Julehjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2010

DK

Krabben skriver:

Hej

Jeg synes det fuldt ud fair, at sige fra når man ikke har overskud eller lyst til at give mere (det har jeg selv gjort nu).... For der er altid flere der har brug for hjælp, i Danmark som i resten af verden...

MEN

Jeg synes også det er vigtigt at huske, at ikke alle er lige priviligerede hvad angår økonomi, eller familie og venner der kan træde til når det brænder på. Og at forældrene ønsker at give deres børn den jul de føler alle andre børn får, kan jeg godt forstå, for det er ikke fedt at "skuffe" sine børn på så vigtig en dag. At jeg så tror ideen om hvad andre børn får, måske til tider er urealistisk er en anden sag.

Jeg synes egentligt det er modigt at bede om hjælp og indrømme at man er på røven. Og vi andre "priviligerede" (er selv arbejdsløs, men vi klarer os fint alligevel) kan jo "bare" vælge ikke at kigge i de tråde hvor folk beder om hjælp, hvis ikke vi har lyst. Ligefrem at bede folk om ikke at oprette trådene, eller bruge dem der er i forvejen, for at vi ikke selv skal få dårlig samvittighed, synes jeg måske er en smule forkælet....

Lad os hellere glæde os over hvad vi selv har og hvad vi allerede har evnet at give familie, venner og bekendte - såvel som fremmede (af materielle og ikke materielle ting)... Og så ønske hinanden en rigtig glædelig jul

Hej

Jeg tror ikke at der er nogen der beder om at folk ikke opretter trådene om "julehjælp". Det mener jeg i alt fald slet ikke at have læst på et eneste tidspunkt i denne tråd.

Jeg lavede ikke denne tråd for at få folk til at stoppe med at bede om hjælp, men for at høre om jeg var blevet Mr. Scrooge og om andre, ligesom jeg selv, var blevet lidt mæt af det hele!!

Naturligvis er der dem der virkelig HAR behov for hjælp! Men lige dem der sidder herinde har da i alt fald internet, og det koster da minimum 1200 kr. om året, så ved at skære det fra har man da allerede der til et par julegaver? Men det var nu egentligt slet ikke det denne tråd skulle handle om - altså hvorvidt der er værdigt trængende eller ej. Det tror jeg at ALLE ved at det er der.

Tråden handlede mere om at "turde" sige fra, at sige nej jeg giver ikke mere nu, og så have det okay med den beslutning bagefter

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2010

Frøken J.

DK skriver:

Ejj tøser! Jeg er udmattet af alt den julehjælp! Jeg kan mærke at når jeg læser ENDNU et indlæg om hjælp her, hjælp der, hjælp hist og pist så orker jeg det ikke rigtig mere!

Jeg HAR hjulpet! Jeg både giver til Unicef hver måned, og jeg har givet til Frelsens hær og jeg har givet 2000 kr. til de der stakkels unger i Bulgarien (De fortabte børn), og vi giver alle mønterne i pungen til div. velgørende formål der samler ind på gader og stræder. Nu orker jeg ikke mere. Jeg vil bare gerne finde min juleglæde lidt frem og værne om den i fred, uden hele tiden at blive mindet om at jeg liiiige skal/kan/bør gøre lidt mere!

Er jeg den eneste der har det sådan? Jeg kan mærke at jeg snart bliver sådan lidt "helt ærlig, så må folk altså liiiige tage sig lidt sammen", og det er bare SÅ ærgerligt, for sådan havde jeg det slet ikke i starten af december, og jeg ved jo også godt at det ikke altid hænger sådan sammen. Men nu er jeg bare fyldt. Jeg trænger bare til at nyde at det er jul, og nyde at jeg HAR sparet op til mine julegaver, og nyde at jeg HAR doneret og måske så bare se lidt indad og glæde mig over mit og mine.

Er jeg Mr. Scrooge? Egoistisk og dum? Og hvordan har i andre det? Er i stadig fyldt med vellyst til at give igen-igen, og slet ikke lidt træt i sjælen af det?

Knus Ditte!

Det er tilladt at svare anonymt, dog vil jeg mene at hvis jeg skal have en sviner for at være Mr. Scrooge, så er det mest høfligt ikke at svare anonymt!

