Hvordan tager I imod konstruktiv kritik?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. december 2010

Calliope

Dinna88 skriver:

Okay Sådan en person er bruden ikke, det ved jeg. 

Vil du forklare mig hvordan det jeg har skrevet kan opfattes nedladende? Det hele er i en meget, meget pæn, afslappet tone og personen der har taget billedet har taget det jeg skrev meget positivt!

Jeg er virkelig forvirret om hvilket du nu hentyder til, men jeg er skam ikke ligeglad med hvordan jeg opfattes - dette er også grunden til at jeg skrev, gentagne gange, til Rikke, at der intet negativt var over det.

Ja selvfølgelig 

Selvom du skriver det pænt nok, så kan kritik af noget særlig ømt, som et bryllupsbillede altså føles nedladende for dem det omhandler..

Jeg forstod godt, at din veninde ikke var hyret den dag, og var egentlig samme situation jeg forestillede mig - hvor brudens egen søster (ikke som fotograf) tog et billede af bruden og hendes mand, som måske kunne have helt specielt betydning for søsteren og bruden - eller faderen i dit tilfælde og lagde det ind og der så kom en og kritiserede billedet. Så er der bare nogle andre følelser med, når det er et bryllupsbillede. Også selvom det ikke er hyret fotograf, så er motivet bare mere følsomt og et hvor man måske skulle holde sin kritik for sig selv eller privat med personen, når I nu har et forhold der gør I kan snakke om det.

Derfor jeg laver sammenligningen med bien på blomsten, for det er et objektivt billede, hvor motivet egentlig er lidt ligemeget. Men snakker vi et bryllup, en barnedåb, barnet første fødselsdag osv, så kan selv den mest pænt formulerede konstruktive kritik føles som ren kritik, fordi motivet har en speciel betydning - og derfor kan folk udefra, men med tilknytning til motivet, føle sig stødt og finde dig nedladende. For de hører nok ikke at du hjælper din veninde med at blive bedre, de hører højst sandsynligt kun, at du snakker grimt om et billede af deres børns bryllup, deres barnebarns barnedåb etc.. Og derfor burde du måske fremover tage snakken med din veninde privat, så de med tilknytning til motivet ikke bliver stødte/ramte osv...

Forstår du hvad jeg mener nu? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2010

Carina1977

Dinna88 skriver:

Ja, jeg sidder sgu er er lidt sur lige nu (Undskyld bandeordet!)

Jeg har en veninde der ligesom jeg selv fotograferer meget. Hun uploader så et billede på Facebook af sin søster og hendes mand på de bryllupsdag. Billedet er sådan set fint nok, men jeg skriver dette til hende:

"Tager du imodkonstruktiv kritik?
Hvis nej, så stop med at læse 
- Det er et super flot billede, men han mangler toppen af sit hoved. Det er altså ærgeligt! Jeg kan ikke heeelt se det, men er horisonten ikke skæv?"

Hun skriver tilbage at horisonten ikke er skæv, det er nogle buske der får det til at se sådan ud. Jeg svarer så at jeg nok havde valgt at gøre den skæv så, så den ser lige ud. Hun tager det hele til sig, men forsvarer sig også lidt ved at skrive, at det ikke er meningen at det skal være et prof. billede. Jeg skriver til hende at der intet negativt er i det, og der er glade smileys hele vejen igennem - vi er ret gode veninder, så...

Nå, men jeg står så på her til morgen til denne kommentar fra hende far:

"focus er 100% sat på det unge par, ellers ville baggrunden være zoomet ind i forhold til paret.. så prof billed igen. Den konstruktive kritik er totalt iorden hvis focus skulle ligge i fjene på billedet.. Altså bare min sølle mening låål."

Jeg vælger at skrive dette:

"Hvis man tager prof. billeder så er baggrunden en afgørened faktor - en skæv horisont er forstyrrende og kan ødelægge harmonien i billedet + den professionelle del Bare fakta."

Jeg vidste vitterligt ikke hvordan jeg skulle reagere, for hvad blander han sig for? Samtalen var mellem mig og hans datter og den var afsluttet! Desuden er det han skriver på ingen måder rigtig + det er ikke et prof. billede. 

Det hele var afklaret, og så kommer en 3. person og blander sig? Han kan da ikke komme og sige at min konstruktive kritik er "forkert" bare fordi jeg ikke skriver om det der er fokus på? 

Undskyld, men jeg kunne ikke lade være med at grine over den lille diskussion i havde. Tror nok det er fordi jeg selv er en klovn til at tage billeder og aner ikke selv hvordan det skal gøres  Jeg bliver aldrig nogensinde professionel på det område, for det interesserer mig ikke det mindste,

men angående konstruktiv kritik, det synes jeg er et område jeg er god til at modtage, men samtidig ved jeg også der er mange, der altid vil opfatte sådan noget negativt.....så jeg er meget påpasselig med at give konstruktiv kritik. Gider ikke ud i en ligegyldig diskussion nemlig hehe

Jeg har en svigerinde som har et barn på 3 år, der bare vågner tusind millioner gange om natten, og hver gang hun skriver noget inde på facebook omkring det, har jeg virkelig bare rigtig meget lyst til at fortælle hende, at hvis de gjorde nogle få ting anderledes, så ville billedet ændre sig. men hver gang nåpr jeg lige skal til at skrive, dropper jeg det igen, for jeg ved nemlig at hun vil misforstå det, og opfatte det meget meget negativt.

