Ja, det kan blive til for meget med de små, men mange kan ikke vælge... Jeg tror også, at den bedste alternativ ville det være, en kort dag i institutionen. Jeg ville sige, at det er meget idylisk at have barnet hjemme, men man kan ikke lave noget som helst med dem! Jeg mener, da jeg var lille, var jeg hjemme indtil jeg var 3 år. Men min mor var ikke alene, der var mange i opgangen og det var meget socialt alligevel. Da jeg var barnepige i USA var det noget af det samme. Der var rigtig mange som har valgt at blive hjemme (og samfundet akceptere det) og der var så meget at lave! Der var lege aftaler næsten hver dag og mange stedder til at gå hen med de små... Det var ikke en spor kedelig hverken for barnet eller for mor (for hun skal også have lidt voksne snak en gang i mellem med andre) Og det samme i UK så vidt jeg har forstået... Min dreng startede da han var 18 måneder (en lang historie) men det var så trist. Der var ikke nogle på legepladser og vi fik ikke så meget på de forskellige legestuer (tit var de lidt upersonlig og kedelige) så jeg var alene sammen med ham hver eneste dag og har leget sammen med ham hele tiden og jeg vidste ikke, hvad vi ellers kunne lave! Nej, jeg var ikke glad, selv om jeg var glad for at have ham. Da han startede, blev det hele så spændende for ham! Han lærte lynhurtigt at sige Vuggestue og han ville så gerne kommer derinde. Jeg kunne aflevere ham kl09.30 inden deres samling og han var så glad. Det har givet mig en pause for at kunne være lidt mere effektiv derhjemme og kl 15:00 har jeg hentet ham...
Med vores nr2 var det lidt det samme, alle snakkede hele tiden om at de skulle ud på arbejde, at de har haft behov for at forsætte med deres karriere eller bare at komme ud på arbejde... Dem jeg kender med babier snakker hele tiden om det (selv om I skulle være glade for den lange barsel, i Spanien er der kun 16 uger! Men det virker som om de fleste vil droppe halv af deres barsel!!!!) Den lille har fået plads, da han var 13 måneder og det fungerer meget godt. Jeg er så en heldig arbejdsløs som kan aflevere kl 9:30 og hente kl 15 (men jeg kan ikke mere, for den lille sover, jeg skal komme og hente kl 15:30) Det giver mig også lidt luft, da vi ikke har nogle der hjælper. Jeg har fået kold lungebetænelse og jeg var glad, at jeg kunne sove lidt midt om dagen...
Jeg tror, at alt i alt børnene har det bedre, med at være hjemme. Men hvis vi skal være alene hele tiden, for de fleste hellere vil være på arbejde, så vil jeg sige, at en kort dag i en god institution ville det være ligeså godt.
Anmeld