Ingen vuggestue før 2 år mener eksperter -hvad mener i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2010

birthee

MariaJ skriver:

Sådan et liv kunne jeg rigtig godt tænke mig. Det ville også være meget mere i tråd med mine ønsker end at være helt hjemme i to år. Det lyder dejligt med korte dage i institution.

Det er simpelthen også det bedste vi overhovedet kan gøre for vores søn... Han er et meget sensitivt barn i forhold til daglige rutiner, og bliver ret hurtigt stresset hvis tingene ikke er som de plejer... Som det er lige nu, skal vi igennem et nyt forløb i børnehaven, med pædagogisk konsulent med videre, da der desværre er en mistanke om at han lider en lille smule af ADHd  Så alt hvad vi kan gøre for at mindske afvigelser med videre i hverdagen, det prøver vi!!! Derfor også den prioritering af institutions-livet fra vores side, så vi har en dreng der er så velfungerende som overhovedet muligt!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2010

tinasmor

Jeg tror det kommer an på meget (ps trådstarter skriver om et link, men det er ikke med?)

Nå, men har man måske et for tidlig født barn, eller et barn som har brug for meget tryghed så er det måske en god ide.

Både min datter og jeg ville vist være blevet gale hvis vi skulle have hængt sammen som ærtebælg i 2 år. Hun kom afsted i dp da hun var 1 år, der var 2 andre børn og det var helt perfekt. Da hun var to startede hun i vs og var helt klar til det fordi hun langtsomt havde vendet sig til det. SKulle hun gå fra kun at være hj. og så til vs da hun var to, kan det være et hårdt skift tror jeg.

Desuden ville det jo næsten kun være kvinderne der ville gå hj. Så vil der blive endnu større skævhed på ligerettighederne på arb. markedet.(for ikke at snakke om det økonomiske med pension osv)Men hvis man ser bort fra det, så synes jeg altså alt andet lige at det kommer helt an på det enkelte barn og forældre.

Giver ikke meget for den der "dårlige samvittighed" Du elsker nok ikke dit barn nok fordi hun er i instution eller Mit barn får en meget bedre start på livet bla bla bla. En mor skal gøre hvad hun synes er bedst for sin egen familie, hvad muligheder man har (arbejde, orlov om man kan klare det økonomisk) og selvfølgelig også om man synes at det er bedre for ens barn at være blandt andre børn, jamen så skal man da gøre det.

Alt kan efterhånden skade. Men alle os andre har klaret os igennem instutioner, ikke økologisk mad, har både set tv og spist is på en hverdag. Jeg er sikker på næste generation også kommer fint igennem livet om de har gået hjemme hos mor i to år, har gået i dp eller i vs fra 1 år.

Anmeld

15. december 2010

Maise

er der nogen kender et link til denne artikel ??

Anmeld

15. december 2010

MariaJ

tinasmor skriver:

Jeg tror det kommer an på meget (ps trådstarter skriver om et link, men det er ikke med?)

Nå, men har man måske et for tidlig født barn, eller et barn som har brug for meget tryghed så er det måske en god ide.

Både min datter og jeg ville vist være blevet gale hvis vi skulle have hængt sammen som ærtebælg i 2 år. Hun kom afsted i dp da hun var 1 år, der var 2 andre børn og det var helt perfekt. Da hun var to startede hun i vs og var helt klar til det fordi hun langtsomt havde vendet sig til det. SKulle hun gå fra kun at være hj. og så til vs da hun var to, kan det være et hårdt skift tror jeg.

Desuden ville det jo næsten kun være kvinderne der ville gå hj. Så vil der blive endnu større skævhed på ligerettighederne på arb. markedet.(for ikke at snakke om det økonomiske med pension osv)Men hvis man ser bort fra det, så synes jeg altså alt andet lige at det kommer helt an på det enkelte barn og forældre.

Giver ikke meget for den der "dårlige samvittighed" Du elsker nok ikke dit barn nok fordi hun er i instution eller Mit barn får en meget bedre start på livet bla bla bla. En mor skal gøre hvad hun synes er bedst for sin egen familie, hvad muligheder man har (arbejde, orlov om man kan klare det økonomisk) og selvfølgelig også om man synes at det er bedre for ens barn at være blandt andre børn, jamen så skal man da gøre det.

Alt kan efterhånden skade. Men alle os andre har klaret os igennem instutioner, ikke økologisk mad, har både set tv og spist is på en hverdag. Jeg er sikker på næste generation også kommer fint igennem livet om de har gået hjemme hos mor i to år, har gået i dp eller i vs fra 1 år.

Enig i at det med ligestillingen også er en vigtig pointe . Den fane har jeg bare været ude med så mange gange herinde, at jeg lige holder lidt lav profil med den i dag.