Nogen gange tror jeg man lige skal tænke sig om en ekstra gang inden man skriver noget, for det er ikke alle der er lige gode til at modtage velmenende råd eller konstruktiv kritik

Anmeld

16. december 2010

Dinna88

karina pigen skriver:

ved ik helt om du sprøger ind til om den kritit du gav var  fin nok eller hvordan men det lyder til at folk herinde svare på om man skal give kritit hvis en anden ik har bedt om det,

dem som intet ved om fotografi, lys, sets up og så videre har jo ik en fair chance for at være enig eller uenig i  den kritit du har givet da  man ik har kendskabt  til emnet eller viden omkring det i snakker om

men er enig i hvis man ik har bedt om at får ris eller ros for noget skal man ik giv den. medmindre som du siger at det er noget indforstået som i har sammen da i begge har kendtskab inde for interessen..

jeg ville blive rart pist hvis en eller anden følte et behov for at give mig eller et billed af mit kritik sådan bare lige ud af den blå luft. men havde jeg bedt om folk meningerne omkring noget så måtte jeg tag det søde med det sure..

ligesom du også må tag at folk måske ik er enig i hvad du siger og den kritik du har givet.. alle folk har en mening.. og ik alle er enig med hinanden

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det første du skriver?

Det er nemlig det jeg mener  - jeg kan ikke se hvorfor hendes far blander sig når jeg skriver i forhold til de tekniske færdigheder.

Det var nemlig underforstået at vi giver hinanden kritik der kan bruge til noget, gode råd osv. Så det var på din rette plads

Jeg tager meget gerne imod det I skriver herinde, jeg ved ikke hvorfor det er forstået på andre måder. Jeg oprette netop tråden for at høre jer ad. Men fokus var ikke på hvorvidt JEG gav kritik eller ej, men på om hendes far kunne være bekendt at blande sig med den kommentar han skrev, da den ikke gav nogen mening.

Anmeld

16. december 2010

Dinna88

StinnaS skriver:

Ja selvfølgelig 

Selvom du skriver det pænt nok, så kan kritik af noget særlig ømt, som et bryllupsbillede altså føles nedladende for dem det omhandler..

Jeg forstod godt, at din veninde ikke var hyret den dag, og var egentlig samme situation jeg forestillede mig - hvor brudens egen søster (ikke som fotograf) tog et billede af bruden og hendes mand, som måske kunne have helt specielt betydning for søsteren og bruden - eller faderen i dit tilfælde og lagde det ind og der så kom en og kritiserede billedet. Så er der bare nogle andre følelser med, når det er et bryllupsbillede. Også selvom det ikke er hyret fotograf, så er motivet bare mere følsomt og et hvor man måske skulle holde sin kritik for sig selv eller privat med personen, når I nu har et forhold der gør I kan snakke om det.

Derfor jeg laver sammenligningen med bien på blomsten, for det er et objektivt billede, hvor motivet egentlig er lidt ligemeget. Men snakker vi et bryllup, en barnedåb, barnet første fødselsdag osv, så kan selv den mest pænt formulerede konstruktive kritik føles som ren kritik, fordi motivet har en speciel betydning - og derfor kan folk udefra, men med tilknytning til motivet, føle sig stødt og finde dig nedladende. For de hører nok ikke at du hjælper din veninde med at blive bedre, de hører højst sandsynligt kun, at du snakker grimt om et billede af deres børns bryllup, deres barnebarns barnedåb etc.. Og derfor burde du måske fremover tage snakken med din veninde privat, så de med tilknytning til motivet ikke bliver stødte/ramte osv...

Forstår du hvad jeg mener nu? 

Jeg forstår helt sikkert hvad du mener
Men jeg synes ikke det burde være nødvendigt at tage den privat med hende. Det jeg f.eks. nævner med horisonten kan hun lave om, så billedet bliver rigtig godt. At toppen af hans hoved mangler er bare ærgeligt. Men jeg tager den med ham når han svarer, og så må vi se på det  

Anmeld

16. december 2010

Dinna88

Carina1977 skriver:

Undskyld, men jeg kunne ikke lade være med at grine over den lille diskussion i havde. Tror nok det er fordi jeg selv er en klovn til at tage billeder og aner ikke selv hvordan det skal gøres  Jeg bliver aldrig nogensinde professionel på det område, for det interesserer mig ikke det mindste,

men angående konstruktiv kritik, det synes jeg er et område jeg er god til at modtage, men samtidig ved jeg også der er mange, der altid vil opfatte sådan noget negativt.....så jeg er meget påpasselig med at give konstruktiv kritik. Gider ikke ud i en ligegyldig diskussion nemlig hehe

Jeg har en svigerinde som har et barn på 3 år, der bare vågner tusind millioner gange om natten, og hver gang hun skriver noget inde på facebook omkring det, har jeg virkelig bare rigtig meget lyst til at fortælle hende, at hvis de gjorde nogle få ting anderledes, så ville billedet ændre sig. men hver gang nåpr jeg lige skal til at skrive, dropper jeg det igen, for jeg ved nemlig at hun vil misforstå det, og opfatte det meget meget negativt.

