VI er der, så slår de sig ofte (men jo langt fra altid) også lidt mere "løs", og er nødt til at turde prøve sig frem på egen hånd ....skabe tillid til andre voksne, og få sig en hverdag med nye udfordringer og oplevelser.
Og så er det rart at komme hjem til det trygge, velkendte igen.
Dér hvor man kan være sin mors lille skat.
For selvom det handler om børnene, så handler det overraksende meget også om forældrene, når ens børn skal til at overlades til andre, og skal til at have mulighed for at løsrives og skabe tillid og rellationer til andre.
Men jeg kan trøste dig med, at ligeså forfærdeligt som man har det INDEN de kommer afsted, ligeså lettet og glad vil man blive, når man mærker på sit barn, at de finder udfordring og glæde i den hverdag som vuggestuen kan tilføje i deres hverdag .....ting som man som mor bare ikke kan byde ind med. Og når man som forældre også bliver mere fortrolig med stedet og personalet (men barnets glæde er den aller største indikator) .... Så bliver det ens pusterum, som man lærer at værdsætte mere.
Jeg håber det er en god plads med søde børn og venlige voksne.
Og jeg håber at han får en god start, og I allesammen ender ud med, at blive rigtig KLAR til det, og glade for det.
Men al forandring tager tid og kan føles svær i starten.
Sender dig krammere 
/ Katrine.