Dinna88 skriver:
Ja, jeg sidder sgu er er lidt sur lige nu (Undskyld bandeordet!)
Jeg har en veninde der ligesom jeg selv fotograferer meget. Hun uploader så et billede på Facebook af sin søster og hendes mand på de bryllupsdag. Billedet er sådan set fint nok, men jeg skriver dette til hende:
"Tager du imodkonstruktiv kritik?
Hvis nej, så stop med at læse 
- Det er et super flot billede, men han mangler toppen af sit hoved. Det er altså ærgeligt! Jeg kan ikke heeelt se det, men er horisonten ikke skæv?"
Hun skriver tilbage at horisonten ikke er skæv, det er nogle buske der får det til at se sådan ud. Jeg svarer så at jeg nok havde valgt at gøre den skæv så, så den ser lige ud. Hun tager det hele til sig, men forsvarer sig også lidt ved at skrive, at det ikke er meningen at det skal være et prof. billede. Jeg skriver til hende at der intet negativt er i det, og der er glade smileys hele vejen igennem - vi er ret gode veninder, så...
Nå, men jeg står så på her til morgen til denne kommentar fra hende far:
"focus er 100% sat på det unge par, ellers ville baggrunden være zoomet ind i forhold til paret.. så prof billed igen. Den konstruktive kritik er totalt iorden hvis focus skulle ligge i fjene på billedet.. Altså bare min sølle mening låål."
Jeg vælger at skrive dette:
"Hvis man tager prof. billeder så er baggrunden en afgørened faktor - en skæv horisont er forstyrrende og kan ødelægge harmonien i billedet + den professionelle del
Bare fakta."
Jeg vidste vitterligt ikke hvordan jeg skulle reagere, for hvad blander han sig for? Samtalen var mellem mig og hans datter og den var afsluttet! Desuden er det han skriver på ingen måder rigtig + det er ikke et prof. billede.
Det hele var afklaret, og så kommer en 3. person og blander sig? Han kan da ikke komme og sige at min konstruktive kritik er "forkert" bare fordi jeg ikke skriver om det der er fokus på? 
Jeg syntes ikke det er okey, uanset om det fordi I deler samme interesse eller ej. Havde det været et bryllup hun havde været ude at tage billeder af, så havde det været relevant, men det er et billede hun havde taget af noget familie på en meget personlig dag, så nej det skulle du have blandet dig helt udenom..
Jeg har intet problem med konstruktiv kritik, men det skal gives i netop en sammenhæng som er relevant, og det finder jeg på ingen måde dette, og så skal det gives ansigt til ansigt for alt for mange ting kan misforstås med ord, så til tros for at vores verden er blevet mere og mere digitaliseret, så mener jeg stadig det er relevant.
Og så stil dig selv spørgsmålet, hvorfor tror du hun lagde billedet ind, for at nogen skulle kommentere på den måde hun havde taget billedet på eller for at nogen skulle kommentere på motivet hun havde taget - jeg tænker det sidste..