Ingen vuggestue før 2 år mener eksperter -hvad mener i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.436 visninger
51 svar
1 synes godt om
15. december 2010

Smølf

Der har været en del i nyhederne den seneste tid, hvor eksperter står frem og siger, at de ikke kan anbefale at man sender sit barn afsted i vuggestue, før det er 2 år. Nogen mener, at det ligefrem kan være skadeligt. Se evt artiklen jeg linker til.

Hvad synes i?

Personlig bliver jeg ked af at læse det, da vi ikke har mulighed for at gå hjemme med den yngste til hun bliver to år. Man vil jo gerne gøre det bedste for sit barn. Så kunne man jo måske forslå at mødrene gik på deltid, men det er ikke muligt i mit job -og sikkert heller ikke i mange andres.

Men igen... Hvilket samfund ville vi få, hvis alle mødre blev hjemme til deres børn var 2 år? Ville det ikke ende med at der blev født færre børn? Hvad tror i?

/smølf

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2010

Thalia

Personligt er jeg slet ikke i tvivl om at børn ikke "har brug for" at komme i vuggestue eller DP før de er 2 år gamle. Små børn har efter min mening brug for trygge rammer og nærhed med mor og far, og jeg kan faktisk godt blive lidt harm når jeg ind imellem hører folk snakke om at de sender deres unger i pasning fordi det jo er synd at de bare skal gå hjemme og kede sig. - Eller når man siger at det jo er godt for børnene at komme afsted fordi de jo skal lære at begå sig socialt. - Det behøver man absolut ikke være væk fra mor og far størstedelen af en uge for at lære.

Når det er sagt synes jeg samtidig man er nødt til at se på det behov familien har som helhed, og det kan altså godt nogle gange være noget andet end det baby har brug for. Eksempelvis er det ikke alle mødre eller fædre der vil kunne trives med at gå hjemme med børn i så lang tid. Mange savner kontakt med andre voksne og andre interesser efter få måneders barsel, og så er det måske bare slet ikke fedt at vide at man er lænket til komfuret i 2 år. Oven i det er der så de økonomiske hensyn der spiller ind. Meget få har råd til at gå hjemme i to år sådan som samfundet er skruet sammen i dag.

Det der for mig er meget sigende for den sidstnævnte problemstilling, er at i takt med at gennemsnitsalderen for førstegangsforældre er steget, er de nybagte forældre ofte også meget etablerede når baby melder sin ankomst. Huset er købt, jobbet er på plads og man er generelt ”sat” på mange måder. – Så er det rigtig svært at skabe luften i økonomien til at gå hjemme i længere tid, selv hvis man gerne vil det.

Oven i det er der altså også bare en tendens til at folk ikke altid prioriterer babys behov pokkers højt. Forstået på den måde at man tit er villig til at flytte til den anden ende af landet hvis det fantastiske job dukker op, men man er mindre villig til at flytte fra den lækre villa i byen til det mindre og måske ældre hus på landet – også selvom sådan en flytning måske er det som giver råd til 2 års barsel.

Jeg tænker det ikke så meget som noget folk skal gonkes i hovedet med, for en familie består af flere personer, og der skal være plads til alle – ikke kun baby. Men jeg synes faktisk at de nye psykologudtalelser er en god anledning til at overveje hvad det er man bruger sin tid på i babys første leveår. Eksempelvis kan det godt være man ikke kan holde barsel i to år fordi familiens økonomi også skal hænge sammen, men så kan man måske skære ned på aktiviteterne udenfor pasningen og give mere plads til at små børn bare er hjemme sammen med mor og far når de har fri – og måske endda får lov at kede sig engang imellem.

Anmeld

15. december 2010

Aves..

Smølf skriver:

Der har været en del i nyhederne den seneste tid, hvor eksperter står frem og siger, at de ikke kan anbefale at man sender sit barn afsted i vuggestue, før det er 2 år. Nogen mener, at det ligefrem kan være skadeligt. Se evt artiklen jeg linker til.

Hvad synes i?

Personlig bliver jeg ked af at læse det, da vi ikke har mulighed for at gå hjemme med den yngste til hun bliver to år. Man vil jo gerne gøre det bedste for sit barn. Så kunne man jo måske forslå at mødrene gik på deltid, men det er ikke muligt i mit job -og sikkert heller ikke i mange andres.

Men igen... Hvilket samfund ville vi få, hvis alle mødre blev hjemme til deres børn var 2 år? Ville det ikke ende med at der blev født færre børn? Hvad tror i?

/smølf

Jeg er meget enig med disse eksperter. Jeg mener ikke det er naturligt at små børn som ikke har brug for at have det sociale samvær med andre børn skal væk fra deres tryghed, deres forældre. Jeg tror på det er skadeligt eller i hvert fald har en negativt konsekven/påvirkning på børn og efter jeg har været i praktik i en vuggestue kan jeg klart sige at jeg ALDRIG ville byde mine børn dette.

Skal man have sine børn ud, tror jeg på at en der passer hjemme, eller evt en dp må være det bedste alternativ.

Men jo, man burde hvis man ville kunne gå hjemme til barnet var to år.