Nogen gange tror jeg man lige skal tænke sig om en ekstra gang inden man skriver noget, for det er ikke alle der er lige gode til at modtage velmenende råd eller konstruktiv kritik

Jeg tror bestemt der ser sjovt ud for folk der ikke er med i det. Vi kører jo frem og tilbage uden at komme nogle vegne. 

Ej, jeg kunne så heller aldrig nogensinde finde på at skrive til en "hvis du nu gør sådan, så kan det være det hjælper" ang. børn hvis jeg ikke er blevet spurgt om det! Det er jo også langt, langt mere personligt end de billeder man tager. Det er jo ikke fordi jeg er et ondt menneske der hamrer min mening ind alle vegne uden at tænke mig om.

Ja, det fandt jeg da ud af på den hårde måde  Jeg synes bare stadig ikke at han skulle blande sig da jeg snakker om de tekniske færdigheder, ikke han (meget smukke) datter og hans svigersøn. Men det er jo bare som I siger, at det er et ømt punkt.

Anmeld

16. december 2010

Malthes mor

Dinna88 skriver:

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det første du skriver?

Det er nemlig det jeg mener  - jeg kan ikke se hvorfor hendes far blander sig når jeg skriver i forhold til de tekniske færdigheder.

Det var nemlig underforstået at vi giver hinanden kritik der kan bruge til noget, gode råd osv. Så det var på din rette plads

Jeg tager meget gerne imod det I skriver herinde, jeg ved ikke hvorfor det er forstået på andre måder. Jeg oprette netop tråden for at høre jer ad. Men fokus var ikke på hvorvidt JEG gav kritik eller ej, men på om hendes far kunne være bekendt at blande sig med den kommentar han skrev, da den ikke gav nogen mening.

Selvfølgelig kan hendes far det! Du skriver i et offentlig forum, og ligesom herinde, så kan gud og hvermand også blande sig på FB.

Hvis du ikke ønsker at andre skal blade sig, så næste gang du skal give kritik - godt eller skidt, så gør det hvor kun du og hende kan læse det.

Hvorfor stopper du ikke tråden nu?

Anmeld

16. december 2010

2721

Dinna88 skriver:

Det er nemlig det, egentlig er det bare et alm. billede. Forskellen er bare at de er opstillede på det, så det er ikke sådan et "moment" billede

Jeg kan godt se hvad du mener, og hvad alle I andre mener. Jeg takker for din pæne måde at skrive det på! - Men jeg skrev så til min veninde her i dag, der skrev: "haha, jeg føler mig skam ikke trådt på Det er jo fint at høres andres meninger, det ved du." Så skrev jeg at det var godt og at jeg ikke håbede at hendes far havde taget det personligt, dertil skrev hun: "Det kunne selvfølgelig være. Ved det sgu ikke.. " Men! Jeg afventer stadig svar fra hendes far, men jeg ved da at Rikke er afklaret med det.

det jo bare dejligt som veninde kender du hend jo også bedst. Men mit bud er at det var som før skrevt, den grund til fadrens reaktion. Han han så ikke rigtig havde nogen direkte grund til at blande sig er jo en anden sag
Knus

Anmeld

16. december 2010

Dinna88

Malthes mor skriver:

Selvfølgelig kan hendes far det! Du skriver i et offentlig forum, og ligesom herinde, så kan gud og hvermand også blande sig på FB.

Hvis du ikke ønsker at andre skal blade sig, så næste gang du skal give kritik - godt eller skidt, så gør det hvor kun du og hende kan læse det.

Hvorfor stopper du ikke tråden nu?

Hvor folk dog bliver ved med at misforstå mig... Jeg mener i forhold til det han skriver. Han kommer ikke med noget konstruktivt i forhold til det jeg skriver, så derfor mener jeg ikke hans kommentar er passende. Jeg skrev noget konstruktivt til min veninde om det tekniske i billedet og han vender det om.

Jeg kan da ikke lade være med at svare folk. Jeg tjekkede faktisk tidligere om Henrik var på for at få den låst, men det var han ikke

Anmeld

16. december 2010

Dinna88

Puslingen skriver:

det jo bare dejligt som veninde kender du hend jo også bedst. Men mit bud er at det var som før skrevt, den grund til fadrens reaktion. Han han så ikke rigtig havde nogen direkte grund til at blande sig er jo en anden sag
Knus

Du er den eneste der faktisk forstår hvad jeg mener

Ja, jeg kan godt se nu at han måske blev ramt lidt af det, men ja, jeg mener jo så heller ikke at han burde blande sig

Anmeld

16. december 2010

eElak

Hvorfor skulle tråden låses??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.