nogen der ved hva det her er?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. januar 2011

Rockertand

Carina1977 skriver:

Du har akkurat det samme som mig, og det har jeg døjet med i mange år. jeg har det så kun på min ene hånd. Ved mig starter det som sådan nogle væskefyldte blærer, der klør...til sidst går der hul på det, det tører ind og så skalder huden af på det angrebne område. jeg har lagt mærke til at det opfører sig værst, hvis jeg er lidt stresset.

jeg kom ved en hudlæge på et tidspunkt, og fik faktisk også et navn på lidelsen...noget med pus og så et eller andet mere....kan ikke huske det længere  men det er vist i familie med psoriasis. Mit blev behandlet med laser i en periode, men det havde ikke rigtig en effekt. Jeg har så bare lært at leve med det

Det er pustulosis palmoplantaris, du tænker på - og det er korrekt, at det er i psoriasis-familien - hvorimod "almindelig" håndeksem er i kontakteksem-familien, hvor 80% er udløst af noget, man er i jævnlig kontakt med. De resterende 20% er af endogen (indefrakommende) oprindelse, og der findes ikke nogen umiddelbar forklaring.

Det er kun en dermatolog (hudlæge), der kan give den korrekte diagnose, og man bør ikke lade sig spise af med kun at få udleveret steroidcremer/binyrebarkhormon eller hvad de praktiserende læger ellers finder på.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2011

Carina1977

Nu har jeg fundet ud af hvad mit hedder, det er: Pustulosis Palmoplantaris. Jeg ved så ikke om det er det du har, men det lyder bare sådan. eneste forskel er at jeg både har det på fingre og håndfladen.

Anmeld

5. januar 2011

Carina1977

Rockertand skriver:

Det er pustulosis palmoplantaris, du tænker på - og det er korrekt, at det er i psoriasis-familien - hvorimod "almindelig" håndeksem er i kontakteksem-familien, hvor 80% er udløst af noget, man er i jævnlig kontakt med. De resterende 20% er af endogen (indefrakommende) oprindelse, og der findes ikke nogen umiddelbar forklaring.

Det er kun en dermatolog (hudlæge), der kan give den korrekte diagnose, og man bør ikke lade sig spise af med kun at få udleveret steroidcremer/binyrebarkhormon eller hvad de praktiserende læger ellers finder på.

hehe og så fandt du lige ud af før mig, hvad det hed

Anmeld

5. januar 2011

Maise

nikkeleksem, min veninde lider af det samme. der fuldstændig ud som dit. vand og tomat er det værste at røre ved.

Anmeld

5. januar 2011

Rockertand

hehe og så fandt du lige ud af før mig, hvad det hed

Vidste det godt - har det også selv, dog både på hænder og fødder (deraf navnet: palmo-plantaris) 

Anmeld

6. januar 2011

SussieThyssen

bette skriver:

nogen der måske har en anelse om hvad det er... skal lige siges at det ikke er syreris..(kan ik stave det)

håber i kan se det..

jeg danner sådan nogle blære med vand i.. og når de så popper (ja lækkert jeg ved det) så tørrer min hud fuldstændig ind og så falder det tørre hud af.. og så klør det som en i helvede.. 

jeg får bare af vide at det er håndeksem.. men jeg har det også på mine fødder og lidt op af mine ben også.. 

Jeps..jeg ved hvad det er, for jeg lider af det samme.
Det er en form for allergi, der kan poppe frem på de besynderligste steder på kroppen.
Jeg får dem heldigvis ikke på fødderne eller benene men kun på hænderne og skuldre + overarme.
Du kan tage Benadryl mod det og spise B2 vitaminer..det kan holde det stangen, og så skal du finde ud af, hvis du kan, hvad der kan fremprovokere det.
Hos mig er det visse typer pollen og skimmelsvampe, samt visse typer sæbe og opvaskemidler.
Er mit emunforsvar lidt lavt fx i forbindelse med en virus eller andet, kan jeg også få dem efterfølgende, og så stress.
Jeg slår dog ikke så slemt ud som du, for puuhha det ser ubehageligt ud.

Kærligst
Sussie

Anmeld

6. januar 2011

Bondepigen

rikke2299 skriver:

det ligner vand eksem har selv haft det.... og der er ikke noget at gøre ved det udover at bruge hånd sprit engang imellem istedet for håndvask.... men gå da til læge

Enig.. Det ligner vandeksem...lider selv af det...

Anmeld

6. januar 2011

Carina1977

Rockertand skriver:

Vidste det godt - har det også selv, dog både på hænder og fødder (deraf navnet: palmo-plantaris) 

det er noget underligt noget. Mit startede ganske uskyldigt med en enkelt blære på håndfladen. Det har så sidenhen udviklet sig til at være på hele håndfladen og op langs fingrene. Mystisk nok har jeg det kun på min venstre hånd. Jeg har aldrig haft det under fødderne eller på min højre hånd. Men hudlægen var ret så sikker, da han så hvordan min hånd så ud. Jeg har desværre mange udbrud med det...ca. 2-3 gange i måneden...mindst. Min venstre hånd når aldrig at blive pæn igen, før der er et nyt udbrud igang.

Lyder ikke videre rart at du også har det under fødderne

Anmeld

6. januar 2011

Karo

Min far har vand eksem på hænderne og det er især slemt her om vinteren. Han har prøvet alt og det eneste der hjælper at at smører hænderne godt ind og så gå rundt med bolmukds handsker. Det lyder ikke specielt charmerende men det hjælper.

Anmeld

6. januar 2011

Becks

bette skriver:

nogen der måske har en anelse om hvad det er... skal lige siges at det ikke er syreris..(kan ik stave det)

håber i kan se det..

jeg danner sådan nogle blære med vand i.. og når de så popper (ja lækkert jeg ved det) så tørrer min hud fuldstændig ind og så falder det tørre hud af.. og så klør det som en i helvede.. 

jeg får bare af vide at det er håndeksem.. men jeg har det også på mine fødder og lidt op af mine ben også.. 

Har ikke læst hele tråden igennem, så ved ikke om det er blevet nævnt..

Men jeg synes det ligner parfume allergi?

Én i min familie har det, og det ligner altså det du har, er du blevet testet for allergi overfor parfume?

Hendes blusser især op om vinteren, selvom hun bruger neutral håndsæbe osv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.