Jeg forstår dig delvist godt, men omvendt har jeg det sådan, at så må man jo bare lade være at læse de emner, hvor der står noget med julehjælp i emnefeltet, eller "hjælp, jeg har ingen penge", eller lignende. Så er det jo så nemt Synes i hvert fald godt jeg kan mærke på folk, de har fået nok, og det er faktisk synd. For i starten af måneden, når folk skrev om hjælp, fik de masser af svar og hjælp, men nu når folk spørger, så får de bare svar som "Ej, julegaver er ligemeget". "Ej, dit barn ved ikke hvad gaver er". "Du kan finde noget i Tiger" osv. Og det synes jeg egentlig er synd, når nu folk ellers har været søde til at hjælpe

Jeg skriver ikke i de tråde, fordi jeg kun knap og nap har nok til at give julegaver selv, så derfor kan jeg jo heller ikke hjælpe. Har ingen børn, så kan ikke forære noget legetøj væk..

Anmeld

15. december 2010

Aves..

nutche skriver:

selvfølgelig er der det. men handler det så ikke om at sænke forventningerne til hvad julen er?

jeg har selv prøvet det, og vi fandt glæde i de andre ting. vi kiggede på nisser i vinduer, vi så tegnefilm på et tæppe i stuen. vi bagte småkager af de ting vi alligevel havde i skabet.

hvis børnene er små, har de ikke forventninger til hvad julen skal indeholde, og er de større, så kan de sagtens forstå en ærlig forklaring om at pengene bare ikke er til det. jeg siger ikke at jeg ikke føler med disse folk, eller de børn som kommer i skole efter jul og ikke har fået en bærbar i julegave.... men jeg tror stadig at de voksnes forventninger til julen, ofte gør mere skade end gavn, hvis økonomien vitterligt ikke er til det.

Jeg tror ikke på kan give et ensidigt svar på hvad det handler om....det er jo alligevel nemt at sige man må sænke forventningerne hvis man ikke selv har prøvet at holde juleaften med frikadeller og intet juletræ f.eks men jeg tror da på at det for nogle handler om at holde en jul ud fra hvad de har råd til og ikke hvad de forventer og så mener jeg også lidt det for mange bunder i forkælelse, man skal da bare ha' og så må nogle hjælpe...man må også selv tage ansvar.

Men jeg tror der er mange forskellige grunde til at man søger hjælp-.....

Anmeld

15. december 2010

Lone Jakobsen

Jildes skriver:

Jeg tror ikke på kan give et ensidigt svar på hvad det handler om....det er jo alligevel nemt at sige man må sænke forventningerne hvis man ikke selv har prøvet at holde juleaften med frikadeller og intet juletræ f.eks men jeg tror da på at det for nogle handler om at holde en jul ud fra hvad de har råd til og ikke hvad de forventer og så mener jeg også lidt det for mange bunder i forkælelse, man skal da bare ha' og så må nogle hjælpe...man må også selv tage ansvar.

Men jeg tror der er mange forskellige grunde til at man søger hjælp-.....

jeg tror at vi i bund og grund er meget enige

Anmeld

15. december 2010

Aves..

Valle81 skriver:

Jeg er meget enig med dig.

Og i disse år hvor krisen kradser er der også rigtig mange familier hvor begge pluselig står uden arbejdeog er på dagpenge og måske kun lige har råd til det mest basale.

Det er hårde år i disse tider - og det er rigtig synd.

Og som du skriver - så er der mange som slet ikke kan lægge 50 kroner til side om måneden fordi de har så lidt i forvejen.

Men derfor giver jeg ret i at der mange af disse indlæg herinde, og det agerda list "pusten" fra en og ja som du skriver så unne man godt eferlyse lidt mere indsigt - da en anonym er alt alt for uhåndgribeligt:0)

Netop...også for at der kunne komme en mere bred forståelse og indsigt for disse menneskers situation...her er det jo enkelt personer og ikke bare en stor gruppe, så der er jo alle forudsætninger for at man kunne få lidt viden og forståelse.

Jeg har et par gange prøvet at spurgt ind til dem der har søgt julehjælp, hvad de har at leve for osv, men har ikke kunne få nogle svar, men tror også mange er bange for at skrive da der jo desværre også er menensker der har en tendens til at sidde med en løftet pegefinger og fortælle hvor gode de selv er til det ene og det andet og man kan jo bare og skal jo bare....jeg savner lidt forståelse og ikke kun en holdning ud fra egen situation, det bliver dælme lidt ensidigt. I stedet for at dømme, så kunne man jo spørge ind til.

Anmeld

15. december 2010

Aves..

nutche skriver:

jeg tror at vi i bund og grund er meget enige

Det tror jeg også...det her var vidst bare en uddybelse af mine tanker...

