Jeg synes at man skal gøre det der virker bedst i den enkelte familie, men herhjemme ville børnene aldrig komme på eget værelse i den alder, af flere årsager.
Små babyer har brug for tryghed, nærhed og følelsen af at mor og far altid er tæt på. Det får de blandt andet ved at de kan høre mor og fars lyde om natten (vejrtrækning bevægelser osv.). Det tager man fra barnet hvis man flytter dem ud af soveværelset mens de er meget små, og det er for mit vedkommende ikke acceptabelt.
Risikoen for vuggedød er til stede i hele barnets første leveår, og den nedsættes markant hvis barnet sover i samme værelse som forældrene. Forældrenes lyde fungerer på nogle måder som en påmindelse om at baby også skal trække vejret, og det er for mig at se en rigtig vigtig grund til at mine børn under ingen omstændigheder flytter ud af soveværelset før de er 6 mdr gamle, og helst ikke før de er over 1 år gamle.
Jeg vil ikke kunne leve med mig selv hvis mit barn døde af vuggedød, og jeg selv sad tilbage med følelsen af at jeg ikke havde gjort alt hvad jeg kunne for at forebygge det. Så vil jeg hellere undvære min nattesøvn i perioder.
Anmeld