Det er en rigtig svær diskussion synes jeg, fordi ligestilling/den moderne families prioriteringer eller livsvilkår bliver sat op imod barnets tarv på en måde som om der findes et facit for det ideelle børneliv. Jeg tror nok allermest på at de fleste vil det allerbedste for deres børn, gør det de finder bedst indenfor de rammer de har, og at børn egentlig er ret robuste og stort set klarer sig med både den ene og den anden model.

Anmeld

15. december 2010

millesofie

ingen børn "har brug for" at komme afsted i hverken vuggestue Dp eller børnehave

det er bare en nødvendighed for at få samfundet til at køre, mine unger bliver hjemme så tit som muligt (især nu) jeg ville ønske at jeg kunne blive hjemme med dem, jeg ville til hver en tid droppe ud af arbejds markedet for at blive hjemme hos ungerne, hvilket også er derfor at jeg starter min egen vuggestue

Anmeld

15. december 2010

Smølf

Maise skriver:

er der nogen kender et link til denne artikel ??

Jeg glemte vist at sætte linket med... Det er en rimelig kort artikel i politiken.

http://politiken.dk/indland/ECE1133512/eksperter-advarer-mod-vuggestuer/

/smølf

Anmeld

15. december 2010

Maise

Smølf skriver:

Jeg glemte vist at sætte linket med... Det er en rimelig kort artikel i politiken.

http://politiken.dk/indland/ECE1133512/eksperter-advarer-mod-vuggestuer/

/smølf

nå ja den kender jeg godt,meeeeeeeeeen jeg mener nu også at børn har godt af at komme ud blandt andre børn hver dag og lege, udvikle sig og være social. tror mere at det er de lange dage der ikke er gode for dem.

Anmeld

15. december 2010

Aves..

Maise skriver:

nå ja den kender jeg godt,meeeeeeeeeen jeg mener nu også at børn har godt af at komme ud blandt andre børn hver dag og lege, udvikle sig og være social. tror mere at det er de lange dage der ikke er gode for dem.

Men børn under to år leger bare ikke med børn, de kan rigeligt og endnu bedre stimuleres og udvikles hjemme en til en end i en institution hvor de skal kæmpe for opmærksomhed og nærhed. Endvidere så udvikles børn sprog også bedre en til en end i en vs.

Men det er da klart at når børn når en vis alder har glæde af andre børn, men det kan de jo have lige så godt hjemme med søskende og kammerater som i en bh...desværre er de fleste i bh og derfor er min søn kun i bh i tre timer, det er kun for at lege med og begå sig med andre børn, for med de normeringer og vilkår der er i børnehaver der mener jeg ikke flere timer er godt for ham, omend det desværre er vilkårene for mange børn og forældre naturligvis at de ikke kan have børnene så meget hjemme som jeg kan.

Anmeld

15. december 2010

Sees

Jeg må sige at jeg ikke er enig.
Min søn har haft rigtig godt af at komme i DP.
Både hans motorik og hans sprog er blevet SÅ godt, og jeg tror også på at vores børn har godt af at mærke glæden ved at se mor eller far, efter en dag i DP/VS - Så længe de er trygge hvor de er.

Ikke misforstå mig, for jeg ELSKEDE at gå hjemme på barsel, og se hver en forandring der skete med min søn - Men klart, han har haft godt af at komme ud blandt andre børn, og få andre indput, end dem mor lige kunne give ham

Anmeld

15. december 2010

2721

MarianneSonne skriver:

Jeg kunne ikke skrive det bedre selv.

Jeg mener SLET ikke at det er for børnenes skyld at vi placere dem uden for hjemme sammen med mange andre børn. Og det gælder også i dagpleje, for de render RIGTIG meget på besøg hos hinanden. I hvert fald ikke før de er de her 2 år gamle.

Vi har valgt at jeg går hjemme hos vores den yngste. Desværre var hun i vuggestue fra hun var lige under et år til lige under to år. Vi har fået en hel anden pige nu hvor jeg går hjemme. Nu er hun blevet meget mere kærlig og omsorgsfuld. Hun er gladere og tryggere. Før oplevede hun at hun hele tiden skulle kæmpe med andre børn om tingene og tiden. Ligeledes er vores store piger ikke i SFO. Når de har været i skole i 6 timer, så har de fået nok. Maja på 2 år går i legestue 2-3 formiddage om ugen, og det er bestemt nok for hende.

Ikke alle kan eller har lyst til at træffe samme valg. Men alt for mange bilder sig selv og hinanden ind at de placere et 8-12 mdr gammelt barn i institution eller DP for barnets skyld. Det er for samfundets og forældrenes skyld at så små børn bliver passet ude i så mange timer.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Enig.
Børn har ikke brug for at blive passet i den alder. De har brug for mor og far.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.