Min søn er i bh og jeg har valgt, er så heldig at have et valg, at han kun er der 3 timer når han er afsted, jeg kan slet ikke stå inde for det vi byder vores børn i den alder, så må han have venner hjemme...det er jo bare opbevaring i en bh. Ikke godt nok.

Men det er jo os som forældre der skal råbe højt...

Anmeld

15. december 2010

maria_wlt

Jeg er ikke enig med dem må jeg sige..

Kan selvfølgelig mest tale for mit eget barn, og han har KUN haft godt af at komme ud..

Anmeld

15. december 2010

maria_wlt

Men jeg ville godt vide hvem der skulle betale for den ordning??

Anmeld

15. december 2010

Aves..

maria_wt skriver:

Men jeg ville godt vide hvem der skulle betale for den ordning??

I sverige kan man gå hjemme til de er to år mener jeg...vil tro det så giver job til flere af alle dem der bare går og er arbejdsløse og så ville det jo spare samfundet for så mange penge...det koster mange penge for kommunen at have de små børn ude og blive passet, så de penge ville og blive sparet og så må man jo også se på hvilken menneskelig betydning det ville have for de små børn, omend det ikke kan gøres op i penge, men mennesker har vel også en eller anden værdi stadigvæk.

En vs koster mere end en dp men det koster kommunen omkring 6000kr pr barn i dp og det er så UDEN det forældrene giver.

Anmeld

15. december 2010

Ni-ko-li-ne

jeg ville med glæde have gået hjemme med vores datter de 2 år, hvis det er det bedste... men jeg tror det optimale er en 4 - 5 timer institution om dagen...

dette er dog langt fra muligt i ret mange hjem... heller ikke i vores...

jeg tror dog ikke man kan skære alle over een kam og sige at det er skadeligt for ALLE børn at komme i pasning før de er 2 år gamle... børn er jo individder...

Anmeld

15. december 2010

Aves..

Man kan da håbe at viden og fokus på små børn og deres behov vil rykke ved noget...førhen var børn hjemme, så skulle kvinderne ud og så var der 3mdr. barsel MED de uger man tog inden fødslen, sådan var det da jeg blev født men heldigvis valgte min mor at gå hjemme.

Da jeg fik min ældste søn var der barsel i 5 mdr. efter fødsel og nu hedder den næsten et år....hvem ved om 10 år, så vil den måske hedde to år, hvilket jeg virkelig håber for vores unger.

Men vildt hvad der er sket i forhold til børn og hvem der tager sig af dem, på bare de sidste 35-40 år...aldrig har der været så mange børn der bliver passet ude...gad vide hvad resultatet bliver i den anden ende?

Anmeld

15. december 2010

maria_wlt

Ni-ko-li-ne skriver:

jeg ville med glæde have gået hjemme med vores datter de 2 år, hvis det er det bedste... men jeg tror det optimale er en 4 - 5 timer institution om dagen...

dette er dog langt fra muligt i ret mange hjem... heller ikke i vores...

jeg tror dog ikke man kan skære alle over een kam og sige at det er skadeligt for ALLE børn at komme i pasning før de er 2 år gamle... børn er jo individder...

Nej det har du så ret i.. Alle børn er ikke ens

Og det er vi forældre heller ikke... Ved ikke helt om jeg ville være normal i hovedet efter 2 år hjemme... PYHA

Anmeld

15. december 2010

birthee

Jeg gik hjemme det første år med Frederik - derefter startede han i dagpleje, men kun fra 9-15!!!! Når jeg havde fri, var han der måske fra 9-12, hvorefter jeg hentede og vi gik hjem og tog en middagslur sammen  Hvis han altså ikke var helt hjemme den dag... Det kunne være vi tog på biblioteket, i svømmehallen, en tur i skoven, eller bare var hjemme og hyggede...

Nu hvor han er startet i børnehave, er han der stadig ikke mere end fra 9-15 - som et af de eneste børn!!! Hvis han er der længe, er kl måske 15.30 når han bliver hentet... Det har jeg valgt at prioritere, fordi han i perioder godt kan have det svært med at være sammen med for mange børn i for lang tid...

Ellers har det været sådan, indtil jeg desværre blev sygemeldt her i november, at farfar har hentet ham hver onsdag... hver 2. onsdag sov han så hos dem, og havde fridag om torsdagen, hvor jeg så hentede når jeg havde fri... Det er han rigtig glad for, og efter jeg er blevet sygemeldt, har vi holdt fast i at han nu bliver hentet hver anden onsdag, sover deroppe, jeg henter ham torsdag morgen, vi spiser morgenmad sammen med farmor, og så kommer han i børnehave... men bliver stadig hentet kl 15... nogle dage får han stadig hans fridag oppe ved farmor, alt efter hvad de skal i børnehaven...

Jeg vil gerne gå hjemme det år, hvor jeg har barsel - sådan bliver det også når jeg går på barsel til marts.... Og stadig skal Frederik have hans fridage mv., men jeg må desværre indrømme at jeg nok ikke er den der kan gå hjemme i 2 år... Hovedsageligt pga. økonomiske årsager, men tror jeg vil "kede" mig... vi har så herhjemme valgt at jeg i en periode tager et deltidsarbejde efter endt barsel, for at have muligheden for at prioritere børnene, og ikke give dem de lange institutionsdage...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.