Anonym skriver:
Står i en svær situation. Min venindes ex kæreste har barn med en anden med de bor ikke sammen. Faren har lejet et lille værelse på 10 kvm og moren bor i en lejet lejlighed på 90 kvm med datteren.... Faren er derhjemme hver dag sover der og har intet møbler eller tøj på sit eget værelse. Min veninde fortæller at moren får fri plads, bolig sikring som enlig forsøger, forhøjet børnetilskud til trods for at de faktisk bor sammen men har ikke samme adresse. Hvad ville I gøre?
Hvergang nogen kommer ind på at snakke om at melde nogen for den slags, får jeg altid følelsen af at jeg befinder mig i et Bigbrother-samfund. Det giver reminisenser til Hitlers Tyskland, og det giver mig myrekryb.
Og så er der lige det ved det, at hvor dydsiret er man selv?
Gør man aldrig selv noget, der ikke er helt lovligt??
Kører man ikke lige lidt for stærkt i bilen, bare engang imellem?
Hvis nu man opdager at kassedamen giver forkert tilbage til en og det er hende, der vil få underskud, hvor mange siger så noget?
Mon man kan sige sig helt fri for aldrig at have gjort noget, der ikke var helt lovligt?
Nu er det ikke ment som en bebrejdelse, for jeg kan sagtens forstå dine tanker, og ja...naturligvis er det snyd det de gør. Men helt ærligt, det er små mennesker, og måske snyder de ikke fordi de har lyst til at snyde, men af nød. Du ved jo intet om hvilken økonomisk situation, de står i.
Om man så selv ville gøre det, er en helt anden historie.
Så set med mine øjne, så er det de gør naturligvis amoralsk, men det er også amoralsk at melde dem.

Kærligst
Sussie
Anmeld