Glædelig jul...

Anmeld

15. december 2010

Lone Jakobsen

Jildes skriver:

Det tror jeg også...det her var vidst bare en uddybelse af mine tanker...

Glædelig jul...

i lige måde

Anmeld

15. december 2010

Aves..

nutche skriver:

i lige måde

Tak...

Anmeld

15. december 2010

Sakris

DK skriver:

Hej

Altså det er jo ikke engang fordi at vi er "rige". Jeg er på SU, men har arbejdet meget ved siden af mit fuldtidsstudie og er på sygedagpenge derfra nu (altså til 101,5 i timen for deltidsarbejde!) At vi så har sparet på andre ting, der nu gør at vi har økonomisk frirum til at holde en helt almindelig jul for, det synes jeg da sådan set også vi har "fortjent"!

Inden jeg blev gravid med Bimmeren havde vi også lavet en ordning med banken så vi fik et større økonomisk frirum/automatisk opsparing så vi havde RÅD til at få et barn med det udstyr som vi mente vi har lyst til/behov for! Og sådan kan man jo altså også gøre med julen! Jeg vil altså ikke have dårlig samvittighed fordi at jeg har knoklet for mine penge, for at få en uddannelse imens, og fordi jeg har sparet op!

Men dejligt at jeg ikke er den eneste! Jeg fik bare et akut "hjælpe-lede" anfald af et endnu et julehjælps-indlæg, og derefter fulgte dårlig samvittighed og "fy"-følelsen! Men det vil jeg ligge fra mig igen! (eller vil jeg lægge det fra mig??

Vi har gjort lige som jer. Og jeg har haft 2 måneder fuldstændig uden indkomst pga overgangen fra su til dagpenge. Min kæreste er nystartet selvstændig (hvilket ikke altid er vildt stabilt), så vil også mene vi har "ærlig tjent" vores jul og alt udstyret til baby. Jeg har levet for langt mindre end nu. Men for hulen det er en prioriteringssag. Vi har arbejdet hårdt på at få det overskudsmæssige og økonomiske råderum. Og jeg kan næppe tro at nogen som helst i Danmark får mindre end en på SU, for de bliver ikke engang indberegnet i statistikker, fordi de bare lever under eksistensminimummet.

Ved godt der er nogle der virkelig er i nød og mangler, og til mange af dem er da jo gudskelov nogle fantastiske ordninger.

Jeg er holdt op med at gå ind i trådene for dem der søger. Men synes stadig det har en negativ indvirkning at de er alle vegne. Især fordi nogle af de sidste jeg læste, var så opsatte på at ønske specifikke ting, eller store ting, som åbenbart hører julen til, men som jeg ikke engang selv ejer eller har råd til. Føler der er gået helt inflation i de gaver til børn og alt det julestads man bør have. Tror næppe at børn bliver skuffet over en gaves størrelse, med mindre de vænnes til kæmpe gaver fra start. Hvorfor kan man ikke få lige så meget hygge ud af en malebog og en pakke trylletusser, som man kan af et game-boy, hvis man virkelig er så meget økonomisk på skideren?

Men ja. I en hvis grad er jeg bare uforstående. Og undskyld til dem jeg har misforstået og som virkelig har brug for hjælpen. Efter at have boet i udlandet og studeret med folk fra forskellige lande, kan jeg bare ikke rigtig sætte mig ind i denne type problemer på helt samme måde som før.

Men håber da for alle, at de har noget at glædes over, og må få en rigtig dejlig jul!

Anmeld

15. december 2010

Sakris

nutche skriver:

selvfølgelig er der det. men handler det så ikke om at sænke forventningerne til hvad julen er?

jeg har selv prøvet det, og vi fandt glæde i de andre ting. vi kiggede på nisser i vinduer, vi så tegnefilm på et tæppe i stuen. vi bagte småkager af de ting vi alligevel havde i skabet.

hvis børnene er små, har de ikke forventninger til hvad julen skal indeholde, og er de større, så kan de sagtens forstå en ærlig forklaring om at pengene bare ikke er til det. jeg siger ikke at jeg ikke føler med disse folk, eller de børn som kommer i skole efter jul og ikke har fået en bærbar i julegave.... men jeg tror stadig at de voksnes forventninger til julen, ofte gør mere skade end gavn, hvis økonomien vitterligt ikke er til det.

Lige sådan jeg ville have formuleret det hvis jeg kunne!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.